Leuanvedot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja leenam
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Amy ja muut leuanvetäjät:

Tarkoitatteko leuanvetoja myötä- vai vastaotteella? Miten leveällä otteella? Onnistuin pari kiloa kevyempänä pääsemään kahteen vetoon vastaotteella, mutta aioin ruveta taas yrittämään uudestaan, nyt avustetussa laitteessa. Ehkä pelkkä yrittäminen (Amyn kokemuksen tapaan) lopulta auttaa pääsemään tulokseen, paremmin kuin muut selkäliikkeet? Vai pitäisikö tehdä molempia rinnan? Mikä muu liike antaisi eniten voimaa siihen leuanvedon alkuvaiheeseen (myötäotteella tehdessä en tiedä ollenkaan, miten alkuun pääsisin!)

Pienestä pitäen minut on opetettu tekemään leuan vetoja myötäotteella. Onhan se hankalampaa ja vaikeaa, mutta niin minun mielestä vedetään oikea oppisesti leukoja ja siihen pyrin. En mene sieltä missä aita on matalin :D

Ei mullakaan onnistu leuan vedot ilman avustajaa, siksipäs juuri teen niitä koneessa ja siinä on varsin hyvä harjoitella tekniikkaa. Kädet ovat hieman leveämmällä kuin hartiat.

Myötäote ja suhteellisen leveä - ottaa mielestäni parhaiten selkälihaksiin. Itselläni ei ainakaan auttanut pelkkä ylätalja tm. selkäliikkeet leuanvetotuloksen parantamiseen, vaan piti vaan yrittää ja opetella. Mutta mielestäni kannattaa kyllä tehdä muitakin selkäliikkeitä. Yksi hyvä syy siihen on se, että tekemällä 4 kertaa 1-2 leukaa ei selkä tule "loppuun treenatuksi". Itse ainakin teen ensin leuat ja sitten vaihtelevasti kulmasoutua, ylä- tai alataljaa, 1-käden soutua jne.

Alkuvaihehan siinä vedossa on tosiaan vaikein. Minulla auttaa kun jännitän selän ensin ja sitten lähden vetämään. Hauista kannattaa vahvistaa tietty myös, vaikkei se saisikaan olla pääosassa leuanvedossa. Mutta siinä liikkeen alkuvaiheessa siitä on hyötyä. Ja kuten aiemmin sanoin kannattaa pyytää avustaja mukaan niin oppii paremmin tekemään useita toistoja peräkkäin.

Originally posted by leenam
Amy ja muut leuanvetäjät:

Tarkoitatteko leuanvetoja myötä- vai vastaotteella? Miten leveällä otteella? Onnistuin pari kiloa kevyempänä pääsemään kahteen vetoon vastaotteella, mutta aioin ruveta taas yrittämään uudestaan, nyt avustetussa laitteessa. Ehkä pelkkä yrittäminen (Amyn kokemuksen tapaan) lopulta auttaa pääsemään tulokseen, paremmin kuin muut selkäliikkeet? Vai pitäisikö tehdä molempia rinnan? Mikä muu liike antaisi eniten voimaa siihen leuanvedon alkuvaiheeseen (myötäotteella tehdessä en tiedä ollenkaan, miten alkuun pääsisin!)

Itse teen myös leukoja leveällä myötäotteella omalla painolla (57 kg). Se on kyllä ehdottomasti tehokkain selkäliike ja sen päälle ei tarvitse paljon muuta tehdä, että selkä on ihan puhki. Avustavassa leuanvetokoneessa harjoittelin ennen kuin aloitin oikeat leuanvedot. Siinä ei vaan asento ole samanlainen. Oli se kyllä aluksi tosi vääntämistä, kun sai vaan pari ja loput mies avitti jaloista. Nyt saan tehtyä 3 x 8, joskus menee kaikki puhtaasti, mutta joskus pitää parissa viimeisessä auttaa.

Leenam: nouse tasapenkille seisomaan ja ota tangosta hartioita leveämpi ote ja laita vetoremmit paikoilleen (ne on ihan MUST leukoja vetäeesä!). Hengitä syvään ja keskity leveisiin selkälihaksiisi. Koukista jalkoja niin että roikut käsiesi varassa ja vedä itsesi rauhallisesti ylös (älä hyppää) ja päästä rauhallisesti alas ja taas uudelleen ylös. Jos sulla on avustaja, niin hän voi auttaa jaloista ylös työntämällä. Ole iloinen, kun saat edes yhden! Seuraavalla kerralla saat jo kaksi ja näin se homma etenee.

Kannattaa harjoitella ylätaljaa leveällä otteella eteen ja taakse. Siinä kun on tarpeeksi voimaa, niin sitten jaksaa vetää leukojakin, esim. jos jaksat vetää oman painosi verran ylätaljassa.

Leuanvedot ja naiset

Yksi alkuperäisistä tavoitteistani salilla oli pystyä leuanvetoon. Ensi alkuun en saanut yhden yhtä, en myötä- enkä vastaotteella (englanniksihan nämä kaksi ovat helposti erotettavissa kun ensimmäinen on pull-up ja jälkimmäinen chin-up), nyt menee vastaotteella kaksi. Kehitys oli tosi nopeaa, mutta varmasti hidastuu alun jälkeen.

Salilla en ole nähnyt kovin monen naisen leukoja tekevän (ei avustettuna), joten kysyisin nyt muilta mimmeiltä kokemuksianne leuoista. Teettekö niitö, kuinka paljon? Pidättekö niitä hyödyllisinä ja miksi naisten ei oleteta näihin edes pystyvän?

Miten paljon tuo otteen leveys vaikuttaa? Tietty liike kohdistuu eri lihaksiin, mut lähinnä mietin siihen raskauteen?

Ite oon jostain syystä tehnyt aina automaattisesti melko kapealla myötäotteella. Mulla ei käsivarsissa juuri papua ole, joten ei-avustettuna oon saanut tuolla tavalla tehtyä max 3. Avustetussa laitteessa oon saanut kymmenen kilon kevennyksellä menemään vissiin enimmillään 6.

Hankittiin avokin kanssa viime kesänä leuanvetotanko ja tuolloin en saanut yhden yhtä. Aluksi tein toisen avustuksella, sitten ihan pompun kautta jne. Nykyään saan 8 vastaotteella (kädet hiukan hartioita leveämmällä), harjoittelen pari kolme kertaa viikossa. Lisäksi teen silloin tällöin muita selkäliikkeitä (esim. yhden käden kulmasoutua).
Myötäotteella 3! :D

Mä teen molemmilla otteilla ja myötäote ottaa kyllä ehdottomasti tehokkaammin selän alueelle.
Pitäisikin muistaa aina treenata sitä ennen muuta selkätreeniä kun käsissä riittää vielä pitoa.

Myötäotteella saan 5 toistoa ja vastaotteella ennätys on 9 toistoa omalla painolla.
Molemmissa liikkeissä laskeudun suorille käsille enkä jätä ns. puoliväliin.
2 vuoden salilla käynnin aikana en ole kyllä koskaan nähnyt kuin yhden mimmin tekevän leukoja ilman avustusta itseni lisäksi.

Sehän se olisi tavoitteena. Ylätaljalla menee muutama toisto omasta painosta, mutta ei se ole sama asia .. Kun ei nouse niin ei nouse! PItäs treenata taljaa ja negatiivisia monipuolisemmin, pitoja, eri kahvoja tms.

Nyyh, pitkän ajan tavoite eikä vieläkään onnistu !! Ja ei kehtaa salilla rimpuilla negatiivisia :'( Ehkä se tangon kotiin hankkiminen olisi paikallaan ..

Vastaotteella oon yleensä tehnyt leukoi, ennätys joku 10 toistoo omalla painolla, viimeksi kun tehnyt meni 4 :)
Leuanvetotanko hankinnassa kämpille, pääsee taas testaileen paljon menee :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Vastaotteella menee nyt kymppi, kun kesän alussa taisi mennä 2-3, joten harjoittelemalla kyllä saa tulosta. Myötäotteella menee kyllä reilusti vähemmän.

3x5x1 menee, mutta hyvä jos saa sen kaksi toistoa putkeen.

