Leveä selkä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miten muutamat on jo todennut, tuntuma pitää saada selkään, mutta kumminkin mahdollisimman raskailla painoilla. Itse suosittelen kulmasoutua käsipainoilla, mikä on erinomainen kun oppii oikean suoritustekniikan.

jatkoa..

eli mites tämmönen simppeli selkätreeni vois toimia (joo joo, testaukseen menee, kuhan kyselen mielipiteitä), ja onko tuo leuanveto paras tehdä toisenlaisella otteella?

Eli:

Leuanveto leveä myötäote 2-3 x Max.
Kulmasoutu tangolla 2-3 x 6-12
ylätalja eteen leveellä otteella 2 x 8-12
(ehkä kulmasoutua käsipainoilla vielä perään??)

cheers :)

Re: jatkoa..

Originally posted by merkkari
eli mites tämmönen simppeli selkätreeni vois toimia (joo joo, testaukseen menee, kuhan kyselen mielipiteitä), ja onko tuo leuanveto paras tehdä toisenlaisella otteella?

Eli:

Leuanveto leveä myötäote 2-3 x Max.
Kulmasoutu tangolla 2-3 x 6-12
ylätalja eteen leveellä otteella 2 x 8-12
(ehkä kulmasoutua käsipainoilla vielä perään??)

cheers :)

Ei toi ole yhtään huono. Leuanveto ja ylätalja eteen (vaihtele leukaan, ylärintaan ja palleaan) levittävät kivasti.
Kulmasoutu, yhdistettynä johonkin pitkiä selkälihaksia rassaavaan treeniin, tuo yhdistelmänä leveyttä ja paksuutta. Siis, kunhan muistaa vaihdella liikkeiden järjestystä ja painoja (isorautaiset ensin, lämmittelysarjat alle). Kulmasoudussa vaihtelua tuo leveän ja kapean otteen käyttö ja vastaavasti kyynärpäät hieman ulos/kylkiin kiinni, kuten alataljassa.

Väännä, väännä!

Minä taas sanoisin, että ennenkuin jonkinlainen perusmassa on selkään hommattu, on aika vaikeaa yrittää mitään kunnon kontrollia opetella... Tie sen perusmassan saavuttamiseksi on yksinkertainen: tekee niitä perusliikkeitä (ylätaljat, leuat, soudut, veto) ja pyrkii lisäämään treenipainoja aina kun mahdollista - niinkuin tietenkin muidenkin lihasryhmien kohdalla - ja ennenpitkää huomaa, että lavat menee pumppiin aivan sama miten sitä painoa vetää. Avainsana on aika.

Mitä tulee näihin ohjeisiin, että keskity tekemään superpuhtaalla tekniikalla 10-15 toistoa huippusupistuksella yms, olen sitä mieltä että tällaisten ohjeiden antajia yhdistää usein ainakin yksi asia: pieni selkä... Eli "perkeleesti vaan rautaa ja varoo ettei oikein repimällä revi paikkoja rikki" tai sinnepäin sanoi Timo Vilponen.

Selkähän vaatii paljon toistoja ja useita sarjoja kasvaakseen. Vähän samaan tyyliin kuin jalat.

Parhaiten itellä on tehonnut selkään maastaveto, ylätalja lapio- otteella ja yhden käden alatalja.

Välillä kannattaa käyttää isompiakin rautoja, yrittäen pitää tekniikan kuitenkin suurinpiirtein kasassa, lihakset melkein räjähtävät turvoksiin.

Teettekö muuten leuanvedon eteen vai niskan taakse?
Ove Rytterin Tehokas Kehonrakennus -kirjassa neuvotaan tekemään eteen näin: "Roiku niin suorana kuin voit vedon aikana. Selän päästäminen notkolle vie pois suuren osan vaikutuksesta leveän selkälihaksen yläosasta."
Itse olen tehnyt niskan taakse että kroppa pysyisi suorassa, koska kun teen eteen, kroppani tuppaa menemään vähän poikittain.
Vielä, kun teen leukoja niin vasemman käden sivulla tuntuu lievää kipua hauiksen vieressä käden ulkopuolella. Voiko olla että kun vetää niskan taakse käsi vääntyy jotenkin ja se aiheuttaisi tämän? Mutta miksi oikeassa kädessä ei tätä tapahdu?

Originally posted by big piece
Minä taas sanoisin, että ennenkuin jonkinlainen perusmassa on selkään hommattu, on aika vaikeaa yrittää mitään kunnon kontrollia opetella... Tie sen perusmassan saavuttamiseksi on yksinkertainen: tekee niitä perusliikkeitä (ylätaljat, leuat, soudut, veto) ja pyrkii lisäämään treenipainoja aina kun mahdollista - niinkuin tietenkin muidenkin lihasryhmien kohdalla - ja ennenpitkää huomaa, että lavat menee pumppiin aivan sama miten sitä painoa vetää. Avainsana on aika.

Mitä tulee näihin ohjeisiin, että keskity tekemään superpuhtaalla tekniikalla 10-15 toistoa huippusupistuksella yms, olen sitä mieltä että tällaisten ohjeiden antajia yhdistää usein ainakin yksi asia: pieni selkä... Eli "perkeleesti vaan rautaa ja varoo ettei oikein repimällä revi paikkoja rikki" tai sinnepäin sanoi Timo Vilponen.

Olen aikalailla samaa mieltä.

Useinhan se menee näin:

"Minulle käytetyt treenipainot eivät merkitse mitään, tarkoituksena on ainoastaan kasvattaa lihasmassaa, saada lihakset erottumaan hyvin ja näyttää hyvältä alasti. Olen aina tehnyt liikkeet superpuhtaasti, keskittyen ainoastaan tuntumaan lihaksessa. Voima ei todellakaan kiinnosta minua pätkääkään"

- Nimimerkillä "Kulmasoutua 12x60 ja maastavetoa 4x115, mutta ei puhuta siitä"

Ei tietenkään aina.

Minä olen sitä mieltä, että on turhaa yrittää selkätreenissä keskittyä liikaa liikkeen ultrapuhtauteen ja supistuksiin, varsinkin jos sitä "perusmassaa" vielä uupuu. Mielestäni siinä menee energiasta turhan suuri osa muuhun kuin halutun lihaksen maksimaaliseen kuormittamiseen.

Niin, ehkä minulta puuttuu sitä "perusmassaa", kun tuo ultrapuhtaus&supistaminen on tuntunut aina nysväykseltä, jolla en saa tuloksia kuten reippaalla, hallitulla repimisellä...:)

Yhdyn edelliseen. Minusta selkä ei voi olla pieni jos pystyy vetelemään leukoja 50kg:n lisäpainolla, vetää maasta kapealla +300kg, soutelee kulmassa 200kg:lla, vetää rinnalle sarjaa 150kg tangossa raakana puolivauhdilla, kohauttelee pitkää sarjaa yli 300kg tangossa ja 52kg:n käsipainoilla tekee yli 100 kertaa. Oli natu tai ei, selkä on leveä, paksu ja vahva jos noilla voi tehdä.

Laittakaapa "Ove Rytterit" valokuvia tai yhteistuloksia voimanostosta aikana ennen hormoneja, niin katotaan miten paljon sillä "keskittymisellä supinaatioihin, mikrofraktioihin, hyvältä alasti näyttämiseen ja sukkahousuihin" on kehitytty.

Mutta tätä kirjoitusta ei kannata ymmärtää väärin: En kannata mitään chiittaamista, vaan keskittymistä kasvattamaan rautamäärää ja toistoja kuitenkin kiinnittämällä hiukan huomiota myös suorituspuhtauteen ettei tulisi vipattua itseänsä salilta ulos. Toisinaan vaan näkee näitä "Flex Wheelereitä" jotka ei natuina kehittäisi lihaksia millään löysillä 75kg:n ylätaljoilla.

Tästä pilke silmäkulmassa tehdystä kommentista ei siis kannata kenenkään loukkaantua.;)

Viimeksi muokattu:
Sitä repimistyyliä ja puhdasta tyyliä pitää vaihdella, aika-ajoin. Silloin selkä saa kaikkea mahdollista ärsykettä ja kasvaa.

Itsellä pituutta 192 ja painoa 90kg... Jos nyt alan tekemään lähinnä pelkkää selkää, sanotaan vaikka jouluun saakka, niin minkälaista treeniohjelmaa suosittelisitte?
Tarkoitus olisi saada mahdollisimman suuri ja lihaksikas selkä...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^No eihän sitä nyt kannata pelkkää selkää tehdä, et maximoi sillä tavalla ollenkaan sitä selän kehitystä. Monipuolista treeniä ja ruokaa naamariin.

Kertokaapa mulle miten saisin selkääni leveyttä?? eli joku hyvä selkä reeni ja kuinka usein se täytyy tehdä että alkaisi tuloksia näkyä.

Mihin kohtaan selkää? Yläselkää levittää ylätalja rinnalle leveällä otteella, jos vedät sen suorassa istuen täydestä venytyksestä tuohon rintalastan yläosaan, pidät hetken, ja palautat hitaasti. Alaselkään saat leveyttä vedoilla, joissa veto alkaa venytyksestä ja päättyy tuohon lantion sivulle, kämmen alimman kylkiluun alle. Esim. vipuvarsikoneet joissa vivut on alapuolella, vetäen kahdella kädellä yhtä aikaa. Jakkara sen verran ylös että saat tuon asennon loppuvetoon, ja loppuvedossa tietysti pää pystyssä, rinta kaarella, lapaluut yhdessä ja lyhyt pito. Keskelle antaa leveyttä soutu istualtaan siten, että sinulla on kahvat kettingillä toisissaan, jotta voit vetää loppuvedossa kourat vartalon sivuille. Ei repimistä, vaan liikerata ja liike kaikissa liikkeissä on jouheva, jännityksessä pikku pito, ja hitaat palautukset. Kannattaa aloittaa lihaksen vahvimmasta päästä eli alaosasta ja edetä ylätaljaa kohti, viitisen liikettä, toistot 10+, kerran viikossa. Esim. Alavipu, ylävipu, ylätalja, soutu istuen ja soutu ylätaljassa kapealla otteella + maastavedot jos ne tekee selkäpäivänä.
Tuossa yläpuolen vipuvarressa
Plate_Loaded_Fitness_Equipment_Hammer_Strength_Iso.jpg_250x250.jpg
sama tekniikka kuin alavipuvarressakin
hammer-strength-machine-row-05.jpg
, eli veto päättyy tuonne kylkikaaren alle. Ja leveä ote tarkoittaa leveää, eli tangon päistä kiinni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom