Lihaksia viisikymppiselle miehelle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja houndie
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve tenuseipäät.
Olen 60v. ja koko ikäni harrastanut punttia ja nyt enemmän luettuani tätä aivan loistavaa sivustoa olen saanut uutta intoa, olen innokkaampi kuin koskaan, koska nyt tiedän miten pitää reenata kokonaisvaltaisesti.
Laitan tähän metodini, jos joku vielä minuakin fiksumpi viitsii tehdä analyysia.
1. rinta: käsipainoilla alaviisto penaa (tämä lievien olkapäävaivojen vuoksi) 3x 8-12, penkkikoneella istuen + pekcdekki supersarjana 3x molemmissa n, 6-8 toistoa.
2. selkä: ylätaljaa eteen 3x8-10, kulmasoutua kässäreillä 3x8-12.
3. jalat: prässiä ja reisi ojennusta , riittää mulle.
4.kädet: habaa mutkatangolla 3x 6-10, käsipainoilla hammerotteella ojentajia ranskalaista maaten 3x 8-10.
5. lepo.
Uusi kierto.
Yst. terv. kovaäijä.
Kaikki yli viisikymppiset jotka "vetää" punttia kovaa on koviaäijiä,:)

Pomminvarma ja yksinkertainen resepti on ainakin itselle ollut Hulkin "opein" 2-jakoinen 4 kertaa viikkoon vähillä liikkeillä ja hyvällä intensiteetillä. Treenit jaettu ala- ja yläkroppaan, ja kaikki liikkeet vuorosarjoina (esim. penkki/leuat ja hauis/ojentaja). Itse en tosin ole tarpeeksi kova jätkä tekemään raskaiden kyykkyjen ja maastavetojen yhteydessä vuorosarjoja. Tällä kehittyy takuuvarmasti niin vähän enemmän reenannut kuin vasta-alkajakin.

Omasta mielestäni ektomorfille ei sovi tällainen jako.
treenti on vedettävä melkein aina tappiin saakka ja tuollasella jaolla ei varmaan kerkeä palautumaan.

kyllä 50v ja plus käy tiuhempaanki reenailu hyvin. loppuun asti hakkaaminen heikentää palautumista ja ei se muutenkaan ole tae tai edellytys kehitykselle. voimaharjoittelussa jopa kannattaa hieman olla malttia ton suhteen. mulla on ringissä 5 kpl yli 50v asiakkaita ja 2 heistä on yli 60v. kehitys on ollu hyvää ja jopa yllättänyt ittenikin. pääasia kuitenki on motivaatio ja terveenä pysyminen treenas sitten miten ja mitä hyvänsä.

Omasta mielestäni ektomorfille ei sovi tällainen jako.
treenti on vedettävä melkein aina tappiin saakka ja tuollasella jaolla ei varmaan kerkeä palautumaan.

Palautumistakin voi ja kannattaa kehittää. Ainoa minkä kanssa itsellä on tullut ongelmia 2-jakoisessa vähän raskaammin tehtynä on ojentajat. Tosin itse en aina osaa sanoa koska ne on vain tukossa tai koska ne on yksinkertaisesti liian heikot ja vaatisivat lisää harjoitusta. Nämä on tosin niin yksilöllisiä asioita että varmaan aika turha puhua täällä. Jokaisen pitää tunnustella itse miten toimii, mutta itsellä ja monella kaverilla (validi argumentti!) on toiminut tosi hyvin sekä lihasmassaan että voimaan tiheämmän frekvenssin ohjelmat. Isoilla liikkeillä ja vuorosarjoilla tehtynä lisää myös kulutusta ja aineenvaihduntaa hyvin, mutta niin kuin sanoit tämä voi ehkä olla hoikalle vartalotyypille pahasta, jos tavoitteena on kasvattaa massaa.

Mä olen kärsinyt potailuhulluudesta pari kertaa vuodessa viimeisen noin 10v ajan, eli tehnyt hauiskääntöä. :D Muuten saa riittää hauiksille, kun suht runsaasti vedän leukoja. Hauiskäännön tekeminen on niin pirun tylsää ja helppoa (siis motorisesti), että ei vain jaksa millään.

Eli komppaan jto:ta ja monia muita, eli esim. joku kaksijakoinen ja voimailupainotteinen ohjelma vain kehiin ja harjoitella suoritustekniikat kyykyssä (ei smith, vaan oikea kyykky) ja mavessa kuntoon, niin kyllä se siitä. Voi olla myös syytä ottaa selvää trt:stä ja olisiko semmoiselle tarvetta, eli testokorvaushoidosta. Se ei ole mikään taikasana, mutta kun miehelle ikää tulee, niin ainakin siitä kannattaa ottaa selvää.

Kiitokset kommentoijille. Aamupaino oli tänään 76 kg, eli vuosikymmenien vakiopainosta on tultu 6-7 kiloa ylöspäin. Eikä se peilikuvan mukaan ole pelkkää rasvaa.

Lukemani perusteella terävöitän treeniä isojen liikkeiden suuntaan. Kunhan vakiosalin syysruuhka hellittää, järjestetään ohjaajan kanssa mave-klinikka ja ehkä tarkistetaan muitakin liikkeitä. Tänään oli haukkapäivä, mutta en veivaillut niin kauhiasti kuin ennen. Isoja painoja 8-10 x 3-4, leuanveto vasta- ja myötäotteella tuli uutena mukaan.

Ravinnosta sen verran, että lievää protausta harjoitan, ja ylipäätään kalorit pyrin pitämään aavistuksen plussalla, en kuitenkaan bulkkaa.

Back
Ylös Bottom