Ensinnäkään se 3000 cooper ei takaa mitään. Käytännössä kaikki lehti yms lähteen joita on tullut vastaan vuosien varrella sanoo että käytännön miniraja on 3300 koska hakijat ovat todella kova kuntoisia. Toki papereissa edelleen lukee se 3000 koska se on käytännön alaraja josta ei tingitä, mutta hakijoiden kova kunto on nostanut pääsyrajan käytännössä tuonne 3300 metriin.
Ei sinne mitään 3300 coopperia tarvita. Itse juoksin 12:43 ja paras koskaan juoksemani coopper on noin 3100m, n.83kg painoisena. Tosin tuolloin reppujuoksun aikaan olisin
ehkä pystynyt juoksemaan enemmän, koska olin "elämäni kunnossa". Ihan legendaa siis tuo 3300m "käytännön vaatimus". Pisteitä kun on tuon 34-37 väliin ja jos et pääse, niin ei ollut pääkoppa niin hyvä kuin muilla hakijoilla.
Jalkatreenin
voi erittäin hyvin korvata juoksemisella, mikäli LJK on ainut tavoite. Silti en niitä kokonaan hylkäisi, koska ei niistä kovin suurta haittaa ole oikein ohjelmoituna ja ei ne jalkatreenit estä LJK:hon menoa.
Reppujuoksussa parhaat ajat veti "heinäkepit" kestävyysurheilijat, eli ampumahiihtäjät yms. suunnistajat. Joten kyykyn
ei tarvitse olla mitenkään kovin kummoinen siinä pärjätäkseen. Toki palveluksessa erot tasoittuu - metsässä hieman tasoittuu kun lyödään kevyelle kaverille hieman painoa selkään. Mut se on sitten sen ajan murheita..
Painojen kanssa on varmaan hyvä treenata juoksua ainakin kerran tai pari. Itse en treenannut kuin kerran, silti irtosi 40p kiitos hiihdon. Se ei siis ole välttämättömyys. Mitään masokistista elämää en harrastaisi (ts. jotain painojen kanssa kävelyä), niitä painoja "saa" palveluksessa kantaa kyllä ihan tarpeeksi silloinkin ja yhtä paskaa se on joka kerta :D Mut mä oonkin vähän mukaavuudenhaluinen.
Jalkatreenistä on ehkä suurin hyöty siinä, mikäli ei hyppää 240cm kylmiltään. Itsellä ainakin parantunut kyykky nosti ainakin 20cm tuota tulosta, tosin 1p lisää on aika vähän jos juoksee kovaa. Crossfit-treeni lienee "lajinomaisinta" LJK:ta ajatellen. Ketjun aloittajalla on varsin hyvä paino hyviin tuloksiin pääsemiseen.
Ite en juossut
koskaan yli 30min lenkkejä, koska vihaan juoksemista ja olin laiska.
Mut JOS siis ainoastaan on tavoitteena LJK (ei muut urheiluhommat), niin lets face it, lihaskunnosta on naurettavan helppo saada maksimit. Juoksuun auttaa juoksu ja hiihtoon hiihto. Eli jos haluat niissä olla hyvä, toki niitä treenaat.
En lukenut mitä muut kirjoitti.