Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Noista lämmittelyistä.. Olen itse huomannut että paremman toistomaksimin saa kun tekee lämmittelyt lisäpainoilla. Eli ensin ykkösiä tai kakkosia johonkin 50kg asti ja sen jälkeen lisäpainot pois ja toistomaksimia koittamaan. Onko jollain parempia vinkkejä lämmittelyiksi? Oma saliennätys on nyt tuon SE:n luokkaa, mutta pysäytysten kanssa siitä jäädään vielä pitkästi.

Mielenkiintoisena pointtina tuon 48 leukaa vetäneen Uotilan Arin ikä on muuten 60 vuotta (sm 2005). :thumbs:

kyllä mäkin suosittelen semmosta hermostoherättelyä lämpässä myös. sen ei kuitenkaan sais kuluttaa välittömiä energiavarastoja (kp lähinnä) liikaa. siks just 1-2 toistoo riittää. eikä mennä minnekään rajarautaan, mutta joku 80% on ihan hyvä.

Mulla näiden leukojen kanssa tuppaa mennä niinpäin että rautaa kyllä nousee, mutta kun pitää toistoja hakea niin ei montaa menekään. Onko leuanvedon hevimalmeista hyötyä vaikkapa raskaissa maveissa, vai kannattaako maven kannalta panostaa toistoihin (8-10) toistoa ?

nevahoodille: Tuntuuko sulla noi +50 kilon malmit alaselässä ? Jos tuntuu niin oletko keksinyt keinon millä se kuormitus lähtis alaselästä. Venyttää meinaan _epäkivasti_.

leuanvedosta ei juuri erityistä apua maastavetoon ole, vaikkei yläselän voimasta haittaakaan oo.

leuanvedosta ei juuri erityistä apua maastavetoon ole, vaikkei yläselän voimasta haittaakaan oo.

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1344676

:D

Eric Cressey on toista mieltä...

Lats: Not Just for Pulldowns!
by Eric Cressey

Imagine, for a second, that I was to tell you that there's a muscle that:

...
b) can dramatically increase your squat and deadlift poundages
...

Uhh...tekee tiukkaa näiden tikapuiden kanssa. Tein 1-8 tikapuut noin 5min. yhteensä ja alottelen nyt toista. Kyllä tekee tiukkaa, meinaan siis oikeasti kuin pitkät palautukset tikapuiden välillä?

Uhh...tekee tiukkaa näiden tikapuiden kanssa. Tein 1-8 tikapuut noin 5min. yhteensä ja alottelen nyt toista. Kyllä tekee tiukkaa, meinaan siis oikeasti kuin pitkät palautukset tikapuiden välillä?
sarjatauot yhtä pitkät kuin sarjat, eikö se niin menny

Imagine, for a second, that I was to tell you that there's a muscle that:

...
b) can dramatically increase your squat and deadlift poundages
...

Niin en tiedä mutta mulla tuo kyllä on toiminut. Hengitys oli uutta, mutta uskon siihenkin kyllä. Hitto että hengittäminen oli aluksi vaikeaa leuanvetotangossa verrattuna ylätaljaan.

lapo: olkoon eerikki mitä mieltä lystää. kuten sanoin, ei yläselän voimasta haittaa ole, mutta kyllä siihen on paljon parempiakin liikkeitä vetoa ja kyykkyäkin ajatellen. joka tapauksessa vähintään sekundääri liike apuliikkeitä ajatellen.

ali. voithan sä alkuun palautella työ:lepo suhteella 1:2 ja sitten vähentää, mutta alkuperänen idea on 1:1.

Tuli vain mieleen tuosta leuanvedon mahdollisesta positiivisesta vaikutuksesta maastavetoon, niin onhan latsien tehtävä olkavarren liikuttelun lisäksi yläkropan pystyasennon tukeminen.

Esim. ryhtiä harjoittaessa ns. "dipin loppuojennus" lattialla istuen tehdään aika pitkälti latseilla.

toki ja kyykyssä käsien asennon tukeminen ja käsien takana pitäminen vedossa jne jne. tässä nyt vaan oli mun tekstissä kyse siitä, kuinka primääri apuliike leuat vois olla. kuten moni on huomannut, en mitenkään leukoja disauttele :)

Juu, en minä sinulle jto tuota viestiäni osoittanut, uskon sinun olevan varsin hyvin perillä lihojen toiminnoista. Sen kun vain "ääneen" ajattelin, jos vaikka jollekkin tuostakin kommentista apua olisi...

totta. aika monet myös aattelee, ettei rintalihaksilla tee leuoissa mitään. tai toisinpäin penkissä. aika samankaltasesti levee selkä ja iso rinta kuitenkin työskentelee. ja uskosin kyllä, että leuanvedossa pärjää aika moni kova maastavetäjäkin :)

Mitenköhän tangon paksuus vaikuttaa tuohon leuanvetoon. Itsellä autotallissa vanhan asukkaan sinne johonkin (Ilmeisesti autonkorjaamiseen jotenkin liittyvään) tarkoitukseen tehty tanko katossa, joka olisi muuten aivan ihanteellinen leukojenvetämiseen, mutta on suhteellisen paksu. Itse yleensä sinne kymmenen tienoille saan, mutta tuntuu että nyt kun sitä olen pariin kertaan testannut, niin ongelmia alkaa tulemaan jo muutaman leuanvedon jälkeen. Kädet saan juuri ja juuri sen ympärille, niin että sormet koskettavat toisiaan.

Mitenköhän tangon paksuus vaikuttaa tuohon leuanvetoon. Itsellä autotallissa vanhan asukkaan sinne johonkin (Ilmeisesti autonkorjaamiseen jotenkin liittyvään) tarkoitukseen tehty tanko katossa, joka olisi muuten aivan ihanteellinen leukojenvetämiseen, mutta on suhteellisen paksu. Itse yleensä sinne kymmenen tienoille saan, mutta tuntuu että nyt kun sitä olen pariin kertaan testannut, niin ongelmia alkaa tulemaan jo muutaman leuanvedon jälkeen. Kädet saan juuri ja juuri sen ympärille, niin että sormet koskettavat toisiaan.

Voipi olla, että "ylipaksun" tangon ansiosta puristusvoimaa tarvitaan tavallista enemmän, eli kyynervarret hyytyvät nopeasti..

Voipi olla, että "ylipaksun" tangon ansiosta puristusvoimaa tarvitaan tavallista enemmän, eli kyynervarret hyytyvät nopeasti..

joo on ero kuin yöllä ja päivällä itellä ainakin jos tanko on liian paksu kuin että olis "sopiva".
sitä jotenkin keskittyy siihen purstamiseen enemmään ku itse vetämiseen...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
jto: -Juupio, on ne nuo lihakset niin vekkuleita kavereita toiminnaltaan, ettei sitä heti uskoiskaan. Tekevät monesti paljon semmosta työtä mitä niiden ei luulisi tekevänkään. Esimerkiksi just rintalihat ja ojentajat leuoissa, haaberi penkissä ja dipissä ym. Varsinkin se että toinen pää lihaksesta tekee eksentristä työtä sillon kun toinen pää tekee konsentrista, hankaloittaa niiden lihojen toiminnan ymmärtämistä välistä kovastikin. Mutta kaikkihan se tyhmälle on hankala ymmärtää...:)

"totta. aika monet myös aattelee, ettei rintalihaksilla tee leuoissa mitään. tai toisinpäin penkissä. aika samankaltasesti levee selkä ja iso rinta kuitenkin työskentelee. ja uskosin kyllä, että leuanvedossa pärjää aika moni kova maastavetäjäkin"

Mitäs sanotte tästä?
vedän niin monta leukaa kun jaksan,eli 7.
sitten annan pari miinuuttia lihaksien palautua...
sitten taas niin monta leukaa kun jaksan..ton toistan 3 kertaa.
ja ennen tätä hauis ja ojentaja venytyksiä tietenkin..ja ton leuanvedon jälkeen kanssa..mitä sanotte? tota joka toinen päivä...kehittyykö leuanvedon maksimi määrä? olis nyt 6kk aikaa treeniä ennen kuntotestejä koulussa!
Kommentteja kiitos!

tollanen tyyli ja sarjojen loppuunasti vetäminen jatkuvasti voi katkaista kehityksen. eiköhän tässä ketjussa ole käsitelty aihetta ja systeemeitä jo sen verran, että voit ottaa mallia niistä. 6kk:ssa pystyt kehittymään tosta paljon, jos teet fiksusti..

Back
Ylös Bottom