Lihasten vapina / elohiiret

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Robust
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei,

Löytyiskö keltään kokemusta tai tietoo tälläiseen asiaan, jonka kanssa tässä yritän painia ja keksiä syytä tai aiheuttajaa. Eli mulla alko joku 2-3 kuukautta sitten jotkut lihakset nykimään varsinkin silloin kun yrittää rentoutua. Näitä nykäisyä/elohiiriä saattaa olla ihan missä päin kehoa vain. No, tähän olen koittanut lähes kaikki hivenaineet ja lisäravinteet mitä olen keksinyt ja mitä ihmiset on neuvonut. Tähän kokonaisuuteen pitäisi ottaa huomioon viikon-kahden aikana tiputin painoa 10 kiloa ja sen jälkeen painon putoaminen jatkui vielä n. kuukauden ajan. ( 95kg -> 82.2kg ). Nyt paino ei liikaha mihinkään vaikka mättäis mitä kurkusta alas, eikä siinä mitään, ihan tyytyväinen saa olla et läks läskit ja siivu lihaa kerta heitol. Mut nyt on ruennut reeneissä omituinen "lihasheikkous" tuntumaan, esim päivänä jolloin reenaan yläroppaa niin jalat saattaa täristä ihan seistessäkin. Olin vetänyt bout tunti-puoltoista ennen reeniä kunnon aamupalan (kaurapuurot,kananmunat,kahvit,vitamiinit) nokkaan ja silti tuollaisia oireita. Olisi kiva tietää mikä aiheuttaa tuollaista lihasheikkoutta/lihasten vapinaa vaikka et etes reenaa niitä lihaksia kyseisenä päivänä. Lekuris käyny asian tiimoilta ja ne katto vaan maksa/munuais arvot, eikä mitään muuta! Lähete pistettiin neurologille noiden elohiirien takia. En vaan jaksa uskoa et mikään sairaus olis tulossa kun ei oo suvussa kellään mitään hermosto sairauksia. Liirunlaarumit sikseen, kertokaa ihmees jos kokemuksia asiaan liittyen tai muuten tietoa. Vastaan mielellään jos jotain lisätietoa kysytään.

Tuo painonpudotus huomioon ottaen, niin voisi olla mahdollista että kilpirauhanen temppuilee. Toisaalta, jos kerran maksa-/ ja munuaisarvot on otettu niin olettais että T3- ja T4- kokeet on otettu ja jossei niistä löytynyt mitään niin...

Itsellä epäiltiin joskus hypotyreoosia, mutta labrakokeet eivät viitanneet siihen. Sitten menin neurologin juttusille jossa ensin epäiltiin aivovauriota (olin ~2 vuoden sisään saanut 5 suht kovaa aivotärähdystä), mutta ei se pään magneettikuvakaan mitään outoa näyttänyt. Tämän jälkeen diagnoosiksi annettiin essentiaalivapina, mille nyt ei ole kummempia konsteja olemassa mutta ajan mittaan olen löytänyt ihan arkeen liittyviä asioita joilla noi oireet saa aika minimiin. Mainittakoon että suvussa ei ole moista ollut joten toi "suvussa ei oo ollut hermostosairauksia" ei aina päde. Meneppä sinne neurologin vastaanotolle ja katso minkälaista vastausta sieltä tulee.

Käytätkö mitään lääkkeitä? Nukutko hyvin?

Edit: Vaikea se on näin internetin välityksellä tietää mistä vapina johtuu kun siihen voi olla miljoona eri syytä.

Magnesiumia, suolaa, rasvaa ja nestettä PALJON vähintään 4l päivä mielellään enemmän. ja jos vaan pystyy niin kahvi yms kofeiinia sisältävät pois.

Magnesiumia, suolaa, rasvaa ja nestettä PALJON vähintään 4l päivä mielellään enemmän. ja jos vaan pystyy niin kahvi yms kofeiinia sisältävät pois.

magnesiumia kokeiltu jopa 1000mg päiväs jaettuna päivän mittaa, sinkkiä reilummal kädel, kaliumia, kaikki B vitamiinit suuremmal annostuksel, monivitamiinit jossa pitäis olla lähes kaikki tärkeet vitamiinit ja juon nestettä päivittäin sen 3L~. En tietenkään kaikkee tykittäny samaan aikaan "yliannostuksia", kokeilin jokaista " kerrallaan " ja kokeilin myös et lopetin kaikki lisäravinteet ja kofeiinit pariks viikoks, ei mitään vaikutusta. Minulla on elohiiriä jatkuvasti jaloissa pääasiassa, eri kohdissa, mutta toi lihasheikkous/tärinän huomasin kun kävin tänää reenaa yläkroppaa ja tein sit jotain liikettä seisten niin jalat vapisee. Oo koskaan moista tehny, eikä ny mikään liian vähäiset kalorit voi olla ku vetäny tuntia ennen kunno aamiaisen. Pyrin nukkumaan sen 7-8h joka yö, mut uniongelmilla alkoi kaikki nämä elohiiret jne. Nukuin koiran unta lähes joka yö, heräilin yöllä enkä saanu enää unta. Voihan se tuoki varmaan aiheuttaa tälläsiä hermostuneisuus oireita tms, elohiiriä kun on nukkunu pitemmän aikaa huonosti. Enkä käytä mitään lääkkeitä.

Lääkäri otti tosistaan vain munuais, maksa ja kolesteroli arvot, eikä mitään muuta. Sinäänsä aika omituista. Kiinnostais itteekin kyl nähdä et miten kilppari tms jakselee. On sellasta alakuloisuutta ja mielialanvaihtelua jatkuvasti.

Itselläni oli täsmälleen samat oireet. Perusverikokeet otettiin eikä niistä löytynyt mitään kummempaa. Olin treenannut kovaa ja nukkunut huonosti joku puolisen vuotta. Epäilen että hermosto teki stopit. Pidin sitten parin kuukauden totaalilevon ja oireet hävisi ja nykyään treenit kulkenut aloittamisen jälkeen pari kuukautta paremmin kuin koskaan. Jos tulee takas niin ajattelin neurologilla käväistä.

Itselläni oli täsmälleen samat oireet. Perusverikokeet otettiin eikä niistä löytynyt mitään kummempaa. Olin treenannut kovaa ja nukkunut huonosti joku puolisen vuotta. Epäilen että hermosto teki stopit. Pidin sitten parin kuukauden totaalilevon ja oireet hävisi ja nykyään treenit kulkenut aloittamisen jälkeen pari kuukautta paremmin kuin koskaan. Jos tulee takas niin ajattelin neurologilla käväistä.

Kuullostais ihan järkevältä omallekki kohalle. Pitäis ottaa pitempi lepo, olin 2 viikkoo mut ei huomannu oikeestaan mitään. Jotain kevyttä kävelyy ja pyöräilyy vaan ja syödä hyvin. Tosistaan 1.5 vuotta reenannu niin kovaa ku jaksanu ja sit loppu vaiheil unet alko kusemaan et nukuin huonosti ja sit viel tiputin 10 kiloo painoo... Voi olla et roppa/hermosto on vähän heikol hapel. Lähete on jo neurolla menossa niin saapahan ainakin mielenrauhan kun käy siel tsekkaa onko jotain pahempaa.

Kuullostais ihan järkevältä omallekki kohalle. Pitäis ottaa pitempi lepo, olin 2 viikkoo mut ei huomannu oikeestaan mitään. Jotain kevyttä kävelyy ja pyöräilyy vaan ja syödä hyvin. Tosistaan 1.5 vuotta reenannu niin kovaa ku jaksanu ja sit loppu vaiheil unet alko kusemaan et nukuin huonosti ja sit viel tiputin 10 kiloo painoo... Voi olla et roppa/hermosto on vähän heikol hapel. Lähete on jo neurolla menossa niin saapahan ainakin mielenrauhan kun käy siel tsekkaa onko jotain pahempaa.

Kannattaa tosiaan neurolla käydä, niin saa mielenrauhan. Itsekin yritin parin viikon totaalilepoa, mutta ei riittänyt minullakaan. Ei kannata pelätä pitää noin pitkää taukoa vaikka se vaikeaa onkin. Itse nostin melko nopeasti sarjapainot samaan missä ne oli ja ylikin.

Saman tyylisistä oireista aloin "kärsimään" reilu vuosi sitten. Törkeesti elohiiriä ihan joka puolella ja lihakset nykii. Kyllähän siinä säikähti, että mihinkä hermostosairauteen on sairastunut, mutta lääkärit / neurot totesivat tämän ns. hyvälaatuiseksi oireiluiksi. Toisinsanoen ei tiedetä mistä johtuu. Etenkin levossa nuo oireet voimistuu. Mulla nuo oireet alkoi myös painon tippuessa rajusti nopeassa ajassa leikkauksesta toipuessa. Kova stressi siihen päälle varmaan vielä oli tekijänä. Ei mitään, oireet jatkuu vielä tänäkin päivänä eli ilmeisesti tulivat pysyäkseen, mutta hengissä sitä vaan ollaan. Välillä helpompia kausia niiden kanssa, välillä ne pahenee.

Mankasta sen verran, että neuro sanoi ettei ole mitään vaikutusta sillä tän kaltaisten juttujen hoidossa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Suola voi tosiaan olla yksi syy. Tai sitten sokeri. Eli treenatessa ja laihduttaessa hikoiltu, jolloin poistunut nestettä ja suoloja. Toisilla liika natrium nostaa verenpainetta, toisilla taas ei ja keho pystyy poistamaan sitä reilummin. Eli vaihtoehtona olisi kehon kuivuminen ja koska natriumia poistunut soluista, ei ne myöskään Na/Ka epätasapainon takia nesteydy. Toinen voi olla sokeri, eli laihduttuasi insuliini toimii nopeammin ja verensokeri laskee liian alas aiheuttaen vapinaa. Tästä sokerin laskusta kertoo juurikin tuo, että olet syönyt ennen treeniä reilusti. Kannattaa kokeilla hiilihydraatin nauttimista tuolloin, kun vapina/heikotus alkaa, jos se vaikuttaisi. Tai jos on mahdollista, niin lainaa sokerimittarin.

Eli mulla alko joku 2-3 kuukautta sitten jotkut lihakset nykimään varsinkin silloin kun yrittää rentoutua. Näitä nykäisyä/elohiiriä saattaa olla ihan missä päin kehoa vain....kokonaisuuteen pitäisi ottaa huomioon viikon-kahden aikana tiputin painoa 10 kiloa ja sen jälkeen painon putoaminen jatkui vielä n. kuukauden ajan. ( 95kg -> 82.2kg ). Mut nyt on ruennut reeneissä omituinen "lihasheikkous" tuntumaan, esim päivänä jolloin reenaan yläroppaa niin jalat saattaa täristä ihan seistessäkin...Pyrin nukkumaan sen 7-8h joka yö, mut uniongelmilla alkoi kaikki nämä elohiiret jne. Nukuin koiran unta lähes joka yö, heräilin yöllä enkä saanu enää unta...On sellasta alakuloisuutta ja mielialanvaihtelua jatkuvasti.

Todennäköisesti (ja toivottavasti) kyseessä on pääasiallisesti treeni- ja dieettistressistä johtuva hermostollinen ylirasitustila. Kovasti tuttuja oireita kuvailet mutta noita alkaa olla jo sen verran voimakkaina, pitkittyneinä ja päällekkäisinä, että pidempikin lepo- ja kevennysjakso olisi paikallaan.

Hypoglykemia ja riittämätön natriumin ja nesteen saanti saattavat tosiaan selittää osan oireista mutta eivät kokonaisuutta.

Back
Ylös Bottom