Lihasten tottuminen rasitukseen...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Akkeli
  • Aloitettu Aloitettu
Olen kuullut usein puhuttavan lihasten "tottumisesta" rasitukseen. Eli siis kun lihas saa tarpeeksi kauan saman tyyppistä rasitusta samalla tiheydellä, niin se loppujenlopuksi alkaa tottua rasitukseen ja kehitys hidastuu/pysähtyy. Onko näin?

Minun kohdalla rinta on nyt junnannut paikoillaan noin 4kk. Välillä on menty himpun verran eteen päin ja välillä taas taakse päin. Ruokavalio, lepo jne. pitäisi olla kohdallaan, sillä muut lihas ryhmät ovat kehittyneet mukavasti (lukuunottamatta yläselkää).

Olen treenannut rintaa kerran viikossa seuraavilla likkeillä: vinopenkki (käsipainoilla) 3x6-8, rintaprässi 3x8-10, ristikk. talja 3x10-12.

Tissit tulee treenistä ihan mukavasti kipeäksi ja pumppi on mahtava, mutta ne ei perkele kasva. Tulostasosta voin sen verran sanoa että pari kk sitten nostin 100kg vinopenkistä (smith). Eli eikös tää ala olla se ekan "esteen" vaihe?

Hauiksilla oli hieman sama tilanne viimeiset puolivuotta, mutta nyt noin kuukausi sitten aloin treenata hauikset kaksi kertaa viikossa (pienemmillä sarja määrillä tietenkin) ja uusi (itsetuntoa kohottava) kasvu on alkanut.

Eli voisko tämä "rutiinin" rikkominen toimia myös rinnalle?
Ajattelin esim. tällaista: Maanantaina vinopenkki(kp) 3x6-8, ristikk. talja 2x10-12 ja Torstaina tasapenkki(kp) 3x6-8, ristikk. talja 2x10-12
Miltä kuulostaa? Onko parempia ehdotuksia? Entä jos alan tehdä näin niin kuinka kauan, kunnes vaihdan takaisin perus 1 kerta/vko?

Olen myös kokeillut pakkotoistoja, joista on tullut hieman lisäpuhtia mutta siihen se on sitten jäänytkin.

No ainakaan mulla ei lihaksissa tunnu yleensä seuraavana päivänä kipua juuri lainkaan. ja esim käsissä ei tunnu muutaku pieni pumppi treenin jälkeen.

Mut sinuna pitäisin ton vinopenki´n smithis ekana liikkeenä ja alkasin tekee esim 4*12 sarjaa ja joka kerta lisäisin sen 2.5kg. Ja alottaa toi kestävyysjakso jostai 40kg:sta ja sit ku et enää saa neljää 12 ni teet silti 4 sarjaa josta jokanen maksimipituinen. Tähän pääle esim vipunostot ja kerran 4-7 päiväs ja panostaen ekan liikkeen nousujohteisuuteen. Tän jakson jälkee alkasin tekee esim. 6 toiston sarjoja samal periaatteel tai heavy-dyty tyyppisesti. Voi olla huono ajatus mut mulla on tämmöset tuonu mukavasti tulosta

Mike sanoi:
Koitas ottaa vaikka muutama viikko pitkää sarjaa kaikissa liikkeissä, semmoista 15 toiston pumppisarjoja, palaa sitten takaisin vanhaan ohjelmaan.

Ja tähän vielä yhdistää 30 sek palautukset niin tekee varmasti hyvää.

voin luvata että noin lyhyet palautukset ei tee hyvää, varsinkaan kun sarjat vetää ihan tappiin :)

Porkkanaraastin sanoi:
voin luvata että noin lyhyet palautukset ei tee hyvää, varsinkaan kun sarjat vetää ihan tappiin :)

Ooh, guru tuli ja kumosi ohjeen/vinkin mitä todella useat kovat ja kokeneet treenaajat neuvovat ;-)

Juu eli pumppisarjat + lyhyet palautukset rokkaa, testaa ihmeessä :)

Akkeli sanoi:
Olen kuullut usein puhuttavan lihasten "tottumisesta" rasitukseen. Eli siis kun lihas saa tarpeeksi kauan saman tyyppistä rasitusta samalla tiheydellä, niin se loppujenlopuksi alkaa tottua rasitukseen ja kehitys hidastuu/pysähtyy. Onko näin?

Lihasta harjoittaessa se ajetaan stressitilaan, josta se adaptoituu kestämään jatkossa suuremman rasituksen. Voimaharjoittelussa adaptoitumiseen kuuluu mm. lihaskudoksen ja voiman lisääntyminen.

Adaptaatio toimii rytmisesti siten, että tietyn tehoinen harjoitus aiheuttaa adaptoitumiseen johtavan stressireaktion vain tietyn ajanjakson.

Solukoon- ja lihashypertrofian adaptaationopeus on 3-4 viikosta 8-12 viikkoon. Lähde: McArdle-Katch, 2001. Exercise Physiology, Energy, Nutrition and Human Performance

Yksilöllisiset erot huomioon ottaen lihaksen koko kasvaa siis n. 3-12 viikon ajan samanlaisella teholla harjoitellen. Tämän jälkeen tehoa on nostettava tasapainotilan uudelleenrikkomiseksi ja lisävoiman hankkimiseksi.

Kaikki varmaan tämän jo tiesivätkin, mutta teoretisoin silti.

Porkkanaraastin sanoi:

Höpsis!!!

Pitää skaalata painot oikein eli noin 60%-70% maksipainoista niin 15 sarjoista 30s palautuksilla selviää helposti.

Jos menee liian tappiin niin muutama kilo pois painoista, mutta tappiin sen pitääkin mennä jos haluaa, että treeni tehoaa.

BD karmea tunne tuo euforisen olon treenin jälkeen. Lyhyet palautukset pidän pienemmissä lihaksissa aina mukana ja jos vedellään pidempää sarjaa (12+) niin sillon myös.

Jees käsitinkö nyt oikein, että rinta ja hauis ei ota kasvaakseen?
Suosittelen (vaikka en mikään kokenut ja vanha reenari olekaan) treenaamaan myös selkää, olkapäitä, ojentajia ja jalkoja, koska loppujen lopuksi kaikki lihasryhmät tukevat toisiaan. Voi alkaa ihmeitä tapahtumaan :thumbs:

Vai onko asia niin, että kaikki muut lihasryhmät (kuten selkä ja jalat) kyllä kasvaa, mutta rinta ja hauis vaan ei? Mitäh..

Demoritus sanoi:
Höpsis!!!

Pitää skaalata painot oikein eli noin 60%-70% maksipainoista niin 15 sarjoista 30s palautuksilla selviää helposti.

Jos menee liian tappiin niin muutama kilo pois painoista, mutta tappiin sen pitääkin mennä jos haluaa, että treeni tehoaa.

kyllä sanon sen että jos 70% painoilla tekee 15 sarjoja 4 kpl 30 sekunnin palautuksilla niin on pakko olla jo aika hyvä kestävyys max ykköseen nähden

10 toiston sarjoinakin toi on jo aika kovaa noilla prosenteilla... itse olen viimeaikoina (5 kiertoa pumppaillen) esim. hauista tehdessä joutunut toppuuttelemaan painot 30 sekunnin palautuksilla n.55% max ykkösestä ja silti on 10 hallitun toiston sarjoja tehdessä ruuti loppunut yleensä 4 sarjassa... penkissä on sietänyt nostaa prosentti 4 sarjaa tehdessä n.65%, eli ainakin minulle 4x15 sarjat noilla sinun prosenteillasi olisivat mahdoton tehtävä

Dracone sanoi:
Suosittelen (vaikka en mikään kokenut ja vanha reenari olekaan) treenaamaan myös selkää, olkapäitä, ojentajia ja jalkoja, koska loppujen lopuksi kaikki lihasryhmät tukevat toisiaan. Voi alkaa ihmeitä tapahtumaan :thumbs:

Vai onko asia niin, että kaikki muut lihasryhmät (kuten selkä ja jalat) kyllä kasvaa, mutta rinta ja hauis vaan ei? Mitäh..
Lueppas nyt uudestaan...

Dracone sanoi:
Suosittelen (vaikka en mikään kokenut ja vanha reenari olekaan) treenaamaan myös selkää, olkapäitä, ojentajia ja jalkoja, koska loppujen lopuksi kaikki lihasryhmät tukevat toisiaan. Voi alkaa ihmeitä tapahtumaan

Pakkiksen "raivolasit"* nahtavasti kytkeytyivat paalla kun naki sanat rinta ja haius samassa avauksessa.

*raivolaseissa ei nae enaa muuta.

Taalla tuntuu olevan naita selka-jalat pelleja melko paljon. :hymioityma

Porkkanaraastin sanoi:

No kivalta ei tunnu varmasti, mutta ei se tässä ole tarkotuskaan. Tällaset setit kun vetää, niin on varmasti paikat hellänä seuraavana päivänä. Ainakin jalkojen kohdalle ei tee kyykkyyn mieli mennä muutamaan päivään. :evil:

Dracone sanoi:

Mul (ainakin omasta mielestä) on toi lihastasapaino kohdallaan. Rinta vaan taitaa olla aika heikko kohta mun kropassa ja vielä kun mun ojentajien kasvulle ei vaan näytä tulevan loppua niin se tuo oman mielenkiintonsa rintatreeniin (kapee penkki melkein yhtä hyvä(paska) kuin penkki.

Hauikset on kyl ihan kohtuu kunnossa mut ne vaan oli vähän "uinumassa" joku puol vuotta. Ehkä pientä voima kehitystä mut ei kokoa.

joo tuo mun postaus oli omaa erikoista, huonoa läppää...ja heti lyötiin lekalla päähän. :rolleyes:

ota ihmeessä yks pumppi viikko. :whip:

...mä meen ny pois etten enempää vahinkoa tee :david:

Back
Ylös Bottom