Lihasmassan kasvu ja voimatasot

Ite olen huomannu että voimatasot nousee kunnolla vasta myöhemmin lihaksien kasvusta. Ilmeisesti uusien lihaksien hermotus paranee vasta vähän myöhemmin vai oonko ihan mettässä tässä asiassa. Kokemusta on ainaki tällasesta ilmiöstä.

No eiks toikin vähän riipu miten reenaa/syö

Jos tekee isoilla romuilla vähän toistoja ja safkaa +- kaloreilla

vs

Tekee hapottavia pitempiä sarjoja ja on rankasti + kaloreilla

Mulla on aina sarjapainot/toistot lisääntyneet suhkot hitaasti,lihasta tullu ja sit huomannu vasta myöhemmin että voimatasot kasvanu pyrähdysmäisesti. Vissiin se riippuu treenitavoista/ravinnosta toi. Nykyään treenaan lihasryhmän kahesti viikossa ku ennen treenasin ne vaan yhesti, lihakset ottanu uutta ärsykettä kivasti.
Tosiaan joskus ollu jopa sillä tavalla että sarjapainot noussu mutta lihasta tullut yhtään, luulen että mulle sopii paremmin pitkät toistomäärät 10-15. Eikä kyse ole pelkästä pumpista.

Tuo riippuu kovasti treenistä ja treenaajan tilanteesta. On mahdollista kehittää huomattavasti voimaa, ilman että tulee kiloakaan lisää lihasta. Tämähän on tilanne esim. kovatasoisilla voimanostajilla, jotka haluavat pysyä tietyssä painosarjassa.

Itse pystyn kehittämään varsin nopeasti voimaa, ilman lihaskoossa tapahtuvia havaittavia muutoksia. Toisenlaisella treenillä taas pystyn kehittämään melkoisesti massaa, ilman merkittävää maksimivoimatasojen kehittymistä. Kuvaavaa on, että olen ottanut oman vaatimattoman penkkiennätykseni sekä n. 118-kiloisena että n. 90-92-kiloisena. Lihasmassaa oli aivan hirvittävästi enemmän ensimmäisessä tilanteessa ja kevyempänä taas olin panostanut täysillä penkkimaksimin nostamiseen.

Ilmeisesti uusien lihaksien hermotus paranee vasta vähän myöhemmin vai oonko ihan mettässä tässä asiassa.
Lihaskasvua on kahdenlaista (ainakin): hypertrofista, missä solujen koko kasvaa ja hyperplasista, missä lihassoluja tulee lisää. Suurin osa lihaskasvusta salilla on hypertrofiaa, joten teoriasi on todellakin siellä ojan väärällä puolella.

Back
Ylös Bottom