Liika proteiini hikoiluttaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jouni
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niin, olen tässä nyt muutaman viikon syönyt 3000kcal päivässä, yrittäen pitää makroravinnesuhteet tuossa 30%prot/40%hh/30%rasvaa. Pituus on 182cm ja paino 67kg, kalorilaskuri.fi sanoo että peruskulutukseni ilman liikuntaa olisi n. 1950kcal, eli luultavasti saan tarpeeksi kaloreita lihaskasvua ajatellen (3krt viikossa salilla). Esimerkki päivän syömisistä, tämä tältä päivältä, yleensä aika samantyylisesti mennään:

n. 9.30:
250g rahkaa, 40g kilomysliä, fun lightia, 1dl maitoa, kaikki sekaisin. n. 300kcal, 25g proteiinia

n. 11.30:
200g Itse tehtyä lasagnettea, 3dl maitoa, n. 700kcal, 35g proteiinia

Treenin jälkeinen palautumisjuoma n. 13.30:
1dl Reco2, n. 240kcal proteiinia 20g

n. 15.00:
Valmis NB Protein shake, 500kcal, 50g proteiina (yleensä syön tässä jotain kiinteää)

n. 17.30
250 rahkaa, täysjyväleipäviipale, 2 siivua kalkkunaleikettä, vähän eilistä pastaa ja jauhelihakastiketta, 3dl maitoa, n. 400 kcal, 30g proteiinia.

n. 20.00
Munakas, 3 munaa, 15g rypsäriä, 5 siivua kalkkunaleikettä, 3dl maitoa, 500kcal, 35g proteiinia

n.22.00, 1/2desiä heraa ja 1/2desiä maito90, 15g rypsäriä, 250kcal, 25g proteiinia.

Yhteensä 2926.6kcal, 259.2g proteiinia (36%), 292,8g hh (40%), 78,1g rasvaa (24%). Tänään ei mennyt ihan nuo prosentit kohdalleen, yleensä on niin että proteiinia ja rasvaa jää vähän alle 30% ja hiilihydraatteja vähän yli 40%.

Tuli sitten mieleen että kun usein sanotaan että tuota proteiinia pitäisi saada 2-2,5g per rasvaton painokilo. No, painan 67kg, joten minun pitäisi saada 134-167g proteiinia päivässä jos ei oteta rasvoja mukaan. 167g proteiinia olisi 668kcal, eli vain noin 23%. Onko siitä jotain haittaa että yleensä tulee noin 220g proteiinia päivässä. Mietin vaan että voiko tuolla ylimääräisellä proteiinin saannilla olla jotain yhteyttä siihen, että lähes kokoajan on hiki pinnassa, vaikken tekisi mitään? Vai onko kyse vain siitä että kun syö yli kulutuksen niin elimistö puskee ylimääräistä ulos hikenä? Ennen kun aloitin syömään enemmän, en hikoillut normaalia enemmän, nyt joudun nukkumaan ilman peittoa ja lukemaan pakkista kalsarit jalassa, ja silti hiki virtaa. :( Muutenkin tietysti saa tuota ruokailua kommentoida.

Haluan vaan kommentoida, että olen huomannut saman itessäni. Tosin syön alle kulutuksen, mutta sen jälkeen kun aloin syömään säännöllisesti proteiinia, olen hikoillut kun sika, myös levossa.. nukun myös ilman peittoa ja kalsarisillaan ollaan kotona aina :D Mutta pahiten se ilmenee punttisalilla, hikeä puskee niin paljon, että paita on kauttaaltaan läpimärkä, otsaa pitää pyyhkiä joka sarjan jälkeen pariin kertaan ym.. en kyllä usko, että se liittyy tuohon proteiininsaantiin, mutta siihen vastatkoon joku viisaampi.

Jos sopii vielä sen verran tunkea tähän threadiin, kun en viitsi aloittaa uutta threadia kun tämä liippaa tarpeeksi läheltä:

Haluisin kysyä sellaisesta, kun luin että ylimääräinen proteiini muuttuisi rasvaksi? Pitääkö tämä paikkansa? Joinakin päivinä kun en ole pystynyt syömään mitään viiden maissa syödyn päivällisen jälkeen niin illalla on karsee nälkä, niin olen saattanut syödä esim 250g maitorahkaa, 200g raejuustoo, purkki tonnikalaa vedessä, kurkkua, tomaattia. Eli tossa tulee moninkertaisesti yli 30g proteiinia mikä kait oli se määrä mikä imeytyy kerralla kolmessa tunnissa? Eli meneekö noi muut sitten rasvaksi kehoon tjsp kamalaa :hyper:? Jos pitää paikkansa ni ihmekö ku en ole laihtunut ;)

En paljon viisaampi ole, mutta ainakin pari juttua tulee mieleen:

*Proteiinin ns. termogeeninen vaikutus on suurempi kuin muilla ravintoaineilla, ts. lämpöä syntyy himpun enemmän sen sulattamisessa.

*Tuolla happo/emäs tasapaino -tredissä (söörts) oli puhetta siitä, että hikoilu saattaa olla elimistön keino poistaa liikaa happamuutta. Protskut ja viljat on happamia, veget emäksisiä, in short. Sullahan ei tossa ole vegejä nimeksikään, eli voisin veikata että aika asidoosissa olet (Tämän vois muuten tämän mukaan testata: lakmuspaperille tippa virtsaa, mitä matalampi ph, sitä happampi kehosi on. Kaikkihan ei muuten tätä happo/emäs-teoriaa niele, mutta mulla on sellainen kutina että ne jotka uskoo, saa viimeisen naurun).

+ lisänumero, the obvious: lihas kuluttaa levossaankin energiaa, eli hiki nousee fitillä helposti pintaan.

Belmondo sanoi:
En paljon viisaampi ole, mutta ainakin pari juttua tulee mieleen:

*Proteiinin ns. termogeeninen vaikutus on suurempi kuin muilla ravintoaineilla, ts. lämpöä syntyy himpun enemmän sen sulattamisessa.

*Tuolla happo/emäs tasapaino -tredissä (söörts) oli puhetta siitä, että hikoilu saattaa olla elimistön keino poistaa liikaa happamuutta. Protskut ja viljat on happamia, veget emäksisiä, in short. Sullahan ei tossa ole vegejä nimeksikään, eli voisin veikata että aika asidoosissa olet (Tämän vois muuten tämän mukaan testata: lakmuspaperille tippa virtsaa, mitä matalampi ph, sitä happampi kehosi on. Kaikkihan ei muuten tätä happo/emäs-teoriaa niele, mutta mulla on sellainen kutina että ne jotka uskoo, saa viimeisen naurun).

+ lisänumero, the obvious: lihas kuluttaa levossaankin energiaa, eli hiki nousee fitillä helposti pintaan.

Hyviä pointteja, tuota ykkösvaihtoehtoa juuri mietin, mutta tuo toinen kohta voi olla kyllä suurempi probleema, olen joskus kauan aikaa sitten tuosta lukenut, mutta eipä ole tullut nyt hikoillessa mieleen. Tuota voisi kokeilla, huomenna kaalia naamaan :) Ja Sumo, senkun tunget vaan :D

sumo sanoi:
Haluisin kysyä sellaisesta, kun luin että ylimääräinen proteiini muuttuisi rasvaksi? Pitääkö tämä paikkansa?
Ei pennin vertaa mitään tietoa mutta vastaan kuitenkin :D

Eikös nyt kaikki kuluttamattomat kalorit mene rasvaksi. Tuskin yhtään sen enempää rasvaa tulee oli sitten proteiinia tai jotain muuta.

sumo sanoi:
Eli tossa tulee moninkertaisesti yli 30g proteiinia mikä kait oli se määrä mikä imeytyy kerralla kolmessa tunnissa? Eli meneekö noi muut sitten rasvaksi kehoon tjsp kamalaa :hyper:? Jos pitää paikkansa ni ihmekö ku en ole laihtunut ;)

tuosta on käyty pitkät keskustelut pakkiksella aikoinaan ja lopputulos oli se, että proteiinia imeytyy 30-40g juotuna, mutta syötynä helposti 70-80g.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom