Sama "ongelma" täällä. Tänää huomasin että ennen treeniä ero on suht. pieni mutta kuitenkin selvä. Heti treenin jälkeen eroa ei ulkopuolinen varmaa edes huomaisi, mutta reilu tunti treenistä tuntui että toinen puoli oli edellee hirviässä pumpissa ja aivan ku toinen latsi ois kutistunu aiva helvetisti :D
siis leveä selkälihas on toiselta puolelta suurempi kun katsot peilistä? ootko varma että ei ole jotkut lihakset jumissa? itse kävin hierojalla joka avasi selän, heti näytti tasapainoisemmalta..
Allekirjoittaneella oli myös selässä "lihasepätasapainoa". Taitava fyssari/ortopedi/naprapaatti/narkomaani/whatever ukko totesi suoraa seistessäni, että lantioni on kierrossa. 3krt tarvi käydä ja taas kuljettiin hetki aikaa suorassa. Vielä, kun oppisi venyttelemään omatoimisesti iltaisin vaan ei. Jumi on tulevaa voimaa..
Nyt on pakko mainita omasta ongelmasta kun liippaa sen verran läheltä. Itellä on hartioissa pientä eroa - tai no sen verran suurta, että thai-hieroja sen huomas samantien ja työfysiö kysy että oonko murtanu joskus solisluuni:hyvä:. Hankala selittää, mutta siis peilistä katsoessa vasen solisluu tuntuu vähä pistävän esiin lihaksesta. Takaapäin ero näkyy sillä, että vasen hartia ikään kuin roikkuu aavistuksen alempana kuin oikea. Ero lapaluiden alaosassa melkein 2cm :o Ei pitäisi olla niin päin, että oikea olisi jotenki krampissa jännittyneenä, koska ero on ja pysyy vaikka miten alas hartioita vetäisin.
Kyssäri kuuluukin, että lähenkö käymään fysiolla tän takia? Työfysio ei ainakaan osannut tähän vaivaan mitään sanoa, totesi vaan että venyttele alaselkää. Treenaamisessa ongelma ei tule esille eikä muutenkaan häiritse. Toisaalta ois kuitenkin kiva kitkeä tällaset pois tässä vaiheessa, kun lihasmassa ei vielä mikään älytön ole. Niin ja helmikuusa ois lähtö Thaikkuihin - ehkä ne parantaa mut siellä tai tuhoo lopullisesti hieronnoillaan.
Vähennä sarjapainoja selkää tehdessäsi, ja tee enemmän lämmittelysarjoja niin että keskityt jälkeenjääneen puolen supistamiseen/kontrolloimiseen. Venyttely auttaa myös.
Samaa vammaa täälläkin. Röntgenissä löytykin sitten lievä skolioosi.
Mullakin näyttää vähän siltä, että toinen olkapää roikkuisi alempana kuin toinen. Toisaalta se harha saattaa johtua siitä, että oikea epäkäs on jonkin verran isompi, kuin vasen. Tämä taas johtuu siitä, että koko elämänsä kantanut jonkin asteista reppua tai kassia pelkästään oikealla olkapäällä. Polte on muuten joskus aika makea, jos kassi painaa paljon ja sitä pitää roudata joku 20min putkeen. Olen koittanut laittaa vasemmalle puolelle sitä kassia joskus, mutta se tuntuu ettei se pysy siellä !
siis leveä selkälihas on toiselta puolelta suurempi kun katsot peilistä? ootko varma että ei ole jotkut lihakset jumissa? itse kävin hierojalla joka avasi selän, heti näytti tasapainoisemmalta..
Eli jos tekee maven ristiotteella kasvaa vaan lihastasapaino? Oon tehny aina maven ristiotteella (siis se että miten pietään mailaakin käessä) enkä osaa ees kuvitelle toisinpäin nii onko tää huono juttu?
Eli jos tekee maven ristiotteella kasvaa vaan lihastasapaino? Oon tehny aina maven ristiotteella (siis se että miten pietään mailaakin käessä) enkä osaa ees kuvitelle toisinpäin nii onko tää huono juttu?
On todellakin huono juttu, rupeat nyt heti vaihtelemaan sitä ristiotetta tai vedät myötä- tai vastaotteella. Kai nyt pitäisi järjenkin sanoa, että minkä vaan lihaksen toisen puolen suurempi rasitus ei ole hyväksi pitkässä juoksussa.
"Maastavedon selkävaivojen yksi aiheuttajista on ristiote, joka kuormittaa selkälihaksia epätasaisesti. Ns. koukkukäsi voi pahimmassa tapauksessa kuormittaa sen puolen pitkiä selkälihaksia 2/3 osalla. Ajan myötä ja tuhansien toistojen jälkeen toisen puolen lihakset kasvavat ja voimistuvat enemmän. Tämä "vahvempi puoli" alkaa vetää selkärankaa vinoon ja myöhemmin hermot jäävät puristukseen. Tästä seuraavat monenlaiset kiputilat selässä ja alaraajoissa."
Mullakin on hieman samaa vaivaa. Tai en tiedä onko kokoeroa, mutta esim. poseerauksissa ei selkälihas aukea samalla tavalla. Minulla tämä johtuu todennäköisesti pelkästään selkäjumista, joka vaivaa vain vasemmalla puolella.
Jos teet jo maastavedonkin myötäotteella, ei taida olla suurempia ongelmia tekniikoissa. Uskon vahvasti, että aloittajan vaiva on selkäjumista johtuvaa. Fysioterapeutti sen osaakin sanoa todenäköisesti, johon aloittaja kai onkin menossa.
hartikaisen vahva-jannella oli aika paha epäsuhta selässä just toispuoleisen maastavedon takia ja korjaamisessa meni vuosi. pääasiassa tehtiin yhden käden ja/tai jalan vetoja ja erilaisia keskivartalotemppuiluja. vahvemmalle puolelle vaan 1-2 sarjaa, heikommalle 3-4. sen jälkeen normivetokin kulki ja lujaa taas.
Skolioosista noi ongelmat yleensä johtuu. Käykää röntgenis ja katsokaa monta astetta selkä on kierossa. Ei sille voi tehdä mitään. On tässä vuosi koitettu kaikilla keinoilla. kierossa on ja pysyy.
Yleensä selkä on kiero. Ei niin että lihakset vetäis sen kieroon.
Skolioosista noi ongelmat yleensä johtuu. Käykää röntgenis ja katsokaa monta astetta selkä on kierossa. Ei sille voi tehdä mitään. On tässä vuosi koitettu kaikilla keinoilla. kierossa on ja pysyy.
Yleensä selkä on kiero. Ei niin että lihakset vetäis sen kieroon.
Mulla selkäposeissa oikea puoli on selkeesti leveämpi, mutta en tiedä johtuuko se jumista tai lihasepätasapainosta. Epäilen myös vahvasti, että oikea puoli on sen verran paljon kehittyneempi, että se työntää oikeaa olkapäätä eteenpäin. Voin tässä lähi päivien aikana lisätä kuvan jos siitä näkyisi paremmin.
Itellänikin on oikean puolemmainen leveä selkälihas isompi kuin vasemman. Tuntumakin on erilainen oikealla puolella selkätreeneissä. Olen vasta aloittelija (alle vuoden salia) , joten kannattaako yrittää korjata jotenki vai antaa mennä vaa ?
Minulla ollut sama ongelma, eli vasen latsi pienempi, mutta sain sen korjattua niin, että aloitin selkätreenin pulloverilla ja olin tarkkana että molemmat latsit menevät yhtä paljon pumppiin. Sitten ylätaljaa/leukoja tarkkana että molemmat latsit tekevät yhtä suuresti työtä. Eli minulla ongelmana oli se että selkätreeneissä oikea puoli teki huomaamattaan vaan enemmän ja vasen puoli jäi sitten vähemmälle. korjaamiseen meni siis joitakin kuukausia. (puoli vuotta?)