Lihaskato! vai kyseenalainen mittaustulos?

Mopsy80

Hopeless Gage
Blääh. Kävin eilen kehonkoostumusmittaulsessa (sama Tanita ku viimeks syyskuussa). Tuloksen mukaan painoa lähtenyt 2,3 kg, josta lihasta melk kilo! Voimatasot eivät pudonneet kuitenkaan, ennemmin kasvaneet syyskuusta. Muutos on se, että olen lopettanut 3000+ kaloria bulkkipäivät. Ja vyötärö on kaventunut muutaman sentin. Kaloreita menee nyt ehkä 1700-2200/pv. Silmämääräisesti ulkonäkö parantunut (kahvat miltei poissa ja mahassa alkaa erottua paloja - kohta ) mutta harmittaa vähän tuo lihaskato. Jos se on todellinen... Moniko teistä mittauttaa säännöllisesti kehonkoostumusta ja minkä painoarvon annatte sille tavoitteisiinne liittyen?

No en ainakaan Tanitalle antaisi juurikaan painoarvoa. Kuten olen siellä kehonkoostumusketjussa (johon muuten tämäkin kuuluisi; joka aiheesta ei tarvitse aloittaa uutta ketjua) monesti todenut, ammattilaiset pitävät näitä bioimpedanssiin perustuvia menetelmiä aika epäluotettavina, koska niissä on niin paljon virhelähteitä. Periaattessa yksilön kehonkoostumuksen seuraamiseen nuo voivat soveltua, JOS olosuhteet on vakioitu. Ja miesten vastaavassa ketjussa kävi ilmi, että eivät ne siihenkään selkeästi aina sovellu vaan tulokset voivat olla mitä vaan. Eli sinuna seuraisin omaa oloa, tuntumaa ja peiliä ennemmin enkä nyt ainakaan ahdistuisi tuosta tuloksesta. Ei ole sen arvoista.

Joo niin varmasti olisi parempi. Mutta se on vaikeaa! Jopa kadotin hetkellisesti motivaation koko ajan sali homman ton mittauksen jälkeen, mikä on toki ihan tyhmää. Sen jälkeen en siis ole salille poikennut. Mutta nyt motiveissön alkaa palailla uuden ohjelman myötä, jonka aloitan heti joulun jälkeen.

Kyl mä mittauslaitetta enempi syyttäisin. Kun paino putoaa, lähtee kehosta myös nestettä ja nestettä on toetysti sitoutuneena myös lihaksiin. Jos peilikuva miellyttää ja voimatasot ei oo heikentyneet, niin elä stressaa tuosta mittauksesta. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom