Lihasepätasapainon korjaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miuku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Huomasinpa tässä että vasen ojentaja on pienempi kuin oikea, mutta vasen rinta taas isompi kuin oikea, kaippa se tasapainottaa, kun penkissä tanko kulkee suorassa...

Itse teen esim. hauista käsipainolla eka vasurilla, kun se on heikompi, ja saman sarjan oikeella. Ja usein onkin vasuri paljon kipeämpi reeneistä...miten muut tekee?

En lukenut kaikkien vastauksia, mutta kysyisin silti. Kävin fysioterapeutilla ja vasen olkapää on enemmän edessä ja alempana, samoin siis vasen lapaluu on alempana. Tänään päätin tehdä selkätreeniin jälkeen pari sarjaa lisää vasemmalle puolelle. Onko se oikein. Sitä on vaikea keskittyä vasuriin, koska yksinkertaisesti kroppa on sellainen että kaikki liikkeet ottaa enemmän oikealle puolelle.

Joo antoi jotain venytysohjeita ja käski tekemään selkää enemmän. Antoi olkapäänhoito-oppaan, jossa erilaisia jumppia kuminauhalla olkpäälle ym. En nyt aio tehdä olkpäitä ollenkaan 1,5 kk ainakaan.Tein juuri ensimmäistä kertaa mavea ja se tuntuu tepsivän kumpaankin puolelle selkää suht tasaisesti.
Niin ja sanoi selkärangan olevan hyvä, mutta että se saattaa olla hieman kiertynyt, mutta sitä se ei voinut varmuudella sanoa.

alikkiiski sanoi:
En lukenut kaikkien vastauksia, mutta kysyisin silti. Kävin fysioterapeutilla ja vasen olkapää on enemmän edessä ja alempana, samoin siis vasen lapaluu on alempana. Tänään päätin tehdä selkätreeniin jälkeen pari sarjaa lisää vasemmalle puolelle. Onko se oikein. Sitä on vaikea keskittyä vasuriin, koska yksinkertaisesti kroppa on sellainen että kaikki liikkeet ottaa enemmän oikealle puolelle.
Kaksi juttua jonka tuon voi aiheuttaa ovat kitaran soitto ja hyvin aktiivinen tietokoneen käyttö. Itsellä on sama probleema joka on tullut kitaran soitosta. Kyllä se siitä aktiivisella mavella tasoittuu :thumbs:

Driamer sanoi:
Kaksi juttua jonka tuon voi aiheuttaa ovat kitaran soitto ja hyvin aktiivinen tietokoneen käyttö. Itsellä on sama probleema joka on tullut kitaran soitosta. Kyllä se siitä aktiivisella mavella tasoittuu :thumbs:
Voimakkaammat lihakset ottavat aina heikompien lihasten työt itselleen. Kuten ukko itse sanoi, niin vahvemmat, oikean puolen lihakset ottavat suurimman osan kuormasta -> epätasapaino pahenee.

Kuukkeli sanoi:
Voimakkaammat lihakset ottavat aina heikompien lihasten työt itselleen. Kuten ukko itse sanoi, niin vahvemmat, oikean puolen lihakset ottavat suurimman osan kuormasta -> epätasapaino pahenee.
Mutta jos vaiva on tullut tuosta mistä vähän epäilin, niin se ei tarkoita että toinen puoli olisi heikompi kuin toinen. Ne on vaan asettunut eri kohdille. Tässä tapauksessa uskoisin maven todella tasoittavan ne ajan mittaan.

Ja muutenkin, kuvitellaan että se toinen puoli on heikompi kuin toinen. Vahvempi puoli tekee enemmän työtä, mutta eikö suhteessa voimiin se heikompi puoli tee enemmän? Tästä voisi olettaa että se heikompi puoli kehittyisi paremmin, ja ajan mittaan tämä tasoittaisi ne. Tämä siis ihan mutua.

Kyllähän tuota koneen edessä on tullut istuttua viimeiset 2 vuotta kohtalaisen aktiivisesti. Olen kyllä tuonut näppistä enemmän lähelle kroppaa, jos se vaikka auttaisi. Eli mavea täytynee siis tehdä tehokkaasti. Viimeksi tein selkää seuraavalla tavalla: taljaa rinnalle 3*sarjaa, talja niskan taakse*3, mave*4+vasemmalle puolelle 2 sarjaa nojaten penkkiin ja vetyämällä käsipainon alhaalta ylös. Voisi varmaan lisätä vielä leuanvedon. Vinkkejä? Eli onko oikein tehdä pari ylimääräistä sarjaa pelkästään vasemmalle puolelle?

Driamer sanoi:
Vahvempi puoli tekee enemmän työtä, mutta eikö suhteessa voimiin se heikompi puoli tee enemmän? Tästä voisi olettaa että se heikompi puoli kehittyisi paremmin, ja ajan mittaan tämä tasoittaisi ne. Tämä siis ihan mutua.

Vahvempi puoli on myös hermostollisesti parempi joten se rasitus menee paremmin perille sinne vahvemmalle puolelle, vaikkakin suhteessa vaste olisikin pienempi kuin heikommalle puolelle (jossa siis hermotus on heikompi eikä harjoitus mene niin hyvin perille). Eli toisin sanoen, tasapaino-ongelmat eivät välttämättä korjaudu vain tekemällä molemmille puolille samoilla painoilla saman verran toistoja.

Pakko näitä vanhoja availla, kun vanhoissa on tärkeitä juttuja, ja search:akin voisi samalla oppia käyttämään.

Miten tehdä mavea? Myötäotteella tehdessä, koska kehityksen halutaan olevan tasaista/symmetristä, tulee käsivoimien loppuminen vastaan, niin miten siitä eteenpäin? Saman verran sarjoja ristiotteella kummallekin puolelle, eli vaikkapa ensiksi oikea käsi myötäotteella ja vasen vastaotteella? Seuraava sarja toisinpäin: oikea käsi vastaotteella ja vasen myötäotteella. Tällöinhän pitäisi ottaa parillinen määrä kumpaakin, jotta kehitys nimenomaan olisi symmetristä.

Selkäni huutaa epäsymmetrisyydestä, koollaan sekä voimillaan. Tästä ovat muutkin huomauttaneet ilman, että olisin poseillut heidän nähden, en nyt sentään niin macho ole. Täytyy senkin jotain kertoa, jos normaaleissa toimissa, rannalla hukkuvia pelastamassa, tämä paistaa muidenkin tuntemattomien silmään. Eli tähän kaivattaisiin apua. Miten ylätaljaa/leukoja vedettäessä pystytään varmistamaan symmetrinen liikerata ja tekniikka. Toivottavasti saan paljon hyviä ja neuvoja antavia vastauksia tähän erittäin häiritsevään ongelmaani. Suuret kiitokset ja kumarrukset!:worship:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mulla on oikea ojentaja varmaan 1/4 isompi kuin vasen.. tuon huomaa jo oikeastaan kun käsi on levossakin, ja tulee myös paljon kipeämmäksi treeneistäkin.

hm, itse huomasin ottaessani itsestäni valokuvia ilman paitaa, että oikea olkapääni ja lapaluuni ovat eri tasolla kuin vasen, selkäranka on kyllä suora, mutta oikea puoli on alempana ja "edempänä" kuin vasen, ja olen ihmetellyt tätä. ajattelin ensin, että se johtuu auto-onnettomuudesta, jossa oikea solisluuni murtui (130 km/h pellolle, auto pituussuunnassa 3,5 kertaa katon kautta ja jäi katolleen, itse pelkääjän paikalla, turvavyö mursi solisluun. ei pahempia vammoja, johtuen kait tukevasta humalatilasta, jumala suojelee lapsia ja juoppoja)

Tuo maininta, että kitaran soitto saattaa tehdä epätasapainoa ratkaisi sitten asian, olen soittanut kitaraa jonkun 15 vuotta, teininä useita tunteja päivässä (kaverini sanoivat, että minulla oli kitara koko ajan kotona ollessani, siis ihan telkkaria katsellessa ja jutellessa, kävelin kitara olalla ja soittelin koko ajan), eli jos soittaminen aiheuttaa epätasapainoa niin omani johtuu juurikin siitä.

Mitäköhän kannattaisi tehdä asian eteen, olen joogannut ja tehnyt lihaskuntoharjoituksia omalla ruumiinpainolla, mutta onko jotain erityistä millä tasapainon saisi palaamaan, vai olenko jo menetetty tapaus?

Vanha ketju, mutta tekee mieli valittaa. Tilanne on se, että kesällä fysioterapeutti totesi vasemman jalan olevan puoli senttiä oikeaa lyhempi. Tämän seurauksena vasemman puolen yläselkä ja hartian seutu on alikehittynyt oikeaan puoleen verrattuna, ja vasemman lavan hallinta on olematonta. Olkapää nousee aina ylös ja eteen melkein liikkeessä kuin liikkeessä.

Punnerrusliikkeet ei onnistu oikeastaan lainkaan kun menee niin jumiin vasemman olkapään ja trapetsiuksen seudulta. Maastavedossa alaselkä väsyy oikealta puolelta ennen kuin vasemmalla puolella tuntuu mitään. Vasemman puolen hauis taas näyttää paljon isommalta kuin oikean puolen, vaikka mittanauhalla mitattaessa taitaakin olla hieman pienempi. Vasemman puolen vatsalihakset on paljon vahvemmat ja isommat (ainakin ylimmät palat mitkä näkyy), esim. jalkapallossa alkaa pienen juoksentelun ja potkimisen jälkeen oikea puoli krampata niin paljon että ei tule pelaamisesta mitään.

Vähän kismittää.

Vanha ketju, mutta tekee mieli valittaa. Tilanne on se, että kesällä fysioterapeutti totesi vasemman jalan olevan puoli senttiä oikeaa lyhempi. Tämän seurauksena vasemman puolen yläselkä ja hartian seutu on alikehittynyt oikeaan puoleen verrattuna, ja vasemman lavan hallinta on olematonta. Olkapää nousee aina ylös ja eteen melkein liikkeessä kuin liikkeessä.

Punnerrusliikkeet ei onnistu oikeastaan lainkaan kun menee niin jumiin vasemman olkapään ja trapetsiuksen seudulta. Maastavedossa alaselkä väsyy oikealta puolelta ennen kuin vasemmalla puolella tuntuu mitään. Vasemman puolen hauis taas näyttää paljon isommalta kuin oikean puolen, vaikka mittanauhalla mitattaessa taitaakin olla hieman pienempi. Vasemman puolen vatsalihakset on paljon vahvemmat ja isommat (ainakin ylimmät palat mitkä näkyy), esim. jalkapallossa alkaa pienen juoksentelun ja potkimisen jälkeen oikea puoli krampata niin paljon että ei tule pelaamisesta mitään.

Vähän kismittää.
Erikoislääkärin ohje mulle: laita 3mm korotus vasempaan kenkään.

Erikoislääkärin ohje mulle: laita 3mm korotus vasempaan kenkään.
Ja ennenkuin kukaan laittaa mitään mihinkään, niin kannattaa varmistaa ihan oikeasti että tarve korotuspalalle on olemassa! Ja ne millimäärätkin näkee VAIN ja AINOASTAAN RTG-kuvissa. Mitään muuta luotettavaa tapaa ei ole. Eli mittanauhat, katsomiset jne jne. Unohtakaa ne heti!

Suurin osa merkittävistä alaraajojen pituuseroista ovat seurausta toiminnallisista muutoksista lannerangassa, lantiossa tai lonkkanivelessä. Näiden muutosten takia toinen lantionpuolisko kääntyy ja "vetää" toista alaraajaa "ylöspäin", jolloin esim täysistunnassa toinen alaraaja näyttää olevan sentin pidempi, tai lyhyempi, miten halutaan... ;)

Toiminnalinen ero tulee ensin korjata ja vasta sitten miettiä niitä korotuspaloja.

Ja ennenkuin kukaan laittaa mitään mihinkään, niin kannattaa varmistaa ihan oikeasti että tarve korotuspalalle on olemassa! Ja ne millimäärätkin näkee VAIN ja AINOASTAAN RTG-kuvissa. Mitään muuta luotettavaa tapaa ei ole. Eli mittanauhat, katsomiset jne jne. Unohtakaa ne heti!

Suurin osa merkittävistä alaraajojen pituuseroista ovat seurausta toiminnallisista muutoksista lannerangassa, lantiossa tai lonkkanivelessä. Näiden muutosten takia toinen lantionpuolisko kääntyy ja "vetää" toista alaraajaa "ylöspäin", jolloin esim täysistunnassa toinen alaraaja näyttää olevan sentin pidempi, tai lyhyempi, miten halutaan... ;)

Toiminnalinen ero tulee ensin korjata ja vasta sitten miettiä niitä korotuspaloja.

Joo tosiaan fysioterapeutti totesi tuon eripituisuuden vain katsomalla. Menin valittamaan olkapääkipuja, ja heti kun otin paidan pois, hän totesi että tämä on selvä homma, jalat eripituiset. Mitään korotuspalaa ei suositellut, vaan sanoi että lihaskuntoharjoittelulla pitäisi selvitä, kun ei kuitenkaan ole selkäkipuja.

Eräällä tuttavallani oli ollut selkäkipuja, ja joku fysioterapeutti oli sitten todennut erimittaiset jalat johtuen jonkun SI-nivelen(?) väärästä asennosta. Jollain niksautuksella oli sitten parantunut. Itse katselin eilen itseäni peilistä ja musta tuntuu että mulla on vasen puoli lantiosta koko ajan edellä oikeaa, eli kuljen vähän niinkuin sivuttain.

En tiedä pitäisikö käydä vielä kysymässä toista mielipidettä tuolta yths:n fysioterapeutilta.. Tai ainakin parempaa harjoitusohjelmaa, tältä edelliseltä sain lähinnä muutamia liikkeitä jota voisi johonkin ympätä, ja niin olen kyllä tehnytkin.

JouniL: -Ohhoh, olipa siinä taitava fysioterapeutti, en mä ainakaan pysty päättelemään aukottomasti jalkojen pituuseroa siitä että asiakas ottaa paidan pois.

"Joo tosiaan fysioterapeutti totesi tuon eripituisuuden vain katsomalla. Menin valittamaan olkapääkipuja, ja heti kun otin paidan pois, hän totesi että tämä on selvä homma, jalat eripituiset."

Millaista ohjelmaa fysioterapeutilta sitten haluaisit? Jos edellinen on jo muutamia terapeuttisia harjoituksia ohjannut, niin kyllä mä suosittelisin ensin testaamaan niitä käytännössä hetken aikaa, että pystyy tietämään mikä niiden vaikutus juuri itselle on. Mutta ei se toinen mielipide koskaa pahasta kuitenkaan ole. Ja tokihan siltä fysioterapeutilta on syytä udella mihin kohtaa harjoitusohjelmaa ne terapeuttiset harjoitukset on syytä sisällyttää, että niistä paras mahdollinen hyöty olisi. Ihan summissa silloin tällöin säännöllisen epäsäännöllisesti tehtynä niiden vaikutus harvoin paras mahdollinen on.

"En tiedä pitäisikö käydä vielä kysymässä toista mielipidettä tuolta yths:n fysioterapeutilta.. Tai ainakin parempaa harjoitusohjelmaa, tältä edelliseltä sain lähinnä muutamia liikkeitä jota voisi johonkin ympätä, ja niin olen kyllä tehnytkin."

Joo tosiaan fysioterapeutti totesi tuon eripituisuuden vain katsomalla.
Just, just. :david:
No, esimerkiksi tuon takia lisäkoulutus on paikallaan...

Eräällä tuttavallani oli ollut selkäkipuja, ja joku fysioterapeutti oli sitten todennut erimittaiset jalat johtuen jonkun SI-nivelen(?) väärästä asennosta. Jollain niksautuksella oli sitten parantunut.
Eli toiminnallinen pituusero, joka "korjattiin". "Väärä asento" on harhaanjohtava termi, sorrun itsekkin sen käyttöön välillä. Aina ei jaksa pitää perusteellista luentoa aiheesta, ja suurta osaa asiakkaita se ei edes kiinnosta. Heitä kiinnostaa vain ongelman poistuminen, edes hetkellisesti.

Itse katselin eilen itseäni peilistä ja musta tuntuu että mulla on vasen puoli lantiosta koko ajan edellä oikeaa, eli kuljen vähän niinkuin sivuttain.
Haisee edelleen ylläolevalle. Käy näyttäytymässä napralla, kirolla, OMT-fysiolla, tmv. Siellä kerrotaan sitten onko vai eikö? Hyviä kotikonsteja ton toteamiseen ei ole.

On noista harjoitteista kyllä hieman hyötyä ollut, vasta pari kuukautta niitä tehnyt, joten ei nyt tietysti mitään maailmoja mullistavaa tämmöisessä ajassa voi odottaakaan.

Tuo silmällä syyn toteaminen kyllä hieman on alkanut kaivella mieltä, joten taidan käydä vielä selvittämässä tilannetta uudemman kerran. Kyseessä oli alaraajoihin erikoistunut urheilufysioterapeutti joka ainakin jypin junnuja tjsp huoltaa. Mutta jospa kävisi vielä jossain muualla katsastamassa tarkemmin.

Kiitos.

Mä treenasin vuonna 2009 noin puoli vuotta, enemmänkin vain yläkroppaa. Se loppui sitten siihen, kun pullisteli peilin edessä ja näki kuinka vasen hartia ja takaolkapää oli kehittynyt, mutta oikea ei sitten yhtään. Ero on merkittävä kun jännittää lihaksia, varsinkin vasemmalla takana on suunnilleen iso möykky, kun oikealla ei yhtikäs mitään. Sitten tuli hartia ja niskakivut, tunne että pää oli vinossa ja ihmeelliset pään pakkoliikkeet sivulle. Kävin lääkärissä, joka sanoi, että epätasapaino ja lähetti fysiolle joka pisti tekemään vain jotain hemmetin venytyksiä. Nyt on kaksi vuotta mennyt kun viimeksi treenasin, joten eikö tuon vasemman puolen lihaksien pitäisi edes pienentyä? :D Juokseminenkin on epämukavaa, kun tuntuu että hartiat ovat ihan vinksallaan ja pää vinossa. Voisiko syynä olla vain nostovirhe penkissä, nimittäin se oli aika penkkipainotteista treeniä silloin. Ja ainut lääke olisi vain penkkiä oikealla tekniikalla..

Back
Ylös Bottom