- Ikä
- 49
niklas86 sanoi:Minä kuulun näihin, jotka uskovat myös punnerrusten, kuten penkkauksen ja pystypunnerruksen, etc. riittävän etuolkapäille. Laitan kuitenkin linkin, jossa on asiaa tästä, vaikka siinäkään ei nyt muistaakseni elämää suurempia perusteluja ole.
http://www.teenbodybuilding.com/callum8.htm
Lisäksi loppuun pieni lainaus tekstistä:
"Stop all specific front delt work. Your front delts get destroyed when you do your chest session so hitting them again in your delt workout will not allow then to recuperate and as a result you whole delt region won't grow."
Jep tätä olen saanut kuulla ihan kasvotustenkin saleilla kun joku on ihmetellyt hinkuani tehdä vipareita eteen punnerrusten päälle. Näin se siis menee:
Punnerrukset tehdään yleensä homokovaa jolloin etuolkapäät saavat jopa liikaakin rasitusta. Tämä rasitus ei ole kuitenkaan etuolkapäitä kasvattavaa(kaikilla ihmisillä kuten minulla) vaan enemmänkin repivää ja traumatisoivaa, josta voi seurata vieläpä mukavat jumit pidemmän päälle. Eli siis punnerrukset antavat jopa LIIKAA rasitusta, mutta vääränlaista! Otan yleensä punnerrusten päälle suht kevyesti nämä viparit ja haenkin tällöin lähinnä pumppailevaa fiilistä.
Omana olkapää päivänä sitten riehutaan enemmän. Saatan napata 25kg:lla kässäreillä muutaman 8 toiston sarjan(kunnon lämmittely ehdoton edellytys!)
ja ah parin päivän päästä etuolkapäät on silmin nähden isommat. Penkkiä hinkkaamalla vuosikaudet en moista kehitystä koskaan saanut ja syy on luultavasti siinä, että romut tuppas oleen aina hiukan liian isot harteiden resursseille. Jos tekee maltillisemmalla innolla punnerrusliikkeet saattaa ärsyke olla sopivakin ja kasvua tapahtuu. Näin siis minulla.