Liikkeiden määrästä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä tästä aiheesta en löytäny threadia ja itseäni kiinnostaisi tietää, kun monessa threadissa jossa arvostellaan toisten ohjelmaa niin sanotaan että on liikaa liikkeitä lihasryhmää kohden... Yksi-jakoiseen niitä ei tietenkään voi montaa laittaa mutta entäs esimerkiksi kolme-tai neli-jakoisessa? Mikä on sopiva määrä liikkeitä lihasta kohden? Voiko olla liikaa liikkeitä ja onko niistä sitten haittaa tai ei mitään hyötyä? Toivon viisaammilta vastausta.

mutta entäs esimerkiksi kolme-tai neli-jakoisessa? Mikä on sopiva määrä liikkeitä lihasta kohden? Voiko olla liikaa liikkeitä ja onko niistä sitten haittaa tai ei mitään hyötyä? Toivon viisaammilta vastausta.
Aika mahdoton sanoa kun on niin lihasryhmä- ja tapauskohtaista. Itsellä esimerkiksi ei nelijakoisessa tule hauikselle kuin kaksi eri liikettä ja 4-5 sarjaa, kun taas selälle saatan tehdä kuusi liikettä ja 8-10 sarjaa. Ja en kyllä näe järkeä siinä, että ohjelmaan kuuluu kaikki liikkeet hauikselle mitä keksit. Kaikki on niin samanlaisia kuitenkin, että ei ole järkeä tehdä yhtä sarjaa käsipainoilla ja siirtyä sen jälkeen johonkin toiseen vastaavaan liikkeeseen.

Ja sarjamäärät tota enemmän rajoittaa. Tarvittava sarjamäärä taas riippuu esim. siitä miten kovaa treenaa. Jos vääntää kunnon raivolla, voi pari sarjaa hauikselle riittää, jos taas tekee jotain perseenvenytystreeniä, ei kymmenenkään tunnu missään. Eli hyvin pitkälle sen tuntee kuinka monta sarjaa tarvitsee ja liikkeet sitten sen mukaan.

Sarjoja ja liikkeitä voi periaatteessa tehdä niin paljon kuin huvittaa, mutta niiden intensiteetti(eli kuinka kovia sarjat on) pitää olla suht. matala. Noi mitä tuolle neuvotaan on hyviä perussarjamääriä, mitä tuskin tarvitsee muuttaa.

Itse kannatan sitä, että jokaiselle lihasryhmälle 1 "pääliike" ja joitakin apuliikkeitä. Pääliikettä tehdään eniten, esim. Kyykkyä 5 sarjaa ja siihen apuliikkeeksi prässiä 2-3sarjaa, Penkkiä 5 sarjaa, KPpenkkiä 2-3sarjaa jne. Eli ei mitään "1 sarja hauiskääntöä KP, 1 sarja scottia, 1 sarja hauista seisaaltaan Z-tangolla, 1 sarja suoralla tangolla, 1 sarja ristikkäistaljahauista, 1 sarja alataljahauista jne..." Vaan tosiaan enemmän sarjoja ja vähemmän eri liikkeitä.

prässi ei varsinaisesti ole kyllä apuliike...
apuliikkeiksi etu- ja takareisille käy hyvin esimerkiksi reidenojentaja -ja koukistaja
edit:toki prässin ja kyykyn voi tehdä silti samassa treenissä mutta ennemminkin sitten vaikka näin:kyykky 3 sarjaa prässi 2 sarjaa + apuliike esim juurikin tuo reidenojentaja.

Minusta olennaisempaa on sarjojen kuin liikkeiden määrä.
Itse vaihtelen liikkeitä ja sarjamäärää per liike, mutta reenin kokonaissarjamäärän olen lyönyt aikalailla lukkoon ettei tule yli- tai alireenattua.
Jos esimerkiksi olen päättänyt tehdä 10 sarjaa per lihasryhmä, niin saatan fiilisten mukaan tehdä sen joko 3-5:llä eri liikkeellä tai vain kahdella.

Samaa mieltä kuin Powerhousu.

Lisäksi kannattaa muistaa, että mitä enemmän tunget erilaisia vitkutuksia siihen sun ohjelmaan, niin sitä enemmän sulla menee hukkaan tehollista treeniaikaa kun vaihtelet suorituspaikkoja ja -välineitä ja odottelet niiden vapautumista.

prässi ei varsinaisesti ole kyllä apuliike...
apuliikkeiksi etu- ja takareisille käy hyvin esimerkiksi reidenojentaja -ja koukistaja
edit:toki prässin ja kyykyn voi tehdä silti samassa treenissä mutta ennemminkin sitten vaikka näin:kyykky 3 sarjaa prässi 2 sarjaa + apuliike esim juurikin tuo reidenojentaja.

Apuliikkeenä mä olen sitä tottunut pitämään. syytä en tiedä :D Mutta kukin tavallaan, ei ole kahta täysin samanlaista näkemystä treeniliikkeistä ja niiden käytöstä ja "arvosta" :piis:

kiitti vastauksista..täytyy vähän muokata ohjelmaa ja heittää liikkeitä vähän pois ja lisätä vaikka sarja tai kaksi liikkeeseen.

Olis kiva nähdä millasella ohjelmalla tähän asti oot vetäny? vois helpottaa tarkempaa arviointii.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ohjelma on 3-jakoinen . En jaksa tarkkaa ohjelmaa kirjoittaa mut jotain siitä: Elikkä tähän päivään saakka on tullu yksinkertaisillekkin lihaksille kuten haba ja ojentaja, tehtyä kolmea liikettä ja sarjoja jotain 9-10. sitten esim selkä ja rinta 4-5 liikettä, 12-17 sarjaa.
Oon nähny kun jotkut old-school äijät tekee hieman tuohon tyyliin. En ole sieltä mallia ammentanut mutta tuntuu että treeni on aika lyhyt jos ohjelmaa lyhentää. Mutta kai sitä sillonkin kehittyy?? Nyt on tällä menty ja kehitystä tullu, mut tosin oon vasta kynäniska aloittelija.

Ohjelma on 3-jakoinen . En jaksa tarkkaa ohjelmaa kirjoittaa mut jotain siitä: Elikkä tähän päivään saakka on tullu yksinkertaisillekkin lihaksille kuten haba ja ojentaja, tehtyä kolmea liikettä ja sarjoja jotain 9-10. sitten esim selkä ja rinta 4-5 liikettä, 12-17 sarjaa.
.
Mitä vittua, siis tarkoitatko että jokasta 4-5 rinta-selkä-liikettä 12-17 sarjaa vai yhteensä 12-17? :eek:

Mitä vittua, siis tarkoitatko että jokasta 4-5 rinta-selkä-liikettä 12-17 sarjaa vai yhteensä 12-17? :eek:
Kyllä mä ymmärsin, että yhteensä 12-17, joka sekin on jo muuten aika paljon. Toisaalta jos saliharrastus on vielä melko alussa, ei saa itsestään varmaan kaikkea irti, joten sarjoja saakin olla hiukan enemmän.

Kyllä mä ymmärsin, että yhteensä 12-17, joka sekin on jo muuten aika paljon. Toisaalta jos saliharrastus on vielä melko alussa, ei saa itsestään varmaan kaikkea irti, joten sarjoja saakin olla hiukan enemmän.

Siis kyllä juujuu, 12-17 YHTEENSÄ ois sopiva mut aattelin et helvetti jos toi äijä vetää vaikka rintaa 12-17 sarjaa penkkiä, 12-17 sarjaa käsipainopenkkiä jne :rolleyes: No eihän se nyt oo mahollista, mut taisin olla koulunjälkeisen nälän ja vitutuksen kourissa vähän hitaana.

Anteeksi artikulointini. YHTEENSÄ venyy sinne 12-17 sarjaan.pitää sitten säätää tuota ohjelmaa viimeistään sillon kun näyttää ettei tulosta enää tällä tyylillä tule.

Anteeksi artikulointini. YHTEENSÄ venyy sinne 12-17 sarjaan.pitää sitten säätää tuota ohjelmaa viimeistään sillon kun näyttää ettei tulosta enää tällä tyylillä tule.
En mä usko, että se ohjelma lakkaa toimimasta sen takia, että teet liikaa sarjoja. Sillä liian isolla sarjamäärällä on vain sellaista vaikutusta, että jos treenaat rintaa kaksi tuntia ja teet 50 sarjaa, ei enää voimat / mielenkiinto riitä muihin lihasryhmiin mitä olet samalle päivälle laittanut. Treenitkin venyy äkkiä liian pitkiksi.

Eli ala siinä vaiheessa vähentämään sarjoja, kun siltä tuntuu. Kun alat saamaan itsestäsi enemmän irti, tulee myös aiemmassa vaiheessa olo, että nyt riitti. Sen kyllä oppii tuntemaan lihaksessa kun se on saanut tarpeeksi kyytiä. Lisäsarjat siihen päälle ei tuo enää samassa suhteessa tulosta.

Back
Ylös Bottom