Jos nyt virologina jotain mahdollisesti tiedän alkavasta lintuinfluenssasta niin sen, että se ei tartu ruuasta (tätä tautia sairastava lintu ei ikinä pääsisi fileeksi asti, koska yllättävä nuoren linnun kuolema tutkitaan aina)! Lintuinfluenssa tarttuu lähinnä jo kuolleesta linnusta (jos siihen menee koskemaan tms), mutta jos tällainen tapaus sattuisi jossain kanalassa tms. tuotantolinnussa, se takuulla huomattaisiin ja elintarvike ym. virastot lopettaisi kanalan samantien...Tietysti koskaan ei voi tietää, mutta onneksi suomessa on sen verran hyvät jalostajat ja elintarvike- ja tuotantoeläimien tarkkailijat, että tuskin tällaista vaaraa syntyy, vaikka lintuinfluenssa suomeen tulisikin...Eniten vaarana on puistoissa olevat linnut ja esim. jos koira tai muu lemmikki löytää kuolleen linnun ja menee sitä tutkimaan.
Ja se, mitä nyt olen kuullut omalta pomoltani, joka on virologian huippuja, ja itse tiedän viruksista on se, että vielä tarvitaan melkolailla tämän taudin mutatoitumista sellaiseen muotoon, että se osaisi saada aikaan kunnon epidemian ihmisten keskuudessa. Lintuja saattaa kuolla ja joitain ihmisiä, jotka ovat koko ajan lintujen kanssa tekemisissä, mutta jotta virus osaisi muuntautua vain ihmisiä infektoivaan muotoon, vaatii melkolailla evoluutiota. Koskaan ei kuitenkaan tiedä, mitä tässä maailmassa tapahtuu, joten varuillaan pitää olla, mutta ainakin itse syön kanaa ym. linturuokia hyvällä omallatunnolla pelkäämättä lintuinfluenssaa...
ps. enemmän voitte pelätä minun juuri kehittämääni hepatiitti A-mutanttivirusta...hehe ;)
terveisin...hullu virologi :D