Viime vkolla tuli enkka leuoissa vastaotteella; 10 x omapaino suorin käsin. :rock: (tuuletan itse itselleni :D) Ja elopainoahan mulla on sellaset 64 kiloo. Myötäotteella menee nolot 2, eikä mikää ihmekkää tällä selällä :jahas:

Hieman vajaa vuoden salilla käynnin jälkeen, harjoiteltuani muutaman kuukauden ajan kerran viikossa negatiivisia leukoja 3x5 toistoa, sain tänään himassa eka kerran vedettyä yhden leuan hieman koukistetuilta käsiltä :-D Kolme tein muutaman minuutin palautuksilla. Ylätaljassa en ole ikinä käyttänyt yli 35 kilon painoja eikä se ole kehittynyt juurikaan kevään jälkeen. Oma paino on 58-59 kg. Eli omalta kohdaltani vaikuttaisi, että ylätalja ei korreloi leukojen vetämisen kanssa.

Niin ja otehan oli se helpoin, eli kapea vastaote.

Myötäotteella menee parhaimmillaan 10 toistoa. Riippuen omasta painosta ja kunnosta ;) Ne kun vaihtelee.
Pitkän tauon jälkeen sain pari toistoa tehtyä ja siitä se on kehittynyt taas paremmaksi.
Alkuun aloitettiin tietty nollasta ja tein tosiaan koneen avittamana pitkään, silloin alkuaikoina.

Vastaotteella en edes osaa vetää leuanvetoja kun minusta ne menee ihan väärään paikkaan eikä tunnu hyvälle. Siksi olen aina tehnyt myötäotteella, saan tuntuman selän lihaksiin.

Myötäotteella menee säkällä kaheksan, mutta vastaotteella en saa yhtää, ihan hitusen nousee sieltä ala-asennosta. Ois se hienoo saada myötäotteellaki pari mutta en oo jaksanu kyllä mitekää erityisesti sitä treenaa.

^ tuossa on varmaan joku kirjoitushäiriö kun ensin myötäotteella menee säkällä kahdeksan ja toisessa lauseessa toivotaan että menis edes pari :)

Oliko niin että vastaotteella kahdeksan, myötäotteella taas ei - vai toisinpäin?

Ei sillä että olisi merkitystä edes, mutta osui vain silmään ristiriita :)

Minusta on jännä että ne jotka vetää myötäotteella paljon, eivät saa vastaotteella juuri mitään. Mulle kun se myötäote on paljon raskaampi.

Mulla menee omalla painolla 13 leukaa, 10kg lisäpainon kanssa saan 5 toistoa (oma paino 50kg). Ihan mukava kehitys mielestäni kun aloittaessani salin n. 2v sitten en saanut tehtyä yhtään toistoa. :)

^

Minusta on jännä että ne jotka vetää myötäotteella paljon, eivät saa vastaotteella juuri mitään. Mulle kun se myötäote on paljon raskaampi.

Mulle on käynyt näin- aloitin leuanvedon vastaotteella, jolloin vetelin sellasia 6-10 sarjoja, myötäotteella pyristelin 2-3 (oma paino noin 60kg). Otin sitten myötäote vedot mukaan selkäreeniin alkuun, eli kokeilin aina "lämmittelyksi" montako menee- ennätys 14. Nyt vastaotteella vedot tuntuu tosi hankalilta. Kyllä niitä vielä menee 6-8, mutta jotenki se tuntuu vaan hankalalta.. Lisäksi teen niitä vetoja joissa laitan sellasen v-kahvan leuanvetotankoon ja vetelen siitä (niinku ylätaljaa kapeella eteen) siitä mä tykkään ja se veto tuntuu niin hyvälle selässä ja toistoja tulee 10 pintaan.

oho! 14 on paljon naiselle ja hyvin kyllä vedät! :)
Selkätreenin alkuun mäkin teen ne myötäotevedot. Sain sentääs viimeksi nostetua määrän kuuteen toistoon, tosin laskeudun ihan suorille käsille ja ihan alas.

Mutta jospa sitä kiipeilyharrastuksen myötä oppii käyttämään voimiaan nostoissakin eritavalla ja kieltämättä punttiharrastuksesta on hyötyä kiipeilyssä kun tekniikkaa ei vielä ole :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom