Liikaa venyttelyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AlluS
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voiko venytellä liikaa? Voiko tulla "?venyttely?ylikunto?"? Tai siis jos venyttelee paljon joka päivä, onko se palautumista hidastavaa vai nopeuttavaa? Tietenkin vähissä määrin palauttavaa, mutta jos enemmän venyttelee..

"04.09.2002
Venyttely ei kannata
Venyttelitkö ennen tai jälkeen lenkin? Turhaa hommaa, tyrmäävät Sydneyn yliopiston liikuntalääketieteen tutkijat Rob Herbert ja Michael Gabriel. Kipeytymis- ja loukkaantumisriski ei vähene, vaikka kuinka nytkyttäisit.
Kaksikko perustaa väitteensä laajaan tutkimuskatsaukseen. Herbert ja Gabriel kävivät läpi kaikki aiheesta tähän mennessä julkaistut työt.
Pahimman kolauksen kärsi vanha väite siitä, että venyttelijä välttyy vammoilta. Australialaisten tekemien todennäköisyyslaskelmien mukaan ihmisen tulisi venytellä 23 vuotta estääkseen yhden loukkaantumisen. Laskelmat pohjautuvat varusmiehillä tehtyihin tutkimuksiin. Varsinkin alokaskausi on riskialtista aikaa."

Liekkö kannattaa ollenkaan :rolleyes: Itse olen ainakin huomannut että melkeinpä kipeämmäksi saa paikat venyttelyllä kuin ilman :D

ja kyllä, osaan venytellä ja olen kokeillut erilaisia tapoja ;)

edit: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=56366 tuolla ainakin hyviä ohjeita itse venyttelyyn. Mutta kaikkeahan pystyy tekemään liikaa, niin myös venyttelyä.. eli kohtuus kaikessa ja riippuu yksilöstä&käytetyistä metodeista
Ja venyttelyähän taitaa olla ainakin paria erityyppiä, staattista ja dynaamista(tai jotain sinne päin) ja jotain tiettyä ei saanut ainakaan suosituksen mukaan tehdä joka päivä.

Googlesta lie löytynee paljon tietoa.. kun ei tuo ulkomuisti aina toimi :D

:offtopic:helvettiäköhän nuo naapurit puuhaa, joka yö melkein jotain porailee ja ihme huuto, mitä lie narkkareita rakentelemassa hamppuplantaasia :curs::curs:

AlluS: -Eipä oikeastaan voi venytellä liikaa, mutta väärään aikaan tai väärällä tavalla tehtynä voi venyttelystä olla tosiaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Eli venyttely on jaettava erikseen suoritukseen valmistavaan (esim. dynaaminen venyttely, lyhyet 8-10sek staattiset), suorituksesta palauttavaan (lyhyet 8-10sek staattiset) ja elastisuutta lisäävään (+30sek, 2-4 x toistettaviin stattisiin tai runsaaseen määrään dynaamista) venyttelyyn.
Valmistavaa venyttelyä ennen hyvä lämpö pintaan, palauttava n. 45 min suorituksen jälkeen ja elastisuutta lisäävä omana harjoituksenaan kevyen jumpan jälkeen.

Toki nuiden lisäksi löytyy liuta erillaisia erikoistekniikoita, mutta nuo perusteet kun muistaa, niin ollaan jo varsin hyvillä jäljillä.

Ps. urheiluvamma puolelta löytyy melkoisen kattava ketju aiheesta...

En ole ajatellut venyttelyä palautumisen kannalta juurikaan, en osaa sanoa vaikutaako siihen.

Venyttelen liikkuvuuden lisäämiseksi ja se on tärkeää. Jos esim. takareiskat ja perse jumittavat helvetisti, niin selkä ei toimi kunnolla. Ongelmia tulee ainakin kyykyssä.

Mulla oli muuten joskus sellainen ongelma, että mavessa alkoi sattumaan yläselkään lapaluun lähelle: niin kuin joku olis repiny lihaksia sieltä. Olin sitten pitkään ilman mavea. No kerran sitten tuli mieleen, että kokeilenpa venytellä (ja lämmitellä) todella hyvin yläselän ennen mavea. Ongelma poistui täysin. En tiedä mikä jumi siellä oli, mutta nykyään pistosta ei tule, jos venyttelen huolellisesti ennen vetoa.

Suositut

Back
Ylös Bottom