Liiton rahat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Jouduin työttömäksi tuossa maaliskuun loppupuolella tänä vuonna. Sen verran pitkään sain kuitenkin tehtyä duunia että liiton päivät sai täyteen. Tuossa äsken sitten soittelin liittoon ja kyselin joko päätös rahoista on tehty. Sisällä siis eka hakemus.
Nainen toisessa päässä ynnäili aikansa ja sanoi että ilmeisesti otit lomakorvaukset rahana ja mä siihen että joo. Taas pientä ynnäilyä ja ilmottaa että sulla on tässä menossa joku (helvetin) omavastuuaika. Saan kuulemma kesäkuun alussa peräti neljältä päivältä rahaa, ja ekat täydet rahat tulee heinäkuussa. Siis ei jumalauta. Miten vittu mä voin pärjätä reilut kolme kuukautta saamatta rahaa yhtään mistään? Soppaan ei voi mennä kun ne jakaa viimesen palkan+lomarahat jollain tietyllä rahamäärällä, ja sillä laskettuna saisin sopasta rahaa ekan kerran joskus elokuussa.
Heinäkuun alkuun saakka pitäis pärjätä pelkillä emännän rahoilla, mitkä ei todellakaan päätä huimaa.
Tässä pitäis elättää ittesä, avovaimo, koira, maksaa auto- ja asuntolainan lyhennykset pois, ja vielä muut pakolliset kulut päälle...Siis tää ei saatana oo mahollista.
Töihin ei periaatteessa kannata lähteä ainakaan vielä, kun pääsen kurssille minne halusin, ja tätä kurssia en todellakaan missaa mistään hinnasta.

Mä suksin huomisaamuna soppaan ja jos se v*tun täti ei jaa mulle sieltä rahaa elämiseen, mä kannan omat ja muijan kamat sen luokse ja kysyn että onko hyvä näin,PERKELE.

Tai toinen vaihtoehto on tehdä sama homma kun kaveri teki kymmenen vuotta sitten samassa elämäntilanteessa ja marssia pankkiin tykit kädessä ja ryöstää se ja jäädä idiootin kuskin takia kiinni ja istua kakolassa muutama vuos sitten. Eli jos parin viikon sisään jossain päin suomea rysähtää jossain pankissa niin ylläpito voi samantien ilmottaa mun osotteet ja nimet krp:lle... :wall:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lopetitko itse työsi vai loppuiko se itsestään (määräaikainen työsuhde) vai irtisanottiinko sut? Sillä on merkitystä sen kanssa saatko työttömyystukea vai et vai tuleeko karenssi. Oletko saanut työvoimapoliittisen päätöksen? Se tehdään aina.

Sosiaalitoimisto laskee sen minimitoimeentulon, johon sisältyy vähän sitä sun tätä. Aika vähän sitä rahaa sieltä tulee, mutta kyllä sillä elää.

Voit itse laskeskella niitä tuloja ja menoja. En tiedä onko Suomessa alueellisia eroja, mutta peruslaskusysteemit löytyy osoitteesta: http://www.hel.fi/sosv/lomakkeet/73005-02.pdf

Lainojen lyhennyksiä ei oteta huomioon noissa ollenkaan. Korot taidetaan ottaa. Lasket kahden viimeisen kuukauden tulot ja menot (=tuon lomakkeen määrittämät hyväksytyt menot) ja jos jää tuloista yli siirtyy ne seuraavalle kuukaudelle. Sitten vaan laskemaan, että tuleeko sieltä mitään. Sossu on siitä hassu paikka, että jos ne tykkää susta ne voi harkinnanvaraisesti antaa sulle rahaa, vaikka papereiden mukaan sulla ei olisi oikeutta, joten aina kannattaa yrittää.

huhhuh

Siis voiko toi omavastuuaika tosiaan olla 2 kk? Aikas paha. Tässä on itekin työttömyysuhan alla ja ilmeisesti on todellakin syytä alkaa vähän varautumaan. Kuulostaa aika kylmältä meiningiltä.

Pamin kotisivuilla on tällaista tietoa:

Lomakorvaus: Kokoaikaisen työsuhteen päättyessä pitämättä jääneestä lomasta maksettu lomakorvaus jaksotetaan henkilön viimeisimmän työsuhteen palkan mukaisesti. Palkasta ei tehdä vähennyksiä. Jaksotus aloitetaan työsuhteen päättymistä seuraavasta päivästä. Lomakorvaus jaksotetaan, jos työsuhde on kestänyt yli kaksi viikkoa. Lomakorvauksen jaksottamisajalta ei saa päivärahaa eikä omavastuuaika kerry.

Esimerkki lomakorvauksen jaksottamisesta: Henkilön keskimääräinen päiväpalkka työsuhteen aikana on ollut 64,07 euroa/päivässä. Hän on saanut työsuhteen päätyttyä pitämättä jääneestä lomasta lomakorvausta 500 €. Lomakorvauksen jaksottamisaika on 500/64,07 = 7 päivää (desimaalit pyöristetään tässä alaspäin) eli runsas viikko.

Omavastuuaika: Työttömyyspäivärahaa maksetaan vasta 7 täyttä työpäivää vastaavan omavastuuajan jälkeen. Huomaa, että täyden työpäivän pituus riippuu siitä, millä alalla työskentelee. Omavastuuajan tulee kertyä 8 kalenteriviikon aikana. Jos hakijalla on karenssi tai hänen saamansa lomakorvaus on jaksotettu, omavastuuaika ei kerry. Omavastuuaika asetetaan aina kun 500 päivän enimmäismaksuaika alkaa alusta. Uusi 500 päivän kausi alkaa ja päiväraha määritellään uudelleen aina, kun hakija täyttää 34 viikon työssäoloehdon (paluuehto).

Esimerkki 1: Tarjoilija jää työttömäksi maanantaina. Jos hän on täysin työtön eikä ole saanut lomakorvausta, omavastuuaika alkaa maanantaista ja jatkuu seuraavan viikon tiistaihin (7 työpäivää).

Esimerkki 2: Jos em. henkilö tekee osa-aikatyötä, omavastuuaikaa lasketaan niin kauan, että 7 työpäivää vastaava aika täyttyy. Ravintola-alalla täyden työpäivän pituus on 7 tuntia 24 minuuttia (7,4h) eli 37 tuntia viikossa. Jos henkilö on 3 tuntia päivässä työssä, kertyy jokaiselta päivältä omavastuuaikaa 4 tuntia 24 minuuttia (4,4h). Omavastuuaika on tällöin 12 päivää eli runsaat kaksi viikkoa (7x7,4=51,8h; 12x4,4=52,8h > 51,8h).

http://www.pamliitto.fi/pamliitto/pamliitto.nsf/WWWAll/C81A9D49A297129CC2256AED003F61AF?OpenDocument

Kyllä siinä vain on omavastuuaika ja karenssi. Itse joskus olin määräaikaisessa työsuhteessa ja irtisanomisen jälkeen toki liiton rahoille. Laskivat lopputilistä kaikki lomarahat sun muut ja olin 3kk ilman mitään tuloja ennenkuin alkoi päivärahat pyörimään. Liitossa kestää muuten sitten saatanan kauan käsitellä noita, kun normi työtön saa "työtön - työtön -työtön" lapun postittamisen jälkeen muutamassa päivässä rahat, kestää sama prosessi liitossa viikkoja.

Aikoinaan kävelin sossun toimistoon, koska tilanteeni oli todella paha. Pyysin pientä summaa, että saisin ruokaa pariksi viikoksi. Täti kysyi "omistatko auton"? Minä siihen "kyllä, ostin sen vuosi sitten 1000 markalla". Täti tähän "et sinä rahaa täältä tarvitse...myy autosi pois". Katsoin hetken tätiä ja lähdin sanomatta mitään. Ulkona pääsi sitten itku. Silloin vitutti sossuelätit, jotka saivat kiitettävästi ryyppyrahaa lähes aina kun sitä ruinaamaan menivät.

äääh

Hippa:

Voitko vähän vielä selventää, kun ei tota kapulakieltä ymmärrä:

Eli jos saisin potkut tuotannollis-taloudellisista syistä kokopäiväisestä yli 5 vuotta jatkuneesta työstäni esim. 1.6. Tällöin minulla on 2 kk irtisanomisaika ja olen tosiasiallisesti työtön vasta 1.8. alkaen. Sattuneesta syystä en ole lomia liikoja pidellyt viime vuosina eli löytyy tommonen reilu 50 lomapäivää varastosta. Käykö tässä nyt niin että olisi syytä alkaa pitämään noita lomia aika vauhdikkaasti siinä vaiheessa kun työsuhde irtisanotaan? Eli "menetänkö" nuo säästöt, jollen löydä uutta duunia samantien? Ei kauheesti kannusta työn tekemistä tommonen.

Olen itse kuvitellut että pitämättömät lomapäivät maksetaan tilille normaalisti ja liiton rahat napsuu tilille jonkun kohtuullisen esim. viikon karenssin jälkeen. Tommosissa lomapäivämäärissä on sen verran isot rahat kyseessä, että pitänee selvittää nää jutut ihan juurtajaksaen.

Penneck sanoi:
Aikoinaan kävelin sossun toimistoon, koska tilanteeni oli todella paha. Pyysin pientä summaa, että saisin ruokaa pariksi viikoksi. Täti kysyi "omistatko auton"? Minä siihen "kyllä, ostin sen vuosi sitten 1000 markalla". Täti tähän "et sinä rahaa täältä tarvitse...myy autosi pois". Katsoin hetken tätiä ja lähdin sanomatta mitään. Ulkona pääsi sitten itku. Silloin vitutti sossuelätit, jotka saivat kiitettävästi ryyppyrahaa lähes aina kun sitä ruinaamaan menivät.

Itse kävin nuorena poikana perseaukisena sossussa. "Saitkos veronpalautusta?", "juu sain 700mk", "no sitten et saa tältä kuulta avustusta". Eli valtio verotti mua loppupeleissä liikaa maksamatta takaisin.

Määräaikainen työsuhde. Ennen vanhaanhan oli sellanen käytäntö että jos sulla oli kännykkä se käskettiin myymään pois.
Soskussa ja kelassa toimii molemmissa sama helvetin hyväksi havaittu keino:
Penkillä istutaan ja huudetaan niin pitkään naama punasena että hillot on tilillä. Toimii varmasti :rock:

Sossussa kannattaa olla sellaisella asenteella liikenteessä, että mulle kuuluu ne rahat. Jos se sun auto ei näy missään niin älä nyt turhaan mainitse siitä mitään. Jos asia tulee esille niin voit perustella autoa esim. tarpeellisuudella ja halpuudella. Ja tietenkin kannattaa esittää aina hieman tietämätöntä.

Myönteinen päätös kannattaa tehdä helpoksi tehdä.
1. ole miellyttävä ja katso silmiin.
2. vie jokainen pyydetty paperi ja esitä ne hyvässä järjestyksessä.
3. vaadi hieman liikaa, mutta "tyydy" sitten vähempään.
4. anna virkailijalle sellainen kuva, että he ovat pomoja ja eksperttejä.. "en tiedä miten teidän systeemi toimii ja tuskin sitä nyt ymmärtäisinkään, mutta uskoisin toki että näihin olisin oikeutettu. ja nehän minä tarvitsisinkin. tehän tietenkin sen näette heti niistä papereista että rahaa minulla ei ole elämiseen tällä hetkellä. tarvitsisitteko te jotain muita papereita.." jne..

Mike sanoi:
Kyllä siinä vain on omavastuuaika ja karenssi. Itse joskus olin määräaikaisessa työsuhteessa ja irtisanomisen jälkeen toki liiton rahoille. Laskivat lopputilistä kaikki lomarahat sun muut ja olin 3kk ilman mitään tuloja ennenkuin alkoi päivärahat pyörimään. Liitossa kestää muuten sitten saatanan kauan käsitellä noita, kun normi työtön saa "työtön - työtön -työtön" lapun postittamisen jälkeen muutamassa päivässä rahat, kestää sama prosessi liitossa viikkoja.

Omavastuuaika on, mutta kerenssia ei ole jos on irtisanottu muusta syystä kun omasta hölmöilystään tai työ on ollut määräaikainen. Lomarahat jos ottaa rahana niin ne tietysti lykkää sen verran sitä maksujen alkamista kun niitä on maksettu. Omavastuuaika on vissiin jotain 7 päivän paikkeilla. Karenssia tulee siis jos irtisanoo itsensä ilman pätevää syytä tai jos saa kenkää vaikka rokulipäivistä, edellyttäen että ne joku ilmottaa liittoon.

Ja toi miten kauan hillojen saaminen kestää, riippuu täysin liitosta. PAMilla tuntuu kestävän kuukausia, mutta emännälle tuli paperiliitosta parissa viikossa siitä, kun oli postittanut sen paperin. Sielläkin sanoivat että n. 3-4 viikkoa kestää käsittely, mutta nopeemmin tuli.

Ja jos oin itse irtisanonyt itsenä, niin työvoimalautakunta (tai mikä olikaan) selvittää antamasi lausunnon perusteella, että onko syytä karennssiin vai ei ja jos on niin miten pitkään, maksimi on kait 3kk.

just

tohon omaan kysymykseeni:

joo, ytk:n mukaan tosiaankin joudun kärsimään nahoissani nuo säästyneet
lomapäivät. Ainoa vaihtoehto on löytää uusi työ tuon 2 kk:n irtisanomisajan aikana. Muutoin olen hikoillut aiempina kesinä "palkatta" töissä. Ihan kiva.

Pave sanoi:
tohon omaan kysymykseeni:

joo, ytk:n mukaan tosiaankin joudun kärsimään nahoissani nuo säästyneet
lomapäivät. Ainoa vaihtoehto on löytää uusi työ tuon 2 kk:n irtisanomisajan aikana. Muutoin olen hikoillut aiempina kesinä "palkatta" töissä. Ihan kiva.
Pave, kuulostaa siltä, että sun kannattaa jäädä "sairaslomalle" työsopimukses loppuajaksi ;) Silloinhan saat edes jollain lailla pidettyä ne jo aiemmin ansaitsemas lomat....

Pari vuotta sitten kun mulla päättyi vuoden määräaikainen soppari (helmikuussa), sain kyllä pitää lomarahani. Niistä ei karenssia tullut (vain se vakio 7 pv). Tais kestää n. 1,5 kk kun ekan rahan sain.
Niin ja kyl ne lomarahat otettiin laskuihin mukaan, kun päivärahan summaa laskettiin.

vilma-liina sanoi:
Pave, kuulostaa siltä, että sun kannattaa jäädä "sairaslomalle" työsopimukses loppuajaksi ;) Silloinhan saat edes jollain lailla pidettyä ne jo aiemmin ansaitsemas lomat....

Itsehhän tein juurikin noin kun kuulin että työt loppuu parin viikon päästä. Sairaslomaa sain 2 kertaa viikon kerrallaan, syynä äkillinen stressi :hyper:

MOT sanoi:
Jos asia tulee esille niin voit perustella autoa esim. tarpeellisuudella ja halpuudella.

Halpuudella? Tarpeellinen varmasti on, mutta ei se halpa ole ylläpitää. Bussilla pääsee paljon halvemmalla ja pyörällä vielä halvemmalla.
Itse en autoa mainitsisi ja en siitä luopuisi..

Noista lomarahoista/loma-ajan palkasta: kuvitteellinen tilanne, työt päättyvät 31.5. Työntekijällä on pitämättä kesälomaa 24 päivää, jonka hän saa rahana. Työttömyyskorvausta aletaan maksaa tuo 24 päivän + karenssin jälkeen, mutta eihän tuossa joudu ilman rahaa olemaan, koska tuon kesäloma-ajan palkan maksaa entinen työnantaja.

Tervetuloa työttömäksi.. Mutta älä huoli pari vuotta kun tapahtuneesta kuluu ja olet taas vakaasti kiinni palkkatyössä, niin olet unohtanut millaista oli olla työtön. Tällöin inhoat taas nuita laiskoja ihmisiä, jotka saavat rahansa niin helpolla ja mitään tekemättä. Myös sossutädit ovat muuttuneet taas ystäviksi, koska eivät jaa rahaa ihmisille jotka eivät niitä oikeasti tarvi.

Itse jäin työttömäksi 22.3.2002, minut hyväksyttiin työttömäksi 1.8.2002 alkaen ja ensimmäiset päivärahat tuli tilille 16.10.2002. Sosiaalitoimistosta en saanut mitään, koska minulla ei ollut esittää todistuksia palkkatuloista tai työttömyyskorvauksesta kesän ajalta, nii-in koska niitä ei ollut. No päätin, että ulosottomies voi mulle häädön järjestää ja auton viedä ja ruuattakin jonkin aikaa pärjään, mut jos pyörään koskee, niin ammun sen. Viisi kuukautta tuli jätkä toimeen omillaan, no olihan paiste auringon sentään ilmaista.

Billy sanoi:
Noista lomarahoista/loma-ajan palkasta: kuvitteellinen tilanne, työt päättyvät 31.5. Työntekijällä on pitämättä kesälomaa 24 päivää, jonka hän saa rahana. Työttömyyskorvausta aletaan maksaa tuo 24 päivän + karenssin jälkeen, mutta eihän tuossa joudu ilman rahaa olemaan, koska tuon kesäloma-ajan palkan maksaa entinen työnantaja.

Näinhän se kuvitteelisessa maailmassa menee, mutta totuus on osittautunut toisenlaiseksi. ;) Katsos kun isot herrat helsingin eivät pidä hoppua niiden päätösten kanssa, eikä heillä ole vastuuta väärintehdyistä päätöksistä. No maksetaan ne mahdollisesti jälkikäteen takautuvana, mutta ei se pennittömällä hetkellä paljon lohduta.

Sitten voi ex-työnantaja jättää vielä lomakorvaukset maksamatta (kuten mulla kävi) ja liiton herrat katsoo, että olet ne saanut, koska sinulla on niihin oikeus.

Kime76 sanoi:
Näinhän se kuvitteelisessa maailmassa menee, mutta totuus on osittautunut toisenlaiseksi. ;) Katsos kun isot herrat helsingin eivät pidä hoppua niiden päätösten kanssa, eikä heillä ole vastuuta väärintehdyistä päätöksistä. No maksetaan ne mahdollisesti jälkikäteen takautuvana, mutta ei se pennittömällä hetkellä paljon lohduta.

Sitten voi ex-työnantaja jättää vielä lomakorvaukset maksamatta (kuten mulla kävi) ja liiton herrat katsoo, että olet ne saanut, koska sinulla on niihin oikeus.

Kiitoksia vaan Kimelle tuon homman esilletuomisesta... Työt näyttää olevan katkolla ja ajattelin että enpä viitsi ruveta hankalaksi ja alkaa vaatimaan lomakorvauksia mutta noinhan se taitaa olla että silloin liitto katsoo että olisi ollut mahdollista saada lomakorvaukset ja lopputuloksena on se että rahaa ei tule liitolta eikä työnantajalta. :curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom