Lihasten kehitys alussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja liquidi
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka nopeaa lihasten kasvu pitäisi alussa noin normaalisti olla? Olen vastikään aloittannut kuntosalilla käymisen kolmijakoisella ohjelmalla ja tuntuu että kehitys on äärimmäisen hidasta tai sitä ei olekkaan. Esim. penkistä aloin tekemään toistoja 30kg painoilla mutta ne samat 30kg tuntuu vielä about yhtä painavilta. Osasyynä ehkä voi olla ruokavalio koska syön "vain" kolme kunnon ateriaa päivässä. Palautusjuoman juon treenin jälkeen. No joka tapauksessa haluaisin tietää minkälaista tuo kehitys pitäisi tosiaan alussa olla, jotta tiedän pitäisikö tästä alkaa huolestua.

No ensinnäkin. Kehitys on täysin henkilökohtaista, toiset kehittyy kohisten, toiset erittäin hitaasti.
Miten syöt? Oletko plussakaloreilla, syötkö tarpeeksi proteiinia? Millätavoin treenaat? Jos treenaat aina failureen mielettömän pitkillä sarjoilla, ei ole ihme jos ei kehitystä näy voimissa. Ja penkki nyt voi aluksi nousta sen 10kg / kk, mutta sekin on täysin henkilökohtaista. Kerro vähän tarkemmin syömisistäsi/treeneistäsi

Vaikea sanoa olenko plussakaloreilla kun en oikein tiedä paljon kulutan. Yritän syödä suht kuitupitoista ruokaa esim. pastaa. Treenaan yleensä failureen suhteellisen pienillä toistoilla (~6-9), yleensä 2-3 sarjaa. Ohessa on treeniohjelmani, englanniksi tosin:

A: Ojentajat + rinta

barbell bench press (ojentajat+rinta)
barbell/dumbbell triceps extension (ojentajat)
barbell military press (etumaiset hartialihakset)
Dumbbell Fly

B: jalat

barbell squat (reidet)
Barbell Straight-back Straight-leg Deadlift
dumbbell calf raise (pohkeet)
inclined sit-ups (vatsa)

C: hauis & selkä

seated row (selkä yleisesti)
Dumbbell Bent-over Row
barbell/dumbbell curl (hauis)
barbell upright row (sivuttaiset hartialihakset)

Ajattelin jos pullottaisin jääkaappin jotain kaurapuuro/hera/malto -yhdistelmää niin ei tarvitsisi huolehtia ruanlaitosta. Jos tuon lisäksi söisi vitaamiineja niin toimisikohan? :P

Minusta noin alussa ei kyllä pitäisi olla syömisistä kiinni, vaikka sitä ollaan nykyään ensimmäisenä ehdottamassa näihin kysymyksiin täällä.
Useimmat satunnaiset kuntoilijat eivät kiinnitä minkäänlaista erityishuomiota syömisiinsä ja saavuttavat sen maagisen markan penkistä siitä huolimatta.

Tuommoisten alkupainojen nostaminen tuskin on hirveästi lihaskasvusta muutenkaan kiinni, vaan enemmän nykyisten lihasten potentiaalin tuomisesta esiin harjoittelulla.

Minusta noin alussa ei kyllä pitäisi olla syömisistä kiinni, vaikka sitä ollaan nykyään ensimmäisenä ehdottamassa näihin kysymyksiin täällä.
Useimmat satunnaiset kuntoilijat eivät kiinnitä minkäänlaista erityishuomiota syömisiinsä ja saavuttavat sen maagisen markan penkistä siitä huolimatta.

Tuommoisten alkupainojen nostaminen tuskin on hirveästi lihaskasvusta muutenkaan kiinni, vaan enemmän nykyisten lihasten potentiaalin tuomisesta esiin harjoittelulla.

Nii mutta kannattaa laittaa se ruokavalio kuntoon.. Eikä vain odottaa tuloksia tyhjästä.. Varsinki jos on kasvuiässä ja ni pitää syödä reilusti yli kulutuksen koska kasvamiseen menee paljon energiaa puntilla käymisen lisäksi..

Laitapa vaikka ne päivän syömiset ni näkee että syötkö tarpeeksi proteiinia ja tuleeko kaloreita tarpeeksi..

Myös lisätiedot kuten ikä ja paino ja pituus auttais arvioimaan tilannetta..

Ja älä tee failureen koko ajan.. pari toistoo varastoon..

Viimeksi muokattu:
Aamulla herätessä syön kaurapuuron - jos ehtii. Sen jälkeen syön koulussa suhteellisen reilusti mitä siellä nyt on (amican ruuat). Koulun jälkeen syön yleensä 400g jauhelihaa ja spageettia. Illalla sitten syön jotain mitä sattuu (esim. leipiä).

Ikä 19 pituus 174c, painoa en ole vähän aikaan mitannu mutta eiköhän se jotain ~65kg ole.

Nojoo ite kyllä ainakin lisäisin hieman proteiinin määrää. Nappaa vaikka jossain vaiheessa päivää pari leivänsiivua (ei mitn valkosta leipää ;)) ja 200-400g raejuustoa. Tolleen saisit hiilihydraattien avul insuliinituotantoo nostettuu ja raejuustosta sitä proteiinia.

Kannattaa myös ehkä treenaamiseen hakea semmosta pientä vaihtelevuutta, ettei mee vaan puuduttavaks saman jauhamiseks. Vaihtele esim. painojen ja toistojen määrää. Tai sitten sarjamäärää vaihtelet suhteessa painoihin ja toistojen määrään. Saattaa myös olla se, että tässä alottelijavaiheessa jo treenaat noin pitkällä kierrolla tai miksi sitä nyt sanotaan. Kannattaa ehkä kokeilla 1 tai 2 jakosta silleen, että treenaat kropan 2-3 kertaa viikossa läpi.

Muutenkin positiivinen asenne, eikä masennuta vaikka heti ei tuloksia tule ;)

Aivan, alottelijoilla tulosten nousu johtuu pääosin hermoston paranemisesta eikä niinkään lihaksen kasvusta...

Vaikea sanoa olenko plussakaloreilla kun en oikein tiedä paljon kulutan. Yritän syödä suht kuitupitoista ruokaa esim. pastaa. Treenaan yleensä failureen suhteellisen pienillä toistoilla (~6-9), yleensä 2-3 sarjaa.
Yleisesti on suositeltu, että aluksi lähetään ihan pohjalta liikkeelle, 3x12 sarjoja muutama viikkoa... turhauttavaa kyllä, mutta tärkeää mielestäni. Itelläki penkki kusi, kun salilla alko käymään piitkästä aikaa, mutta hyvin lähti nousee kun sai peruskunnon kohalle.

Ite oon käyny nyt päälle kuukauden salilla ja penkkitulos ei oo noussu varmaan yhtään kiloa vielä eikä muissakaan liikkeissä ole oikein kehitystä tullu.
Vituttaa vaan ku kaverin kans samaan aikaan alotettiin ja tämä repi heti eka kerralla 75 kiloa penkissä ja jalkapräsissä menee yhellä jalalla 12 toistoa sillä määrällä, millä ite saan 1 toiston kahdella jalalla. Nooh... jospa sitä kehitystä ois kesään mennessä tullu.. dieetata vaan tekis mieli, kun on tuota rasvaa. 1-jakoisella kyllä treenaan ja teen yleensä failureen asti, koska tuntuu niin oudolta, että jättäis tekemättä vaikka jaksais tehdä vielä yhden toiston :D Tsemppiä vaan!

dieetata vaan tekis mieli, kun on tuota rasvaa. 1-jakoisella kyllä treenaan ja teen yleensä failureen asti, koska tuntuu niin oudolta, että jättäis tekemättä vaikka jaksais tehdä vielä yhden toiston :D

Muistaakseni sinulla oli tuota dieettaamista takana jo pitemmältä ajalta, eikä ilmeisesti ihan ongelmatonta? Veikkaisin, että siinä on saattanut heikentyä ne vanhatkin lihakset, ja nyt jatkaisit dieettiä samalla rasittaen palautumiskykyä äärimmilleen 1-jakoisella ja failure-sarjoilla? Ei kuulosta näin maallikon korviin kovin järkevältä.

Kehittyminen dieetillä johtuu varmaankin myös siitä vararavinnon määrästä. Pitkään pystyin itse painamaan täysillä reiluilla miinuksilla, mutta mitä enemmän tässä laihtuu sitä hitaammaksi käy tuo kehitys.

Alussa kehitys on sellasta kg/kk tahtia.

mistähän tämä "tieto" on peräisin. Ei voi mennä sanomaan tolla lailla kun me kaikki olemme erinlaisia toiset kehittyy hirveetä vauhtia toiset hitaampaa. Totta on kyllä et alussa tulee kehitystä aika paljonkin, joka kyllä hidastuu jonkun ajan kuluttua ennen kuin alkaa taas.

yes, olen aloittelemassa taas nostelua pitkän tauon jälkeen, kunto on kyllä repsahtanut ja haen kestävyyttä näin alkuun. Mitenhän äkkiä saavuttaa vanhan, noin viiden vuoden takaisen kunnon, kokemuksia?

Jos kerran aloittelija olet ja jumitat 3-jakoisella suosittelisin frekvenssin lisäystä ja siirtymistä 1-jakoiseen.

No jaa. Kyllä mä ainakin kehityin ihan hyvin aluksi vaikka tein jollain haistapaska-3-jakoisella ja söin ku pikkulintu.

Mä en voi kyllä suositella aloittelija kolmijakoista ohjelmaa. Alussa on mun mielestä tosi vaikea rasittaa lihasta/hermostoa kunnolla niin, että sille riittäisi se yks treeni per viikko. No jokainen on kuitenkin yksilö näissäkin asioissa, mutta mä suosittelen ehdottomasti yksi- tai kaksijakoista ohjelmaa ihan kunnon sarjamäärillä, jos vaan pystyy tekemään. Ihan alussa ei välttämättä tartte olla mitään valmista ohjelmaa, kun ei tiedä ollenkaa mihin kaikkeen pystyy. Itsellä ohjelma ainakin muokkautui sitä rataa, kun kokemusta karttui. Eli yksjakosella salille vaan ja pitää huolen että kaikkia lihasryhmiä tulee treenattua, ja niitä voi sit painottaa vaikka niin, että joka toinen on alakroppa painotteinen ja joka toinen yläkroppa painotteinen. Itse oon yksjakosella saanu 8 kuukaudessa 13kiloa massa lisää ja kaikki pääliikkeet yli markan(nooh penkki 95kg:rolleyes: ) ja olin siis alussa 60kg keijukainen.. Suosittelen siis ehdottomasti 1- jakosta ja kunnon liike/sarjamäärillä. ei aloittelija itteään ylikuntoon kauhean helposti saa..:whip:

No jaa. Kyllä mä ainakin kehityin ihan hyvin aluksi vaikka tein jollain haistapaska-3-jakoisella ja söin ku pikkulintu.

Mutq kato kaikki ei kehity miinuskaloreilla. :rolleyes: Yksilöitähän tässä ollaan.

Back
Ylös Bottom