Liftaaminen

Kesä on taas täällä ja matkustaminen on pop.

Seikkailumielessä olisi tarkoitus ainakin kerran kesän aikana kokeilla tätä jokseenkin edullista matkustamismuotoa. Juhannuksen alla näillä näkymin.
Jos jollakin on kokemusta asiasta, niin vois kertoa jotain asian tiimoilta. Jos on ite liftannu tai ottanu kyytiin, niin onko se ollut kuinka dramaattista? :)

Onko liftaaminen suotavaa? täh, hä... :jahas:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hulluilla on halvat huvit mutta sulla on ilmaiset... :hyper:

Eikai siinä mitään pahaa ole, mutta itse pidän liftaamista puunhalaajien hommana enkä siis alentuisi moiseen enkä ihan heti ottaisi ketään kyytiin. Olenpa negatiivinen mutta ei se mitään.

Hulluilla on halvat huvit mutta sulla on ilmaiset... :hyper:

Eikai siinä mitään pahaa ole, mutta itse pidän liftaamista puunhalaajien hommana enkä siis alentuisi moiseen enkä ihan heti ottaisi ketään kyytiin. Olenpa negatiivinen mutta ei se mitään.

Olen kyllä samaa mieltä. Liftaaminenkin taisi olla suositumpaa silloin 80-90 luvulla eikä enää näin 2k ajalla.

Velipuolen kanssa kerran koiteltiin liftailla 15 km matkaa kotiin, muut meni ohi, mutta yksi pariskunta otti eksyneet pojat keskellä yötä auton kyytiin ja heitti kotiin. Kannattaa tosiaan sitten pukeutua vaikka niin vaarattoman näköisiksi, että joku uskaltaa ottaa sitten kyytiinkin. Eli ei mitään epäilyttävää pukeutumista jos meinaa kyytiinkin päästä. Ajatelkaa jos itse sitten ajelisitte autoilla, niin tuskin ottaisitte mitää maansiirtokoneennäköisiä 100kg rautaa housuissa roikuttavia rikollisennäköisiä ystäviä kyytiin.:D

Köyhänä opiskelijana harrastin tuota vaikka en puunhalaaja olekaan. Matkustelin lähinnä Jyväskylästä Helsinkiin ja toisin päin. Matka sujui yleensä varsin nopeasti. Tärkeintä on valita hyvä lähtöpaikka eli sellainen johon auton on helppo pysähtyä. Rekat ottavat usein kyytiin, samoin muut ammatikseen ajavat. Kannattaa tosiaan näyttää asialliselta. Muuten voi olla aika hintsua sen kyydin saaminen.

edit. Dramatiikkaa ei ole ollut. Lähinnä tylsää muutaman kerran, kun on joutunut odottamaan kyytiä yli puoli tuntia...

Itse en ole liftannut, enkä aio liftata. Enkä myöskään ota liftaajia kyytiin. Paitsi jonkin todella hyvän näköisen tytön voisi ottaa kyytiin...

Tuossa juurikin juttelin aiheesta erään naispuoleisen ihmisen kanssa ja kertoili matkustaneensa nuoruudessa enemmänkin liftaamalla. Nainen saa kyydin kuulemma melkein heti, mutta sekaan mahtuu ajoittian useampiakin outoja yrittäjiä ja on kuulemma jokusen kerran saanut kävellä keskeltä persettä ihmisten ilmoille kun ei ole lähentely-yritykse kelvanneet... Että riskinsä kaikessa.

Edit: itse en ole koskaan liftannut, enkä ottanut liftaria kyytiin. Jonkun siistin näköisen naisen saattaisin ehkä, siis EHKÄ ottaa kyytiin, mutta äijät ja kaikenlaiset larppaajat ja muut menninkäiset jäävät rannalle automaattisesti. Voin ajaa yksin ja kuunnella musiikkia.

Kaveri joskus alkoi liftaamaan myöhään illalla, kun ei mennyt enää busseja ja muu porukka oli jo mennyt yhen toisen kämpille dokailemaan. Noh siihen oli sitten pysähtynyt joku vanha toyota carina tms ja kaveri pienessä kännissä hyppäs kyytiin ja siinä samassa kun meni sisään ja auto lähti liikkeelle, hän huomasi että auto oli täynnä manneja. :D Oli kuulemma koko matkan kelannu, että millon ne ajaa johki mettäpolulle ja ryöstää kaikki rahat, mutta oli ne heittänyt sen sinne määränpäähänsä, kysyivät vaan että minne menossa ja heitti sinne. :)

Ite en kyllä liftaisi, enkä ota ketään kyytiinkään. Ei sitä koskaan tiedä, että millasen sarjamurhaajan kyytiin päätyy tai millanen sarjamurhaaja päätyy oman auton kyytiin.

Ai niin. Kertaakaan ei kyytiin ottanut mikään omituinen tai epäilyttävä tyyppi. Kokeilemalla opit, sopiiko liftaaminen sinulle. Eikä tarvitse häpeillä, jos et löydä sisäistä liftaria. Ei se Kerouackikaan kulkurin maineestaan huolimatta liftannut kuin ihan pikku matkan. Junaa, bussia ja yksityisautoa sekin käytti.

Serkkutyttö liftaili kuukausi sitten kaverinsa (miespuolinen) kanssa Turusta Lahteen ja takaisin joihinkin hippibileisiin. Oli menomatka mennyt yhdeksällä eri autolla..matkaan meni "muutama" tunti mutta perille pääsi.

Samaan kerhoon menen kuin useat muutkin. Yksittäiselle naiselle jyrkkä ehkä, röllipeikot ja maailmanmatkaajat jää rinkkoineen rannalle.

Ite en kyllä liftaisi, enkä ota ketään kyytiinkään. Ei sitä koskaan tiedä, että millasen sarjamurhaajan kyytiin päätyy tai millanen sarjamurhaaja päätyy oman auton kyytiin.

Suomessa sarjamurhaajat taitavat ainakin toistaiseksi olla aika kiven alla.:D

Junakin on oiva vaihtoehto pummilla matkustaa, mutta se vaatii jo taitoa enemmän pakoilla tiketintarkastajia. On niitä kyllä näitä arkipäivän sankareita, jotka matkustavat jotenkin ihmeen kaupalla pitkääkin matkaa jäämättä kiinni. En tarkoita siis pk-seudun lähiliikennettä vaan pitempiä matkoja.

Itse en ole koskaan liftannut, mutta kyytiin ottanut kerran. Oli kaksi kaunista tyttöä tienvarressa peukut pystyssä :thumbs: Osoittautui sitten Venäläisiksi. Kerkesi siinä parinkymmenen kilometrin aikana muutaman sanan enlanniksi vaihtaa, ja sitten heitin ne etsimänsä ravintolan eteen.

Oltiin luokkakaverin synttäreillä ja osalla porukasta kotiin oli about 20 km matkaa. 2 kaveriani sitten oli ottanu illan aikana kunnolla keittoa ja 2 aikaan yöllä rupesivat kelailemaan että milläs helvetillä kotiin täältä. No painelivat sitten valtatien viereen ja peukut pystyyn, joku ohi ajanut jätkä oli kyytiin napannu ja heittänyt kotii :D Itse en ole liftannut enkä liftaa, tai edellä mainitussa tapauksessa kai olisi pakko

Kerran liftasin, tosin vaan pari km ku en jaksanu kävellä baarist himaa. Kuski osti mulle viel hamppariaterianki määränpäässä.. on se helppoo.

Kerran oli tuossa tienposkessa hel..tin hyvännäkönen neiti liftaamassa. No pakkohan se oli pysähtyä. Se sopersi venäläisellä aksentilla et tahtoo mennä tornioon minne olin sattumalta itekki menossa. No sanoin et jump in =) Neiti sit sano että odotas hetki hänen kaveri tulee kans. Minä tietysti onneni kukkuloilla siinä et sieltä tulee toinen samanlainen kyytiin!!! =)
Paskat... Siinä tien vieressä oli sellanen tukkipino ja sen takaa hööki joku Vladimiri tulemaan ja neiti mussutti sille venäjäksi jotain. Kurkotin vänkärin ovelle ja sanoin suomeksi et se on moro ja vetasin oven kiini ja pakenin paikalta. Sinne ne jäi kökkimään rinkkojen kanssa. =)
Hyvä taktiikka oli kaverilla laittaa se neiti sinne tien laitaan liftaan. Kukapa ei ois pysähtyny semmosen kohalla... =)

Kyllä mä olen liftaillu paljonkin, enkä ole todellakaan mikään hippi ikinä ollut :curs:. Mutta kuten joku jo sanoikin, se on enemmän sitä 80-90-lukua. Ei kovin suosittu matkustusmuoto enää. Aikoinaan liftasin kaverin kanssa Belgiaan ja oli hauska seikkailu, jota on jälkikäteen hauskaa muistella. Ei mitään kummoisia sattunut, pelottavin tapaus oli Saksassa, kun 2 ekstaasipöllyssä olevaa tyyppiä otti meidät moottoritiellä kyytiin ja ajoi ihan järkyttävän kovaa pienellä autolla ja tykitti teknoa ja mussutti M&M-suklaarakeita :eek:. Oltais päästy niiden kyydissä pidemmällekin, mut ei uskallettu vaan jäätiin heti ekassa kaupungissa pois, mihin tuli liittymä.

Nykyään olen niin mukavuudenhaluinen, etten jaksa ottaa ketään vieraita ihmisiä kyytiin. Vaikka olisinkin sen entisenä liftarina niille velkaa :rolleyes:. No, eipä juuri liftareita enää näykään tienvarsilla. Ollaan kasvettu isoiksi ja ostettu omat autot;).

Otin parin kaverin kanssa kerran kyytiin pari tyttöö. Ne sitten istu kyydissä jonkun 100km, kunnes me lähdettiin eri suuntaan. Ihan jees juttuja ne kerto ja oli mielenkiintosta kuunnella niitten liftausreissusta. Sit tipautin ne vielä semmoseen paikkaan, mistä mahdollisimman helpolla saa kyydiin eteen päin.

Oli ainoo kerta, kun oon liftaria kyytiin ottanu, mutta jos on asiallisen olosia heppuja, niin miks en joskus jatkossakin ottais. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom