Light-juomien nauttiminen dieetillä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DonW
  • Aloitettu Aloitettu
Mites noi light limut? Onko kellään tietoa/kokemusta niiden merkityksestä rasvanpolttoon? Onko joku laihduttanut juoden samalla reilusti aspartaamilla makeutettuja juomia? Mulla on dietti päällä ja tulee vedettyä useita laseja fun light mehuja, litra-pari light limua ja kahvin seassa yht. n 10 makeutusainetablettia päivässä. Siis kiinnostaa vaan tää laihdutus puoli, hampaista ym. olikin aika paljon keskustelua jo ennestään eli niitä ei tarvi nyt tässä ketjussa pohtia. Ite olen sitä mieltä, että ei ole vaikutusta koska eivät sisällä kaloreita. Eli uskon perus "kalorit sisään-kalorit ulos" systeemin ratkaisevan.

Itsellä on henkilökohtaista kokemusta fun light mehutiivisteen käytöstä rahkan maustamiseen dietin aikana sekä pepsimaxin juonnista ja joo sitä ei mennyt pelkästään lasi päivässä.

Long story short: Kohtuuden rajoissa saa ihan huoletta juoda, itsellä ainakin tuli erittäin hyvin tulosta vaikka pepsimaxia päivittäin menikin runsaan oloisesti.

"kohtuuden rajoissa voi juoda", mut onks nuo mun käyttämät määrät vielä kohtuuden rajojen sisäpuolella?

Siitä en tiiä, mut salettiin laihtu jos pelkästään zero-cokista kippas. Mä kyllä syön ja juon muutakin kun aspartaamia :)

En osaa sanoa minkälaisia noi tabut on mitä kahvissa käytät kun ei ole tullut tarpeelliseksi itselle käyttää vastaavaa, mutta ihan siedettäviltä määriltä noi mehu/limsa määrät näyttää. Tosin tuskin se sulta paljon olisi pois jos hieman vähentäisit, mutta kyllä se dietti toimii noinkin.

Jos vedät kovin usein "litran-pari" jotaan happojuomia, esim. colajuomat, ei kyllä tee hampaille eetvarttia, ainakaan pitkällä tähtäimellä. Muuten ok.

Juu kyllä noita meni viime dietillä (6kk) aikana reilusti, tosin menee noita reilusti massakaudellakin. Lähinnä koin noi light juomat positiivisena, auttoi ainaki tohon makean nälkään. Ja olihan se piristävää muuten niin tiukkaan ruokavalioon.

Juu kyllä noita meni viime dietillä (6kk) aikana reilusti, tosin menee noita reilusti massakaudellakin. Lähinnä koin noi light juomat positiivisena, auttoi ainaki tohon makean nälkään. Ja olihan se piristävää muuten niin tiukkaan ruokavalioon.

Näinpä juuri. Tiukkaa ruokavaliota noudattaessa se mieli usein ajautuu ajattelemaan herkkuja, mutta kylmä lasi jotain light/zero limpparia auttaa kyllä mukavasti tähän ja saa sellaisen tunteen et olisi vetäny jotain oikeasti hyvääkin.

En osaa sanoa minkälaisia noi tabut on mitä kahvissa käytät kun ei ole tullut tarpeelliseksi itselle käyttää vastaavaa, mutta ihan siedettäviltä määriltä noi mehu/limsa määrät näyttää. Tosin tuskin se sulta paljon olisi pois jos hieman vähentäisit, mutta kyllä se dietti toimii noinkin.

Siis ihan hermesetas tai canderel tms. Kyllä dietti huomattavasti helpompi on kun vetelee light juomia, siis huomattavasti. Ei mun tee sokeria mieli oikeestaan ollenkaan kun juon noita. Makeaa on kuitenkin mennyt aiemmin mun iki-bulkilla ihan saatanasti.

Ja esim. light cola on melko voimakas diureetti. Eli nestettä häviää kehosta, kun noita reilummin juo. Toimii siis dietin kannalta loistavasti, jos on tarkoitus saada itsensä "kuivaksi". Tosin voimahävikkiä seuraa varmasti, jos litra tolkulla päivään juo, juuri tuon nesteen vähenemisen takia.

Light-limut sopii mainiosti dieetille jos hampaat on toisarvoinen asia. Vievät sitä makiannälkääkin samalla pois. Kun juo noita light-limuja tarpeeks pitkään, niin ei enää pysty juomaan sokerilimujakaan sitten ein niin yhtään. Jo perus CocaCola maistuu ihan hirveälle litkulle noiden perus laittijuomien jälkeen. Joten eipä tuosta kannata mitään älämölöä nostaa, juo jos on juodakseen, ei ne sun dieettiä kaada.

Jännitti itseäni tässä äsken hammaslääkärissä käynti kun olen ligth limsoja juonnut 1½-3 litraa päivässä reilun vuoden ajan. Ei ainuttakaan reikää tai reiän alkua :).

Itse juon kyllä paljon light juomia dietin aikana, maha täyttyy myös niistä kun niitä juo, eikä ainakaan minun painon pudotuksiin ole vaikuttanut mitenkään.

Eihän ne light-limpparit reikiintymistä edistäkkään, vaan lähinnä kai vaurioittaa plakkia jne, sen happamuuden takia. Syövyttää kai myös leegoja aika hyvin. Kannattaa noidenkin käytössä noudattaa "kaikkea kohtuudella"-periaatetta, ellei halua proteeseja.

Jännitti itseäni tässä äsken hammaslääkärissä käynti kun olen ligth limsoja juonnut 1½-3 litraa päivässä reilun vuoden ajan. Ei ainuttakaan reikää tai reiän alkua :).

Mistä niitä erityisesti nyt tulisi? Tavallinen limonaadi tekee hampaille pahaa kahta kautta: 1) hapot syövyttävät ja 2) sokeri antaa bakteereille ravintoa. Kevytjuomat vain kohdan 1 vuoksi. En tiedä kohtien kumpi on tärkeämpi, 1 vai 2, mutta se nyt lienee varmaa että 1 on vähemmän kuin 1+2.

Tämä laskelma pätee, jos vaihtoehdot ovat lasi sokerilimua ja lasi kevytlimua. Se on sitten eri asia, jos olettaa ettei kevytjuoma tee hampaille mitään ja juo siksi enemmän. Siihen tarvittaisiin ihan hammaslääkäri vastaamaan.

Eihän ne light-limpparit reikiintymistä edistäkkään, vaan lähinnä kai vaurioittaa plakkia jne, sen happamuuden takia. Syövyttää kai myös leegoja aika hyvin. Kannattaa noidenkin käytössä noudattaa "kaikkea kohtuudella"-periaatetta, ellei halua proteeseja.

Tarkoitit varmaan,että vaurioittaa hammaskiillettä:rolleyes:. Plakki on hampaisiin kertyvää paljon bakteereja sisältävää limapeitettä,josta pyritäänkin pääsemään eroon hampaita harjaamalla.

No taas tää menee tähän hamppilääkäriosastoon :) Niistä on tosiaan muissa ketjuissa jo aika paljon juttuu. Mut hyvä huomata että muutkin ihmiset näitä vetelee ilman vaikutusta dieetin tehoon. Olen itsekin "tiennyt" ettei ne lihota tai hidasta rasvanpolttoa, mutta jostain oon aika ajoin lukenut et "vaikuttaa verensokeriin jotenkin ym." ni halusin varmistusta asiaan koska muuten on aika tiukka ruokavalio, ni vituttas jos se menis hukkaan jonku limonadin/mehun takia.

Ite en kyllä ymmärrä noita makeutusainejuomien tankkaamisia ollenkaan. Makeutusaineet lisää makeanhimoa entisestään ja ainakin jonkun tutkimuksen mukaan aiheuttaa naisilla selluliittiä. Hampaat kellastuu ja vaurioituu muutenkin. Lisäksi kroppa jää helposti koukkuun kofeiiniin. Puhumattakaan miten paljon noihin saa vuodenkin aikana uppoomaan rahaa. Miksi maksaa jostain ihan turhasta, jossa ei ees oo energiaa? IMHO parasta nauttia mahdollisimman puhdasta safkaa ja juomaa, jos haluaa voida hyvin ja laihtuakin. Kuitenkaan se kroppa ei oo mikään roskakori, mihin tunkea mitä tahansa pa*kaa. Mulla on vähän kestänyt sisäistää tämä asia :)

Back
Ylös Bottom