Liikaa kuitua?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tipitys
  • Aloitettu Aloitettu
Luettuani pari juoksu-opasta + uusimman Sport-lehden aloin miettimään jos syön liikaa kuitua?
Aamupuuro koostuu 15g neljänviljan-hiutaleista ja 15g kolmen viljan-leseseoksesta. Lounaalla yleensä ruokaisaa salaattia ja 2 viipaletta ruisleipää, välipalalla rahkaa + 1 rkl leseseosta (+ mehukeittoa) ja omenaa. Päivällisellä usein keittoa/ruokaisaa salaattia/munakasta ja lisäkesalaattia + 2 viipaletta ruisleipää. Väliin mahtuu usein 1 varrasleipä (mun oikea herkkuni) margariinilla. Illalla jos vielä nälkä niin samanlaista settiä ku välipalalla. Päivän aikana kuluu 100-200g raejuustoa näiden lisäksi (ei tosin mikää hiilaripommi se ;)) ja 3-4 kupillista kahvia + rasvatonta maitoa.
Oisko fiksumpaa vaihtaa ruisleivät/osa niistä sekaleipään vaiko jättää pois? Entä aamupuuro - leseet pois/vähemmälle? Apua & mielipiteitä otetaan vastaan :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omasta mielestäni tuossa ei voi mitenkään tulla liikaa kuituja. Eikö saantisuositus ole 30g / pvä? Itsellä menee esimerkiksi pelkästään kolmen viljan leseseosta 100g / pvä ( Kuidukas ).. Tuohon päälle sitten tulee vielä kaurahiutaleet 50-100g / pvä jne. Ja tosiaan...mitä haittaa voi olla liiasta kuidusta?

Liiallinen kuidun saanti käsittääkseni laskee testosteronitasoja.

Edit: Mitä hyvää kuidun syöminen tekee? Ite vedän 3x päivässä puuroa välillä ja perse vuotaa kaasua jatkuvasti..

No välil (eli ei siis joka päivä) on pakki jumis (tönkkö olo), mutta jo 10min juoksulenkki helpottaa ja saa toimimaan. Onks sil väliä jos kuidut sit saa rukiista vaiko kaurasta vai mistä? Luin jostai et ku vehnässä on liukenevia (?) kuituja, nii ne "voitelis" suolistoa ja edesauttais sen toimintaa, kun taas rukiin ja leseiden kuidut on niitä liukenemattomia ja turpoo moninkertaisiksi ja voi aiheuttaa turvotusta, jumitusta t.m. En oo koskaa ees aatellu et kuituja vois saada liikaa, mut nää artikkelit/kirjat herätti vähän ihmetystä :wtf:

Kyllähän liialla kuidulla saa itselleen ainakin ilmavaivoja. En muuten oikein ymmärrä koko kuituvouhotusta. Jotkut kun vetää kuitua aivan järjettömiä määriä ja ihan turhaan. Jos pakki toimii hyvin, niin mitä hyötyä haetaan ylimääräisestä kuidusta? Minä tiedostan omalla kohdallani sen, että saan suosituksiin nähden liian vähän kuitua, mutta kuidun lisäämiseen ei ole kyllä oikein motivaatiota, kun nytkään ei mitään ongelmia ole.

Kyllähän liialla kuidulla saa itselleen ainakin ilmavaivoja. En muuten oikein ymmärrä koko kuituvouhotusta. Jotkut kun vetää kuitua aivan järjettömiä määriä ja ihan turhaan. Jos pakki toimii hyvin, niin mitä hyötyä haetaan ylimääräisestä kuidusta? Minä tiedostan omalla kohdallani sen, että saan suosituksiin nähden liian vähän kuitua, mutta kuidun lisäämiseen ei ole kyllä oikein motivaatiota, kun nytkään ei mitään ongelmia ole.

Sama homma, ite oon ottanu puuron ruokavalioon nyt välipaloiksi koska se on niin helppo valmistaa.. Perse kyllä laulaa kanssa siihen malliin että tekis mieli olla syömättä, kun ilman puuroja ym on ennenkin pärjätty..
Vehnää/vehnäjauhoa koitan ite ainakin vältellä, tosin vedän makaronia päivittäin aika runsaita määriä välillä.. Sitä mä tossa yritin kyselläkkin tolla kuitukyssärillä, että onko noilla kuidut jotenkin välttämättöämiä, kun tuntuu että pakki pelaa paremmin ilman puuroja..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom