Lihasten värähtely

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pepet69
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tiedättekö esim. kun jännittää hetken esim. hauista tai ojentajia ja rentouttaa ne, niin ne alkavat jotenkin värähtelemään.
Liittyykö se massan kasvamiseen mitenkään?

Thanks

Öö Täh?

Selostaisitko vielä uudemman kerran.
Ei oikein ymmärrä, kuulostaa hiukan joltain Juhan af Grann -osastolta... :rolleyes:

Jos tarkotat sitä tavallista tahatonta värinää mitä aina sillon tällön esim nukkuessa tulee niin kai tuota on mulla ainakin ollut pikkupoijasta asti. Siis vähän niinku elonhiiri silmässä? Reisi, hauberi ja tissi on ylesimmät kohteet mulla ja tosiaan väsyneenä esiintyy.. Ei kyllä ole enää pitkään aikaan ollut..

Mutu:Olisko jotakin tekemista magnesiumin kanssa (tai siis sen puutoksen)?

Gdane sanoi:
Mutu:Olisko jotakin tekemista magnesiumin kanssa (tai siis sen puutoksen)?

Ensinnäkin tuo lihasten värähtely ei välttämättä ole huono asia. Esim. kylmässä liikkuvilla liiallinen magnesiumin saanti estää lihasten lämmöntuotantoon tarkoitetun värähtelyn, jolloin helposti iskee hypotermia. Olisiko sama lämmöntuotanto kyseessä tässäkin.
n020.gif

Pepet69 sanoi:
Tiedättekö esim. kun jännittää hetken esim. hauista tai ojentajia ja rentouttaa ne, niin ne alkavat jotenkin värähtelemään.
Liittyykö se massan kasvamiseen mitenkään?

Thanks

Mulla tollasta värinää on rintalihaksissa ja joskus olkapäässä, tosin silloinkin kun en (ainakaan tietoisesti) ole jännittänyt niitä. Ei varmaankaan liity lihasten kasvuun mitenkään, lihaserottuvuuteen ehkä kylläkin.

Mulla tulee tuota värähtelyä salilla. Esimerkiksi jalanojennuksissa isommilla romuilla jalat alkavat alasmenovaiheessa heilumaan.
Monissa muissakin liikkeissä on negatiivisessa vaiheessa tuota värinää.

On tuota lihaksen jännityksen jälkeistäkin värähtelyä... itseasiassa kun teen vaikka hauisposen, hauislihas alkaa värähtelemään kun ojennan käden suoraksi.

Ite älysin tämän tällee:
Kun jännittää hauista "tarpeeksi" kovaa niin käsi alkaa ns. värähtelemään. Eli käsi tärisee pikkasen kun sitä jännittää.

EDIT: luin kunnolla läpi ja värähtely tulee vasta jännittämisen jälkeen..

Mulla kans "nykii" joskus. Olkapäät, hauis, ojentajat, reisi, mikä vaan. tiedän että nukahtamisen rajamailla joskus alkaa nykimään, mutta tästähän ei nyt ollut kysymys. Eikä myöskään omalta osaltani siitä olisi kylmä, eli ei liity lämmöntuotantoon...
Miten tämä muka liittyy lihaserottuvuuteen?!? Lihakset erottuu selvemmin kun ne värähtelevät vai? Nestehukka voi olla myös yksi vaihtoehto, mutta sen suljen pois omalta osaltani, kun kerran tällaista on tapahtunut vaikka olen juonut riittävästi.
Oma vaatimaton mielipide on että se liittyy hermostoon, vaikka sen kasvuun...

Haluaisin kovasti tähän vastauksen, tämä on kauan askarruttanut minua.

Kovan yläkroppatreenin päälle, kun polkee pyörällä kotiin päin ja pysähtyy nojailemaan kädellä esim. liikennevalotolppaan niin toinen käsi joka on näennäisen rennosti sarvilla tärisee silminnähden. Olisko syynä nestehukka?

Tota hermotustärinää tulee treenin aikana erityisesti jos ottaa rutkasti isommat romut kuin mihin on tottunut. Aloittelijalla vispaa kädet penkissä pienilläkin painoilla vaikka saisikin kevyesti nostettua.

Illalla rentoutumisen jälkeen tulevaa tärinää ehkäisee venyttely ja magnesium.

Snoopie sanoi:
Mulla tulee tuota värähtelyä salilla. Esimerkiksi jalanojennuksissa isommilla romuilla jalat alkavat alasmenovaiheessa heilumaan.
Monissa muissakin liikkeissä on negatiivisessa vaiheessa tuota värinää.

On tuota lihaksen jännityksen jälkeistäkin värähtelyä... itseasiassa kun teen vaikka hauisposen, hauislihas alkaa värähtelemään kun ojennan käden suoraksi.
Joo tämä lienee ihan jo tavallista kaikille elollisille :D

Mä käsitin et jannu puhuu siis tosiaan sellaisesta tahattomasta lihasliikkeestä kuin on esimerkiksi ELONHIIRI silmässä. Se sama vaikka tissiin ja kivasti hytkyy koko ukko kun tissi pomppii itekseen :lol2:

Niin ja tämä ei tosiaankaan edellytä reeniä vaan mulle ainakin iskee ihan koska vaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Gdane sanoi:
Joo tämä lienee ihan jo tavallista kaikille elollisille :D

Mä käsitin et jannu puhuu siis tosiaan sellaisesta tahattomasta lihasliikkeestä kuin on esimerkiksi ELONHIIRI silmässä. Se sama vaikka tissiin ja kivasti hytkyy koko ukko kun tissi pomppii itekseen :lol2:

Ei sentään :lol2:

Pepet69 sanoi:
Eli mistä johtuu se värähteleminen?

Nyt pitää erottaa tämä värähtely elohiirestä. Jos on elohiirtä, eli lihas "nykii" levossa, niin sitten se on magnesiumin ja/tai nesteenpuutosta.

Jos taas lihas värähtelee esim. kovaa toistoa tehdessä, niin se on normaalia ja liittyi jotenkin hermostoon. Eiköhän joku osaa selittää sen niin, että mä en sotke kenenkään päätä enempää.

Eli mulla ilmeisesti johtuu magnesiumin puutoksesta? Nesteytys pitäis olla kunnossa, kun H2O:ta menee päivässä 4-5 l pullosta...
Mutta eikö hermosto kasva myös levossa? Mistä johtuu ennen nukahtamista oleva nykiminen?
Tiukkoja kysymyksiä, onko täällä neurologeja? :)

Tuo ennen nukahtamista tapahtuva nykiminen kiinnostaa minuakin. Sitä kun esiintyy ihan treenaamattomilla sohvaperunoillakin, joten en usko sen mihinkään hermoston palautumattomuuteen tai muuhun sellaiseen liittyvän. Itsekin joskus säikähtää kun on puoliksi unessa ja yhtäkkiä vaikka jalka nytkähtää kunnolla. Kiinnostaisi todella tietää mistä tämä johtuu?

Timba79 sanoi:
*klips* joskus säikähtää kun on puoliksi unessa ja yhtäkkiä vaikka jalka nytkähtää kunnolla. Kiinnostaisi todella tietää mistä tämä johtuu?
Joskus oon kuullut sellaisen selityksen että kun lihakset rentoutuvat oikein kunnolla/liiaksi, jolloin normaali lihasjännitys on liian pieni valvetilaan nähden. Aivot lähettävät käskyn lihaksille jännittyä normaalitasolle. Joskus käsky on liian voimakas ja lihas nytkähtää.

No entäpäs sitten kun lihas menee shokkiin. Mitä siinä niin kuin "kemiallisesti" tapahtuu?

Kiitos Tikari tästä vastauksesta, kuulostaa ihan järkeenkäypältä. Kertokaa nyt joku vielä siitä hermoston kasvusta/"kasvusta", jooko?

Timba79 sanoi:
Tuo ennen nukahtamista tapahtuva nykiminen kiinnostaa minuakin. Sitä kun esiintyy ihan treenaamattomilla sohvaperunoillakin, joten en usko sen mihinkään hermoston palautumattomuuteen tai muuhun sellaiseen liittyvän. Itsekin joskus säikähtää kun on puoliksi unessa ja yhtäkkiä vaikka jalka nytkähtää kunnolla. Kiinnostaisi todella tietää mistä tämä johtuu?

Juttelin tästä neurologin kanssa kun olin saanut ekan epilepsiakohtaukseni.

Eli tutkimusten jälkeen todettiin ettei mulla ole epilepsiaa, vaan kasvanut herkkyys epilepsiakohtauksen saamiseen verrattuna ns. terveeseen. Eli näitä aivosähköhäiriöitä oli hiukan normaalia enemmän.
Tämä ilmenee mm. noina käden/jalan nytkäyksinä juuri ennen nukahtamista. Kaikilla niitä on mutta niiden yleisyys on jossain määrin verrannollinen taipumukseen saada epilepsiakohtaus.

Joka 10:s täysin terve ihminen saa neurologini mukaan yhden kohtauksen elämässään. yleensä syynä äärimmäinen rasitus esim. valvomisen seurauksena (kuten mulla)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom