Lepopäivä

Treenaan 6 päivänä ja lopussa lepopäivä.

Kaksi vaihtoehtoa:
1) Se mitä tein nyt ennen lepopäivää. Viimeisenä päivänä sarja leukoja. 2.5h palautuksella kuusi kertaa päivässä. Jossa viimeinen sarja hyytyi vähän liikaa, joten olisi ollut hieman aiemmin parempi jättää kesken. Jättää kesken huomioiden, että seuraavana päivänä lepopäivä. No lievä moka, mutta ei paha. Treenin tavoitteena saada leuat tasolle, että pystyn tekemään niitä sarjoina haluamillani toistomäärillä, ja otteilla / leveyksillä jne.

Eli niin kova treeni ennen lepopäivää, että elimistö vaatii levon.

2) 6 päivää kovaa niin, että elimistö vaatii lepopäivän selkeästi noista yhteisrasitteista. Tässä tavassa ongelmana itselle, että vaatii niin paljon kuitenkin sarjoja, että tasapainoilua siinä, että vetää hieman yli sen mitä elimistö pystyisi ottamaan vastaan ilman välipäiviä.

Ennen kuin aletaan sanomaan, että pitäisi levätä enemmän niin uinnin puolella esimerkiksi Michael Phelps ei pitänyt kymmeneen vuoteen yhtään vapaapäivää niin että se olisi lukenut treeniohjelmassa, ja huippupyöräilijöille kolmen tunnin kevyt polkeminen on lepopäivä.

Tuo kumpi on parempi 1 vai 2 riippunee varmaan millaista treenijaksoa sattuu vetämään. Nyt aloittaessa itselle se on mielestäni se ainoa oikea. Kaikkea lisää sen verran, kuin vaan elimistö ottaa kunnolla vastaan. Helppo seurattava, koska alussa parikin päivää missä ei kehity on merkki siitä, että jotain menee väärin. Voluumia, intensiteettiä jne. lisäten.

Viimeksi muokattu:
Kestävyyspuolella homma menee eri tavalla. Älä vertaa vahvasti eri ominaisuuspohjasia lajeja. Älä. Kyllä voimailijatki voi usein treenailla, mutta ei se ollenkaan oo sillai enempi parempi. Ei taatusti ole. Mulla on MM-tasolle asti ollut vain 2x viikossa treenaava, joten se siitä ihan esimerkinkin valossa.

Kestävyyspuolella homma menee eri tavalla. Älä vertaa vahvasti eri ominaisuuspohjasia lajeja. Älä. Kyllä voimailijatki voi usein treenailla, mutta ei se ollenkaan oo sillai enempi parempi. Ei taatusti ole. Mulla on MM-tasolle asti ollut vain 2x viikossa treenaava, joten se siitä ihan esimerkinkin valossa.

Ehdottomasti noin. Ja tosiaan luonnollisesti kestävyyslajeissa kukaan ei voisi menestyä noin pienillä treenimäärillä.

Pidän kuitenkin itselleni tällä hetkellä sopivana, että treenaan määrällisesti paljon. Josta en tällä hetkellä lähde luopumaan siksi, että osa ihan huipuistakin treenaa paljon vähemmän määrällisesti.

Jolloin siis kysymys on lähtien siitä, että treenaa kuutena päivänä viikossa miten lepopäivä kannattaisi ajatella. Lepona pääasiassa edellisen päivän omaan tasoon eläimellisestä treenistä, vai lepona koko viikon kertyneestä rasituksesta? Tuolla treenitavallahan ainoa päivä, jossa voit treenata itsesi niin loppuun, ettei seuraavana päivänä treeni maistu on päivä ennen lepoa.

Mulla on mukana muutamia ns. pitkin päivää treenaajia. Lapsia, töitä jne, millä ei normi salitreeniajat onnistu. Tällai on esim just leuoissa saatu aika kovaa kehitystä, 19-->65*op. Aikajänne semmonen 5kk. "Treenejä" päivässä 3-8 kpl.

Samalla ideologialla treenaa koko kroppaakin pari. Ei se paha ole, JOS se toimii sulle. Eli jos kehityt, turha murehtia.

Unohda nyt se ittensä "täysin loppuun" treenaaminen. Se ei ole lainkaan fiksua saati tarpeellista. Sun vaihtoehdoista siis se parempi on: kaikista päivistä kumuloitunut rasitus ja sit lepo.

Olen itse kyllä huomannut että mitä enemmän treenaa tosissaan noin yleensä ottaen, sitä parempaa on kehitys, mutta samalla pitää seurailla milloin on tarvetta pitää lepoa. Mulle tulee sellainen levoton, ärtyisä ja masentunut fiilis jos alkaa pukkaa alipalautumista, ja se on lähtenyt aina nopeasti pois kun on malttanut hetkenkin ottaa vähän iisimmin.

Kuten jto sanoi, vertaat liikaa eri lajeja keskenään. Sanoit että haluat maximivoimaa. Ota joku simppeli voima ohjelma ja ala treenata. Tällä palstalla on valmiita ohjelmia jotka toimivat pomminvarmasti. Jotenkin sellanen kutina että analysoit ja hienosäädät asioita liikaa, jolloin koko treeni kärsii. Lepopäivästä sen verran että ota niitä kun siltä tuntuu. Niitä ei ole pakko päättää etukäteen, koska kropan suorituskyky vaihtelee. Pitää osata ottaa ylimääräisiäkin lepopäiviä jos kroppa sitä huutaa. Ja toisaalta lepopäivän voi perua jos tuntuu ettei sitä tarvitse ja potkua löytyy. Itselle ei toimi jos nakkelen kalenteriin etukäteen lepopäiviä. Muuttuvia tekijöitä on niin paljon että lepopäivät ovat liukuvia ja osuvat mihin osuvat.

Noin sivuhuomiona, eikös monet täälläkin ole tehneet push/pull/legs 2 kertaa viikossa, eli 6 treenipäivää? Eipä tuon mikään maailman ihmeellisin asia pitäisi olla, mutta varmasti vaatii paljon palautumiskapasiteetilta ja rauhallisesti kannattaa totutella. 6 koko kropan treeniä viikossa alkaa sitten olemaan jo aika extremeä...

@ToistoPakko123 voithan sä ottaa 3 kertaa viikossa voimaohjelman ja jakaa liikkeet kuudelle päivälle jos haluat päivittäin tehdä. Boxin sisällä ei ole pakko olla, mutta oman palautumiskapasiteetin sisällä kyllä. Ja voihan siihen vaikka tehdä leukoja vähän useammin kuin ohjelma määrää, jos niissä haluat nopeampaa edistystä.

Noin sivuhuomiona, eikös monet täälläkin ole tehneet push/pull/legs 2 kertaa viikossa, eli 6 treenipäivää? Eipä tuon mikään maailman ihmeellisin asia pitäisi olla, mutta varmasti vaatii paljon palautumiskapasiteetilta ja rauhallisesti kannattaa totutella. 6 koko kropan treeniä viikossa alkaa sitten olemaan jo aika extremeä...

Boxin sisällä ei ole pakko olla, mutta oman palautumiskapasiteetin sisällä kyllä. Ja voihan siihen vaikka tehdä leukoja vähän useammin kuin ohjelma määrää, jos niissä haluat nopeampaa edistystä.

Ehkä tuollaista push/pull/legs:n ja kokovartalon välimuotoa voisin yrittää. Painottaen alle 10 toistoihin.

Palautumiskapasiteetti on juuri se vahvuus mikä minulla on. Uinnissa tehdään sen määrän lisäksi paljon luokkaa 10-20s kovia toistoja. Ja siihen tottuu, että se treeni on taas seuraavana aamuna, kun illalla noita on sarjana. Se että pidin pitkän tauon välissä on tuntunut vaikuttaneen tuohon todella vähän.

Enkä siis ole keulimassa siitä, kuinka palautumiskapasiteetti tekisi touhuistani jotain ylivertaista. Ei vaan voiman kannalta pohjani uinnista on paljon huonompi pohja voimaharjoitteluun, kuin vaikkapa voimistelu. Jostain painista puhumattakaan.

@ToistoPakko123 muista kumminkin että uinti ja muut kestävyyttä vaativat lajit eivät ole sama asia kuin voimaharjoittelu. Tottakai juoksua, nyrkkeilyä, uintia, tennistä ja muuta voi treenata vaikka 12x viikossa. Voima treeni rassaa hermostoa ihan eri tavalla. Olet nopeasti jumissa ja hermosto piiputtaa ylikuntoa jos ryskät punttia 6x viikossa kokoajan. Jos haluat treenata paljon, ota useampi laji. Tai korvaa osa puntti treeneistä aerobisella treenillä tai kehonhuolto päivillä. Treenaan minäkin 6-7x vko, mutta minulla on monta eri ominaisuuksia painottavaa lajia. Nyrkkeily aerobisena, vahvinmies lajit päälajina, puntit apu lajina ja perus aerobista seassa. Esim tämän päivän "treeni" oli ohjattu kehonhuolto jumppa. Jos ottaisin pelkkää punttia en todellakaan treenaisi 6x viikossa. Kroppa menee todella tukkoon. 4x viikko olisi valintana silloin.

Voima treeni rassaa hermostoa ihan eri tavalla. Olet nopeasti jumissa ja hermosto piiputtaa ylikuntoa jos ryskät punttia 6x viikossa kokoajan.

Jos ottaisin pelkkää punttia en todellakaan treenaisi 6x viikossa. Kroppa menee todella tukkoon. 4x viikko olisi valintana silloin.

Pidän täysin mahdollisena, että tällä hetkellä kyseessä on se, että hermosto ei ole erityisen hyvin pelissä mukana. Jota tukee jatkuvat suuret tulosparannukset. No treenaan määrällisesti paljon, kunnes huomaan ettei se ole hyvä idea.

Uskon tietäväni miltä ylikunto tuntuu aika sen alusta asti.

Niin kauan kuin tuloskehitys jatkuu JA tunnet itses palautuneeksi, virkeeksi muutenkin ja nukut hyvin, menee ok. Onko se kehitys nyt ollut millanen ja millä aikavälillä?

Niin kauan kuin tuloskehitys jatkuu JA tunnet itses palautuneeksi, virkeeksi muutenkin ja nukut hyvin, menee ok. Onko se kehitys nyt ollut millanen ja millä aikavälillä?

Pari kuukautta ja joka treenillä reilusti ylös. Eli kun olen tehnyt lihaksia parin päivän välein, niin jokainen kerta on mennyt edellistä treeniä paremmin.

Sitä erityisesti en odota, että vastaava jatkuisi louttomiin. Luonnollisesti. Mutta jos olisin nämä pari kuukautta treenannut 3* viikko, niin olisin jossain hyvin kaukana siitä, missä olen nyt.

Tuloksellisesti mallia penkki, joka on itselleni ollut aina heikko kohta 50kg --> 80kg (omaa painoa 70kg). Muut tulokset parantuneet samaa luokkaa.

No etpä voi tietää, missä olisit 3x/vko -treenillä, kun et oo tehnyt. Ja... eikös "parin päivän välein" jotakuinkin ole 3x viikossa...? No enivei peräkkäisinä päivinä voi vallan hyvin treenailla voimapuolellakin, ku pitää jonku tajun tekemisistääbän, eikä väkisin puske meneen. Siitä hyvänä esimerkkinä oma lajini kalliokiipeily ja boulderointi erityisesti.

No etpä voi tietää, missä olisit 3x/vko -treenillä, kun et oo tehnyt. Ja... eikös "parin päivän välein" jotakuinkin ole 3x viikossa...?

En ainakaan itse pystyisi tekemään luokkaa 30 kolmosen sarjaa tehokkaasti. Jota vaatisi, jos pitäisin voluumin samana ja kävisin 3 krt viikossa.

Voi sopia jollekin, mutta ainakin itselleni toista tuntia salitreeni on liian pitkä.

Väitän oikeastaan, että pystyn sanomaan, etten olisi lähellekkään samassa kehityksessä 3 krt viikossa treenaten. Johtuen siitä, että tuntuma tekemiseen on aivan erilainen, kun jotain tekee vähän väliä. Tuo ainakin itselleni. Keho on ihan eri tavalla mukana ja tekniikka pysyy parempana. Sitten kun treenipäiviä alkaa olla paljon takana tuo toki muuttuu.

Tuo oikeastaan yksi merkittävä syy, miksi aloin tänne kirjoittamaan. Älkää ihmiset, joilla on vankka urheilutausta takana ja sitten tauko uskoko automaattisesti sitä, että teidän kannattaisi aloittaa rauhassa 3 krt viikossa treenillä (ottaen ohjelmaksi jonkun geneerisen kaikille aloittajille ohjelman). Ette silloin hyödynnä välttämättä vahvuuksianne.

Viimeksi muokattu:
Ei volyymin samankaltaisuuteen ole mitään tarvetta, jos toistoja tulee vähemmän. Eikä tässä kestävyysurheilijasta voimailijaksi -jutussa ole ollenkaan pakko mennä tosi lyhyisiin sarjoihin. Perusvoimaharjoittelu 6-12 toiston sarjoilla pelaa oikein hyvin.

Ensin kyselet kaikenlaista, mutta et kuitenkaan suostu uskomaan tai pahimmassa tapauksessa jopa tyrmäät täysin toisten mielipiteet. Ja tämän jälkeen alat vielä itse kertomaan miten asiat pitäisi tehdä.

Internet on täynnä valmiita hyviä ohjelmia eri tarkoituksiin ja niitä voi tarpeen mukaan hieman muutella, joten älä yritä keksiä pyörää uudestaan. Tulokset varmasti nousevat alkuun millä tahansa räpellyksellä, mutta fiksulla ja ennen kaikkea omiin tavoitteisiin sopivalla ohjelmalla saat alusta asti homman rullaamaan siten, että kehitys jatkuu ja kroppa ei yhtäkkiä sano itseään kokonaan irti.

Mä vaihdoin treeni ohjelman niin että teen koko kropan ma ke pe ja penkki kehittynyt 4kk 65kg->105kg. Ennen treenasin ma ti to pe ja kroppa meni aivan tilttiin ja kehitys hyytyi. Enempi ei aina ole parempi vaan se laatu ja siihen oheen ruoka,uni,lepo. Itse huomasin uudella ohjelmalla todella hyvää kehitystä ja kroppa kiittää. Tietysti kaikille toimii omat juttunsa kaikille ei samat asiat sovellu. Ja muistaa myös kevyet viikot väliin ottaa. Jos kauhee himo tulee ni meen tekee porraskonetta tai vetää 10km kävelyn.

Mä vaihdoin treeni ohjelman niin että teen koko kropan ma ke pe ja penkki kehittynyt 4kk 65kg->105kg. Ennen treenasin ma ti to pe ja kroppa meni aivan tilttiin ja kehitys hyytyi. Enempi ei aina ole parempi vaan se laatu ja siihen oheen ruoka,uni,lepo. Itse huomasin uudella ohjelmalla todella hyvää kehitystä ja kroppa kiittää. Tietysti kaikille toimii omat juttunsa kaikille ei samat asiat sovellu. Ja muistaa myös kevyet viikot väliin ottaa. Jos kauhee himo tulee ni meen tekee porraskonetta tai vetää 10km kävelyn.

Mun lemppari kanssa on 1-jakoinen jos ja kun vaan palautumiskapasiteettia on
Voimabodaillessa eri liikkeet eri päivinä(Penkki/Vinopenkki/Pystypunnerrus, Kyykky/Etukyykky/Boxikyykky, Mave/Sjmv/Rive, Soutu/Taljat(leuat) ja vaihtelevia vatsoja)
Ja voimaa ostaessa yleensä penkki ja kyykky about jokakerta (välillä tietty mave kerran viikkoon tai harvemmin 1 kyykyn sijaan) + vaihtelevat liikkeet selälle, olkapäille ja keskivartalolle).

Back
Ylös Bottom