Lentosimulaattoriin sopiva ilotikku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lepex
  • Aloitettu Aloitettu
Ehtoota,

olis varmaan edessä ostos ilotikun hankintaan, ajattelin alkaa ihan oikeasti harjoittelemaan simulaattorilla lentämistä.

Nyt haluaisinkin kuulla käyttäjiltä kommentteja joystickeistänne (siis tietokonepeleihin tarkoitetuista! ;) ) ja mitä tikkuja teillä yleensä on?
Valaiskaa toki hieman palstalaiset, varmasti harrastajia löytyy ainakin muutama.

Itelläni on ehdokkaina alustavasti seuraavat tikut:
hotas_logos.gif

Thrustmaster Hotas Cougar ovh. n.370€

ja

837_01.jpg

Ch USB Combatstick 568 -USB, hintaa olisi käytettynä 3 pelin kanssa n.110€.

Valaiskaa n00bia! :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos sulla on varaa Hotasiin niin ostat tietysti sen, paras mitä rahalla saa.. :D
Nuo kaks vaihtoehtoa ei paini edes samassa sarjassa, hotas on kaiken lisäks täyttä rautaa, napitki! :eek:

Aloittelijalle Hotas on kyllä niin HC tikku, että suosittelisin ennemmin ostamaan jonkun halvan perustikun, ja sitten vuoden päästä miettimään sitä hotasia uudelleen. ;)

Mulla on itselläni tuollainen CH Combatstick, mutta peliporttiin, ei USB:nä, ja maksoin siitä käytettynä 15euroo. Aivan erinomainen perustikku mulle joka silloin tällöin pelailee I-War 2:sta. Nappeja on ihan riittävästi, kahva on aika isoon käteen paremmin sopiva, ei muuten meinaa ylettää kurottelematta peukalolla ylimpään nappiin. Kahvan alaosassa on yks ihan turha nappi, se on pohjassa jatkuvasti.

CH ja Thrustmaster on ne parhaat merkit, Saitekit ja Logitechit on ihan leluja.

Jees, kiitoksia valaistuksesta. Olishan toi aika öky ohjaimeksi tuo Hotas....

Mites sitten, kannattaako ostaa Forcefeedback ohjainta vai onko siitä vain haittaa oikeassa simulaatorissa?

Itse tykkään forcefeedback ohjaimesta. Antaa uudemmissa peleissä mukavan tuntee, vaikkapa syöksykierteen alkaessa/hieman ennen sitä. En sitten tiedä kuinka monesta pelistä sille tuki löytyy.

Jos mechwarriorit kiinnostaa, niin niitten pelaamiseen aivan ehdoton tikku vaikka tuo combatstick. Partsun kanssa samaa mieltä muuten ohjainten merkistä, mutta omaan saitekin padiini olen ollut todella tyytyväinen. Yllätyin suorastaan koska en niin halvalta(15€) padilta paljoa odottanut.

Cougariin en itse koskisi ellen olisi valmis sijoittamaan about 300€ ylimääräistä sen "modaamiseen". Vaikka ei uskoisi, sen sisällä on halpisrojut (mm. potentiometrit) jotka rupeaa reistailemaan 100%:lla varmuudella. Toisilla lähes heti, toisilla myöhemmin, toisilla ei välttämät kuin monen vuoden päästä. Modaamisen jälkeen Cougar on luonnollisesti ykkönen, mutta ilman niitä CH taitaa viedä pidemmän korren. Äärimmäisen harvoin kuulee valituksia CH:n tikuista, kun taas Cougarista kuulee vähän väliä. Meeppä tänne niin sieltä selviää mitä tuohon Cougariin on saatavilla ja mitä mieltä käyttäjät siitä on.

Partsu: X45 & X36 eivät tosiaan ole mitään leluja. Niiden hintaan saa älyttömästi toimintoja jne, pitäisi riittää monille pitkäksi aikaa. Hinta-laatusuhde on siis kohdillaan. Turha lähteä vertaamaan kolmensadan euron tikkuihin. :):kippis1:

FFB:stä sen verran, että moderneissa hävittäjissähän ei FFB:tä ole. Makuasia kaiketi, minä en ostaisi lentosimuihin tikkua jossa FFB on. Jotain osviittaa antaa, että CH:n, Thrustmasterin ja Saitekin parhaimmissa tikuissa ei sitä ole..

Joops, jotenkin tuntuu aika turhalta joystickissä force feedback, ratissa asia onkin sitten ihan eri. Enemmän ne nykimiset minua ainakin häiritsee, mutta kai se on pitkälti tottumiskysymys. Vanhemmista peleistä on varmaan aika turha odottaa force feedback tukea.. ;)

Saitekin X45:sta olen joskus hypistellyt, mutta minun makuuni turhan heppoisen oloinen, ja tikun muotoilu oli aika outo. Kaasukahvaa hakevalle Saitekki on tottakai halpa vaihtoehto, mutta silti ehkä satsaisin CH:n samanhintaiseen tikkuun. :D

Eli kaikesta päätellen ja riveistä ja niiden välistä lukien tuo Ch USB Combatstick 568 olisi oiva valinta, varsinkin kun sen saisi edullisesti?

Taidan ton Hotasin nyt sivuuttaa, se on niin kallis.

lepex sanoi:
Eli kaikesta päätellen ja riveistä ja niiden välistä lukien tuo Ch USB Combatstick 568 olisi oiva valinta, varsinkin kun sen saisi edullisesti?

Taidan ton Hotasin nyt sivuuttaa, se on niin kallis.

Ainoa ongelma siinä on ilmeisesti se, että siinä ei tule sitä kaasukahvaa mukana. Hyvä tikku ihan varmasti joka tapauksessa. :)

No niin, ostin nyt sitten Ch USB Combatstick 568 -USB tikun, ja sain 3 peliä päälle. Hintaa hurjat 90 euroa. HItto kun vielä olis aikaa pelata ja reenata tätäkin...

IL-2 Sturmovik, Lock On ja Falcon 4.0. Tosin, tuo falcon on vielä kokeiluasteella ja harjoittelen pelaamista tuolla IL-2:lla. Ei ole tod. helppoa. Ampuminen helvetin vaikeaa jos onnistuu lähtemään ilmaan koneella. Entä ite?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom