Lihasvoimattomuus toisessa kädessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen tehnyt käsipainoilla dumbell pressiä, ja sitten aloin harjoittelemaan lat pulldownia (pahoitteluni suomenkielisten termien puuttumisesta tiedätte varmaan mitä tarkoitan),
Niin tosi nopeasti lähtenyt vasemmasta kädestä voimat, parissa viikossa putosi selkeästi siis vain toisesta kädestä ylöstyöntö. En ole varma liittyykö nämä toisiinsa, voisiko olla ideoita mistä johtuu?
Muissa harjoitteissa (hauiskääntö/pulldown) en ole huomannut minkäänlaista heikkoutta.

Kipuja tai rajoittuneisuutta liikkuvuudessa ei ole ollenkaan huom!

Jos joku hermojuttu, minkälaisia harjoitteita voisi olla avuksi?

Onko oireita vielä?

Jos toisessa kädessä on edelleen selkeä nopeasti kehittynyt voimapuutos, on mahdollista että jokin hermo on ottanut osumaa. Varsinkin jos voimapuutos on niin merkittävä, että huomaa arkiaskareissakin, niin vaatinee lisätutkimuksia.

Hakeutuisin lääkäriin tutkittavaksi tossa tilanteessa, ellei voimaero ole vain hyvin pieni. Esimerkiksi kaularangan välilevynpullistumat voi aiheuttaa hermopinteitä, ja kyllä noi selkeitä motorisia voimapuutoksia aiheuttavat pullistumat tupataan leikkaamaan kiireellisesti (mitä pidempään hermo on pinteessä ja voimat poissa, sitä pidempään hermon toipuminen kestää ja voi tulla pysyviäkin voimapuutoksia). Toki kyseessä voi myös olla jonkin hermon venytysvamma tms, jolloin sille ei hirveästi voida tehdä muuta paitsi odottaa, että paranee ajan kanssa. Joka tapauksessa olisi hyvä saada asiasta lääkärin arvio ja tarvittaessa lähete eteenpäin, jos selkeitä oireita on edelleen.

Itselläni oli viime vuonna vähän samanlaista. Oikea puoli kädestä puutui todella herkästi ja tuntui heikommalta kuin vasen. Yöllistä särkyä esiintyi ja hakeuduin lääkärille. Sain lihasrelakdantteja ja varasin ajan hierojalle. Viisi vai kuusi kertaa kävin ja pidin viikon lepotauon ja kivut kaikkosivat. Epäilin myös aluksi itse jonkinlaista hermopinnettä. Joskus lihakset voivat olla niin jumissa, mikä ainakin itsellä vaikutti voimatasoihin. Siitä opin itse lihashuollon merkityksen. Mutta kipuja sulla ei ilmeisesti ollut?

Jos voimaero on merkittävä, suosittelen menemään lääkäriin tarkistuttamaan asian.

Back
Ylös Bottom