"Lihaksikas" mutta heikko

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
44
Ongelmana on ollut aina se että olen heikko. Joskus takavuosina tuli treenattua enemmänkin salilla ja tuli voimaa ja lihasta niin että kommenttiakin rupes saamaan mutta silti aina kun tositilanteessa tarvittiin voimaa, esim. muutossa tai jossain veneen kantamisessa niin minä oon se jolta paikat hajoaa, selkä lähinnä.

Nyt on sitten niin ettei ole tullu moneen vuoteen tehtyä mitään ja aloittamassa olen taas treenejä, mutta mietin että millähän konstilla sitä saisi sellaista oikeaa voimaa eikä vain ulkonäköä.

Olen kuvitellut että jokin maastaveto, alaselkäliikkeet ja vatsatreeni vois olla avainsana, kyykkyjä unohtamatta. Tällähetkellä voimat on aika alhaalla, saan jalat pariksi päiväksi kipeäksi kyykkäämällä ilman painojakin!

Mietin tässä että uskaltaako sitä jotain maastavetoa aloittaakaan? Entäs ne tukivyöt, joita ne isot nostajat käyttävät, onko sellaisella käyttöä kun aloittaa hommia, kun kuitenkin on tuo selkä aika heikko.

Pitää aina muistaa, että kehonrakennusharjoittelu ei sinällään anna tukea mihinkään pitkäkestoisempaan harjoitteeseen tai käytännön toimintaan. On ihan normaalia, että se bodari hyytyy siitä muuttoporukasta ensimmäisenä, se kun ei ole totuttanut lihaksiaan mihinkään pitkään rasitukseen. Kärjistetysti siis, bodari voi kantaa kaksi kertaa painavampaa venettä hetken aikaa, mutta se kuikelo, joka on muuttofirmassa duunissa, kantaa puolet kevyempää vaikka koko päivän bodarin puutuessa alkuunsa.

Fysioterapeuttini suusta - vastaanotolla käy silloin tällön bodareita joilla on reilusti epätasapainoa vatsan ja selän pinnallisten ja syvien lihasten välillä. Ei siis pelkästään tuo Miken mainitsema kestävyysvoima, vaan se että rantalihaksia eristävä treeni herkästi jättää juurikin nuo kantamisessa ja muussa päivittäisessä hommassa iskua ottavat tukilihakset ihan lapsipuolen asemaan. Pitkät selänojentajat voivat esimerkiksi olla vaikka kuinka paksut putket, mutta selkärankaa kasassa pitävät ja kiertävät pikkulihakset nikamien välissä ihan heikkoja.

Noihin voi olla ratkaisu voimanostotyyppiset liikkeet mutta myös syvien lihasten kuntouttamiseen tarkoitetut pitkäkestoiset harjoitteet. Noita löytyy netistä ja täältä palstaltakin kun erinäisillä hakusanoilla muutaman hetken etsii.

Lisäksi on myös eri asia olla lihaksikkaan näköinen kuin lihaksikas. Ite oon tälläinen lyhyt 170cm ja alle 70kg rimpula, mutta siro luusto (pienet nivelet, pieni pää) yhdistettynä lyhyeen varteen ja suht pieneen rasvaprosenttiin tuo ne pienetkin lihat hyvin esille. Voimaa on vaikea tyhjästä nyhjäistä, minkä aina karvaasti saa salilla kokea :(

Aina löytyy pienempiä ja heikompia;)
Allekirjoitus aineistoa :D

Voimaa ja voimakestävyys harjoitteitta jaksotettuina. Alota vaikka sillä että treenat aluksi lyhyempää sarjaa ja treenin loppuun yksi pidempi sarja +15. PS muuttaminen on ihan perseestä.

auttaakohan Winsor Pilates ;)
Kyllä auttaa, tehokasta nimenomaan noille syville lihaksille. Kannattaa myös tutustua noihin voimistelijoiden suosimiin liikkeisiin kuten L-istunta, voimapyörä, planche(nojavaaka?) yms. Todella turhauttavia ja vaikeita liikkeitä treenata, mutta tehokkaita. Kehitystä tulee, mutta vaatii itsepäisyyttä ja kurinalaisuutta treenaamisen suhteen. Noilla saa juuri sitä funktionaalista voimaa lisättyä hyvin :thumbs:

Vähän :offtopic: mut on kyl mielenkiintosen näkönen liike toi planche(nojavaaka).. Täytyypä mennä kokeileen et kuinka vaikeeta on!!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Avainsana on monipuolinen treeni. Perusliikkeillä luodaan hyvät pohjat. Kyykky, mave, kulmasoutu jne. Tosin ei pidä luulla että kyykky ja mave ovat ainoa tie onneen. Ainakin painissa pärjää jopa paremmin tasapuolisesti bodausta treenannut kuin pelkkää vn:a treenannut (ei välttämättä totuus, mutta oma huomio). Vahvamieslajit voisi olla monipuolisen voimailutreenin lisänä hyviä jos sitä legendaarista "funktionaalista voimaa" haluat. Eli jos vaan on mahdollisuus niin välillä tukkipunnerrusta, atlaskiviä, farkkuja, voimarekeä, merimieskävelyä jne.

OT. Winstrol Pilates auttaa heikkouteen...

edit. osa on kyllä oikeasti kokoonsa nähden heikkoja. Ainakin pidemmillä kavereilla on painoonsa nähden ollut kohtalaisen huonot tulokset. Poikkeuksiakin toki on.

Samoin vähän :offtopic:

Voimapyörän kanssa kannattaa ehdottomasti aloittaa polviltaan. Muuten voi käydä nenään kipiään :)

Suositut

Back
Ylös Bottom