Kiitos paljon vastauksesta ja tsempeistä!!
Joo stressi nyt ei ainakaan auta munuaisia :D Mutta mulle tulee näitä miettimiskohtauksia eri juttuihin liittyen aina sillon tällön. Sit jauhan niitä mielessäni/netissä/tuttujen kaa muutaman tunnin kunnes taas hyväksyn kohtaloni ja lakkaan miettimästä. Sitä mäkin mietin että lyhyt aikahan tää. Mutta tosiaan, oon myös miettinyt, että ennen kun huomasin oireita ekoja kertoja ja asiaa ruvettiin tutkiin, olin ollut ekalla järjestetyllä Go Fat go-dieetillä, jossa nimenomaan syötiin myös paljon proteiinia ja juotiin runsaasti vettä, joka siihen aikaan poikkesi mun elämästä paljon. Tälläset on pistänyt mietityttään että oisko olleet osatekijänä tän taudin aiheutumisessa MUTTA tyhmäähän tuokin miettiminen on, kun sanovat, ettei tän aiheuttajia tunneta.
Eniveis, kyllä mä luulen että tän dieetin jälkeen vähennän tuota proteiinin saantia esimerkiksi siten, että 1-2 rahkaa tai 1 rahka-annos ja 1 raejuusto-annos päivässä on maksimi (sen lisäks että syön lounaalla&päivällisellä lihaa). Ja sit varmaan muutenkin tulee päiviin hieman enemmän tuota vaihtelua, kun en aio enää natseilla niin kovasti. Päälinjat pidän kunnossa ja se riittää
Jo tollasella muutoksella saan alennettua päivittäisen proteiinimäärän siihen n.2g/painokilo. Ehkä voisin ottaa tollasen kalorilaskurin käytön tavaksi, niin voisin noita seurailla aina kun kiinnostaa ja kun dieettaan. Ylläpidossa osaan kyllä syyä proteiinia ihan varmaan tarpeeksi, mutta tää vähärasvainen&proteiinipainotteinen laihdutustapa on mulle hieman uutta.
Jeps, voisin minäkin kysellä kyl kun kuulen niiden kokeiden tulokset, että mitä suomalainen lääkäri ois mieltä tästä
Jotenkin fiilis on että munuaisongelmaiselle ei paljon suositella mitään lihastenkasvatus-projekteja tai tällästä laihdutustapaa :D Mutta ainahan sitä kysyä voi, sit voi omalla vastuulla tehdä ne päätökset ja tuo virallinen kantakin ois tiedossa. Mun mielestä googletus on ollut meinaan hankalaa tän kans ja proteiinisaantiin & -tarpeeseen liittyvät tutkimustulokset on aika vaihtelevia. Puhumattakaan siitä että kaikissa lukee tuo "---MIKÄLI sinulla on terveet munuaiset.". Uskon kuitenkin että sitä elää aikas terveellisen ja pitkän elämän tän kanssa ihan sillä, että pysyy normaalipainossa, ilmeisesti myös mahdollisimman rasvattomassa kehossa, liikkuu paljon, ei tupakoi, syö terveellisesti (kaikkee kohtuudella..) ja pitää näillä tavoilla sen verenpaineen hallinnassa
Itellä ei ainakaan ollut vieläkään tarvetta verenpainelääkitykselle, joten melkosen samanlaista elämää jatketaan
Mut tuon proteiiniasian taidan kyllä kysästä niin ehkä sitten lakkaan miettimästä!
Kiva kuulla jos täällä on muitakin urheilullisia joilla on esimerkiks tämä nimenomainen IgA-nefropatia?! Että miten on mennyt?
EDIT: Siis kiva kuulla kuulumisia JOS sellasia löytyy, enkä siis oo ilonen jos joku muukin on sairas :/... :D heh.