Lihasmassan lisäys ja kuntourheilu, oikeat lisäravinteet ja niiden suhteet?

Ikä
39
Olen yrittänyt jo hetken aikaa saada rasvaprosenttia alhaiseksi ja samaan aikaan lihaksia kasvatettua. Viikottain käyn salilla 2x, salibändyä 1x, kuntonyrkkeilyä 2-3x viikossa, joskus uin ja pyöräilen. Tällä hetkellä mittani ovat 175/78. Mutta makkaroita liikaa, lihaksia liian vähän! :( (lähinnä entisestä elämästäni) Saliharjoituksen jälkeen otan Fastin Muscle+, josta saan annoksella 31,5g protskua ja 32,25g hiilihydraatteja.. suhde siis 1:1 josta ei ainakaan ylimääräisiä hiilareita pitäisi kertyä? Ennen harjoitusta syön lähinnä proteiinipitoista ruokaa, kuten rahkaa ja raejuustoa tjsp. Muissa urheilulajeissa olen käyttänyt evolution Phase2:sta heti reenin jälkeen, (20g proteiinia) ja myöhemmin tehnyt malto6 drinkin (~50g hiilareita riippuen reenin kestosta ja tehosta).Muuten syön terveellisesti, kaurapuuroa,salaattia,raejuustoa,rahkaa,lihaaperunaa jne. Syön myös kalaöljyä, magnesiumia, sinkkiä, multitabsia sekä CLA+ rasvanpolttoon ja lihasten kasvuun.

Ovatko hiilihydraatit välttämätön paha? Ylimääräistä energiaa jota kuitenkin tarvitsee 1,5h kestävien nyrkkeilyreenien tai tunnin juoksun jälkeen? Jos vaihtaisin kestävyysurheiluun saman suhteen 1:1 onko se taas liian vähän ja mitä sitten käy? Mikä se oikea suhde sitten on? Voiko hiilarit jättää salitreenistä kokonaan? Entä pitäisikö protskuja olla enemmän lihasten kasvuun? Muita ravintoaineita? Ennen salireeniä tankkausta? Musclessa on kreatiinia, phase 2 sisältää mm. glutamiinia, en ole sitten noita ostanut erikseen.En välttämättä tarvitse HC ravinteita, mutta olenko suurin piirtein oikeilla jäljillä?

Eräs tuttavani sanoi että on mahdotonta kasvattaa lihaksia ja harrastaa kestävyysurheilua (uinti, pyöräily, juoksu ~1-1,5h/kerta) samaan aikaan, en kuitenkaan suostunut uskomaan. Tuskin se salireeni hukkaan menee? :nolo: Treenaan massapainoilla 3x 8-12 toistoa. En ole tyyppiä joka jaksaisi olla 4x viikossa salilla ja haluan samaan aikaa lihasten kanssa juoksu- ja yleiskuntoa.

Korjatkaa, lisätkää poistakaa vaihtakaa :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
treenaat paljon aerobista; siinä tarvitaan paljon hiilihydraatteja, joten ainakaan niitä ei pidä vähentää; pikemminkin lisätä.

aerobisen treenin jälkeisessä palautusjuomassa pitää olla hiilihydraatteja paljon, jotta saadaan elimistön hiilihydraattivarastot tehokkaasti täydennettyä suuren kulutuksen jälkeen.

itse treenaan myös sekä juoksukuntoa ( tarkoitus mennä tampereen maratonille 20.8 , HCMlle en tajunnut ilmoittautua ajoissa opiskelijasarjaan ) että punttisalilla lihaskuntoa/bodausta.

kokonaismassaa ei ole nyt puoleen vuoteen tullut lisää, mutta hiukan on ehkä rasvaa vaihtunut lihakseksi, ja sarjapainoissa on tullut kuitenkin selkeää kasvua.

samoin juoksukuntokin on jonkin verran kasvanut tänä aikana.

syönyt olen muuten "melko normaalisti" mutta jonkin verran kiinnittänyt huolta siihen, että proteiineja tulee syötyä kunnolla ( ennen aamulenkkiä proteiinijuoma, palautusjuomat aina treenin jälkeen, välillä ennen salillakäyntiä proteiinijuoma, ruoanlaitossa soveltanut omia proteiinipitoisia reseptejä .. )

karkkeja tms. "nopeita turhia hiilareita" en kuitenkaan ole juuri syönyt, ei vaan "kuulu luontevaan ruokavaliooni" mikään tuollainen.

Nopeita hiilareita minäkin yritän välttää, ennen tuli liikaakin mässäiltyä, nykyään syön karkkia kerta viikkoon ihan psykologisistakin syistä, ettei kiristä pipo liikaa :). Minkälaisia lenkkejä juokset? Vaihteletko sykettä & pituutta minkä verran tms? Käytätkö valmiita palatusjuomia lenkin ja salin jälkeen vai sekoitteletko itse?

hkultala sanoi:
aerobisen treenin jälkeisessä palautusjuomassa pitää olla hiilihydraatteja paljon, jotta saadaan elimistön hiilihydraattivarastot tehokkaasti täydennettyä suuren kulutuksen jälkeen.

Jos tarkoituksena on polttaa rasvaa, ei todellakaan kannata tankata hiilareita heti aerobisen treenin jälkeen. Eikä varsinkaan nopeassa muodossa. Aerobisen treenin jälkeen verenkierrossa on runsaasti rasvahapppoja, jotka on mobilisoitu energiantuotantoa varten rasvakudoksesta. Jos tähän saumaan tempaisee nopeaa hiilaria, menevät rasvahapot kiltisti sinne, mistä tulivatkin ja ehkä ottavat vielä kavereita mukaan. :) Aerobisen treenin jälkeen kannattaa tasata nestetasapaino ja jos on nälkä ottaa vaikka heraa ja öljyä. Hiukan myöhemmin sitten ihan normaali ateria.

Omskakas sanoi:
Jos tarkoituksena on polttaa rasvaa, ei todellakaan kannata tankata hiilareita heti aerobisen treenin jälkeen. Eikä varsinkaan nopeassa muodossa.
Seuraako tuosta vastaavasti jaksamattomuus / loppuuko lihaksista energia tulevia reenejä silmälläpitäen, yritän kuitenkin urheilla ja lenkkeillä suht paljon läpi viikon.

Jos haluat urheilla ja lenkkeillä paljon ja sen lisäksi parantaa sekä lisätä lihaskuntoa niin ehdottaisin, että unohdat ne pienet "makkarat" vyötäröllä, syöt hieman enemmän sekä hiilihydraatteja että proteiineja niin että paino on aavistuksen nousujohteinen. Peili saattaa lisääntyvästä painosta huolimatta yllättää positiivisesti :D
Näin vältät paremmin ylikunnon vaaraa joka sotkee sun kropan toimintoja rasva-aineenvaihdunnasta alkaen. Pidät sitten myöhemmin kiristelyjakson jos siltä tuntuu.
Lisäksi pelkkä kilojen tuijottelu altistaa pahankin ylikunnon vaaraan, koska punttitreeni jolla rakennetaan lihaksia saattaa lisätä jonkin verrankin aluksi kehoon nesteitä joita vaaka ei erikseen noteeraa kuin kiloina, ja kun siitä johtuen vähennät taas ruuan määrää ja ehkä vielä lisäät liikuntaa niin metsään menee...
En usko, että sun aerobisen liikunnan määrällä juurikaan ylimääräistä kertyy lihastreeniin yhdistettynä, ei ainakaan ensimmäisinä kuukausina jos olet vain juuri ja juuri pluskaloreilla.
Vaaka nurkkaan ja peili käyttöön, muttei joka päivä!

edit: Älä treenaa punttia liian raskaasti yhdistettynä reiluun aerobisen määrään ja suosi mahdollisimman moneen lihasryhmään samalla kertaa kohdistuvia perusliikkeitä, ja unohda tukottavat eristävät liikkeet!

lisäravinteet

voisko joku kertoo et mikä olis hyvä joku palautusjuama, kun mä oon nyt käyttäny fast massaa ja dextroa vähän kans.... mutta tua ei ilmeisimminkään ole mikään huippu palautusjuama :wall: niin olisin tilaamassa uutta satsia pulvereita... ja jos toi dextro jotain auttaa niin sitä on kyllä viellä jäljellä että voin laittaa sitä kans mukaan.... en tajuu noista et mikkä proteiinipaketit olis hyviä palautusjuamaks :hyper:

Jos haluaa valmiin juoman, niin hyviä ovat varmaan esim. Reco2 ja Muscle+. Jos taas teet itse sekoittamalla palkkarin niin ostat erikseen heraproteiinin ja malton. Proteiinina voi käyttää joko tavallista konsentraattia kuten hera80 tai hieman parempaa isolaattia, esim. Whey+. Dekstroa voit heittää sekoitukseen mukaan jos teet itse palkkarin, laita vaikka puoli osaa maltoa, puoli osaa dekstroa ja 1 osa heraa.

Edit: Mass Blastia käyttävät myös palautukseen, siihen voi lisätä lisää proteiinia erikseen jos niin haluaa.

Ite osti nyt tota ht-r:ää pussin ja meitsi kyl diggaa tosta. Jotenkin tuntuu että toi palauttaisi tehokkaammin kuin edellinen palkkari joka ei ollut kovin erikoista tavaraa.

Tbm sanoi:
Jos haluaa valmiin juoman, niin hyviä ovat varmaan esim. Reco2 ja Muscle+. Jos taas teet itse sekoittamalla palkkarin niin ostat erikseen heraproteiinin ja malton. Proteiinina voi käyttää joko tavallista konsentraattia kuten hera80 tai hieman parempaa isolaattia, esim. Whey+. Dekstroa voit heittää sekoitukseen mukaan jos teet itse palkkarin, laita vaikka puoli osaa maltoa, puoli osaa dekstroa ja 1 osa heraa.

Edit: Mass Blastia käyttävät myös palautukseen, siihen voi lisätä lisää proteiinia erikseen jos niin haluaa.

:worship:

Dumppa sanoi:
Seuraako tuosta vastaavasti jaksamattomuus / loppuuko lihaksista energia tulevia reenejä silmälläpitäen, yritän kuitenkin urheilla ja lenkkeillä suht paljon läpi viikon.

Vastaus tulee myöhään, mutta lihasten energia ei vähene liiaksi dietatessakaan, jos vain ravinnon mukana tulee edes jonkinverran hiilareita.

Omskakas sanoi:
Jos tarkoituksena on polttaa rasvaa, ei todellakaan kannata tankata hiilareita heti aerobisen treenin jälkeen. Eikä varsinkaan nopeassa muodossa. Aerobisen treenin jälkeen verenkierrossa on runsaasti rasvahapppoja, jotka on mobilisoitu energiantuotantoa varten rasvakudoksesta. Jos tähän saumaan tempaisee nopeaa hiilaria, menevät rasvahapot kiltisti sinne, mistä tulivatkin ja ehkä ottavat vielä kavereita mukaan. :) Aerobisen treenin jälkeen kannattaa tasata nestetasapaino ja jos on nälkä ottaa vaikka heraa ja öljyä. Hiukan myöhemmin sitten ihan normaali ateria.

Jos tämä on totta, miksi kuulen sen vasta nyt?
Jos ruokavalioon kuuluu edes kohtalaisesti hiilaria päivittäin, eikö ne energiat anaerobiseen punttitreeniin tule glukoosivarastoista eikä rasvaa polttamalla? Ottaako keho omista rasvavarastoistaan niin merkittävästi energiaa, että palkkarin sisältämien hiilareiden anabolinen hyöty kannattaa jättää käyttämättä? Olen käsittänyt että palkkarinkin hiilareita voi dieetillä vähentää, mutta kokonaan pois?
Ja kannattaako sen heran imeytymistä hidastaa öljyllä? Selitä heti...
Toivoo nimim. Olenko spede.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom