Liikeidea kuntosaleille/treinereille

Suomen kuntosalimaailmassa, varsinkin jäsenpohjaisesti toimivissa, on otettu sangen hyvin huomioon naispuoliset asiakkaat eri ikä -ja kuntoryhmissä. Kauniimmalle sukupuolelle onkin aika luontevaa sanoa: mä lähden jumppaan/treenaan/salille/aerobickiin... iästä ja kunnosta huolimatta. Myös aloittamisen kynnys on tehty matalaksi; kukaan ei tunne itseään kovinkaan naurettavaksi ja kauniimman/terveemmän vartalon tavoittelu on ns. yhteiskunnallisesti hyväksyttävää ja siihen rohkaistaan.

Mutta, me yli kolmekymppiset miehet! Kulkiessani työporukoissa, asiakkaiden sekä kavereiden kanssa huomaan jatkuvasti miten monet tahtoisivat aloittaa myös treenaamisen. Suurta osaa hävettää salassa oma vartalonsa tila ja tämä johtaa yleensä kyynisyyteen ja naljailuun jumppaavaan lähtevälle vaimolle. Vanhempien miesten liikuntatavoitteet ovat myöskin niin sanotusti ei-hyväksyttyjä. Tottakai me julkisesti puhumme terveydestä, selkävaivojen ehkäisystä ja muusta soovasta. Todellisuudessa vanhempienkin miesten sisällä asuu edelleenkin se pikkupoika, joka haluaa saada lihasta: hauiksia, rintafilettä ja tiiliskiviä vatsan paikalle. Mutta sanoppa tuo työpaikan kahvihuoneessa tai vaimolle. Hilpeyttä herättäisi. Ja kuitenkin olen kuunnellut niin monien miesten sönkötyksiä ja salaisia haaveita parin kaljan jälkeen saunailloissa. Ikäisilleni on tehty aloittaminen lähestulkoot mahdottomaksi. Tai tarjolla on toki erilaisia ukkojumppia tai "terve eturauhanen impotentissa ruumiissa" -projekteja.

Treenamisen pitäisi nimenomaan lisätä tunnetta omista kiveksistä ja miehisyydestä. Yleensä liikuntaseurojen ja kuntien järjestämät liikuntamahdollisuudet kuulostavatkin jo päinvastaisilta. Vanhentuva mies haluaa syvällä mielessään Harlikan, hauiksen ja naisten katseita, ei sosiaalitätien järjestämää "varotaan nyt sitä selkää ja infarktia"-jumppaa.

Treenaamisen aloittamisen ongelmana on myös sukupolveni päähän iskostetut miehiset "satanen penkistä kuuluu yleissivistykseen" -tunnuslauseet. Ja kun tiedämme, että sitä satasta ei todellakaan saa puristettua vaikka kuinka vatsallaan pompottaisi, niin se salille lähtö on kovin, kovin vaikeaa.

Eikä vanhenevan miehen muutenkaan sangen alhaiselle itsetunnolle tee kovinkaan hyvää katsella kun vieressä treenaavat, 20-vuotta nuoremmat kollit vetelevät kolminkertaisia rautoja. Eipä itseänikään juuri äsken hymyilyttänyt, kun oman treenipäiväkirjan täytettyäni huomasin, että 15-vuotias kaveri kirjoittelee omaan jalkatreenilogiinsa huomattavasti kovempia rautoja kuin minä (loistavaa kehitystä Bloo :kippis1: , kaikki pisteet sinulle).

Nämä kaikki syyt, miksi ikäiseni eivät treenaa ovat sinänsä sangen hauskoja ja olisivat varmasti ohitettavissa terveellä itsetunnolla... Mutta, nyt puhumme suomalaisesta miehestä, ja meidän itsetuntomme taso ei taida olla kovinkaan suuri salaisuus.

Eli mistä löytyy ensimmäinen sali, joka löytää haaveissaan uinuvan asiakaspotentiaalin: 30 - 50 vuotiaat miehet. Ottaisi heidät turvalliseen syliinsä ja sanoisi: "Hei, nyt me ruvetaan kasvattamaan sulle lihasta, diskreetisti ja ilman vaimon tai nuorempien kavereiden naureskelua. Seuraavassa firman saunaillassa olut tulee menemään konttoripäälliköltä väärään kurkkuun kun se näkee sut!"

Tämä kirjoitus oli luonnollisesti hyvinkin yksinkertaistettu ja kärjistetty, mutta uskon, että sille joka löytää oikean tavan ymmärtää, motivoida ja tehdä tuloksia vanhenevien miesten parissa on olemassa käsittämättömän kokoiset markkinat. Kuka haluaa tulla Suomen Bill Phillipsiksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täyttä arkea varmasti monille. Itse kasvatettu kovia fyysisiä töitä tekevien keskuudessa. Niissä piireissä treenaamista ei todellakaan katsota kieroon, parempi vaan, jaksaapaha jeesata paremmi, eikä pelota lähellekkään nii paljoo, ku kaveri pitää sitä sadan kilon mitätahansarakennustarviketta pääsi yläpuolella paikoillaan, ennenku kerkeet ite alta pois.
Mutta ei mun mielestä tää salille tallailun kynnys tule ainoastaan keski-ikäisille miehille. Varmasti useimmille tässäkin iässä harrastusta aloitteville iskee luottamuspula omaan miehuuteen, kun ne pari vuotta aikaisemmin heränneet nostaa kuitenki enemmä :rolleyes:
Paskat..omasta mielestä ei tällaisella mentaliteetilla sovi yhdellekkää salille. Aina löytyy niitä isompia ja vahvempia lajin harrastajia. Jostain syystä aloittelevien kalloon on iskoustunut tapa n00beille naureskeluun. Njoo..moneen junaanha meitä oli, ja kaikennäköstä tallaajaa löytyy, mutta voitko ny vakavalla naamalla väittää, että tällaiset harvinaiset yksilöt voi romuttaa koko pohjan harrastukselle?
Kuka niistä nyt jaksaa välittää...ethä sä äijien mielenkiintoa oo sieltä salilta kuitenkaa hakemassa :thumbs:
Mutta totta...jos rahkeet riittäis kyseisen kohderyhmän salille, ni kysyntää olis varmasti..

potsq sanoi:
Kuka niistä nyt jaksaa välittää...ethä sä äijien mielenkiintoa oo sieltä salilta kuitenkaa hakemassa :thumbs:

Oikeaa ja järkevää asiaahan puhut ja juuri noin asiaahan pitäisi ajatella... Ikävä totuus on vain se, että miehen itsetunto rapistuu jopa nopeammin kuin hänen eturauhasensa. Jos siellä salilla ei ole tullut aloitettua parikymppisenä, niin ei se ainakaan yli kolmekymppisenä ole helpompaa.

Ja on olemassa aika runsaasti tutkimuksia, joissa todetaa, että (hetero)miehet esim. pukeutuvat nimenomaan toisia miehiä varten: tehdäkseen vaikutuksen, osoittaakseen valtaansa ja leijonuuttaan :D
Samaa on mielestäni havaittavissa myös kroppapuolella; miehillä on jonkinasteinen tarve osoittaa myös vartalollaan muille lauman jäsenille kuka tätä hommaa johtaa ja kellä on oikeus parhaisiin naaraisiin. Ja miehillehän sitä omaa penkkitulosta julistetaan, ei naisille :)

Valitettavan totta. Vaikka ääripäätä ajatellen parikymppinenkin on jo pahasti aikaansa jäljessä. "normi"-körmyhän on se 15-vuotiaana murrosikänsä päättänyt 18-v, jolla elopaino pyörii 100kg..
Omista kokemuksista ei voi nyt puhua, mutta muilta kuulleena mainitsemasi teoria pätee...takaraivossa paukkuu vieläkin se vahvimman laki..vaikka nykykäytäntö on todennut materialistisen puolen lihaa vahvemmaksi..

littledragon67 sanoi:
Ja on olemassa aika runsaasti tutkimuksia, joissa todetaa, että (hetero)miehet esim. pukeutuvat nimenomaan toisia miehiä varten: tehdäkseen vaikutuksen, osoittaakseen valtaansa ja leijonuuttaan :D
En taidakkaan olla hetero. :rolleyes:

:lol2:

Huonosta itsetunnostahan toi on kiinni. Mä olen sitä mieltä, että tuskimpa salin puolelta voidaan pahemmin tilannetta parantaa, ellei sit tehdä mens 30-50v only-saleja.

Toinen asia mikä tuntuu olevan juurtunut monen päähän on se että ikä ratkaisee sen kumpi on vahvempi. Uskokaa tai älkää, mutta monella on sellanen käsitys vieläkin että esim. 30v mies on pakosti voimakkaampi mitä 20v jannu. Liekkö nuoruus vuosilta perua, jolloin se nuorempi oli auttamattomasti heikompi. :david:

Toi salille meno kyllä lähtee ihan itestä IMO. Pitää tajuta se että jokainen on joskus ollut aloittelija ja painot sen mukaiset. Kaikki on ollu tässä tilanteessa. Mä en oo kertaakaan törmänny salilla selleseen, joka naurais jonkun treenipainoille, se mikä joitakin naurattaa on just tää RHP-treeni. Eli simppelista; ei ne painot, vaan se miten sä treenat.

Oikeestihan tää ratkaistaan sillä, keski-ikäset jannut alkais käydä 24/7 saleilla. Voisivat sitten kaikki sopia yhdessä kimppatreenit, vaikka kolmelta keskiyöllä, ettei kukaan varmasti näkis. :D

ps. We miss you oldies.. :haart:

Ottakaa minun isä mukaan, sillä on sama ongelma. Ja littledragon, sinulla liikkuu muuten paljon isommat raudat kuin minulla joten täältäpäin ne propsit sinulle menee :kippis1:

Bloo sanoi:
Ottakaa minun isä mukaan, sillä on sama ongelma. Ja littledragon, sinulla liikkuu muuten paljon isommat raudat kuin minulla joten täältäpäin ne propsit sinulle menee :kippis1:
Meiän isä saattas kans lähtä ku pyydätte. Se on jo kehorakentajan mitoissa, ja mahaakin on tullut rakenettua. :lol2:

ihQLehmä sanoi:
Toinen asia mikä tuntuu olevan juurtunut monen päähän on se että ikä ratkaisee sen kumpi on vahvempi. Uskokaa tai älkää, mutta monella on sellanen käsitys vieläkin että esim. 30v mies on pakosti voimakkaampi mitä 20v jannu. Liekkö nuoruus vuosilta perua, jolloin se nuorempi oli auttamattomasti heikompi. :david:

Tuossahan se "ongelma" onkin kiteytettynä: kovasti me tämän ikäluokan kansalaiset haluaisimme uskoa, että meiltä sitä voimaa löytyisi reippaasti enemmän kuin nuoremmilta - ja syvämmällä sisimmässämme tiedämme että näin ei ole, vaan turbojugend painaa ohi oikealta ja vasemmalta :)
Aikamoista nöyryysharjoitteluahan tämä on.

Ja Bloo, kiitos rohkaisusta ja isä vain mukaan touhuun :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom