Liika on liikaa, mutta onko tämä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VTG
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

VTG

en nyt taas osannut päättää että minne osiolle tunkisin, joten tänne sitten.

eli, ikää 16 vuotta ja punttitreeniä takana yli vuosi ja nyt uutena lajina tullut vapaaottelu, jota tahkottu noin 4 kuukautta.

tietenkin on yksilöllistä, mutta riittääkö ikäiselleni yksi vapaapäivä viikossa?

siis jos ohjelma olisi tälläinen:

ma: vapari
ti: vapari
ke:vapari
to: puntti (puntti voi olla joko ke tai to, toisena päivä on vapari jokatapauksessa)
pe:lepo
la:puntti
su:kuntopiiriä ja kevyempää painiskelua.

ja lähinnä sitten vielä se, että jos torstain/keskiviikon puntti siirretään tiistaille ennen vaparitreenejä, ja entisestä punttipäivästä tehdään lepopäivä niin auttaako tämä?
rasituksen määrä olisi sama, mutta kokonaisia lepopäiviä olisi kaksi. onkotästä mitään apua hermostolle?

Puntti suoritetaan voimaillen, ja on myös oma "harrastuksensa" eikä vain vaparin tukena.

Ruokailun pitäisi olla kunnossa, mutta suuremmilla plussilla en ole.
:kippis1:

ja sitten vielä että juoksua olisi taas myös halua lähteä lisäämään tuohon, ( :hyvä: ) mutta liekkö enään järkevää..? :D

muista pitää ns kevyt viikko 1 kuukaudessa! ni pärjäät kyllä ehkä pari kevyttä palauttavaa lenkkiä jonka jälkeen reilu venyttely vois olla paikallaan! ja jos rupeaa tuntumaan pahalle ni lepoa vaa kunnolla ja sit taas rauhas kasvattaa reeni määrän entiselleen!

Mun mielestä tuo näyttää hyvältä. Itse ehkä siirtäisin puntin keskiviikolle ja vaparitreenit torstaille mutta sekin riippuu siitä millaiset treenit teillä noin yleensä on torstaisin (on muuten samat treenipäivät kun meillä, et satu Joensuussa treenaamaan?) eli makuasia kumminpäin teet.

1 lepopäivä riittää jos vaan kuuntelee kroppaansa, itse olen 29 v. joten palautuminen ei ole lähelläkään nuoremman tasoa ja pyrin treenaamaan jotain joka päivä. Tällä hetkellä punttia 3x viikossa ja vaparia 4x viikossa koska voimatasoni on niin hanurista, kisojen lähestyessä puntti tippuu 1x viikoon (ylläpitävää voimatreeniä) ja vaparitreeniä 6x viikossa + kevyet aamulenkit.

Vapaapäivänä ei olisi yhtään huonompi idea tehdä palauttavaa lenkkiä ja kevyttä lihashuoltoa. Huomaat sen sitten vuosien päästä jos on jäänyt lihashuolto liian vähille :)

Ja tuohon jaksamiseen vielä että kun joskus tuntuu siltä ettei huvita treenata, ja varsinkin jos treeneissä alkulämmittelyjen jälkeen on vielä ns. paska fiilis niin kannattaa mun mielestä jättää treenit väliin tai ottaa pelkkää kevyttä tekniikkaa tms. Mulla on pari kertaa ollut alkulämpimän jälkeen semmoinen olo ettei oikein huvita ja haluais mennä kotiin... joka kerta se on enteillyt joko sairastumista (flunssa tms. tullut seuraavana aamuna), kevyttä ylikuntoa (viikon levolla lähtenyt) tai sitten loukkaantumista (treenailee puolihuolimattomasti ja loukkaa paikkansa).

Ois hyvä siis osata kuunnella sitä kroppaansa. Mulla meni siihen n. 27 vuotta. Valitettavasti sen opettelemiseen liittyy yritys-erehdys -malli eli et tiedä milloin olet esim. ylikunnossa ennenkuin olet sen jollain asteella kokenut :( Jotkut onneksi vaan osaa lopettaa ennenkuin se menee liian pahaksi, toiset ei.

joo satun joensuussa treenailemaan, ja samassa porukassakin. se valkohiuksinen sälli olen. olenkin muutaman kerran miettinyt että kuka seuran jäsenistä tuon nickin takana häärää.

mutta takaisin aiheeseen, kuinkas pitkinä nää palauttavat lenkit kuuluis tehdä, kun sitä ei ole ennen tullutkaan oikein harrasteltua juoksemista palauttavana?

Joku tunti, kaksi treenien jälkeen tulee normaalisti aina venyteltyä, ja kevyt viikko on aina kolmen viikon treenin jälkeen.

Ylikunnosta on vähän kokemusta kun alussa tuo punttailu meni yli, ja sitä muutakin urheilua tuli tehtyä, joten siksi vähän varovaisena liikkeellä. nyt tuo jaksaminen on tosin lähinnä ihan vaan omasta laiskuudesta kiinni :D

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40551

Niin ja näin talvella varsinkin oon huomannu että se palauttava ei tartte olla just "lenkki" vaan voi tottakai vetää vaikka kevyttä kuntopiiriä, koputella hissukseen säkkiä, varjonyrkkeillä, tehdä soutulaitetta, kuntopyörää, sprawlia/shoottia tms. Kesällähän on sit ihan kiva kirmailla tuolla puskissa mut talvella voi tehdä vähän vaikeeta. Ja sisäradalla juoksu on niin perseestä että... :) siis mun mielestä.

Mulla ainakin on jo liikaa ikää tuhlata juoksemiseen, ennemmin teen kaiken sen vähän aerobisen ja/tai palauttavan lajia tukevana treeninä.

Suositut

Back
Ylös Bottom