"04.09.2002
Venyttely ei kannata
Venyttelitkö ennen tai jälkeen lenkin? Turhaa hommaa, tyrmäävät Sydneyn yliopiston liikuntalääketieteen tutkijat Rob Herbert ja Michael Gabriel. Kipeytymis- ja loukkaantumisriski ei vähene, vaikka kuinka nytkyttäisit.
Kaksikko perustaa väitteensä laajaan tutkimuskatsaukseen. Herbert ja Gabriel kävivät läpi kaikki aiheesta tähän mennessä julkaistut työt.
Pahimman kolauksen kärsi vanha väite siitä, että venyttelijä välttyy vammoilta. Australialaisten tekemien todennäköisyyslaskelmien mukaan ihmisen tulisi venytellä 23 vuotta estääkseen yhden loukkaantumisen. Laskelmat pohjautuvat varusmiehillä tehtyihin tutkimuksiin. Varsinkin alokaskausi on riskialtista aikaa."
Liekkö kannattaa ollenkaan
Itse olen ainakin huomannut että melkeinpä kipeämmäksi saa paikat venyttelyllä kuin ilman :D
ja kyllä, osaan venytellä ja olen kokeillut erilaisia tapoja ;)
edit:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=56366 tuolla ainakin hyviä ohjeita itse venyttelyyn. Mutta kaikkeahan pystyy tekemään liikaa, niin myös venyttelyä.. eli kohtuus kaikessa ja riippuu yksilöstä&käytetyistä metodeista
Ja venyttelyähän taitaa olla ainakin paria erityyppiä, staattista ja dynaamista(tai jotain sinne päin) ja jotain tiettyä ei saanut ainakaan suosituksen mukaan tehdä joka päivä.
Googlesta lie löytynee paljon tietoa.. kun ei tuo ulkomuisti aina toimi :D
helvettiäköhän nuo naapurit puuhaa, joka yö melkein jotain porailee ja ihme huuto, mitä lie narkkareita rakentelemassa hamppuplantaasia :curs::curs: