Lihasten hermotus ja kisat?

Voisko joku viisaampi neuvoa että miten kannattais tehä tuo kisoihin valmistautuminen eli ku oon tehny kovia kolmosia parisen kuukautta niin miten saan nyt hermotuksen hyvään iskuun ku ois tarkotus mennä kisoihin (penkki)..hieronta ei tuu sit kysymykseenkään mut muita vinkkejä kaipaisin ja yleensäkin tosta hermotuksesta lisää tietoa.

manowar sanoi:
Voisko joku viisaampi neuvoa että miten kannattais tehä tuo kisoihin valmistautuminen eli ku oon tehny kovia kolmosia parisen kuukautta niin miten saan nyt hermotuksen hyvään iskuun ku ois tarkotus mennä kisoihin (penkki)..hieronta ei tuu sit kysymykseenkään mut muita vinkkejä kaipaisin ja yleensäkin tosta hermotuksesta lisää tietoa.

En tiedä olenko yhtään viisaampi, mutta pari kuukautta tuntuu hyvin pitkältä ajalta tehdä kovia kolmosia. Yleensä progressiiviseen ylikuormitukseen perustuvissa ohjelmissa (tietääkseni) kovat 1-3 toiston sarjat säästetään aivan viimeisille viikoille. Niiden avulla, sekä harjoittelun keventämisellä juuri ennen kilpailua, tuloskunto otetaan esiin. Milloin kilpailusi tarkkaan ottaen on?

SavioM sanoi:
En tiedä olenko yhtään viisaampi, mutta pari kuukautta tuntuu hyvin pitkältä ajalta tehdä kovia kolmosia. Yleensä progressiiviseen ylikuormitukseen perustuvissa ohjelmissa (tietääkseni) kovat 1-3 toiston sarjat säästetään aivan viimeisille viikoille. Niiden avulla, sekä harjoittelun keventämisellä juuri ennen kilpailua, tuloskunto otetaan esiin. Milloin kilpailusi tarkkaan ottaen on?

3.4 SVNL:n SM-kisat..

manowar sanoi:

Ainakin olet todennäköisesti hieronu ittes siihen pisteeseen noilla kolmosilla, että kevyt treeni tai paussi tekis ihan hyvää. Kovia kolmosia ei tarvitse tehdä kuin muutaman viikon, max kuukauden.

Voima on hyvä irrottaa parilla kovalla ykkösellä eri päivinä. Itse käytän sellaista menetelmää, ettei paino ykkösessä ole ihan maksimi.

En kyllä ite pidä tuota 2kk/kolmosia nyt niin kauheena ku mulla on vaan 1 penkkitreeni viikossa ja siinä vaan 3 sarjaa, apuliikkeissä teen kuutosia..tässä on enää 4vkoa kisoihin ja aattelinki nyt tän viikon lauantaina kokeilla paidalla et mikä on nykykunto ja yritän saada tuntumaa et mitä paan aloitukseen..ja sit varmaan pitäis alkaa löysäilemään..mut miten :wall:

Raven sanoi:
Pääliike vain kovaa ja hieman vähentää muita liikkeitä.

Just tuota aattelin itekki ku ei riitä rohkeus alkaa liikaa keventämään ku sitte tulee niin epävarma olo kisoissa jos en oo kunnon rautoja nostellu moneen viikkoon :hyper:

Ajattelin tulla oikein tänne voimamiesten keskuuten kysymään vinkkiä, että miten kannattaa valmistautua ykkösten tekoon...?

Eli... Olen kehomiehiä ja treeniä on takana puolisen vuotta, mutta nyt reilu kuukauden oon kyllä sairastellu. Mutta kunhan tästä antibioottikuurin jälkeen uskaltaa taas mennä salille, niin jatketaan tiukkaa kehotreeniä. Mutta jos vaikkapa ajattelisin kokeilla ykkösiä sanottakoon elokuun lopussa ja siihen asti treenaisin kovaa, niin:
-Miten kannattaa treenata loppuaika ennen maksimikokeilua? Kuinka pitkään ja minkälaista treeniä? Varmaankin jotain pientä hermotusta haetaan?
-Millasia sarjoja ja toistoja, millä intesiteetillä ja kuinka loppuun asti sarjat?

Nää olis vähän auki...
Ite ajattelin, että jos vaikka kuukauden ennen ykköskokeilua ottais pääliikkeet vaikka vitosina tai alle ja lisäis pääliikkeille vähän sarjoja...? Nyt teen siis penkissä 2*6, mavessa 2*6 ja kyykyssä 3-4*8-12...

Siis eihän tässä mitään järkee oo, mutta jos vaikkapa kuukauden hermotuksella sais valmistuttua vähän paremmin tohon ykkösten ottoon ja löytyis vielä muutama lisäkilo liikkeisiin... :D

Jos on ottanut kovia kolmosia pari kuukautta niin mun mielestä noihin kisoihin ei saa enään hermotusta kohdalleen.

Mulla toimii niin että n.3kk ennen kisoja alkaa tekemään suhteellisen pienillä painoilla 5x5 sarjoja, tiputtaa pikkuhiljaa ne 3x5 sarjoiksi, sitten 3x4 sarjoja parin viikon päästä 3x3 sarjoja jne.jne
Jos olisi tähän asti tehnyt pitkiä sarjoja, niin sitten sen hermotuksen saisi edes vähän paremmaksi, mutta pari kuukautta kolmosia...

takatukkamika sanoi:
Jos on ottanut kovia kolmosia pari kuukautta niin mun mielestä noihin kisoihin ei saa enään hermotusta kohdalleen.

Mulla toimii niin että n.3kk ennen kisoja alkaa tekemään suhteellisen pienillä painoilla 5x5 sarjoja, tiputtaa pikkuhiljaa ne 3x5 sarjoiksi, sitten 3x4 sarjoja parin viikon päästä 3x3 sarjoja jne.jne
Jos olisi tähän asti tehnyt pitkiä sarjoja, niin sitten sen hermotuksen saisi edes vähän paremmaksi, mutta pari kuukautta kolmosia...

Tuo voi kyllä toimia sulla mutta ite jos tekisin nuin niin maksimi ois tippunu jotain 30kg ja ois tosi epävarma olo kisoissa. Oon tehny joskus ennen joitaki kisoja 6kk tiukkoja kolmosia enkä oo löysänny yhtään ennen kisoja ja silti on tullut uus enkka..

manowar sanoi:
Tuo voi kyllä toimia sulla mutta ite jos tekisin nuin niin maksimi ois tippunu jotain 30kg ja ois tosi epävarma olo kisoissa. Oon tehny joskus ennen joitaki kisoja 6kk tiukkoja kolmosia enkä oo löysänny yhtään ennen kisoja ja silti on tullut uus enkka..

Tolla sun treenaamisella ei ole kyllä mitään tekemistä hermotuksen kanssa, mutta väliäkös sillä jos tollakin tavalla voittaa.

takatukkamika sanoi:
Tolla sun treenaamisella ei ole kyllä mitään tekemistä hermotuksen kanssa, mutta väliäkös sillä jos tollakin tavalla voittaa.

Luuletko että oisin täällä kyselemässä hermotuksesta jos tietäsin miten sen parhaiten sais hyvään iskuun..noita kolmosia vääntämällä ainaki saan varmuuden et ees jotain saan ylös kisoissa, sun tyylillä se ei onnistuis..oon kokeillu vastaavaa ja perseelleen on menny :(

Tässäpä yksinkertainen ja erittäin toimiva piikkausmalli aloittelijoille ja pidemmälle ehtineillekin. Leikitään, että kaverin maksimikyykky on 200kg.

Lämmittelyjen ja ylösnousujen jälkeen viikot näyttää tältä:
1: 2*150, 160, 1*165, 170, 2*4*140
2: 2*150, 170, 1*175, 180, 2*4*150
3: 2*160, 175, 1*185, 190, 2*3*160
4: 2*170, 1*190, 197,5, 2*2*170
5: 1*160, 180, 205...

Eli hyvin yksinkertaisesti vaan alotetaan se maksimi hieman alempaa, mihin pystyy. Ykkösen jälkeen tehdään 2-4 sarjaa nopeusperiaatteella tehtävää perusvoimaa. Tällöin ei se peruskunto niin laske.

Kyykkää kerran viikossa ykköstreeni ja keskity hyvään tekniikkaan. Toistoja on vähän, joten kunnossa pää kehiin. Pidä neljännen ja viidennen viikon väli hieman pidempänä esim.

vko 4, keskiviikko: 2*170, 1*190, 197,5, 2*2*170
vko 5, keskiviikko: herättelytreeni 4*1*140
vko 5, lauantai: maksimitesti
vko 6: mahd. toinen testi.

Suosittelisin keskittymistä kyykkyyn, jos sen maksimia haluaa, joten vetotreenit hetkeksi pois tai ylläpitäväksi nopeustreeneinä. (Veto muuten saattaa jopa kehittyä ja se kannattaa testata hieman lyhennetyllä kaavalla kyykkymaksimitestien jälkeen).

Viikossa voi tehdä toisen kyykkytreenin parin päivän päästä keskittyen räjähtävyyteen ihan alhaalta asti, ei vaan yläosassa. Sarjoina vuoroviikoin esim. 6*2*140 ja 2*120, 150, 130, 140, 120.

Jos et käytä trikoota, mutta polvisiteitä, pidä niitä jokaisessa ykkösnostossa ja tiukenna niitä treeni treeniltä progressiivisesti. Näin tekniikka pysyy hanskassa.

Back
Ylös Bottom