Lihasten kasvattaminen ja rasvanpoltto samanaikaisesti

Lihasten kasvattamisesta ja rasvan polttamisesta samanaikaisesti on puhuttu fooruilla jo iät ja ajat.
Yleensä ajatus tyrmätään lähes suoralta kädeltä. Ainoastaan aloitteleva kynäniska voi onnistua molemmissa.

Löysin kuitenkin youtubesta tällaisen pätkän:
http://www.youtube.com/watch?v=D295JOw87-I&feature=channel_page
http://www.youtube.com/watch?v=h1hlgZmlouw&feature=channel_page

Mitä mieltä olette herran mielipiteistä? Löytyykö jostain näkemystä tukevia tutkimuksia? Mies puhuu ainakin muissa videoissaan täyttä asiaa, mutta tässä kyseisessä aiheessa hän poikkeaa hieman pakkiksella vallitsevasta konsensuksesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No eipä tuossa mitään mullistavaa ollut. Yhteenvetona: jos ruokavaliossa on kalorivaje, nuo kalorit otetaan jostain elimistön sisältä; lihakset kasvavat saatuaan ensin kasvuärsykkeen (treeni) ja sen jälkeen rakennuspalikoita (aminohappoja --> proteiinia); ja elimistön on mahdollista samaan aikaan sekä käyttää kehon omaa kudosta energiaksi että rakentaa lihasta.

Se mikä noissa videoissa jätettiin näppärästi käsittelemättä on rasvan vs. lihaksen osuus kun elimistö alkaa hajottamaan omaa kudosta. Plus että miten tähän jakoon voi itse vaikuttaa.

kyl toi on totta, oon aina ihmetelly miks tääl pakkotoistossa hirveesti hypetetään tota "EI VOI KASVAA LIHAKSET JA LÄHTEE LÄSKI SAMANAIKASESTI" ku ite päässy 100kg rasva% <30 -> 80kg rasvat 15% lihasta tullu lisää varmaan 10kg ja vetäny kalorivajeella ja noin 100-150proteiinia päivässä. Mut ehkä johtuu siitä et oon aloittelija. Luultavasti kyl on eri asia ku on rasvat siinä 12% ja koittaa samanaikasesti pudottaa läskiä jne. noinhan alhanen rasvaprossa on jo elimistön mielestä "epäluonnollisen alhanen" niin eihän se tietenkään niitä läskejä enään käytä energiana vaan pidää syodä enemmän ku kuluttaa että lihakset kasvaa.

kyl toi on totta, oon aina ihmetelly miks tääl pakkotoistossa hirveesti hypetetään tota "EI VOI KASVAA LIHAKSET JA LÄHTEE LÄSKI SAMANAIKASESTI" ku ite päässy 100kg rasva% <30 -> 80kg rasvat 15% lihasta tullu lisää varmaan 10kg

Joopa joo. Jos lähtökohtana oli 100 kg n. 30 rasvaprosentilla, rasvatonta kehonmassaa jää 100*0,7=70kg.

Lopussa vastaavasti 80kg ja rasvaprosentti 15, rasvatonta kehonmassaa jää 80*0,85=68 kg.

Eli jos lukemat pitää paikkansa, olet juuri saanut lihakset pidettyä dieetillä, mikä on sinänsä kova saavutus, mutta tuo 10 kg lihasta ei mahdu yhtälöön mitenkään. Lähtölukemien tarkkuudella ja kehon nestemäärällä voidaan toki spekuloida, mutta kovin montaa kiloa suuntaan tai toiseen niilläkään ei saa väännettyä.

Joopa joo. Jos lähtökohtana oli 100 kg n. 30 rasvaprosentilla, rasvatonta kehonmassaa jää 100*0,7=70kg.

Lopussa vastaavasti 80kg ja rasvaprosentti 15, rasvatonta kehonmassaa jää 80*0,85=68 kg.

Eli jos lukemat pitää paikkansa, olet juuri saanut lihakset pidettyä dieetillä, mikä on sinänsä kova saavutus, mutta tuo 10 kg lihasta ei mahdu yhtälöön mitenkään. Lähtölukemien tarkkuudella ja kehon nestemäärällä voidaan toki spekuloida, mutta kovin montaa kiloa suuntaan tai toiseen niilläkään ei saa väännettyä.

No-Body osoitti aika hyvin jälleen kerran, ettei oikeen lihasta ole noin paljoa tullut, ne tietysti näyttävät isommilta ja tuntuvat isommilta, kun rasvakerros on niiden päältä lähteny.

^
Ei ne lihakset oo voinu säilyy ku niitä ei alunperin ees ollu :D olin tuolloin 100kg nörtti joka vaan istu koneen ääressä päivät pitkät, tuskin sain ees 50kg penkistä ja normaali kyykkyki ilman mitään lisäpainoja tuotti tuskaa. Mut ihan miten vaan

^
Ei ne lihakset oo voinu säilyy ku niitä ei alunperin ees ollu :D olin tuolloin 100kg nörtti joka vaan istu koneen ääressä päivät pitkät, tuskin sain ees 50kg penkistä ja normaali kyykkyki ilman mitään lisäpainoja tuotti tuskaa. Mut ihan miten vaan
Voimaa kyllä voi tulla lisää, vaikka lihasmassa ei kasvaisikaan, muistapa myös se ;)

Tää on ihan mielenkiintonen aihe. Itse laitoin jonnekin yleisiin kysymyksiin vastaavan kysymyksen eli miten pitäs treenata ja syödä, että olis ympäri vuoden lihaksikkaassa ja vähärasvaisessa kunnossa?

Tällä tarkoitan sellaista kuntoa, jota näkee joillakin lihaksikkailla näyttelijöillä/malleilla lähinnä jenkkiproduktioissa tai joillakin huippu-urheilijoilla. Minkälaista treenia ja ruokavaliota tuollainen kunto vaatii?

Tää on ihan mielenkiintonen aihe. Itse laitoin jonnekin yleisiin kysymyksiin vastaavan kysymyksen eli miten pitäs treenata ja syödä, että olis ympäri vuoden lihaksikkaassa ja vähärasvaisessa kunnossa?

Tällä tarkoitan sellaista kuntoa, jota näkee joillakin lihaksikkailla näyttelijöillä/malleilla lähinnä jenkkiproduktioissa tai joillakin huippu-urheilijoilla. Minkälaista treenia ja ruokavaliota tuollainen kunto vaatii?

Eipä ne näyttelijät ole samassa kunnossa ympäri vuoden kuin elokuvissa. Olisikohan kenties pientä valmistautumista miljoonien leffaan? On täysin normaalia että hollywood-tähdellä on henkilökohtainen valmentaja jonka kanssa treenataan päivittäin ja ravintoasiantuntija/kokki. Kuvauksissa johonkin tiettyyn kohtaukseen vedetään vielä ekstravalmistautuminen samaan tapaan kuin kehonrakennuskisoissa. Siinä sitä näyttelijä tai vaikka malli saadaan näyttämään entistä paremmalta.

Mä olen kans yrittäny olla ympärivuoden hyvässä kunnossa. Tämä on onnistunut syklittelyllä ja maltillisilla plussilla. Töitä se vaatii enemmän mut on mun mielestä sen arvoista. Pientä plussaa (+200 esim) ensin niin kauan että alkaa tuntumaan löysältä olo, sitten pieni miinusjakso (-500 esim) 1-2vkoa ja taas plussia jne. Mulla vain noita miinuksia ollu aika vähän kun paino noussut jotain 400g kuukaudessa vain.

Aloittelijan vuotena rasvaton massa nousi 5,5kg ja rasvamassa kutistui samalla kilon. Toivotaan että jatkossa suunta myös sama, vaikkei ehkä lähellekään noin paljoa :rolleyes:
Mielummin treenaan pikkuhiljaa lihasta lisää kun vedän joskus hirveän dieetin siksi kun olen ollu plussilla vuoden.. Olen ollut aika zone-tyyppisellä ruokavaliolla (reilusti proteiinia, hyviä rasvoja ja kasviksia 700-1000g päivässä) ja mun kropalle se sopii. nopeat hiilarit ennen ja jälkeen treenin niin jaksaa treenatakin. Ja lisäksi aerobista ollu 1-3krt viikossa, mut sen vaikutuksesta en tiedä ku aina olen harrastanut sitäkin.

Olis kiva tietää suunnilleen että missä se raja(rasvaprosenteissa) kulkee että ei enää voi kehittää lihaksia ja laihtua samaan aikaan. Ei siinä varmaan mitään kauheen tarkkaa rajaa oo mutta suunnileen luulis jonkinlainen löytyvän. Kyllähän jos jonkun rasvaprosentti on esim 40% niin se voi laihtua ja kasvattaa jonkun verran lihaksia samalla.

ei se varmaan ihan yhtä aikaa onnistu, mut maltillisilla plussilla lihasta enemmän ku rasvaa ja pienillä välikiristelyillä sitä rasvaa sitten pois niin, että ei kerkeä lihasta lähteä. tai noin mä ainakin olen tehny. rasvaprosentista en osaa miehille sanoa, mutta itellä muutos on ollu 19->15 vuoden aikana, eli ei sitä rasvaa paljon ole lähteny mutta lihasta tullut niin että prosentuaalisesti on pienempi.

nopeammin varmaan lihasta sait vähän isommilla plussilla mut mulla ei ainakaan innosta lähteä sille tielle kun tämäkin on toiminu :)
ja kun tyttö olen niin uskon että miehillekin toimii.

Mutta tuon videoklipin äijän mukaan lihasten kasvattamisen pitäisi olla mahdollista nimenomaan samanaikaisesti rasvanpolton kanssa. Energia lihasten kasvattamiseen otetaan hänen mukaansa kertyneistä rasvavarastoista. Tämän pitäisi olla mahdollista kunnes rasvaprosentti laskee jonkun kriittisen pisteen alle.

no voisin kuvitella (siis täysin mutua...) että normaali hoikahko ihminen ei noin onnistu tekemään, mutta iso (paljon rasvaa) voi hitaalla pudotuksella + hyvällä ruoalla + paljolla treenillä saada lihakset kasvamaankin.

Onhan se mahdollista jos hieman stimuloidaan lisäenergian vapautumista rasvakudoksesta.

Se taas miten se tehdään, ei kuulu tälle osiolle. :)

Pakkohan niiden lihaksien on voida kasvaa, vaikka sitten tasasilla kaloreilla, mulla on esimerkiksi pysynyt paino samana koko ajan 17vuotiaasta asti ja 4 vuodessa vaan tullut lihaksia ja lähtenyt läskiä. Mitään nopeeta muutosta ei oo ollut kun en ole aktiivisesti käynyt tota 4 vuotta salilla eli vois olla isommatkin vaikutukset :rolleyes:

Ja mihin unohtu se että kai nyt elimistö rasvaa polttaa ilman miinuskaloreita lihaksien läheltä, esim mulla reisilihaksen päällä on ohuempi rasvakerros kun pakaran sivussa, tai mulla on kyljissä enemmin rasvaa ja vatsalihaksien päällä vähemmän, ja oon tehnyt aika vähän kylkiä ja paljon vatsoja.

Mutta jos aikoo vaikka 10kg lihaksia saada vuodessa niin se kuullostaa mun mielestä jo aika vaikeelta miinuskaloreilla:D

Pakkohan niiden lihaksien on voida kasvaa, vaikka sitten tasasilla kaloreilla, mulla on esimerkiksi pysynyt paino samana koko ajan 17vuotiaasta asti ja 4 vuodessa vaan tullut lihaksia ja lähtenyt läskiä. Mitään nopeeta muutosta ei oo ollut kun en ole aktiivisesti käynyt tota 4 vuotta salilla eli vois olla isommatkin vaikutukset :rolleyes:

Ja mihin unohtu se että kai nyt elimistö rasvaa polttaa ilman miinuskaloreita lihaksien läheltä, esim mulla reisilihaksen päällä on ohuempi rasvakerros kun pakaran sivussa, tai mulla on kyljissä enemmin rasvaa ja vatsalihaksien päällä vähemmän, ja oon tehnyt aika vähän kylkiä ja paljon vatsoja.

Mutta jos aikoo vaikka 10kg lihaksia saada vuodessa niin se kuullostaa mun mielestä jo aika vaikeelta miinuskaloreilla:D

No 17 vuotiaasta eteenpäin jokusen vuoden pitäisi kyllä tulla lihasta miehen kehoon jopa ilman treenaamista ihan kehitykseen ja hormonaalisiin asioihin liittyen. Muistaakseni miehellä lihasten kehitys on huipussaan joskus 20-24 vuoden välimaastossa, jonka jälkeen ne alkavat jopa pikkuhiljaa heikentyä. Älkää kysykö linkkejä tutkimuksiin koska saatan muistaa väärinkin. Tämä siis miehellä joka ei treenaa ollenkaan vaan kehitys noudattaa luonnollista kasvamista.

Lisäksi jos olet treenannut ja paino on pysynyt kutakuinkin samassa koko tuon ajan, niin varmaan tuohon aikaan sisältyy eräänlaista syklitystä, joka on tapahtunut ihan luonnollisesti. Välillä on ruoka maistunut paremmin ja välillä huonommin ja niin edelleen. Jos ei ole asiaan kummemmin huomiota kiinnittänyt niin on helkkarin vaikeaa tehdä päätelmiä pohjalta "painan samanverran kuin vuosia sitten ja olen nyt lihaksikkaampi".

Tuo loppuosa tuosta tekstistäsi on kyllä sitten osastoa uskoo ken tahtoo... Ei se rasva pala mihinkään sieltä lihasten ympäriltä, ehkä pientä illuusiota ilmenee jos olet saanut kasvatettua lihaa sinne alle ja rasvat "jakaantuu" tasaisemmin siellä. Ylläripylläri mullakin on enemmän rasvaa perseessä ja kyljissä kuin reisissä ja vatsassa, taitaa olla aika yleiset paikat mihin rasvaa nyt yleensäkään kertyy...

Joo, se olikin mun ajatusmaailmaa :D Mutta esim näkeehän muuten pulskia tikkukäsiä konttorihommissa, mahan alue tekee minimaalista työtä kun taas kädet jatkuvasti, siitä ne käsitykset tulee ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom