Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

tuli muuten noista yhdenkäden negoista takaolkapäät kipeeks!!!
mites onko kellään muulla näin?

kuullostaa hyvin loogiselta vaikka en ole moisia tehnytkään...

tuli muuten noista yhdenkäden negoista takaolkapäät kipeeks!!!
mites onko kellään muulla näin?

Mullakin kipeyty takaolat lahjakkaasti kun vetelin eritasoleukoja ensimmäisen kerran:)

Paljos ykl:n saaneilla on ollu lisäpainoykkönen, kun ykl meni? Mulla lisäpainoilla menee ykkönen 35kg:llä omanpainon ollessa 90kg. Aattelin ruveta panostaa tuohon ykl:llään, kun lisäpainoilla menee 50-60kg.

Paljos ykl:n saaneilla on ollu lisäpainoykkönen, kun ykl meni? Mulla lisäpainoilla menee ykkönen 35kg:llä omanpainon ollessa 90kg. Aattelin ruveta panostaa tuohon ykl:llään, kun lisäpainoilla menee 50-60kg.[/QUOTE]
lisäpainoykkönen oli 60 kg, kun sain ykl , oma paino noin 73kg. sulla on sen verran painoo että on kyllä erittäin kova saavutus jos saat ykl 90 kilosena. treeniä vaan :whip:

ei oo tuolla 2käden lisäpaino tuloksella oikeestaan mitään tekemistä yk leuan kanssa. totuushan kuitenkin on mitä keveempi oot sen helpommin siihen pystyy vrt raskaaseen kaveriin. tuo yk leuka on kuitenkin niin eri kuin 2käden.jos vaikka +100kilonen kaveri vetäis 80-90kg ykkösen niin ei siltikään välttämättä se yk leuka tulis lähellekkään. kovaa harjoittelua se vaatii ellei sitten ole joku luonnonoikku

Paljos ykl:n saaneilla on ollu lisäpainoykkönen, kun ykl meni? Mulla lisäpainoilla menee ykkönen 35kg:llä omanpainon ollessa 90kg. Aattelin ruveta panostaa tuohon ykl:llään, kun lisäpainoilla menee 50-60kg.
lisäpainoykkönen oli 60 kg, kun sain ykl , oma paino noin 73kg. sulla on sen verran painoo että on kyllä erittäin kova saavutus jos saat ykl 90 kilosena. treeniä vaan :whip:[/QUOTE]

Juu pitää yrittää pitää paino 90kg paikkeilla ja tiputella jonkin verran kun ykl näyttää mahdolliselta. Kyllä tuossa on tavoitetta vähäksi aikaa:D

no on sillä lisäpainoykkösellä mielestäni sen verran tekemistä ykl kanssa, että ykl vaatii helvetisti voimaa. elikkä jos sulla on lisäpainoykkönen vaikka 80% omasta painosta on ykl sentään mahdollinen , mut jos se on 50% niin ei siinä auta vaikka olis kuinka hyvä tekniikka. Tietysti sitä pitää treenata yhden käden leukoja erikseen, pelkkä voima ei riitä.

kyllä mä tiedän 1kl-vetäjiä, joilla on melko onneton kahden käden tulos ja toisaalta niitäkin, joilla kahden käden tulos on tosi hyvä. kyllä sitä perusvoimaa kannattaa treenata kahdellakin kädellä, mutta miksei saman tien yhdellä? siirtovaikutus kahden käden leukoihin menee IMO paremmin 1kl -> 2kl kuin 2kl.

luin jutun jonka mukaan kovimmat kiipeilijät pystyvät vetämään yhden käden leuan 150% omasta painosta eli 80kg kaveri pystyisi vetämään ykl 40 kilon lisäpainolla, kuulostaa aika sairaalta. voiko olla millään mahdollista? samassa jutussa kerrottiin myös ukosta joka pystyi vetämään ykl leuan joka sormella (painoa äijällä 90 kiloo), mahtaa olla helvetin hankalaa esim. peukalolla :thumbs:

http://www.specialtactics.com/pullsforcombat.pdf

suomalainen s.h. pystyy kyl vetämään 10 priimalaatuista yhellä kädellä ja +20 kilolla ykkösen. omapaino siellä 70-75 kilon nurkilla. steve haston -niminen kiipeilijä veti yhden käden leuan ja teki samalla yhden käden hauiskäännön 30 kilolla. en epäile ollenkaan tota 150%:ssaa, mutta aika harva kuitenkaan siihen ykl:aan juuri keskittyy. ei oo ratkaseva juttu kiipeilyn kannalta.

80-kiloo tosin alkaa olla aika suuri paino jo huippukiipeilijälle. tosin se ykl-tulos ei millään tavalla kerro, osaako joku kiivetä. aika hurjia reittejä (korkea vaikeusaste) on kiivetty melko vaatimattomilla voima-arvoillakin.

kyllä kovat pojat vetelee yhden käden leukoja yhdellä sormella aivan varmasti. suomalaisistakin ainakin n.h. vetää keskisormella ykl:n 2cm:n listasta. se on kova tulos. peukalolla voi kyl olla vaikeeta :) tosin yhden käden leuka nousee vahvoilla sitten esim. katosta roikkuvasta kakkosnelosesta puristamalla ja siinä peukkua tarvitaan.

mitenkäs..totanoin jto, auttaiskos nuo tuommoiset leveällä vastaotteella tehdyt leuat jotta saisin vedettyä myös myötäotteella leukoja? Pikkurillien väli on 56 cm..

Ters!

Pitäisi tätä jaloa lajia ruveta treenaamaan, tähtäimessä koulun kuntotestit (huhtikuussa 08). Treenasin itselleni vaivalla 6 leukaa ennätykseksi, mutta kusin homman ja jätin treenaamatta leukoja, lopputulos se, että nykyinen kunto on kolme (säällittävän kuulloista menoa, voin vain uskoa). Kuitenkin saliharjoittelussa aivan pohjalta liikkeelle lähteneenä tiedän sen, että sitkeä harjoittelu palkitaan aivan varmasti :)

Siksi kyselenkin neuvoja sulta, miten kannattaisi harjoitella leuanvetoa. Treenaan painonnosto-tyylisesti, joten ei ne käsivarret ja selän ylälihat hirveän kipeiksi tule treeneistä, joten vetäisin varmaankin leukoja treenien päälle tai sitten kotona tankattuani ja hiukan huilattuani. (Rekkiä ei ole vielä kotona mutta tulee alkuviikosta :) )

Kyselenkin näin, että miten kannattaisi lähteä liikkeelle? Mitä olen lukenut threadia läpi hieman ja yrittänyt ymmärtää treenifilosofiaasi leuoissa, niin olet painoittanut usein menetelmää paljon sarjoja, vähän toistoja. Joten pikkusen sovellettuna...

Kannattaisiko minun ottaa esim 8*1 joka päivä ja sitten alkaa vetämään jotain 6*2 tjsp? Vai olisiko kannattavempaa harjoitella n. viiden sarjoja, ja ottaa leukoja sitten pienellä alkuvauhdilla (siis minimaalisella) ja harjoituttaa täten sitten aina loppurutistusta? Luin artikkelin www.harjoittelu.net sivustolta leuanvedosta, jossa puhuttiin myös staattisista harjoitteista. Mitään hyötyä?

Kiitos :worship: näin etukäteen!

Hei jto, nyt kun tuo 10 leukaa on saavutettu niin suunta täytyisi pitää vaan ylös eikä alaspäin. Joten miten tästä edetään? 3 x 5, 3 x 3 etc?

Millä otteilla? Leveää vastaotetta,normaalia,kapeaa? Rättileukoja, *kääks*..? :D

Anteeksi nyt ihan kauheasti kolmesta eri viestistä jos joku moderaattori vaivautuisi siivoamaan niitä niin tiivistän nyt kaikki kysymykset yhteen..

Eli.

Kymmenen leukaa saavutettu ja matkan pitäisi jatkua vain ylöspäin, miten tästä edetään 3x3? 3x5-6-..? lisäpainot käyttöön?

Miten yhdenkädenleuka luonnistuisi? Lisäpainot käyttöön ja kahden käden leukojen tulosta ylöspäin?

Tässä tällä hetkellä tärkeimmät kysymykset.

^No, jos mä laitan kun tuli mokoma vastaan eli kaverille, joka sai 11 leukaa Jto neuvoi tässä samaisessa ketjussa näin:

tee leukoja 3krt/vko.
- yks lisäpainoilla 3-6*2-4 sillai, ettet ihan loppuun sarjoja vedä. pikkuhiljaa lisää, kun menee.
- toinen vaikkapa tikapuina, kun niistä tykkäät. ilman lisäpainoja 2-3 kiertoo.
- kolmas treeni lyhyillä sarjoilla ja lyhyillä palautuksilla esim. 10-20*5*omapaino/30". sarjojen määrän pitäs lisääntyä koko ajan. älä niissäkään ihan maailman tappiin vedä. keskity rytmiin ja heilumisen ehkäsyyn.

pidä joka kolmas viikko kevyempänä, jolloin tuut määrissä alaspäin 20-40%. kovimmat raudat ykköstreenissä kaks vkoo ennen testiä. viimenen viikko tosi kevyttä treeniä vaikkapa 4*4*omapaino terävästi. pari pvää ennen testiä lepoa.

veikkaisin, että jos otat muutaman kilon veks, vedät 15-20 leukaa. kerro sit, miten meni.

Etköhän tuosta pysty soveltamaan! :thumbs:

Kiitoksia.:)

Siis, mitä? :wtf:

Varmaan auttaisikin minua JOS ymmärtäisin, miten sitä tehdään ja kuinka kauan.:)

Maanantai ilman lisäpainoja 2-3 x ?
Keskiviikko lisäpainoilla 3-6 (sarjaa) x 2-4 (toistoa)?
Perjantai ilman lisäpainoja, 10-20 (sarjaa) x 5 (toistoa?)

20-40 % tarkoittaa mitä?

Nyt ei nimittäin sytytä,ei sitten niin yhtään. :eek:

Vai mitenkäs se 2x6-systeemi toimisi tähän hommaan? Mielipiteitä? Penkkitulos sillä ainakin nousi...:D

donald: ei mulla ole mitään erityisiä periaateita, vaan niitä sovelletaan nostajan mukaan. kyllä kerta viikkoon kunolla turpaan -treeneillä pärjää myös, mutta kyllä mun neuvo esim. leukojen kehittämiseen on usein 3-7 pvää/vko treenailu. jos kutosen saat, vetele alkuun 3-4 toiston sarjoja vaikkapa 5-8 päivässä. pyri sitten lisäämään sarjoja pikkuhiljaa ja toistoja JOS tuntuu helpolta.

archer: sama ohje sulle. käytä lisäpainoja 1-2 treenissä per viikko. esim. ma 4-6*1-3, ke 4-6*4-6, pe 3-5*8-10. hilkku varaa joka sarjaa. kolme viikkoo määrissä ylöspäin. joka neljäs viikko kevyemmin, jolloin teet vaan pari sarjaa per treeni ja jätät enempi varaa.

Eli siis...anteeksi vain..mutta..tyhmä..kun olen.. niin en ymmärrä yhtään. :itku:

Pissistellään hiukan.

El1 s11s niiq näin? :)

3 viikon ajan NOUSTAAN lisäpainoissa, vaikkapa 2,5 kg per kerta?

MA.

4-6 (sarjaa) x 1-3 (toistoa) x lisäpaino.

KE. 4-6 (sarjaa) x 4-6 (toistoa) x lisäpaino, joka on hieman suurempi kuin maanantaina.

PE.

3-5 (sarjaa) x 8-10 (toistoa) x lisäpaino, joka on hieman suurempi kuin keskiviikkona.

:wtf:

Viikko 1.

MA.

Lisäpaino 5 kg.

KE.

lisäpaino 7 kg.

PE. lisäpaino 10 kg.

Viikko 2

MA.

Lisäpaino 10 kg

KE.

Lisäpaino 12,5 kg.

PE.

Lisäpaino 15 kg.

ja niin edespäin?

Näinkö meinasit?

Jos nuo lisäpainot menee yli kympin, niin ei sitten niin MITÄÄN haavetta yli 5 toistosta. Jotta semmotta tällä kertaa.

Mä en siis niin millään ymmärrä! :itku:

Meikäläisen älykkyysosamäärä ei taida olla niin suuri että tajuaisin, niin mitä luulet että miten tuo 2x6 hommeli soveltuisi tähän minun tarkoitukseeni? Eli siis mahdollisimman paljon leukoja ilman lisäpainoja..

no...

uskosin, että pidemmät sarjat teet nimenomaan pienemmillä raudoilla kuin lyhyet. ei tolalseen kehityksen kukaan pysty, käytäs nyt vähän päätäs. teet sellasilla raudoilla, että joka sarjaan jää 1-2 toistoa varaa. vipa sarja saa olla hieman tiukkakin.

esim. tyypille, jonka ykkösmaksimi on 20kg, vitosmaksimi 12,5kg ja kymppi menee 5 kilolla:
ma: 4*2*15kg
ke: 4*4*10kg
pe: 3*8*2,5kg

noista nyt sitten pikkuhiljaa fiiliksen mukaan edetään ja pyritään lisäämään a)sarjoja, b)toistoja tai kiloja. ei mitään ehdotonta kilomäärää per treeni lisäillä, vaan tehdään sen mukaan, miltä tuntuu.

Back
Ylös Bottom