Lihakset kipeänä, kannattaako mennä treeniin?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Yritin vähän hakutoiminnoillakin löytää aiemmista threadeista tähän kysymykseeni vastausta, mutta ei ihan äkkiseltään osunut kohdalle.

Siispä tilanne on tämä: puolisen vuotta olen nyt käynyt 1-jakoisella ohjelmalla salilla yleensä 3x/vko (välillä tietysti olen vähän vaihtanutkin sisältöä) ja siis käyn kerralla koko kropan päälihakset läpi. Päivät ovat yleensä ma, ke, pe, mutta väliin jätän joka tapauksessa aina vähintään sen yhden lepopäivän niin kuin kuuluukin. Suht usein aina noina lepopäivinä on jotain pientä kipua lihaksissa niin että huomaa jotain tehneensä, mutta haittaakos se jotenkin kehitystä/onko siitä mitään hyötyä jos menen sinne salille silloin kun on vielä sen lepopäivän jälkeenkin paikat kipeinä? Vai päteekö tässä taas se sääntö, että "kipu lähtee sillä millä se on tullut" eikä asiaa kannata miettiä sen kummemmin?

Venyttelemällä ja kunnon alkulämmittelyllä tuo jumitus on tosin pysynyt kohtalaisen lievänä, niin ettei se varsinaisesti ole häirinnyt puntteilua. Kai tää on ihan :david: kysymys, mutta kommentteja kuitenkin ottaisin. Pitää olla vähän utelias. :)

Tämäkin riippuu nyt monesta muustakin seikasta mutta sanoisin ettei haittaa. Jos treenaat yksijakoisella oikein eli niin ettet tee liikaa sarjoja tai väännä niitä loppuunasti ja ruokavalio sekä lepo on kunnossa niin anna mennä vain.

1-jakoisen ideanahan on juuri treenata kroppaa usein ja myös toisinaan pienestä lihasarkuudesta huolimatta. Tosin jos tuo on ihan kunnon kipua niin ota sitten yksi extra välipäivä.

Summa summarum, kuuntele kroppaasi. Ite vedän nykyisin parhaimmillaan 4 koko kropan treeniä viikossa. Esim. tänään toinen päivä putkeen vääntöä, sit yks lepo ja sit taas kaksi putkeen. Joskus sitten vain 3x viikossa jne.

EDITTIÄ: ja kun olet vielä aloittelija niin voi hyvinkin olla ettet vielä osaa saada edes itseäsi niin piippuun kuin pidempään treenaavilla on mahdollista. Kannattaa tosiaan kuunnella ja tunnustella omaa kroppaansa, ei lukea juttua ylikunnosta ja ajatella että hellanlettas, nyt tuli yks sarja tai treenipäivä liikaa, ei mun kroppa nyt voi mitenkään jaksaa enää. :piis:

niin, mun mielestä kannattaa kyllä treenata silloin kun treeni maistuu, oli paikat kipeänä tai ei.

täällä palstalla hyssytellään ihan liikaa, vaikka ihminen luonnostaan on rakennettu puuhaamaan tarvittaessa vaikka päivittäin fyysistä hommaa.

progressiota voi hakea paitsi sarjapainoista, myös esim. treenien määrästä viikkotasolla: jos nyt tulee tehtyä 2 kyykkytreeniä viikossa, voi määrää nostella pikkuhiljaa 4-5 päivään viikossa ihan helposti. joka treenissä vähän eri raudat, toistot ja sarjat esim. välillä 6x1x90% - 3x10x60%.

tärkeintä on, että alkuviikosta naama vääntyy treenin vaikutuksesta vähän mutruun ja loppuviikosta homma alkaa taas luistamaan.

Juu anna palaa vaan. Pitää sitten kevennettyä treeniä tahi kevennetyn viikon josain vaiheessa sillon tällöin, mutta turha sitä on pelätä treenata pikkuisen arkaa lihasta.

Hähä, tuon minä oikeastaan halusinkin kuulla! :whip: :lol2: Niin ja viitaten tuohon mitä GoA sanoi kivun laadusta, niin ei se minulla ole ollutkaan mitään sellaista, että pää räjähtäisi irti, koska silloin tosiaan voi varmaan jo levätä enemmänkin.

Hyvänä verrokkina kivun suhteen pystyn pitämään erästä kovaa kertaa karatetreeneissä, jonka jälkeen olin neljä päivää aivan jumissa vaikka miten päin olisin yrittänyt olla. Rappujen kävelykin oli tosi tuskaista. Siihen pisteeseen en itseäni tosiaan vielä koskaan ole edes osannut punttisalilla ajaa. Enkä tiedä olisiko moisesta edes mitään hyötyä.

Siispä jatkan harjoituksia vaikka joskus vähän kolottaakin. Kiitos vastanneille! :worship:

Niinkuin Pevelius jo sanoikin, niin liikaa ajatellaan vaan sitä lepoa. Lepo on mun mielestä saanut aivan liian paljon valtaa treenailussa. Lepo on yliarvostettua ja vanhanaikaista :)

Monesti ne kivut, siis reenistä johtuvat, katoaa kun lihas lämpiää. Ja kyllähän sopiva harjoittelu nopeuttaa palautumista.

joo mutta muistetaan nyt kumminkin että levossa ne lihakset kasvaa...siitä pääse mihinkään.. eli 2-jakonen on hyvä siitä että kun esim haukkari on "kipeänä" niin silloin treeenaa ojentajia.. ja taas selkä kipeenä nii vatsoja... nii saavuttaa hyvän lopputuloksen

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom