lihasten kipeys ja kasvu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eilen treenasin ojentajaa ja tänään se ei tullut kipeäksi (ei muutenkaan usein) ja tuli mieleeni että kasvaako lihakset jos ne eivät ole kipeät? Tosin olkapäitä en ole saanut koskaan kipeäksi ja silti ne ovat paras lihasryhmäni..

Juu, ei lihaksen kipeys ole kasvun mittari. Mulle se kuitenkin kertoo sen että treeni on varmasti mennyt perille, ja sehän on mukava tietää. Sama juttu täälläkin olkapäiden kanssa, ei ikinä kipeät mutta silti parhaita lihasryhmiä.

Joo, en ole minäkään ikinä saanut hauiksia tai olkapäitä ikinä kipeiksi, mutta ihan hyvin ne ovat silti kasvaneet. Kuitenkin jos rinta-, selkä- tai jalkatreenin jälkeen ei ole paikat kipeinä seuravaavina päivinä niin olen pettynyt itseeni :)

Jos treenaan siten että lihakset on kipeenä seuraava päivänä niin on treeni ainakin mennyt perille sen tiedän, mutta poikkeuksetta treenattu lihasryhmä tahtoo vaan olla 3-5päivää kipeä. Ja se hieman jo haittaa sitten muuta treeniä ja joskus jopa normaali elämää.
Näin normaalisti treenatessa ei ole lihakset kipeät vaan hieman "kankeat" seuraavana päivänä niin on sama homma että treeni on perillä ja elämä hieman helpompaa.

Mulla tulee olkapääreenin jälkeen ihan ihmepaikat kipeiksi.. Tein vipareita sivulle ja pystypunnerrusta hauis+ojentaja-treenien lisäksi niin mulla tuntuu tuolta latsien kohdalta. ihme juttu.

Treenifrekvenssiä ja -intensiteettiä vaihtelemalla saa lihas uudenlaista ärsykettä, joka saattaa ilmetä kipuiluna. Pitkään hinkatut kovat kympit vaihtuessaan parinkymmenen toiston pumppailuksi saattavat kummasti kipeyttää paikkoja. Ei, kipu ei ole essentiaali kriteeri kasvuun.

Sukulaku sanoi:
Mulla tulee olkapääreenin jälkeen ihan ihmepaikat kipeiksi.. Tein vipareita sivulle ja pystypunnerrusta hauis+ojentaja-treenien lisäksi niin mulla tuntuu tuolta latsien kohdalta. ihme juttu.

Mulla on sama juttu olka-ojentaja -treenin jälkeisenä päivänä. Mutta kun painelen latseja käsillä, mitään ei tunnu. Silti voisin vannoa, että juuri latsit ovat arat. Kunnes taas painelen niitä.

Mystistä.

Sukulaku sanoi:

AINA kun kokeilen normaalia leuanvetoa, suoritus keskeytyy siihen että oikea pakara kramppaa. Hyvä jalkaliike..? ;)

----------------------

Lihaksenhan saa todella kipeäksi myös esim. 50-toiston sarjoilla (taas muuten eilen näin salilla kun yksi tyyppi teki hauiksille tätä..), eli ei lihaskipu aina liity kasvuun. Oikea sarjapituus & -määrät ja raivokas intensiteetti toimii itellä luotettavimpana "takeena" kehityksestä.

Bateman sanoi:
AINA kun kokeilen normaalia leuanvetoa, suoritus keskeytyy siihen että oikea pakara kramppaa. Hyvä jalkaliike..? ;)
Aika jännä juttu... Mulla meinaan joskus kovan dippi-setin jälkeen alkaa toinen takareisi kramppaamaan. Voisiko johtua lihasryhmien heikkoudesta kun tulee edellä mainitun laiset krampit tai magnesiumin puutteesta tms. mistä lie?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei se lihaskivuttomuus tarkota ettei kasvais, mutta varsinkin jaloille mä kyllä yhdistän perille menneen reenin lihaskipuun. Mutta taas olkapäät ja hauikset eivät käytännössä koskaan kipeydy, mutta ihan siine nä kasvaa kun muutkin.

Proteos sanoi:
Aika jännä juttu... Mulla meinaan joskus kovan dippi-setin jälkeen alkaa toinen takareisi kramppaamaan. Voisiko johtua lihasryhmien heikkoudesta kun tulee edellä mainitun laiset krampit tai magnesiumin puutteesta tms. mistä lie?

Jos pidät jalkoja koukussa dippaillessasi niin silloinhan takareidet ovat staattisessa jännityksessä eli liekö siinä sitten syy kramppiin.

Bateman sanoi:

Aina kun vedän yhden käden leuan niin suorituksen jälkeen alkaa tissit kramppaan. On kai sen verran kova suoritus kropalle että rintalihaksetkin on täydessä jännityksessä.

hekottaja sanoi:
Eilen treenasin ojentajaa ja tänään se ei tullut kipeäksi (ei muutenkaan usein) ja tuli mieleeni että kasvaako lihakset jos ne eivät ole kipeät? Tosin olkapäitä en ole saanut koskaan kipeäksi ja silti ne ovat paras lihasryhmäni..
Itsellä olkapäät ovat kipeät reenin aikana, muttei jälkeenpäin. Silti kasvua on tullut. Ojentajissa taas on erinpäin. kummaa.

mun selkä on 3 siis KOLME päivää kipee rintatreenin jälkeen ja selkätreenin jälkeen ei mitään..

Minä liitän etenkin nuo useita päiviä jatkuvat kivut treenin jälkeen huonoon palautumiseen. Kovankin treenin jälkeen lihakset saattaa olla jäykät ja arat mutta kipeät harvemmin. Joskus, kun ei pääsekkään treenin jälkeen aikataulussa syömään tahtoo paikat tulla kipeiksi jo treenipäivän iltana. Jos siis kipu johtuu siitä, ettei lihakset ole saaneet ravintoa ajallaan se lienee kasvun suhteen vain haitaksi..? Tosin itse treenaan enemmän voimapainotteisesti, joten taitaa olla hiukka eri juttu, kun jonkun hirveen pumppitreenin jälkeen.

En tee pulloveria. Teen vinopenkkiä,pennkiä,vipunostoja sekä rutistuksia taljassa

rautasydän sanoi:
Minä liitän etenkin nuo useita päiviä jatkuvat kivut treenin jälkeen huonoon palautumiseen. Kovankin treenin jälkeen lihakset saattaa olla jäykät ja arat mutta kipeät harvemmin. Joskus, kun ei pääsekkään treenin jälkeen aikataulussa syömään tahtoo paikat tulla kipeiksi jo treenipäivän iltana. Jos siis kipu johtuu siitä, ettei lihakset ole saaneet ravintoa ajallaan se lienee kasvun suhteen vain haitaksi..? Tosin itse treenaan enemmän voimapainotteisesti, joten taitaa olla hiukka eri juttu, kun jonkun hirveen pumppitreenin jälkeen.

Näin sen voi myös ajatella jos treenaa koko ajan samalla systeemillä. Mutta jos tekee vaikkapa lyhkäsillä palautuksilla ja pitkää sarjaa niin kipeytyy lihat varmasti ihan eri tavalla, enkä mä usko että tässä on mitään tekemistä palautumisen kanssa.

Aiheeseen liittyen... Viikko sitten sunnuntaina olin väsynyt tomittuani edellisenä yönä kännikuskina. Menin kuitenkin tekemään jalkareenin, mutta aattelin, että teen suosiolla vähän kevyemmin. Pikkasen painoja jouduinkin vähentämään ja muutenkin jättämään sen ihan viimesen puristuksen sarjoista pois. Seuraavana aamuna jalat oli aivan hemmetin kipeät, töissä herätin hilpeyttä, koska kävelin kuin kakat housuissa... No, eilen kävin taas tekemässä jalkareenin ja vire sekä jaksaminen oli mitä mainioin. Pystyin kaikissa liikkeissä lisäämään painoa ja tein esim. kyykyt todella huolella ja hyvällä tekniikalla ja sain puristettua itsestäni viimesetkin mehut. Mutta kappas, eipä ole koivet juurikaan kipeät tänään. Toki jalat on väsyneet, mutta ei kipeät. Ja voisin vannoa, että eilen treenasin kovempaa kun viikko sitten. Palautusjuoman otin molempina kertoina ja reenin jälkeiset ruokailutkin on aina melko vakiot. Outoa, mutta täytyy kai vaan uskoa, ettei se lihaskipu aina ole onnistuneen reenin tae..?

Back
Ylös Bottom