Lennonjohtajakoulutus

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuuluuko tuon koulutuksen pääsykokeisiin jonkinlainen karsinta, jossa absolutistit ja helposti humaltuvat henkilöt tiputetaan armotta pois?

Melkoista bileporukkaa.
 
Hain minäkin tuossa vuodenvaihteessa, mutta en ole ihan varma kiinnostaako niin paljoa. Pidän kuitenkin ovet auki ja ilmeisesti on ihan kiinnostavat pääsykokeekin sitten edessä. Jos nyt ekaks se ammattilentäjän lupakirja kuitenkin :D

E. Voisiko joku moderaattori ystävällisesti korjata tuon otsikon yhdyssanavirheen, ei muuten niin häiritsisi, mutta tää on kuitenkin koulutusta koskeva ketju.
 
Tänä päivänä on 40-50 tuoretta lennonjohtajaa työttömänä, pelkkiä pätkätöitä lähivuosina nähtävästi vain luvassa. Ilmeisesti samanlainen ilmiö kyseessä kuin poliisien kohdalla, eli koulutetaan joka vuosi vakiomäärä oli niitä töitä tai ei. Sitä en tiedä vaikuttaako Tampereen toimintojen siirtyminen Vantaalle millään lailla uusien työllistymiseen, mutta voi olla että "sopivassa iässä" olevat päättävät jättää siirtymättä töiden perässä. Sinällään varmasti todella mielenkiintoinen ja vaativakin ammatti, harmi vain että työtilanne ei tällä hetkellä uusille ole paras mahdollinen.
 
Tänä päivänä on 40-50 tuoretta lennonjohtajaa työttömänä, pelkkiä pätkätöitä lähivuosina nähtävästi vain luvassa. Ilmeisesti samanlainen ilmiö kyseessä kuin poliisien kohdalla, eli koulutetaan joka vuosi vakiomäärä oli niitä töitä tai ei. Sitä en tiedä vaikuttaako Tampereen toimintojen siirtyminen Vantaalle millään lailla uusien työllistymiseen, mutta voi olla että "sopivassa iässä" olevat päättävät jättää siirtymättä töiden perässä. Sinällään varmasti todella mielenkiintoinen ja vaativakin ammatti, harmi vain että työtilanne ei tällä hetkellä uusille ole paras mahdollinen.

Onneksi EASA:n ihanassa maailmassa myös muuttaminen ulkomaille on mahdollista. Jenkeissä ainakin ikäraja uusille lennonjohtajille on kaiketi max. 30v. Sinänsä ihan kiinnostava duuni juu, mutta sitä stressin määrää. Tullut katsottua noita Aircrash Investigation- dokumentteja ja käy sääliksi niitä lennonjohtajia jotka on onnettomuuden aikaan ollut töissä, saati sitten osana syytä. Lentäjänä sentään lähtee oma henki samalla.
 
Onneksi EASA:n ihanassa maailmassa myös muuttaminen ulkomaille on mahdollista. Jenkeissä ainakin ikäraja uusille lennonjohtajille on kaiketi max. 30v. Sinänsä ihan kiinnostava duuni juu, mutta sitä stressin määrää. Tullut katsottua noita Aircrash Investigation- dokumentteja ja käy sääliksi niitä lennonjohtajia jotka on onnettomuuden aikaan ollut töissä, saati sitten osana syytä. Lentäjänä sentään lähtee oma henki samalla.

Kaveri aloitti syksyllä opiskelun lennonjohtajaksi. Muistaakseni hän mainitsi että Jenkeissä on jokin eri systeemi käytössä, eli Suomessa käydyllä tutkinnolla voi työskennellä suomessa ja muualla Euroopassa, mutta ei Jenkkeihin tuo ei käy suoraan ilman lisäkoulutusta.

Varsinaisesta opiskelusta hän kertoi, että se on todella intensiivistä ja vauhti on kova. Mikäli olet kipeänä muutaman päivän, tiput kyydistä heti.

Voin olla aivan totaalisen väärässäkin tässä asiassa sillä omakohtaista kokemusta ei ole, mutta muistelin hänen näin kertoneen.
 
Kaveri aloitti syksyllä opiskelun lennonjohtajaksi. Muistaakseni hän mainitsi että Jenkeissä on jokin eri systeemi käytössä, eli Suomessa käydyllä tutkinnolla voi työskennellä suomessa ja muualla Euroopassa, mutta ei Jenkkeihin tuo ei käy suoraan ilman lisäkoulutusta.

Varsinaisesta opiskelusta hän kertoi, että se on todella intensiivistä ja vauhti on kova. Mikäli olet kipeänä muutaman päivän, tiput kyydistä heti.

Voin olla aivan totaalisen väärässäkin tässä asiassa sillä omakohtaista kokemusta ei ole, mutta muistelin hänen näin kertoneen.

Juu, ei voi suoranaisesti mutta noi luvat voi aina konvertoida. EASA nyt viittaakin European Aviation Safety Agencyyn, enkä toki tarkoittanut ett Yhdysvallat olisi osana tätä. Täällä rapakon takana on käytössä FAA (Federal Aviation Administration) ja mulla on kyllä kokemusta molemmista, kun omaan molempien lupakirjoja. En mä tiiä kuinka tosissani oon, mutta aina on ihan hyvä olla jonkin asteen "plan B", jos asiat ei mene niin kuin Strömsössä. Kuitenkaan koska korkeakoulua en ole käynyt, enkä luultavasti edes tule käymään, on hyvä olla muutama ammatillinen koulutus alla.
 
Toiveikas

Mä tein ton verkossa olevan kokeen. Kai siinä haettiin sitä, että osaa ettiä nopeesti tietoa. Voisin kuvitella, että tossa duunissa siitä on hyötyä. Löysittekö kaikkiin vastaukset ja paljon meni aikaa? Itellä meni about 12 min ja aika varmaan kaikki oikein. Toivotaan, että kokeet jatkuis..
 
Ai hitto, hyvä kun muistutitte :D Raportoin kun oon tehnyt!

E. Ei ollut vaikea, kaikki löytyi helposti dokumentista. Vähän jännältä tuntuu lukea näitä suomeksi kylläkin ja vielä oudompaa on, että lennonjohtajalta vaaditaan vain tason 4 englannin taitoa. Käytännössä siis tarkoittaa että osaa keskustella, mutta ei välttämättä ymmärrä tai osaa selittää kaikkea.

http://www.englishforaviation.com/ICAO-requirements.php
 
Mä tein ton verkossa olevan kokeen. Kai siinä haettiin sitä, että osaa ettiä nopeesti tietoa. Voisin kuvitella, että tossa duunissa siitä on hyötyä. Löysittekö kaikkiin vastaukset ja paljon meni aikaa? Itellä meni about 12 min ja aika varmaan kaikki oikein. Toivotaan, että kokeet jatkuis..


Toivotaan, toivotaan.. Itellä meni reilu 5 min. Ois menny varmaa vähemmänki mut en hoksannu et se kello alko jo juoksemaa ku join kahvia ja tutustuin siihen tehtävänantoon :D
Olin kyllä sen jälkeen sitten melkosis fiiliksis että olikoha siel joku extranappi jossai et ku ois lukenu paremmi jonku alareunan et pääsee oikeesee kokeesee :P
 
Toivotaan, toivotaan.. Itellä meni reilu 5 min. Ois menny varmaa vähemmänki mut en hoksannu et se kello alko jo juoksemaa ku join kahvia ja tutustuin siihen tehtävänantoon :D
Olin kyllä sen jälkeen sitten melkosis fiiliksis että olikoha siel joku extranappi jossai et ku ois lukenu paremmi jonku alareunan et pääsee oikeesee kokeesee :P

Ai se meni noin, että kello lähti käyntiin jo ohjeissa. No voi p.....e. Mullakin oli se sivu auki jonkin aikaa, ennen kuin menin kysymyksiin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom