Lihasten koon kasvu lepokausina?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spitbull
  • Aloitettu Aloitettu

Spitbull

Olen havainnut seuraavan varsin mielenkiintoisen seikan: massa ja lihasten koko tuntuu kasvavan aina viikon lepotauon aikana. Näitä kyseisiä lepo taukoja pidän n. kerran pari kuussa. Treenatessa tulee juotua hera/kreatiini/dekstroosi sotkua perus safkan lisänä, mutta lepo kausina pelkkä kotiruoka riittää. Lihasmassa pysyy usein samana; jopa lievää kasvua tulee aina taukojen välillä. Samoin lihasten mahdollinen ylikuntoon menemisen riski pienenee... :) Kreatiini tuppaa ainakin meikällä turvottamaan lihasta vähän turhakseen, joten olen harkinnut sen pois jättämistä. Toisaalta se on lihaksen kasvun ja toistojen kannalta tärkeä osa-aine.

Mikähän trolli tää on. Eli treenaat 2 vkoa ja sen jälkeen taukoa 2 vkoa. jep. Tai treenaat joka toinen viikko. jepjep. Ja pian tietysti jätät ruokailunkin, koska "vain kerran viikossa syöminen kasvattaa näköjään paremmin lihaksia kuin että söisi joka päivä"

:D

Spitbull sanoi:
Lihasmassa pysyy usein samana; jopa lievää kasvua tulee aina taukojen välillä.

Hä? Sun lihakset siis kasvaa parhaiten ku pidät viikon tauon pari kertaa kuukaudessa? Mutta silti lievää kasvua tulee taukojen välissä? :hyper: :lol2:

Tuli tosta lihasten turvottamisesta mieleen, että meidän salilla on yksi jätkä, joka on huomattavasti mua lihaksikkaampi mutta sillä ei ole yhtään enempi voimaa. Sitä oon ihmetellyt monesti, että onkohan sillä jotkut vedellä turvonneet lihakset, vai onko se vaan aina krapulassa? :hyper: -kun tämmöinen narukäsi reenaa samoilla painoilla ihan puhtaasti?

Mitäs trollia tuossa on, kreatiinin pois jättö nyt on aika ihmeellistä jos tulosta tulee siitä. Mutta noin muuten, jos kehittyy tuollaisella niin mikäs siinä, parempi pitää taukoa kun pingottaa stressirajalle jonkun muutaman hassun treenin takia.

Itse asiassa tuo on joillekin ihan normaalia, että viikon levon jälkeen tehdään ennätystulokset (lihashan kasvaa levossa)! Eräs kaverini mm. pitää palauttavan viikon totaalitaukona ja sanoo, että tekee uudet ennätykset aina tauon jälkeen. Hän treenaa kuusi viikkoa kovaa ja sitten pitää viikon tauon ja homma alusta.

Itselläni tuo (=totaalinen tauko) taas ei toimi alkuunkaan, mutta palauttavat viikot kyllä ovat paikallaan (itse käytän noin 70 prosentia normaaleista sarjapainoista). Hyvä esimerkki taas siitä, että me ihmiset olemme erilaisia: mikä toiselle toimii, ei välttämättä toimi toiselle!

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että viikon tauko kaksi kertaa kuukaudessa on aivan liian paljon. Kyllähän ne lihakset sentään harjoittelua vaativat kasvaakseen:)

Hetkinen, hetkinen...

Vai tarkoititko Spitbull juuri, että pidät viikon tauon kerran kahdessa kuukaudessa? Se kuulostaisi järkevältä!

siis itse vedän yleensä 4vkoa kovaa ja sitten yksi vko joko ihan s**tanan kevyttä jumppailua tai lähes kokonaan treenitauko. Mitä nyt pikku lenkkejä jne.
Mulle ainakin toi taukoviikko tekee hyvää, vaikka pää meinaa hajota, ku ei käy treenaamassa.
About aina on ton väliviikon jälkeen tulokset nouseet ja muutenkin keho paremmassa kunnossa.
Joillekin toi sopii ja toisille taas ei.

:piis:

Itsellä reeni tauot ovat vaikuttaneet vaihtelevasti. Mielellään en pidä mitään väliviikkoja, mutta pari kertaa on sellainenkin tullut.
Kerran pidin viikon tauon kun selkäni oireili niin pahasti jalka-treenissä, että jäi treenitkin kesken kun sattui liikaa. Viikon levon jälkeen rintapäivänä pitkään paikallaan junnannut miken 2x6 penkki lähtikin todella lennokkaasti ja puhtaasti. Tämä tauko oli siis ihan hyödyllinen.
Toinen tauko tuli espanjan lomamatkan takia. Viikko kupitusta ja syömistä päin persettä vei 2x6 penkkiä useita viikkoja taaksepäin.

Reeni tauon aikakin pitää olla syömiset kunnossa tai tulokset laskee jopa viikossa rutkasti. Penkki oli noiden taukojen tulos esimerkkinä, koska se on ainoa liike josta pidän tarkkaan kirjaa tuloksistani. Muissa liikkeissä reenipainoilla ei ole niin väliä kunhan tuntuma on hyvä.

ps. spitbull voisit rajoittaa näin hyvien treadien perustamista. :jahas:

Back
Ylös Bottom