Liikenne tukkoon Juhannuksena? Rekkamiehet asialla...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Ongelmaa helpottaisi kovasti jos yksityinen autoilu fossiilisillapolttoaineilla kiellettäisiin kokonaan. Tällöin polttoaineiden kulutus kevenisi melkoisesti joka jäädyttäisi jopa inflaatiotakin tod. näk. joksikin aikaa. Tämä pakkottaisi myös öljy-yhtiöt pitämään hinnoitteluaan aisoissa. Ainoastaan ammatiliikenne saisi ostaa dieseliä. Julkisen liikenteen kehittäminen tietenkin on elin ehto tälläiselle. Jäisipä enemmän aikaa kehitellä tulevaisuuden polttoaine kuljetuksiin. Suurin este lienee kuitenkin ne tampiot joiden on pakko hakea ne erhmannit omalla koslallaan kaupasta. Vaikuttaisihan tuollainen totaalinen stoppi hurjasti ihmisten arkeen mutta vielä tuhoisemmat vaikutukset on kuljetusten totaalisella loppumisella.

Ja me, jotka emme asu kehä kolmosen sisäpuolella vaan lähempänä sitä oikeaa Lappia, jossa menee hyvällä tuurilla yksi linja-auto kerran päivässä kumpaankin suuntaan lähimpään kaupunkiin tai kylään, kuljemme millä? Tuo on ehkä toimiva systeemi, jos se raja yksityisautoilun kieltämiseen laitetaan kaupunkeihin, joissa on asukkaita niin paljon, että julkinen liikenne oikeasti toimii.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Loppupeleissä se, ajaako Suomessa Pertsa ja Rape molemmat peräkkäin omilla autoillaan 50km päähän Alkoon ostamaan perjantaipulloa, ei vaikuta mihinkään niin kauan kuin muu maailma toimii näin:

Lähde HS

Kehittyvät taloudet ohjaavat nyt maailman energiankulutuksen kasvua, eikä tälle kasvulle näy loppua, Vale sanoi.

Erikseen Vale mainitsi Kiinan. Kiinassa valtio pitää polttoaineiden kuluttajahinnat alhaisina tuilla, jotka maksoivat valtiolle yli 40 miljardia dollaria viime vuonna.

Kiinalla on varaa pitää kansa tyytyväisenä tällaisin keinoin. Maan valuuttavaranto on 1700 miljardia dollaria, ja se kasvaa miljardilla dollarilla päivässä.

Lähi-idän valtiot subventoivat vielä Kiinaakin avokätisemmin polttoaineiden hintoja, mikä merkitsee sitä, että näiden maiden kansalaisilla ei ole mitään kannustinta hillitä energiankäyttöään.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että länsimaissa saisi tai pitäisi sikailla samalla mitalla, vaan sitä, että maailma pitää pelastaa koko maailman yhteisvoimin. Taksiseteleillä Helsingin keskustassa liikkuvien kansanedustajien ei myöskään tarvitsisi aina niin innokkaasti syyllistää harvaan asutun Suomen autoa tarvitsevia.
 
Viimeksi muokattu:
Loppupeleissä se, ajaako Suomessa Pertsa ja Rape molemmat peräkkäin omilla autoillaan 50km päähän Alkoon ostamaan perjantaipulloa, ei vaikuta mihinkään niin kauan kuin muu maailma toimii näin:

Lähde HS



Tämä ei tietenkään tarkoita, että länsimaissa saisi tai pitäisi sikailla samalla mitalla, vaan sitä, että maailma pitää pelastaa koko maailman yhteisvoimin. Taksiseteleillä Helsingin keskustassa liikkuvien kansanedustajien ei myöskään tarvitisi aina niin innokkaasti syyllistää harvaan asutun Suomen autoa tarvitsevia.

Naulankantaan. On aivan turhaa hurskastelua kuvitella, että reilun viiden miljoonan ihmisen panos tässä koko potissa merkkaa oikeastaan mitään. Ja sitten todellakin kannattaa muistaa, että kaikki Suomalaiset eivät asu kehäkolmosen sisäpuolella, saati edes kaupungeissa. Meille toisille kurjille kun tuo auto on välttämättömyys. Meidänkin taloudessa noita autoja tarvitaan kaksi. Kun ei ole mahdollisuutta julkisiin kulkuvälineisiin edes teoriassa.
 
Naulankantaan. On aivan turhaa hurskastelua kuvitella, että reilun viiden miljoonan ihmisen panos tässä koko potissa merkkaa oikeastaan mitään.
Voisiko jokainen Kiinan viiden miljoonan ihmisen kaupunki ajatella samalla tavalla? Se, että kaikki muut vähentää jo päästöjään EU:ssa antaa mun mielestä velvoitteen rikkaalle Suomelle vähentää myös päästöjään.

Skrivasin aiheesta lyhyen blogimerkinnän:

Dieselin veronalennusta vaatineiden rekkakuskien liikenteenhidastamismielenilmaus jäi tekemättä. Hyvä niin, koska ihmisten kiusaaminen on huono tapa ajaa omaa asiaansa.

Tuli kuitenkin mieleen sama, josta jotkut fiksut lähettivät yleisönosastokirjoituksiakin lehtiin. Väitän, että ylivoimaisesti suurin osa rekoista ajaa yli 80km/h matka-ajossa. Useat hakkaavat 89km/h rajoitinta vastaan (rekat on rajoitettu ko. nopeuteen). Tuo n. 10 % ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen (suurin sallittu nopeus rekoille on 80km/h) ylittäminen kasvattaa huomattavasti polttoaineenkulutusta, koska nopeuden kasvaessa nousee ilmanvastuksen määrä toiseen potenssiin.

Ehdotus rekkakuskeille, kuorma-autokuskeille sun muille:

Ajakaa tästä lähtien 80km/h alueella 80km/h älkääkä 89km/h. Vaikutus on muutama euro tunnissa, jopa toista kymppiä (laskekaapa huvikseen vaikutus kuukaudessa). On aivan turha väittää, että sopimuksista ei pystyisi pitämään kiinni, jos ajaa 80km/h, koska ei sellaisia sopimuksia saa tehdä, jotka edellyttävät kuskeja ajamaan ylinopeutta. Normaalikokoinen rekka kuluttaa helposti 40 litraa satasella, joten 10-15 % säästölläkin on huomattavan suuri merkitys.

Ymmärrän kyllä hyvin rekkakuskien ahdingon, mutta suurimmat syypäät laskeviin katteisiin ovat sopimukset, joita ei ole riittävissä määrin sidottu polttoaineen hintaan. Öljyn maailmanmarkkinahinta nousee sitä tahtia, että polttoaineen veroalet olisivat vain lyhyttä tekohengitystä. Logistiikan kustannukset nousevat, ja logistiikkafirmojen on pakko siirtää kustannukset logistiikkapalvelun ostajalle, jos liiketoiminnan halutaan jatkuvan.
 
Skrivasin aiheesta lyhyen blogimerkinnän:
Tuli kuitenkin mieleen sama, josta jotkut fiksut lähettivät yleisönosastokirjoituksiakin lehtiin. Väitän, että ylivoimaisesti suurin osa rekoista ajaa yli 80km/h matka-ajossa. Useat hakkaavat 89km/h rajoitinta vastaan (rekat on rajoitettu ko. nopeuteen). Tuo n. 10 % ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen (suurin sallittu nopeus rekoille on 80km/h) ylittäminen kasvattaa huomattavasti polttoaineenkulutusta, koska nopeuden kasvaessa nousee ilmanvastuksen määrä toiseen potenssiin.

Ehdotus rekkakuskeille, kuorma-autokuskeille sun muille:

Ajakaa tästä lähtien 80km/h alueella 80km/h älkääkä 89km/h. Vaikutus on muutama euro tunnissa, jopa toista kymppiä (laskekaapa huvikseen vaikutus kuukaudessa). On aivan turha väittää, että sopimuksista ei pystyisi pitämään kiinni, jos ajaa 80km/h, koska ei sellaisia sopimuksia saa tehdä, jotka edellyttävät kuskeja ajamaan ylinopeutta. Normaalikokoinen rekka kuluttaa helposti 40 litraa satasella, joten 10-15 % säästölläkin on huomattavan suuri merkitys.


Viisaita sanoja eikä sen kummempaa kommentointia olekaan, paitsi se, että noita päätöksiä eivät yksin rekkakuskit voi tehdä. Jos tunnet kuljetusalaa syvemmältä niin tiedät, että ajoaikataulut ovat sellaiset, että hyvin usein on pakko ajaa maksiminopeutta jos meinaa aikataulussa pysyä, eikä aina silloinkaan. Ei siinä yksittäinen kuski voi oikein alkaa yhden miehen ilmastoprotestia tekemään kun leipä on kyseessä. Eli ajatus hyvä, mutta muutos on kohdistettava sinne ajojärjestelijän ja oikeastaan sen esimiehen suuntaan, nimittäin sellaisia sopimuksia käytännössä tehdään, että ne edellyttävät kuskia ajamaan ylinopeutta.

edit. siis jos halutaan aikatauluissa pysyä. Ja kukapa ei haluaisi, paitsi eräät nimeltä mainitsemattoman kuljetusliikkeen vastuuttomat ja asennevammaiset tietyt kuskit. :jahas:
 
Se, että kaikki muut vähentää jo päästöjään EU:ssa antaa mun mielestä velvoitteen rikkaalle Suomelle vähentää myös päästöjään.

Mikäköhän mahtaa muuten olla Suomen tuottama päästömäärä verrattuna vaikkapa Saksaan ja Englantiin? Suhteutettuna väestöön, tietty. Mutu olisi, että meillä on asiat aika hyvin hoidettu, mutta onko totuus toinen?

Päästökauppa on yksi sellainen juttu, joka välillä sotii maalaisjärkeä vastaan. Onhan se selvä, että toiset maat tarvitsevat enemmän aikaa päästöjen vähentämiseen kuin toiset jne., mutta aikamoiselta keplottelulta tuo vaikuttaa.

Vähän sama kuin eilen ykköseltä tullut dokkari kiinalaisista elektroniikkajätteen kierrättäjistä. Jenkit ei tuota jätettä omassa maassaan halua pitää, joten se rahdataan Kiinaan, missä köyhät ihmiset kierrättävät ongelmajätettä surkeissa oloissa ympäristöstä välittämättä. Reilu peli?

edit: Jotta ei jää epäselväksi, niin edellisen viestini sanoma ei suinkaan ollut tarkoitus olla se, että ei ole mitään väliä, miten Suomessa suhtaudutaan päästöihin, koska olemme pieni maa. Kyllä jokainen yksilö osaltaan voi vaikuttaa asioihin omilla toimillaan. En kuitenkaan suostu olemaan ainakaan poliitikkojen syntipukki siksi, että tarvitsen autoa, sillä aikaa kun puolet maailman väestöstä riemuitsee kulutusjuhlan alkaneen ja elävät luontoa ajatellen kuin viimeistä päivää.

Jaa, ollaankin eksytty aika pitkälle rekkakuskeista.
 
Suomessa päästöt per lärvi on paljon suuremmat kuin Saksassa tai Englannissa. Tosin osasyy tähän on se, että täällä on paljon raskasta teollisuutta.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions_per_capita

tai

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_greenhouse_gas_emissions_per_capita

Tuo elektroniikkajäte on iso ongelma. USA on ainoa teollisuusmaa, joka ei ole allekirjoittanut sopimusta, joka kieltää köyhiin maihin elektroniikkajätteen raijaamisen. Reilu peli? No ei kyllä todellakaan.

Tosiaan mun mielestä lähtökohtana se, että ajaa autolla pakolliset ajot ei oo huono juttu, kunhan sen tekee minimoiden päästöt. On aivan eri asia ajaa haja-asutusalueella ajonsa 4 litraa tai 12 litraa satasella päästelevällä autolla.

Ja Mika1979 puhui fiksuja: nimenomaan rekkafirmat ovat niitä, joiden toimintatapoihin pitäisi pystyä vaikuttamaan. Asiallista kommenttia muutenkin (myös muilta tässä ketjussa).
 
Jos menovesi loppuu niin loppuu myös kaikki autoilu. Mielummin fillaroin kauppaat ja sopeudun kun olen ilman kaupaa? Moniko nyky-yhteiskunnan palveluihin tottunut selviää ilman ruokakauppoja? Itse veikkaan että jos ei keksitä ratkaisuja ennen fossiilistenpolttoaineiden loppumista alkaa väkeä kuolemaan kuin "mustan surman" aikoihin.

yritäppä ajella 10km kauppaan ja tuoda sieltä viikonlopun ruokatarpeet nelihenkiselle perheelle pyöräillen 10km takas. Ja mitäs jos onkin pitempi matka ja suurperhe...

Meilläkin oli ennen oma perunamaa, mutta paljon helpompi roudaa nekin kaupasta. Kesäsin kyllä kasvatetaan tomaatit, kurkut ja salaatit yms. ite, mutta ei olis talvella kiva olla ilman minkäänlaisia vihanneksia. On se nyt perkele, kun pitäis ostaa vähän lisää maata, että saa oman viljapellon, perunamaan, karjaa ja rakentaa vielä vesivoimalla toimiva mylly, sekä navetta karjalle.
 
Huhu kertoo, että juoppojen keskuudessa kiertää tekstiviesti:
"Olut on kallista, hidastele kassajonossa"

:D
 
Huhu kertoo, että juoppojen keskuudessa kiertää tekstiviesti:
"Olut on kallista, hidastele kassajonossa"

:D
:D

Sain minuutti sitten ko.viestin. Lähetin noin kahdelle kymmenelle eteen päin. Jospa se siitä halpenisi?
 
Kuutostielle suuntaavia kiinnostanee, että aikovatten pistää tänään tien traktoreilla jotensakin tukkoon mielenosoituksena rekkarallia vastaan. Voi vetää aika ruuhkaiseksi sillä suunnalla tuossa iltapäivällä. Kannattaa ehkä lähteä juhannuksen viettoon joko hyvissä ajoin tai sitten vasta illemmalla.
Kutostielle suuntaavia kiinnostanee myös, että kotiäidit lastenvaunuineen aikovat laittaa juhannuksen lomaliikenteen osuudella Luumäki - Lappeenranta sekaisin mielenosoituksena päivähoitomaksujen korotusta vastaan.

Oli siinä näköjään perää: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806197823908_uu.shtml

Onneksi ei itse tarvitse mennä kärvistelemään tuonne.


"Kuutostien liikenne pysäytetään puoleksi tunniksi Jurvalassa
19.6.2008 13:21
Lappeenrannan poliisi pysäyttää liikenteen kuutostiellä Jurvalassa iltapäivällä mielenosoituksen ajaksi.

Liikenne seisoo arviolta puoli tuntia kello 16 alkaen.

Kylän asukkaat ajoneuvoneen valtaavat noin kolmen kilometrin mittaisen tieosuuden Jurvalasta Lappeenrannan suuntaan.

Asukkaat tukijoukkoinen lähtevät liikkeelle taajamasta, joka sijaitsee noin kymmenen kilometrin päässä Taavetista Lappeenrannan suuntaan. Tempauksen tavoitteena on vauhdittaa ohitustien rakentamista kuutostielle, jota rassaa venäläisrekkojen lisääntynyt liikenne.
 
Viisaita sanoja eikä sen kummempaa kommentointia olekaan, paitsi se, että noita päätöksiä eivät yksin rekkakuskit voi tehdä. Jos tunnet kuljetusalaa syvemmältä niin tiedät, että ajoaikataulut ovat sellaiset, että hyvin usein on pakko ajaa maksiminopeutta jos meinaa aikataulussa pysyä, eikä aina silloinkaan. Ei siinä yksittäinen kuski voi oikein alkaa yhden miehen ilmastoprotestia tekemään kun leipä on kyseessä. Eli ajatus hyvä, mutta muutos on kohdistettava sinne ajojärjestelijän ja oikeastaan sen esimiehen suuntaan, nimittäin sellaisia sopimuksia käytännössä tehdään, että ne edellyttävät kuskia ajamaan ylinopeutta.

edit. siis jos halutaan aikatauluissa pysyä. Ja kukapa ei haluaisi, paitsi eräät nimeltä mainitsemattoman kuljetusliikkeen vastuuttomat ja asennevammaiset tietyt kuskit. :jahas:

Tätä olen ihmetellyt että eikö rekkamiehillä ole mitään etujärjestöä joka ajaisi heidän asiaa. Maristaan että kun on niin tiukat aikataulut ja pitkiä päiviä, mutta asialle ei mitään tehdä. Sitten kun on suoraan rahasta kyse polttoaineen muodossa niin sitten ollaan valmiita tekemään jotain.
 
Tätä olen ihmetellyt että eikö rekkamiehillä ole mitään etujärjestöä joka ajaisi heidän asiaa. Maristaan että kun on niin tiukat aikataulut ja pitkiä päiviä, mutta asialle ei mitään tehdä. Sitten kun on suoraan rahasta kyse polttoaineen muodossa niin sitten ollaan valmiita tekemään jotain.

skal Kovasti on haukuttu hampaattomaksi tuota järjestöä.
 
Aattelit että lämpimikseni jorisen? Tuohan on tullut radiosta jo vaikka kuinka moneen kertaan, ja on varmaan tekstarillakin.

Olisit laittanut linkin uutiseen. Radiota en kuuntele koskaan, mutta nettilehtiä luen päivittäin, enkä ollut huomannut uutista aiemmin kuin tuon Iltalehden (19.6.2008 13:21) jutun.
 
myös kakskymmentä kuitattu. Ensimmäinen "tä?" vastaus tuli jo :D

Joo, pari TÄH-vistiä on tullut.Minkähänlainen jono on illalla kaupalla, kun kaljan ostoon kirmaan? Perkele varsin huomisaamuun asti saa siellä jonottaa, kun koko kylä toteuttaa tuota mielenilmausta.:hyper:

Ja tuc:En tarkoittanut, että meidän ei pienenä maana tarvitsisi välittää esim.ympäristöasioista. Meinasin vaan, että monesti tuntuu tiettyjen tahojen puheissa tämä olevan ainoastaan meidän vastuulla, vaikka pienen maan rooli esim. päästöjen osuudessa on aika marginaalinen. Suhteellisuudentajua peräänkuulutan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom