Lihasepätasapainon korjaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miuku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Täällä on ollut paljon juttua eri lihasryhmien välisestä epätasapainosta, mutta mikä on paras tapa korjata saman lihasryhmän eri puolien välistä epätasapainoa?

Mulla on nimittäin oikean puolen lihakset järjestäen suuremmat kuin vasemman puolen. Nyt kun olen vähän kiristellyt, niin sen huomaa ärsyttävästi kun oikealta puolelta alkaa lihakset käsistä erottuun, mutta vasemmalta ei. Otin mittanauhan käteen, ja kaikki oikean puolen lihakset ovat vasemmanpuoleisia isompia, siis eroa on yli sentti, sen huomaa jo peilistä...

Olen kyllä huomannut, että tää on tulossa ja treenannut käsipainoilla lähes kaikki liikkeet, tankoa ei tule käytettyä kuin kyykyssä ja välillä penkissä. Kyykyssäkin olen tehnyt välillä askelkyykkyä, että jalat pysyis samassa tahdissa. Eipä oo ilmeisesti auttanut.

Mitäs tolle vois tehdä? Onko ihan hullu ajatus treenata hetki vaan toista puolta tai tehdä toiselle puolelle isompi setti?

toi on tosi ärsyttävää.mulla taas vasen puoli on isompi ja varsinkin rinnoista eron huomaa hyvin.sen käsityksen oon saanu että tasapuolista treeniä vaan.sekin voi auttaa jos sarjat alottaa heikommalla puolella?

Nuita lihasepätasapaino ongelmia on varmaan ihan kaikilla. Ku tarkasti kattoo huippubodareita ni niiltäki huomaa selviä eroja

Mullakii on vasuri selkeesti vahvempi. Mutta ihminen nyt on semmoinen.. epäsymmetrinen ja se voi olla mahotonta muuttaa. Treenaat vaan kovaa:) Mieti onko sulla jotain jumeja jotka vielä korostaa näitä eroja...?

Harjoitteletko Miuku yksin vai kaverin kanssa? Monissa liikkeissä on todella hankala itse arvioida suoritustekniikkaansa samalla kun vääntää liikettä. Harjoittelukaveri voisi (jos on) antaa rakentavaa palautetta ainakin selkeiden virheasentojen osalta. Niitä tuppaa ajoittain vähän kaikilla esiintymään. Esim. jos vaikka jossain punnerrusliikkeessä tuppaa vartalo kiertymään ja paino kallistumaan enemmän toisen käden työnnettäväksi?

Tosta on ihan turha murehtia. Varmaan kaikilla saliharrastajista on toinen käsi paksumpi. Mulla on vasen olkavarsi pakusmpi kuin oikea, oikea kyynärvarsi paksumpi kuin vasen, oikea reisi lähes 3cm paksumpi kuin vasen, oikea pohje on paksumpi kuin vasen, vasen rintalihas isompi kuin oikea....blaa blaa blaa... Eikä ne varmasti ikinä tuu olemaan identtisiä.

Mitenkä arkielämä ja työelämä? Teetkö aina esim. kotona kaikki nostot vain toispuolisesti? Kannatko reput, kauppakassit yms. aina toispuolisesti? Jos kyllä, niin kiinnitä huomiota tähän, eli vaihda puolta tasaisesti, tai tee tietoisesti sillä heikommalla puolella. Huomasin itse tämän varastohommia tehdessäni ja olen siitä useasti täälläkin kirjoitellut.

Sama homma itellä, vasen käden hauis isompi kun taas oikean käden ojentaja isompi ja vasenkätinen ollaan. Muuten varastohommia tekevillä tuntuu kaikilla olevan hirveät forkut, olis pitäny jo nuoressa iässä alkaa niitä tekemään :) Nyt vaan autokuskina ja kamaa roudaamassa.

Alkuperäiseen kysymykseen;
Miuku sanoi:
...mikä on paras tapa korjata saman lihasryhmän eri puolien välistä epätasapainoa?
Ensinnäkin: mielestäni järkevintä olisi treenata heikompi puoli aina ensin (jos kyseessä yhden raajan liike)
Toiseksi: Ei ole mitään järkeä tehdä samassa treenissä enemmän sarjoja heikommalle puolelle, koska lisä-sarjojen tuoma kasvuärsyke on aika minimaalinen. Jo yhdellä tai kahdella sarjalla (oikein toteutattuna) on mahdollista saavuttaa melko lähelle täysi kasvuärsyke, jolloin lisä-sarjojen osuus on vain joitain prosentteja -> ei näkyviä tuloksia. Järkevämpää olisi modifoida jakoa niin, että lihakset palautuisi sen verran nopeasti, että heikompaa puolta voitaisiin rasittaa yhdessä ylimääräisessä treenissä (melko eristävillä liikkeillä).
Jos ongelmana on lähinnä koko-, eikä voimaero, niin kannattaa käyttää hiukan pidempiä sarjoja (esim. 10rep), ettei joudu myöhemmin korjailemaan tuota voimaeroa.

Timba79 sanoi:
Mitenkä arkielämä ja työelämä? Teetkö aina esim. kotona kaikki nostot vain toispuolisesti? Kannatko reput, kauppakassit yms. aina toispuolisesti? Jos kyllä, niin kiinnitä huomiota tähän, eli vaihda puolta tasaisesti, tai tee tietoisesti sillä heikommalla puolella. Huomasin itse tämän varastohommia tehdessäni ja olen siitä useasti täälläkin kirjoitellut.

Kauppakassit tulee aina kannettua vasurilla juuri tuon takia.
Salilla taas saattaa treenin lopussa vasuri olla vahvempi. Tanko on saanut liikaa kyytiä oikealla, ja vasuri on huilannut. Noin mä sen olen ainakin järkeillyt. Aika hyvin kyllä mulla tasoittunut muutenkin noi voimat, treenissä ei hirveitä eroja enää ole. Peilissä taas vasen käsi tulee edelleen jäljessä. Muuten taitaa pihvit olla suht tasaisesti siunaantunut. Pieni polvi vamma talvella meinasi kuihduttaa vasenta jalkaa, mutta pakotin sen laiskurin hommiin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitenkä arkielämä ja työelämä? Teetkö aina esim. kotona kaikki nostot vain toispuolisesti?

Olen nyt tällä viikolla vähän seuraillut, ja tuolta se vika voi ainakin osittain löytyä. Jaloille selitys löytyy aika helposti muista harrastuksista, joissa toiselle jalalle tulee selkeästi enemmän käyttöä.

Ja punttitreeniä seuraillessa huomasin, että mulla on huonompi tekniikka vasemmalla. Jotenkin sitä aina ajatus keskittyy sinne oikealle puolelle. Samat painot molemmissa käsissä, mutta vasempaan ei vaan tule samanlaista tuntumaa. Liikeradat eivät ole (ainakaan silminnähden)erilaisia, mutta tuntuu että esim. hauiskäännössä vasemmalla kädellä muut lihakset tekevät enemmän työtä kuin oikeassa. Tänään vetelin vasemmalla sitten pari ylimääräistä toistoa, että tuntu tuli samaksi. Omituista on se, että voisin vaikka vannoa, että vasen on silti käsistä heikompi.

Vaikka tuo ei sinänsä ole tällä hetkellä mikään hirvittävä ongelma, niin hyvähän se olisi, jos tilanteelle saisi tehtyä jotain, sillä tuollainen tilanne ruokkii äkkiä itse itseään. Vahva puoli tekee jatkuvasti suhteessa enemmän työtä ja vahvistuu lisää, heikko jää jatkuvasti vähemmälle.

Ajattelin, jos tekisin yläkroppapäivänä pari pientä settiä jalkoja vaan sille heikommalle puolelle...

Jos alat liikaa keskittymään siihen heikompaan puoleen, niin tuloksena saattaa olla täys jumi sillä puolen ja kehitys vain kangertelee yhä enemmän.
Jollet saa vasemman puolen lihaksia jännitettyä samalla tavoin kuin oikean, niin keskittyisin enemmän oikeaan nostotekniikkaan, koska teet varmaankin vasemmalla puolella jonkin liikeratavirheen joka vetää sen puolen jumiin jota yliyrittäminen vain pahentaa.
Siksi tekisinkin ennemmin liikkeitä joissa molemmat puolet mukana (esim tanko) ja joku hieman harjaantuneempi sivusta katsomaan. Silloin näkee parhaiten ne tekniikkaerot kun on vertailukohta. Samoin silloin on helpompi pitää liike kasassa ja itsekin suorittaa vertailua.
Myös painot ensin pieniksi ja liikkeet kontrolliin ja vähitellen alat lisäämään kuormaa ja tutkailet missä vaiheessa mahdollisesti alkaa tapahtumaan jotain muuta kuin pitäisi. Sitten treenailet pari kolme treeniä hieman sitä vähemmällä painolla ja toistat taas saman nousun ja kun taas tulee raja vastaan missä alkaa liikeradat elämään, niin pikku pakitus ja jokunen treeni taas tekniikan pysymiseksi.
Liikeratoihin keskittymällä et ainakaan pidemmän päälle hidasta kehitystä vaan saat loppujen lopuksi enemmän irti ja saatat pysyä terveempänä :)
Ehkä myös hieronta olisi paikoillaan ja pätevä urheiluhieroja kyllä kertoo sulle mistä tukottaa....

Mulla kanssa vasen hanska vahvempi ja isompi, ja vastaavasti vasen puoli selästä pienempi. Jopa suonikin näkyy vasemmassa hauiksessa paljon selvemmin.

Ton takia peilistä seuratessa näkee esim. leuanvedossa että käsien liikerata on vähän erilainen, vasen olkapää on vähän eri paikassa... Sama juttu pystypunnerruksessa, vasen puoli nousee vähän eri reittiä. Veikkaan että toi on joku perustavaa laatua oleva juttu, selkätreenissä ei ole osannut vasemmalle puolelle keskittää rasitusta vaan se on valunut haukkarille ja sitä myötä tilanne on vaan ruokkinut itse itseään. Tai sitten kun duunaa tietokoneella niin hiirikäden puolelle on tullut vähän eri asento joka on jäänyt päälle, tai olen kanniskellut oikean olkapään päällä reppua toispuoleisesti liikaa jne.. Tosi hankala korjata jälkeenpäin.

Käsien kohdalla sanoisin että voisi auttaa se että tekee tangolla nostoja aivan naurettavan hitaasti pienillä painoilla. Ennen mulla oli ongelmia saada tuntumaa vasempaan hauikseen (oikea oli aina kipeänä seuraavana päivänä, vasen ei), mutta nyt lähiaikoina olen ottanut hiukan mallia tuosta Dogcrapp metodista, ja nyt kyllä tuntuu. Eli tankoon noin puolet siitä mihen olet tottunut, sitten nostat niin että nosto kestää noin 5-7 sekuntia ja että tangon laskeminen kestää sen 10 sekuntia. Tuo ottaa omasta mielestä todella tasapuolisesti kumpaakin käteen. Tuota voi sitten vaikka soveltaa joihinkin muihin liikkeisiin.

Driamer sanoi:
...olen ottanut hiukan mallia tuosta Dogcrapp metodista, ja nyt kyllä tuntuu. Eli tankoon noin puolet siitä mihen olet tottunut, sitten nostat niin että nosto kestää noin 5-7 sekuntia ja että tangon laskeminen kestää sen 10 sekuntia. ...

Offtopic: Doggcrapp:ssa tarkoitus on tehdä nosto räjähtävästi mutta hallitusti ja lasku 3-5 sekuntiin. Dante kirjoitteli tuon 6-8 sekunnin ajan siksi, että ihmiset kuitenkin laskevat päässään nopeammin. Myöhemmin hän korjasi tarkoittaneensa max. 5 sekunnin negatiivista vaihetta.

Käsipainoilla tasapaino-ongelmat korjautuvat parhaiten. Tangolla tehdessä se voimakkaampi puoli pääsee auttamaan heikkoa puolta. Vahvemmassa kädessä on usein myös parempi hermotus, joten treenikin menee paremmin perille sinne vahvemmalle puolelle, siksi vahva käsi menee helpommin pumppiin ja tuntuu kipeämmältä seuraavana päivänä.

Jos on tasapaino-ongelmia esim kyykyssä, mv:ssä tai penkissä, ei suositella käytettäväksi smith-konetta, se kun tasapainottaa ja ohjailee sitä liikettä itsekin. Jää tuolloin helposti epätasapaino huomaamatta (ellei jo näe peilistä tai mittanauhasta). Mahdollisimman paljon siis vapailla painoilla.

timse sanoi:
Offtopic: Doggcrapp:ssa tarkoitus on tehdä nosto räjähtävästi mutta hallitusti ja lasku 3-5 sekuntiin. Dante kirjoitteli tuon 6-8 sekunnin ajan siksi, että ihmiset kuitenkin laskevat päässään nopeammin. Myöhemmin hän korjasi tarkoittaneensa max. 5 sekunnin negatiivista vaihetta.
I know. Mutta sanoinkin että otin HIUKAN mallia :D
:offtopic: Miksi negatiivinen ei saisi olla pidempi kuin 5 sekuntia? Kiinnostaa vaan koska vajaan 10 sekunnin negatiiviset tuntuu hyvältä. :offtopic:

Käsipainoilla tasapaino-ongelmat korjautuvat parhaiten. Tangolla tehdessä se voimakkaampi puoli pääsee auttamaan heikkoa puolta. Vahvemmassa kädessä on usein myös parempi hermotus, joten treenikin menee paremmin perille sinne vahvemmalle puolelle, siksi vahva käsi menee helpommin pumppiin ja tuntuu kipeämmältä seuraavana päivänä.

Kuulostaa loogiselta tuo hermotusjuttu. Selittäisi asiaa ihan hyvin. Mä olen tehnyt käsipainoilla kaikki mahdolliset liikkeet jo pidemmän aikaa kun itse kanssa ajattelin, että sillä tapaa ei ainakaan pääse se vahvempi niin paljon auttamaan.

Voishan sitä tietty pyytää jotakuta tsekkaamaan nostotekniikkaakin. Mä olen jo kertaalleen tehnyt sen harjoituksen, että olen ottanut painoja pienemmäksi, että tekniikka varmasti olisi kunnossa ja lähtenyt siitä taas nostamaan painoja. Muutenkin teen mieluummin aina puhtaita sarjoja.

JSmith oikeastaan kuvasi tuota varsinaista ongelmaa aika hyvin. Liikerata on hieman erilainen eri puolilla. Salilla on dippikone peilin edessä, siinä sen näkee, että toinen olkapää asettuu jotenkin eri tavalla kuin toinen. Ja leuanvedossa sen tuntee myös tosi hyvin.

Käsipainoilla tekniikkavirhe pakostikin uusiutuu ja uusiutuu sitä itsekään huomaamatta. Ja liikerata antaa enemmän tilaa virheille, ja yleensä se virhe näkyvänä parin cm luokkaa, mutta lihasten aktivoinnissa suoritukseen jo ihan eri luokkaa. Siksi ensin tangolla, on helpompi löytää oikea suoritus, ja sitten vasta käsipainoihin yms yhden käden / jalan erikoisliikkeisiin... IMO.

Jaa-a. Toinen sanoo että käsipainoilla ja toinen että tangolla... Kaipa sitä vois välillä treenata tangollakin. Eipä se ainakaan tähän mennessä ole tuohon tasapaino-ongelmaan auttanut, että on treenannut käsipainoilla. Vaan leuat, dipit punnerrukset ym, kuinkas ne korjataan?

Hierojallekin on jo aika varattuna. Ja olenpa miettinyt sellaistakin, että jos yrittäisi jotenkin venyttelemällä saada noita olkapäitä paremmin linjaan.

Tekee sitten käsipainoilla tai levytangolla tai vuoroin molemmilla niin alussahan on lämmitellessä suht kevyillä painoilla hyvä vaikka vähän fiilistellä että miten ne paikat asettuu kussakin liikkeessä. Kun painot on tässä vaiheessä vielä kevyehköt niin voi tunnustella vähän eri kulmista, asennoista ja muuta sellaista. Itse oon kokenu ihan hyväksi tavaksi, kai se on jonkinlaista reeniä sekin :) .

Back
Ylös Bottom