Lihasten kehittymyys

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
37
taustaa vähän: treenia takana 1 vuosi,
ohjelmana on toiminut 3-jakoinen: 1: rinta, ojentaja, olka. 2: hauis, selkä. 3: jalat.

kaikki muut lihakset on kehittynyt kiitettävästi paitsi hauis ja rinta.
hauis on samanlainen eli pieni, kehitystä tuskin huomaa.
kaverit ja ite on huomannu ettei kehitystä juuri ole tapahtunu, sama koskee rintaa. missä vika?
treenia ruuan kans takana 6kk, lepoa 7-8h yössä.
ohjeita kiitos! :rock:

Mulla lähti habat kasvuun ku sitä treeniä vaihteli paljon. Vaihtele liikkeitä, sarjapituuksia, palautusaikoja, toiston suoritustapaa ja niin edelleen. ja kannattaa joskus kokeilla treenata 2 kertaa viikossa ja taas 1 kerran viikossa ja taas 2 kertaa ja sitä rataa. Sama pätee rintaan (ja tietenkin kaikkiin lihaksiin)
Rinnan kohdalla suosittelen lämpimästi penkkiä/vinopenkkiä käsipainoillla. saa paremman tuntuman.
sekä habaan että rintaan toimi allekirjoittaneella myös venyttely, sillä kyllä saa ihmeitä aikaan eikä oo paikatkaan niin kipeät ja ei muutenkaan niin kankea.

Kokeile vaihtaa ohjelmaa, kuten myös toistomääriä, sarjapituuksia ja liikkeitä. Vaihtelevuus on ainakin omassa treenissä ollut tärkeää, sekä motivaation että kehityksen kannalta. Kannattaa laittaa vaikka ylös syömiset. Monet sanovat että syövät hyvin, mutta kun laskee päivän makrojakauman, huomaakin että syö minuskaloreilla tai liian vähän proteiinia.

-EDIT- tosi hidas :D

kun käytät jotain ohjelmaa niin ei kannata miettiä että olisiko jokin toinen ohjelma parempi ja muutenkin sellainen asenne että "ei ne lihakset kasva, mutta treenataan silti" haittaa kehitystä, monet on mun lisäksi tuon huomannu. tämä sen takia että monille tuo haba ja rinta tuntuu olevan ne tärkeimmät lihat.

Siis tottakai on hyvä suunnitella seuraavaa ohjelmaa. Jos käytössä oleva ohjelma on pakkikselta otettu niin varmasti toimii. pitää luottaa siihen.

Vaihda jako johonkin sellaiseen, jossa saat epäsuoraakin rasitusta. Eli selkä ja hauikset eri päiville. Samoin sitten jaat nuo työntävät kahteen osaan.

Rinta ja hauis ovat perinteisesti lihasryhmiä, joita tehdään voimiin nähden liian isoilla painoilla, erittäin puutteellisella tekniikalla ja/tai määrällisesti liian paljon. Pyri arvioimaan tekniikkasi, teetkö tosiaan töitä halutulla lihasryhmällä?

Ohjelman voisit rinnan ja haban osalta pistää näytille.

Juoppo sanoi:
Rinta ja hauis ovat perinteisesti lihasryhmiä, joita tehdään voimiin nähden liian isoilla painoilla, erittäin puutteellisella tekniikalla
Etenkin rinta, eli bodypenkki on tyystin erilainen kun penkkipunnerrus jossa tavotellaan isoja romuja. Itellä on bodypenkkiä tehdessä romut ~50kiloa pienemmät kun mitä silloin kun työnnetään vaan maksimaalisia rautoja ylös rinnalta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei sitä kokoajan voi silmillä nähtävästi kehittyä. Käytä mittanauhaa se kertoo enemmän kuin peili. Itellä näyttää kädet yhtä tikuilta kun vuosi sitten vaikka olkavarsi on kasvanut 5cm.

Juoppo sanoi:
Rinta ja hauis ovat perinteisesti lihasryhmiä, joita tehdään voimiin nähden liian isoilla painoilla, erittäin puutteellisella tekniikalla ja/tai määrällisesti liian paljon. Pyri arvioimaan tekniikkasi, teetkö tosiaan töitä halutulla lihasryhmällä?

Juuri näin! Itsekin sortunut aikoinaan tekemään jopa +10 sarjaa kyseisille lihasryhmille, vaikka riittävä määrä on 6-8 sarjaa.

rinta: penkki: 3x 10
vinopenkki: 2x 10
ristikkäistalja: 1x 12

hauis: scott-penkki: 2x 10
käsipainot: 2x 10
talja: 2x 8

Rinnan kohdalla sinulla ongelma on todennäköisesti väärä tekniikka. Tarkasta että ote ei ole liian leveä tai kapea ja olkapäät on vedetty taakse, tee liike vain rinnalla.

Voit myös vaihtaa penkkipunnerrukseen käsipainoilla ja vinopenkkiin käsipainoilla, näillä liikkeillä saa monet paremman tuntuman rintaan.

Itse kokeilisin rinnalle jotain tällaista:

penkki kp: 3-4x6-8
vinopenkki kp 2x8-10
peck/deck, vipunostot tai ristikkäistalja 2x10-15

Hauis saattaa sulla kärsiä kovasta selkätreenistä. Onko hauiset jo loppu selkä liikeiden jälkeen? Nelijakoinen ohjelma, jossa yhtenä päivänä treenataan vain kädet on minun mielestä paras käsille.

Jaon voisi 3-jakoisessa laittaa myös tähän tyyliin.

1:rinta,olka, hauis.
2:jalat.
3:selkä, ojentaja

En lukenu kaikki replyjä, joten joku on saattanut kysyä jo tätä. Oletko keskittynyt hauikseen ja rintaan alusta asti enenmän kuin muihin lihaksiisi? Jos olet niin testaa tehdä ne samalla tavalla kuin muut.

Juoppo sanoi:

Mustakin tuntuu et yleisin ongelma ton rinnan ja haukan kasvatukses on liika yritys. Vedetään joka ikinen treeni hirveel raivol pakkotoistoja jne. kikkoi käyttäen ja sarja määrät niin suurina et vikois sarjois ei käytännös jaksa enää tehä mitään.

Hauikset näyttää selkeesti vaativan useilla sitä vaihtelua ja rintakaan ei kestä joka treenillä mitään älyttömiä rutistuksia.

uskon kyllä että on ollut hieman liika yritystä hauikselle ja rinnalle, vaikka olen koittanut tasapuolisesti treenata kaikkia täysillä. Enkä vain hinkata rintaa ja hauista täysillä. Selkä liikkeiden jälkeen hauiksessa riittää vielä puhtia!
Rinnalle voisin kokeilla noita käsipainoja ja hauis tehdä erillisenä käsipäivänä ojentajan kera.

Suosittelen noita käsipainoja erityisesti vinopenkkiin, ja miksei tavalliseenkin. Ite huomaan, että niillä tehtäessä tulee keskityttyä tekniikkaan enemmän kuin tangolla tehtäessä.

Nii joo, ja en tiedä mitä muut täälllä on mieltä, mutta ite teen penkin tangolla useimmiten sotilaspenkkinä: ei tuu pungerrettua jaloilla vahingossakaan. Eli jalat ilmassa, koukussa ja vatsan päällä. Painot tippuu jonkin verran, mutta tekniikka paranee.

kotka sanoi:
Rinnan kohdalla sinulla ongelma on todennäköisesti väärä tekniikka. Tarkasta että ote ei ole liian leveä tai kapea ja olkapäät on vedetty taakse, tee liike vain rinnalla.

Voit myös vaihtaa penkkipunnerrukseen käsipainoilla ja vinopenkkiin käsipainoilla, näillä liikkeillä saa monet paremman tuntuman rintaan.

Itse kokeilisin rinnalle jotain tällaista:

penkki kp: 3-4x6-8
vinopenkki kp 2x8-10
peck/deck, vipunostot tai ristikkäistalja 2x10-15

Hauis saattaa sulla kärsiä kovasta selkätreenistä. Onko hauiset jo loppu selkä liikeiden jälkeen? Nelijakoinen ohjelma, jossa yhtenä päivänä treenataan vain kädet on minun mielestä paras käsille.

Jaon voisi 3-jakoisessa laittaa myös tähän tyyliin.

1:rinta,olka, hauis.
2:jalat.
3:selkä, ojentaja

Itse tein aikaisemmin selän ja hauikset samana päivänä, mutta siinä tosiaan tuntui hauikset olevan jo selkätreenin jälkeen turhan väsyksissä. Nyt teen selkäpäivänä ainoastaan selän ja "käsipäivänä" hauiksen ja ojentajat.
Tuntuu sopivan ainakin minulle paremmin.

Antzu sanoi:
Suosittelen noita käsipainoja erityisesti vinopenkkiin, ja miksei tavalliseenkin. Ite huomaan, että niillä tehtäessä tulee keskityttyä tekniikkaan enemmän kuin tangolla tehtäessä.

Nii joo, ja en tiedä mitä muut täälllä on mieltä, mutta ite teen penkin tangolla useimmiten sotilaspenkkinä: ei tuu pungerrettua jaloilla vahingossakaan. Eli jalat ilmassa, koukussa ja vatsan päällä. Painot tippuu jonkin verran, mutta tekniikka paranee.
Mä olen päätynyt samaan ratkaisuun.

Mun rinta-haukka- päivä menee suunnilleen seuraavasti rinnan osalta:
penkki (sotilaspenatyyli): pari lämmittely sarjaa, sitten 2*6.
vinopenkki kp: 3 sarjaa
ristikkäistalja/peck-deck: 3 sarjaa

Alarintaan olen koittanut tehdä dippejä leveällä otteella. Hitto kun salilla ei ole kunnon alavinopenkkiä... :(

training_day sanoi:
Itse tein aikaisemmin selän ja hauikset samana päivänä, mutta siinä tosiaan tuntui hauikset olevan jo selkätreenin jälkeen turhan väsyksissä. Nyt teen selkäpäivänä ainoastaan selän ja "käsipäivänä" hauiksen ja ojentajat.
Tuntuu sopivan ainakin minulle paremmin.
Mä olen tehny selkäpäivänä lisäksi epäkkäät ja takaolkapäät. Tuntuisi olevan mulle ihan passeli jako. Olen harkinnut myös takareijojen tekemistä selkäpäiväksi... tällöin tosin pitää kattoa ettei tule liian pitkää settiä samalle päivälle.

Back
Ylös Bottom