Liikkeet jotka eivät hidasta pituuskasvua?

Elikkäs olen 15v jamppa joka täyttää pian 16v ja olen aloitteleva bodaaja. Tarvitsisin neuvoa siinä asiassa että mitä liikkeitä voi tehdä ilman pelkoa siitä, että se vaikuttaisi jotenkin negatiivisesti pituuskasvuun. Minulla kun sattuu tuota vielä olemaan edessä. Hyvällä mielellä olen treenaillut, vaikka en ole vielä saanut kaikkia treeniohjelmia kuntoon. Olen enimmäkseen kehittänyt vatsaa ja käden lihaksia. Olen myös kuullut että selän rasittaminen vaikuttaa pahasti tuohon kasvuun. Ja vielä lopuksi sellainen kysymys että onko sarjoilla ja toistoilla osuutta kasvuun? En kyllä itse usko siihen.

Se vähän riippuu keltä kysyy, mutta omasta mielestäni voi tehdä mitä vaan, kunhan tekee oikein eikä liioittele ja tietenki muistaa syödä hyvin

Mutu ja henkilökohtaisella kokemuksella sanoisin että kunhan ei maksimeja vedä koko aikaa kyykyssä/mavessa ja vastaavissa niin tuskin ongelmia tulee. Itse tuli aloitettua jossain 13v kieppeillä ja ainakaan paljoa ei ole senttejä jäänyt tuon takia uupumaan. :)

ainoastaan liika energian kulutus suhteessa energiaan saantiin tai ravinto- tai suoja-aineiden puutokset (aliravitsemus) pitemmällä aikavälillä on havaittu vaikuttavan lasten kasvuun. Oikea nostotekniikka ja –kuormitus huomioiden painonnostoharjoittelu ei vaikuta siis mitenkään lasten ja nuorten pituuskasvuun.

Päinvastoin kuin yleisesti luullaan, sopiva luuston ja lihaksiston rasitus, myös painonnostoharjoittelu, edistää kasvuikäisten lasten ja nuorten luuston kehittymistä. Luustoa sopivasti rasittavien liikuntamuotojen myötä erityisesti luuntiheys lisääntyy verrattuna nuoriin, jotka eivät harrasta liikuntaa missään muodossa. Luustosta kehittyy siis sopivan rasituksen ansiosta vahvempi, mikä puolestaan vaikuttaa esim. Murtumariskien pienentymiseen. Lihaksiston vahvistuminen ja lihaskoordinaation kehittyminen puolestaan ehkäisevät muita loukkaantumisia. Pituuskasvuun harjoittelun vaikutus ei sen sijaan ulotu.

Painonnostoharjoittelu on täysin turvallista aloittaa oikeassa ohjauksessa jo alle 10-vuotiaana. Lasten harjoittelussa päähuomio kiinnitetään nostotekniikan kehittymiseen erittäin pienillä painoilla tai pelkällä puukepillä. Eri puolilla suomea toimii painonnostoseurojen yhteydessä lasten ja nuorten punttikouluja, joissa harjoittelee viikoittain 8-15 -vuotiaita tyttöjä ja poikia.

Laji sopii siis erinomaisesti myös tytöille, tämä tuotakoon jo tässä vaiheessa esille. Punttikouluharjoituksissa vain noin puolet ajasta käytetään itse painonnostoharjoitteluun ja toinen puoli peleihin sekä hyppy-, liikkuuvuus- ja ketteryysharjoituksiin. Harjoitusten kuormittavuutta lisätään varovaisesti jokaisen lapsen ja nuoren yksilöllisen kehittymisen ja iän myötä. Raskaat painot eivät ole päätarkoitus lasten ja nuorten painonnostoharjoittelussa, vaan tavoitteena on ensisijaisesti opettaa oikeat nostotekniikat sekä tarjota lapsille liikunnan iloa.
123456789

Jos nyt jotain mutuillaan ni, rankka treeni nostaa ainaki hetkellisesti testo tasoja veressä. Testo myös sulkee kasvulevyt murrosiässä. Eli voi kai tarpeeksi kova treenaus murrosiän alussa vähentää pituuskasvua jos kasvulevyjen sulkeutuminen nopeutuu.

Viltzu: Mutuilusi menee metsään.

Treeni todennäköisemmin laskee kuin nostaa testosteronitasoja. Vaikka nostaisikin, niin se ei tee sitä tähän asiaan vaikuttavassa mittakaavassa.

Itse asiasta: Pituuskasvua on vaikea saada harjoittelulla loppumaan. Tärkeää olisi kuitenkin varoa vahingoittamasta nikamia, niveliä ja tukikudoksia. Koordinaatio ja paikat voivat kasvuiässä olla heikot.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että erityisesti mavessa, kyykyssä ja vastaavissa tehdään hiukan pitempiä sarjoja tekniikkaa painottaen.

This study examined testosterone, cortisol and growth hormone responses in elderly and young men after a strength endurance protocol. Eight elderly (age: 69 +/- 5 yrs) and nine young (age: 23 +/- 1 yrs) males with recreational experience in resistance training performed a strength endurance protocol, which included six exercises. At each exercise, the subjects performed 3 sets of 15 reps at 60 % of 1-RM with a 90 s rest interval between sets. The subjects also participated in a control session. Hormonal and blood lactate concentrations were measured before exercise, immediately after exercise and 15 min after the end of exercise. Blood lactate increased (p<0.05) with resistance exercise in both age groups with the highest increases observed in the young males. Testosterone and cortisol concentrations were higher (p<0.05) immediately and 15 min after exercise as compared to the respective control session values in both young and elderly subjects, whereas no differences were observed between groups (p>0.05). Growth hormone concentration increased (p<0.05) after resistance exercise compared to the control session in both age groups. This increase was higher (p<0.05) in the young as compared to the elderly group. The above results show that a moderate intensity - high repetition resistance exercise protocol for the improvement of strength endurance, seems to be a sufficient stimulus that increases testosterone, growth hormone and cortisol concentrations in elderly males. These hormonal responses may create an optimal metabolic environment, which improves muscular function after a strength endurance program although the elderly subjects present an attenuated growth hormone response compared to younger ones.

Ainakin tollasen tutkimuksen löysin netistä. Tosin on myös tutkimuksia joiden mukaan testo tasot ei muutu harjoittelun johdosta. Mikään tutkimus ei kuitenkaan tue sitä että testotasot laskisivat harjoittelun seurauksena.
Tosin todennäköisemmin liian aikaisin raskaan harjoittelun aloittaminen voi vaurioittaa juurikin niveliä ja nikamia.

Maastaveto ja kyykky selkä pyöreänä voi hidastaaa pituuskasvua. Mutta nämäkin vain usein ja toistuvasti tehtyinä(ja eihän kenenkään aikuisenkaan kannata tuolla tavalla liikkeitä tehdä)...

Ei mulle ole yhtään vaikuttanut mikään liike erityisesti. Olen harrastanut painonnostoa ja nykyisim kehonrakennusta, ja aina syönyt hyvin ja levännyt riittävästi ja joitakin lisäravinteita on tullut käytettyä. Aloitin 15 vuotiaana eli 1.5v salillakäyntiä (Jäljellä 20v). Niin ja tosiaan pitää muistaa venytellä

Mikään tutkimus ei kuitenkaan tue sitä että testotasot laskisivat harjoittelun seurauksena.

Ylirasitus laskee testotasoja, oli se sitten fyysistä tai henkistä.

Pituuskasvuvaikutusten suhteen tämä treenin vaikutus testotasoihin menee ohi aiheen.

Nyt aihetta enemmän netistä selailleena huomaa että kaikissa tutkimuksissa joissa nuorena painoharjoittelua suorittaneita on tutkittu, todetaan sama asia: jos harjoittelu suoritetaan järkevästi (eli vahditaan ettei tutkimukseen osallistuvat riko paikkojaan huonolla tekniikalla yms) tällöin on painoharjoittelusta vain hyötyä henkilön kehonkoostumukseen. Näin siis vaikka harjoittelu olisi aloitettu jo ennen murrosikää eli joskus 11-vuotiaana.
Kuitenkin pitää todeta etten löytänyt yhtään tutkimusta jossa olisi tutkittu harjoittelun vaikutusta pituuskasvuun useamman vuoden ajan eli esim. 11 vuotiaasta 18 vuotiaaksi. (olisihan tuo kieltämättä vittumainen toteuttaa)

Ainakin tollasen tutkimuksen löysin netistä. Tosin on myös tutkimuksia joiden mukaan testo tasot ei muutu harjoittelun johdosta. Mikään tutkimus ei kuitenkaan tue sitä että testotasot laskisivat harjoittelun seurauksena.
Tosin todennäköisemmin liian aikaisin raskaan harjoittelun aloittaminen voi vaurioittaa juurikin niveliä ja nikamia.

Omien lukemisien perusteella testot nousevat treenin alussa ja tietenki laskevat pitä pidemmäksi treeni venyy. Luultavammin tuo teston nousu on sen verran pieni ettei pituuskasvuun haittaa ja jos se pituus kasvu johonkin loppuu niin mitä luultavammin kustuun tekniikkaan.

Mun mielestä on hyvä alottaa nuorena tuo puntti, saa lihasta tukemaan selkäärankaa, ja muutenkin mulla on ainaki ryhti parantunut salin myötä. Kunhan ei tee liian isoilla painoilla niin hyvä tulee. :)

Mun mielestä on hyvä alottaa nuorena tuo puntti, saa lihasta tukemaan selkäärankaa, ja muutenkin mulla on ainaki ryhti parantunut salin myötä. Kunhan ei tee liian isoilla painoilla niin hyvä tulee. :)
Näin on. Ja nuorena aloitettu voimaharjoitteluhan lisäksi vahvistaa luustoa ja siten vähentää murtumien ja osteoporoosin riskiä vanhempana, kehittää koordinaatiota ja pitää pienet kätöset poissa pahanteosta.:D

Okei. Näistä vastauksista sain paljon tietoa ja haluaisinkin kiittää kaikkia vastanneita. hyvällä mielellä jatkan treenaamista edelleen ja koitan pitää tekniikkani kunnossa, kuin myös ravinto asiat ja muut mitä tässä tuli mainittua. Enkä myöskään lähde heti painavilla painoilla tekemään liikkeitä :D.

Aloitin 15 vuotiaana eli 1.5v salillakäyntiä (Jäljellä 20v). Niin ja tosiaan pitää muistaa venytellä
Jäljellä 20v? Vain? Mie kyllä arvelin röytää ihan hautaan asti, vasta 15 vuotta takana. No, kunhan saivartelen... Ja ihan asiaan, eiköhän tuo ihmisen genetiikka vaikuta eniten tuohon pituuskasvuun.

Back
Ylös Bottom