Lihasmassan kasvu 28v. vs 40v ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IronMax
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Hei

Tässä kaverin kanssa oli keskustelua lihasmassan kasvusta 28 vuotiaalla ja 40 vuotiaalla. Kaverin mielipide oli että 4-kymppisellä kaverilla lihaskasvua ei enää tapahtuisi niin merkittävästi treenaisi kuinka vain. Onhan se selvää että nuorella kaverilla testosteroni tasot ovat korkeammat kuin " vanhoilla ukoilla".

Mutta minä en nyt kyllä allekirjottaisi tuota kaverin "tietoa" oikein. Koska soluthan uusiutuvat ihmisessä aina kuolemaan asti mutta tietysti 40 kehitys voi olla hitaampaa mutta jos raudan kanssa "heiluu" niin kyllä luulisi tuloksiakin näkyvän.

Mikä on teidän tieto / asiantuntemus asiassa?

Mä oon ainakin nähny sellaisen vanhan äijän (nyt siis jo eläke-iässä), joka on aloittanut salilla käymisen noin 45 vuotiaana. Ja on vieläkin mahtavassa kunnossa, eli tosta voisin sanoo että kasvua tapahtuu kyllä, mutta ei se ehkä ole samaa kuin 15vee jannnulla. Esim. kisapenkki hänellä oli jossain invalidiluokassa luokkaa 180kg.

Ja kotipaikkakunnalla meidän reeniseurueeseen kuuluu 50v. mies, joka on saanut massaa ihan mukavasti, kun opetettiin se lisäravinteisiin. Tulosten nousu hänellä on lähes samaa luokkaa, kuin meillä nuoremmilla.

Tosta voi sitten jotain johtopäätöksiä tehdä.

Itse oon kyllä kans sitä mieltä että lihasmassaa tulee kyllä yli 40 ja 50 vuotiallekkin ihan kiitettevästi kunhan vaan ravintoa ja reeniä ja lepoa saa. Yhtänopeaa kehitys ei välttämättä kummikaan ole kuin 20v.jannuilla, tietää meikäläinenkin yhden jampan joka nostaa yli 200kg penasta ja on yli 50kybänen.

Olikohan se Voimaharjoittelun perusteet -kirja, missä oli kuva helvetin kovassa kunnossa olevasta 60-70v ukosta tekemässä hauiskääntöä. Kuvatekstinä oli jotain "Hypertrofinen harjoittelu tuottaa näkyviä tuloksia myös ikääntyneille".

Jotenkin motivoivaa :)

Mä oon jostain kuullut semmosen väitteen, että suurin lihas kasvu miehellä tulisi joskus 25-30 vuotiaana. Onko tossa mitään perää?

J_mp sanoi:
Mä oon jostain kuullut semmosen väitteen, että suurin lihas kasvu miehellä tulisi joskus 25-30 vuotiaana. Onko tossa mitään perää?
Mutulla en ainakaan keksi miksi tulisi hormonien kannalta, eikös testo tasot ainakin ala laskea jostain 25:sta? Tosi vähän kylläkin.

:D Ennemmin tuo voisi johtua siitä että kun on 16-25 vuotiaana tehnyt rinta-hauista, ja sitten kaksvitosena havahtuu ruokaiemaan ja treenaamaan "oikein" niin kasvaakin ihan perkeleesti.

Lapo sanoi:
Mutulla en ainakaan keksi miksi tulisi hormonien kannalta, eikös testo tasot ainakin ala laskea jostain 25:sta? Tosi vähän kylläkin.

Nii-i, sitä mäkin ihmettelen et miten se voi olla mahollista. Se oli muuten mun kaveri jolta sen kuulin. Pitänee kysästä siltä, että mistä se on moista kuullut ja mihin se muka perustus.

Pappa Heikkinenkin taisi olla +40 aloitellessaan ja aika isoksi tuo kasvoi...

..ja jatkaa muuten edelleen kasvamista. Treenivuosia takana enemmän kuin monella meistä ja kunto ehkä parempi kuin koskaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eiköhän terveellä miehellä sitä testoa ole vähän iäkkäämpänäkin enemmän kuin yhdelläkään puhtaasti treenaavalla naisella, joten varmasti sitä pattia kasvaa vanhempanakin.

Mutta eikös se plussalla olo tuo vähän helpommin sitä läskiä myöhemmällä iällä? Jostain mulla tällainen käsitys olisi, hidastuuko aineenvaihdunta sitten vai mitä tapahtuu, siitä ei mitään varmaa tietoa ainakaan täällä ole.

Timba79 sanoi:
Mutta eikös se plussalla olo tuo vähän helpommin sitä läskiä myöhemmällä iällä? Jostain mulla tällainen käsitys olisi, hidastuuko aineenvaihdunta sitten vai mitä tapahtuu, siitä ei mitään varmaa tietoa ainakaan täällä ole.

juu, aineenvaihdunta hidastuu iän myötä.

Yllättävän hyvin kehonkoostumusta pystyy parantamaan myöhemmälläkin iällä. Westcottin tutkimuksessa vanhukset saavuttivat 90% nuorimpien tuloksista (4.1+2.4)/(4.9+2.3).

The 1,132 basic fitness program participants included 238 young adults (21 to 40 years), 552 middle-aged adults (41 to 60 years), and 341 senior adults (61 to 80 years).

The 21 to 40 year olds lost 4.9 pounds of fat weight and added 2.3 pounds of lean weight. The 41 to 60 year olds lost 4.4 pounds of fat weight and added 2.3 pounds of lean weight. The 61 to 80 year olds lost 4.1 pounds of fat weight and added 2.4 pounds of lean weight.

Tässähän ihan motivaatio nousee, en ehkä ollutkaan liian vanha aloittamaan.:hyper: Vaikkakin se aloitus olisi pitänyt tehdä reilu 10 vuotta sitten. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan....

-Light weight Baby!!!!!-

Eikös naturaalitreenaajan "kultakausi" sijoitu 30-45 ikävuoteen, jolloin parhaat tulokset saavutetaan? Lihasmassan ja -voiman kasvattaminenhan on hidasta ja pitkäjännitteistä puuhaa.

Sen minkä veteraani teinille testotasoissa häviää, niin voittaa kyllä pitkäjännitteisyydessä ja järkevyydessä...

Huipussaan on.

Testo tasot huipussaan 17-27 vuotiaana. Varmaan yksilötasolla vaihtelua, niinkuin monessa muussakin asiassa. Itellä aikaa kuukaus tuohon 27 v, eli vielä kannattaa reenata!!

Suositut

Back
Ylös Bottom