Liiton rahat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Kime76 sanoi:
Itse jäin työttömäksi 22.3.2002, minut hyväksyttiin työttömäksi 1.8.2002 alkaen ja ensimmäiset päivärahat tuli tilille 16.10.2002. Sosiaalitoimistosta en saanut mitään, koska minulla ei ollut esittää todistuksia palkkatuloista tai työttömyyskorvauksesta kesän ajalta...

Olihan sinulla esittää ne paperit millä olet jäänyt työttömäksi ja ne millä on haettu työttömyyskorvausta alkaen päivästä X. Jos ei ole mitään tuloja niin olet oikeutettu saamaan fyrkat sossusta siihen asti kun ensimmäinen työttömyyspäiväraha napsahtaa tilille. Sitten lasketaan että paljonko jää normivajetta kuukaudessa päivärahojen jälkeen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
Olihan sinulla esittää ne paperit millä olet jäänyt työttömäksi ja ne millä on haettu työttömyyskorvausta alkaen päivästä X. Jos ei ole mitään tuloja niin olet oikeutettu saamaan fyrkat sossusta siihen asti kun ensimmäinen työttömyyspäiväraha napsahtaa tilille. Sitten lasketaan että paljonko jää normivajetta kuukaudessa päivärahojen jälkeen.

Juu juu, oli todistuksia vaikka minkälaisia, mut ei ne kelvannu. Katsos kun en heti hakenut avustuksia, ku aattelin heti miten työllistyväni. myöhemmin oli sitten vaikea hakea, kun oli entinen rakennusyrittäjä ja olettivat että painan pimeitä hommia kuitenkin. Kommentit oli tyyliin, että" samalla lailla sä ittes elätät ku tähänki asti, koitat vaan pummata täältä lisää rahaa" :hyper: Ja työvoimapoliittisessa lausunnossa luki jotenkin näin. "Hakija työllistyy yritystoiminnassaan tai yritystoiminnan kaltaisella tavalla seuraavat neljä kuukautta". Niin olin tosiaan sivutoiminen yrittäjä noin puolitoista vuotta. Vähäistä toimintaa oli, muttei palkanmaksua. Ennen työttömyyttäni olin vajava kolme kuukautta päätoiminen yrittäjä. Ois tämä niin sika pitkäjuttu kaikkine käänteineen alkaa tässä selittään, että en taija jaksaa. Sanomani oli, että kaikki ei ole niin päivänselvää, vaikka pitäisi.

Joutuu nostamaan helvetin vanhan aiheen onkelmien vuoksi:

Tilanne on se että nyt täyttyy työssäoloehto(olen tehnyt töitä 10kk/28kk aikana) ja pitäisi alkaa hakemaan tuota. Olen ollut tuon 10kk eri paikoissa hommissa ja nyt ongelmia tuottaa se että pitäisi saada "palkanlaskijan allekirjoittama palkkatodistus"(tilinauha ei kelpaa).

Olen työskennellyt vuokrafirmojen kautta 2,5kk ja sieltä jokainen tilinauha oli "palkkatodistus" samalla tai ainakin niin siinä lukee. Tarviiko siihen nyt sitten alkaa kehittelemään jotain allekirjoitusta kun niistä hommista on jo 1,5v kulunut? Työtodistukset löyty kaikista hommista eikä niissä pitäisi olla mitään ongelmia.

Pitänee ensiviikon alussa syöksyä työkkäriin kauhean nivaskan kanssa ja sitten vielä kelalle että saako niiltä mitään tukia. Sen tiedän että käsittely ajat on 3vk liitolla + seitsämän päivän omavastuu aika. Ja sekin vielä hienoa että viimeisen tilin saa 2vk töiden loppumisen jälkeen että sekin pidentää hakemuksen lähettämistä. Verotuskin nousee vielä 21 -> 23%.. Jääköhän sitä mitään käteen :D

Vinkkejä ja muita huomion arvoisia tietoja aiheesta, kiitän..

Varaudu etukäteen siihen, että nykyisen työttömien määrän huomioon ottaen niiden hakemusten käsittely venyy ja venyy ja venyy.... Eli pidä tiukasti pätäkkää säästössä, koska ainakin itellä viimeisen puolen vuoden aikana käsittelyaika on vähintään 1,5 kk per hakemus. Eikä se auta vaikka sinne soittaa, että nyt on rahat lopussa :)

nimimerkillä "Sai maaliskuun rahat vasta kesäkuussa".

Tuosta verotuksesta. Siihen voi hakea muutosverokorttia etuutta varten. Eli lasketaan tämän vuoden jo tulleet ansiot ja loppuvuosi sen mukaan että saat vain ansiosidonnaista ja siitä muodostuu se veroprosentti. Kaiken järjen mukaan siis sen prosentin pitäisi olla nyt sitten pienempi kuin silloin kun olit töissä.

Varaudu etukäteen siihen, että nykyisen työttömien määrän huomioon ottaen niiden hakemusten käsittely venyy ja venyy ja venyy.... Eli pidä tiukasti pätäkkää säästössä, koska ainakin itellä viimeisen puolen vuoden aikana käsittelyaika on vähintään 1,5 kk per hakemus. Eikä se auta vaikka sinne soittaa, että nyt on rahat lopussa :)

nimimerkillä "Sai maaliskuun rahat vasta kesäkuussa".

Ole onnellinen. Minä saan ehkä maaliskuun rahat jo syyskuussa! Paitsi että eiköhän siellä ole kuitenkin joku puutteellinen kohta.

Meillä firmassa lomautettuja aika monta ja lomakorvauksien saanti vaihdellut samankin liiton sisällä tosi monesti. Ja niin se vaan menee että se sinnikkäin jätkä joka soittaa sinne joka vitun päivä ja kahtena päivänä parhaimmillaan saa ne korvauksetkin ekana ;)

Ihmisiä ne vaan on ne liitonkin akat eikä ne jaksa kauaa saman jätkän kyselyitä kuunnella... Mutta soittelusta huolimatta kaikki paperit tip top välittömästi kuntoon ja oikeille tahoille. Yksikin paperi puuttuu kun tuut käsittelyvuoroon niin paperinippus menee hakemusten pohjalle odottaan täydennystä.

Olen yrittänyt aina lukion ajoista lähtien lomakorvaukset lomana paristakin syystä, joista toinen on tämä jatkuva mahdollisuus lomautuksiin/irtisanomisiin. Silloin ei oo jaksotettavaa ja olen ainakin saanut "rahoilleni vastinetta". Toimii...

joo jos en ihan väärin päättele tänhetkisestä datasta niin heinäkuussa alkaneesta lomautuksesta tulee rahaa loka - tammikuussa. oletusarvona arviolta 5kk. riippuu vähän kyllä kun viime aikoina on ruennut käsittely nopeutumaan ja nyt käsittelyaika on ollut jopa alle 4,5kk

Tuosta verotuksesta. Siihen voi hakea muutosverokorttia etuutta varten. Eli lasketaan tämän vuoden jo tulleet ansiot ja loppuvuosi sen mukaan että saat vain ansiosidonnaista ja siitä muodostuu se veroprosentti. Kaiken järjen mukaan siis sen prosentin pitäisi olla nyt sitten pienempi kuin silloin kun olit töissä.

Mulla oli työaikana veroprosentti 21 ja siihen kuului kirkollisvero. Ansiosidonnaisella ollessa veroprosentti on 23.5 vaikka kirkollisvero on poistettu, koska olen eronnut sieltä. Ihmettelin kovasti tätä verotoimistossa asioidessa ja akka selitti ummet ja lammet etuuksista jne...

Mulla oli työaikana veroprosentti 21 ja siihen kuului kirkollisvero. Ansiosidonnaisella ollessa veroprosentti on 23.5 vaikka kirkollisvero on poistettu, koska olen eronnut sieltä. Ihmettelin kovasti tätä verotoimistossa asioidessa ja akka selitti ummet ja lammet etuuksista jne...
mun mielestä työttömyyspäivärahojen/vast ehdoton minimivero% on jotain 20 pintaan. itelläkin nyt vero% 0 mutta noista päivärahoista menee joskus tulevaisuudessa se minimi 20%

Tuo jaksotussysteemi on todellakin perseestä. Meillä on töissä näitä tapauksia, että tullut lomautusta 200 pvä täyteen ja töitä ei ole. Ovat ottaneet lopputilin. No, firma maksaa irtisanomisajanpalkan rahana ilman, että tarttee tulla töihin (eli siis parhaillaan jopa 6kk) ja siihen kesälomarahat päälle. Okei tässä astunu oma tyhmyys osalla mukaan ja ostettu pihaan uus auto ja sen sellasta tajuamatta kuitenkaan, että sitä rahaa ei todellakaan saa lähes vuoteen mistään, ellei mene töihin. Ja suurin osa näistä 6kk ihmisistä sattuu olemaan 50+ iältään, joten niitä töitä ei ihan helposti saa. Velipojalla myös sama, että sai kenkää töistä ja oli 2kk ilman rahaa kesälomarahojen takia. Eipä saanut sossusta yhtään mitään. Perseestä koko systeemi, mutta joku ministeri muistaakseni uutispäivässä tms. lehdessä sano, että toi jaksotus olis lähdössä 2011 vuonna pois.

mun mielestä työttömyyspäivärahojen/vast ehdoton minimivero% on jotain 20 pintaan. itelläkin nyt vero% 0 mutta noista päivärahoista menee joskus tulevaisuudessa se minimi 20%

Ei se mikään minimi ole. Se on vaan se vakioprosentti millä ne maksaa, jos et vaivaudu lähettämään niille verokorttia etuutta varten.

Iaet-kassankin puolella oli kelpo viive. Tammikuun lopussa oli paperit perillä, huhtikuun lopussa sain ekan kerran rahaa.

IAET-kassaan kypsyneille ja miksei muillekin: liittykää YTK:hon. Ellei ole jo myöhäistä. Sinne voi liittyä "vanhana" jäsenenä, jos ei ole paraikaa työttömänä/lomautettuna. YTK:ssa on käsittelyajat inhimillisemmät (alle 2kk), kun taas IAET:ssä näyttää olevan tänään otettu käsittelyyn 22.4.2009 tulleet hakemukset. Ja kun käsittelyaikakin on jotain, niin siitä äkikseltään laskettuna tuo päivärahojen saannin viive on n. 5-6kk.

Ei se mikään minimi ole. Se on vaan se vakioprosentti millä ne maksaa, jos et vaivaudu lähettämään niille verokorttia etuutta varten.
ainakin iaet:llä 20% on ehdoton minimi

http://www.iaet.fi/iaet/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=96

e:
IAET-kassaan kypsyneille ja miksei muillekin: liittykää YTK:hon. Ellei ole jo myöhäistä. Sinne voi liittyä "vanhana" jäsenenä, jos ei ole paraikaa työttömänä/lomautettuna. YTK:ssa on käsittelyajat inhimillisemmät (alle 2kk), kun taas IAET:ssä näyttää olevan tänään otettu käsittelyyn 22.4.2009 tulleet hakemukset. Ja kun käsittelyaikakin on jotain, niin siitä äkikseltään laskettuna tuo päivärahojen saannin viive on n. 5-6kk.
4,3kk tällä hetkellä ja on laskemaan päin bout 4,5kk huipusta.

olisin vaihtanut mutta ajattelin ettei oo reilua ytk:ta kohtaan. otan eka rahat pois iaet:stä, eroan liitosta ja haistatan vitut molemmille kunhan eka vaihdan ytk:hon sit kun tilanne paranee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom