Lenkki jalkatreenin korvaajana?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sotilaselämää varten ei ole mitään järkeä kasvattaa lihasmassaa yhtään yli tarpeen. Se kuluu kuitenkin pois siellä metsän siimeksessä, jossa ei vastustreenejä pääse heittämään. Jos pyrkimiseen on aikaa noin vuosi, voi puntin pudottaa 1-2 kertaan viikossa ja ne voi sitten vetää ihan tosissaan ja isoilla liikkeillä. Jotta lihaskuntotesteihinkin pääsisi hyvästä asemasta vedetään leukaa, vedetään maasta ja penkataan.

Uiminen, hiihtäminen ja juokseminen saisivat olla suuressa roolissa tällaisessa valmistautumisessa ja niitä pitäisi vetää erilaisilla intensiteeteillä. Kuntopiirit ovat aivan suoraan kohteeseen osuvia harjoituksia LJK-pyrkyrille. Eli viikkoon 2 punttisalia, 2 juoksu/uinti/hiihto treeniä ja 2 kuntopiiriä. Vitutuksen sietokykyä kannattaisi kanssa kehittää.

Ensinnäkään se 3000 cooper ei takaa mitään. Käytännössä kaikki lehti yms lähteen joita on tullut vastaan vuosien varrella sanoo että käytännön miniraja on 3300 koska hakijat ovat todella kova kuntoisia. Toki papereissa edelleen lukee se 3000 koska se on käytännön alaraja josta ei tingitä, mutta hakijoiden kova kunto on nostanut pääsyrajan käytännössä tuonne 3300 metriin.

Ei sinne mitään 3300 coopperia tarvita. Itse juoksin 12:43 ja paras koskaan juoksemani coopper on noin 3100m, n.83kg painoisena. Tosin tuolloin reppujuoksun aikaan olisin ehkä pystynyt juoksemaan enemmän, koska olin "elämäni kunnossa". Ihan legendaa siis tuo 3300m "käytännön vaatimus". Pisteitä kun on tuon 34-37 väliin ja jos et pääse, niin ei ollut pääkoppa niin hyvä kuin muilla hakijoilla.
Jalkatreenin voi erittäin hyvin korvata juoksemisella, mikäli LJK on ainut tavoite. Silti en niitä kokonaan hylkäisi, koska ei niistä kovin suurta haittaa ole oikein ohjelmoituna ja ei ne jalkatreenit estä LJK:hon menoa.
Reppujuoksussa parhaat ajat veti "heinäkepit" kestävyysurheilijat, eli ampumahiihtäjät yms. suunnistajat. Joten kyykyn ei tarvitse olla mitenkään kovin kummoinen siinä pärjätäkseen. Toki palveluksessa erot tasoittuu - metsässä hieman tasoittuu kun lyödään kevyelle kaverille hieman painoa selkään. Mut se on sitten sen ajan murheita..
Painojen kanssa on varmaan hyvä treenata juoksua ainakin kerran tai pari. Itse en treenannut kuin kerran, silti irtosi 40p kiitos hiihdon. Se ei siis ole välttämättömyys. Mitään masokistista elämää en harrastaisi (ts. jotain painojen kanssa kävelyä), niitä painoja "saa" palveluksessa kantaa kyllä ihan tarpeeksi silloinkin ja yhtä paskaa se on joka kerta :D Mut mä oonkin vähän mukaavuudenhaluinen.
Jalkatreenistä on ehkä suurin hyöty siinä, mikäli ei hyppää 240cm kylmiltään. Itsellä ainakin parantunut kyykky nosti ainakin 20cm tuota tulosta, tosin 1p lisää on aika vähän jos juoksee kovaa. Crossfit-treeni lienee "lajinomaisinta" LJK:ta ajatellen. Ketjun aloittajalla on varsin hyvä paino hyviin tuloksiin pääsemiseen.
Ite en juossut koskaan yli 30min lenkkejä, koska vihaan juoksemista ja olin laiska.
Mut JOS siis ainoastaan on tavoitteena LJK (ei muut urheiluhommat), niin lets face it, lihaskunnosta on naurettavan helppo saada maksimit. Juoksuun auttaa juoksu ja hiihtoon hiihto. Eli jos haluat niissä olla hyvä, toki niitä treenaat.
En lukenut mitä muut kirjoitti.

Jos LJK on tavote, niin ei helvetti mitään jalkapunttia tartte. Juokseminen paranee juoksemalla. Voima ei auta coopperissa. Enemmin monipuolista juoksemista. Totuttelee niihin painoihin ym.

Ja mitä määriin ja tehoihin ym tulee. Niin tärkeintä on se, että sun paikat pysyy ehjinä. Eli ei mitään nopeita määrien / vastusten / tehojen lisäyksiä tai muuta vastaavaa. Kiva olla kovassa kunnossa mutta hajalla sitten kun testit tulee. Kiirehtimällä tulee vain vammoja.

Ota aika kriittisesti noi punttihemmojen vinkit, tää kun ei ole LJK palsta, kuten tiedät. Prässi tai kyykky ei sua nyt kauheasti auta. Eteenkään jos olet jo joskus jotain jaloillasi tehnyt.

240cm siis on kiitettävän raja vauhdittomassa pituudessa? :eek: Eipä ole paljon. Muistelen hypänneeni intissä 23v jonkun 270-280cm paikkeilla ja viime kesänä 39v äijänkänttyränä 270cm, mihin en ollut tyytyväinen edes. Toisaalta silloin ehkä 10kg nykyistä kevyempänä olisin nippanappa päässyt 3000m cooperissa, jos siitä olisi luvattu kuntoisuusloma. Koska ei luvattu, niin jolkottelin leppoisasti aina sen "hyvä" arvosanan rajan 2800m yli vain. :D Nyt ei puhettakaan, että menisi 3000m cooperissa.

Yksi hyvä juttu voisi olla monipuolistaa kestävyysreenejä, eli tehdä useampaa lajia. Jos asuu sen verran pohjoisessa, niin korvaa vaikka yhden juoksulenkin viikossa hiihtämällä ja tietysti myös uinti ja fillarointi sopivat siihen. Mutta en ehkä yhtä tai kahta juoksukertaa enempää viikossa korvaisi. Nuo muut lajit siis lähinnä siinä mielessä, että vaihtelun myötä pysyisivät todennäköisesti krooniset rasitusvammat loitolla, mutta silti saisi sydämelle ja keuhkoille aitoa kestävyysreeniä tehtyä.

Ja joo, lihasmassaa ei todellakaan pidä lisätä, se pitää kaikki kuljettaa mukanaan kumminkin ja voi syödä juoksutulosta. Sen sijaan keskikroppaan ja kinttuihin voi järkätä voimaa vatsalihas- ja selkäreeneillä, myös vaikkapa maastanostamisella. Ite koen, että edes parin vuoden maastanostaminen ennen inttiä vahvisti selvästi vahvisti selkää ja auttoi mm. marsseilla, kun oli taakkaa päällä.

Pitäis olla sanat otsikossa melkeinpä toisin päin. Tässähän nyt on päätavoite se lenkki ja kysellään, onko puntista mitään haittaa tai hyötyä siihen.

Mutta varmaan muutamassa kuukaudessa tietää, auttaako nykyinen touhu. Sit on vielä hyvin aikaa muuttaa.

Reppujuoksussa parhaat ajat veti "heinäkepit" kestävyysurheilijat, eli ampumahiihtäjät yms. suunnistajat. Joten kyykyn ei tarvitse olla mitenkään kovin kummoinen siinä pärjätäkseen. Toki palveluksessa erot tasoittuu - metsässä hieman tasoittuu kun lyödään kevyelle kaverille hieman painoa selkään. Mut se on sitten sen ajan murheita..

Suunnistajatkin tarvitsee sen 2x omapainon kyykyssä kansainvälisellä tasolla pärjätäkseen, ainakin niiden lähteiden mukaan mitä minulla on sattunut silmän alle. Aivan kuten soutajat yms. Ratajuoksijat ei tietääkseni aivan näin kovia voimatasoja tarvitse, mutta minun tietääkseni he ovatkin aika iso poikkeus ryhmässä. Hiihtäjien voimatasoista en tiedä oikein mitään ekiä mitään julkaisuja ole sattunut silmiin asian tiimoilta, pirun sääli.

Juu siis tuo minun kirjoittamani 3300 metriä cooperissa, johon aika moni tarttui, tarkoitti siis yleistä cooper-kuntoa. Ei siis koske varsinaista LJK:n testiä. Tuolla lähinnä siis hahmoteltiin sitä että kun aikanaan LJK:hon on päästy 3000 cooperin kunnolla niin nykyään vaaditaan 3300 metrin tulos.

240cm siis on kiitettävän raja vauhdittomassa pituudessa?

Juu on. Ei ole mikään erikoinen (kuten ei kyllä muutkaan lihaskuntovaatimukset - koska niiden ei tarvitse olla erikoisia). Mutta tuo on silti se ainut, jonka voi sössiä esim. 220cm tienoille jos ei osaa tekniikkaa tai ei yksinkertaisesti omaa voimaa. Siinä on kuitenkin vain 2 yritystä. Ainakin itse muistelen monen hypänneen tuohon 230cm-240cm väliin, joten menettivät 1p lihaskunnosta. Joillekin se on helppoa, mutta ei kaikille.
Haastavaa on reppujuoksu ja hiihto. Juoksusta saa pisteitä kovalla työllä. Suhteessa helpompaa pisteitä saa hiihdosta, koska yleensä "etelän poijjat" on huonompia hiihtäjiä, kuin juoksijoita. Joten siinä voi korvata huonoa juoksukuntoa. Niin tein ainakin itse. Mutta jos on juoksumiehiä, ota ihmeessä pisteet pois kuleksimasta.
Testit on todella helpot, reppujuoksua lukuunottamatta. Palvelus on asia erikseen :whip:.

Suunnistajatkin tarvitsee sen 2x omapainon kyykyssä kansainvälisellä tasolla pärjätäkseen, ainakin niiden lähteiden mukaan mitä minulla on sattunut silmän alle. Aivan kuten soutajat yms. Ratajuoksijat ei tietääkseni aivan näin kovia voimatasoja tarvitse, mutta minun tietääkseni he ovatkin aika iso poikkeus ryhmässä. Hiihtäjien voimatasoista en tiedä oikein mitään ekiä mitään julkaisuja ole sattunut silmiin asian tiimoilta, pirun sääli.

Juu siis tuo minun kirjoittamani 3300 metriä cooperissa, johon aika moni tarttui, tarkoitti siis yleistä cooper-kuntoa. Ei siis koske varsinaista LJK:n testiä. Tuolla lähinnä siis hahmoteltiin sitä että kun aikanaan LJK:hon on päästy 3000 cooperin kunnolla niin nykyään vaaditaan 3300 metrin tulos.

Varmaan oot oikeassa. Mut LJK:n testiin treenaava ei niitä tarttee.

Ei kyllä vaadita? Saatan nyt ymmärtää väärin mitä tarkoitat. LJK pääsemiseksi tartteet karkeesti arvioiden vähän hakijoista riippuen noin 34(jopa 32 riittää jos pää ok)-37p fyysistä. Monta kaveria siellä on, ketkä juoksee 3000m-3100m väliin. Tärkeintä on se, että sovit psykologisesti porukkaan ns. kohtuu hyvän peruskunnon lisäksi. Mut eihän sitä toki kannata "matalimpiin tuloksiin" tähdätä, vaan sinne +40p pisteisiin!

Jos tavoitteena on päästä LJK:hon, onko mitään järkeä väsyttää itseään 6 kertaa viikossa salilla? Jos päämääränä on kestävyys, en itse ainakaan kävisi punttia tekemässä kuin ehkä kerran pari viikkoon..

En tiedä tuoko kommenttini mitään uutta keskusteluun, mutta sanon sen kuitenkin.

Tee sitä missä haluat kehittyä ja yksinkertaista treenisi palvelemaan tavoitteitasti karsien_kaiken_ylimääräisen pois. Päätavoitteesi on selkeästi aerobisessa harjoittelussa ja kestävyyskunnossa.

Eli painoliivien kanssa kävelyä/juoksua ja lenkkiä/uintia 4-5krt viikkoon. Salilla kävisin max. 3 krt viikkoon ja suunnittelisin treenin tukemaan tavoitteitani. Isoja liikkeitä semi kovalla intensiteetillä ja alhaisilla sarjapituuksilla. Liikkeinä ehkä takakyykky, raaka rinnalleveto, joku punnerrus, leuat sekä hyppyjä (pituutta ja korkeutta - kehonpainolla) pyrkien noihin yllä mainittuihin voimatasoihin (penkki 1x, kyykky 1,5x, rive >1x oman painon).

3krt viikkoon treenatessa et tarvitse (tai muutenkaan tässä tapauksessa) mitään ylä- alakroppa/lihasryhmäjakoja, lopeta heti alkuunsa ajattelu siitä, että lenkillä käydessäsi treenaan jalkoja tms. Keskity liikkeisiin, älä "jalkoihin" tai "yläkroppaan". Jos haluat olla atleettinen, treenaa sen mukaan.

Treenit jaksottaisin siten, että lepopäivät osuisivat aina ennen salipäiviä (salin jälkeen illalla sitten taas lenkkiä).

Otsikko antaa hieman vinon kuvan asiasta, mutta toisaalta on jutun ydin... Tätä nykyä käyn salilla kuudesti viikossa, päälle uin ja juoksen. Jalkatreenejä en kuitenkaan oikein jaksa tehdä... Ongelmana oikeastaan se, että tarkoitus olisi olla laskuvarjojääkärien riveissä 2015 talvella ja juoksu kunto on tuolla EHDOTTOMAN tärkeä. Täydet 20 pistettä pääsykokeissa saa juoksemalla siis 3000m coopperin 10kg lisäpainoilla. Aika ei millään riitä kaikkeen (eikä moti) joten jalkatreeni päivänä tulee aika useasti valittua kunnon juoksulenkki. Kysyisinkin nyt teiltä näettekö tuollaisesta treenistä kauhuskenaarioita, joissa yläkroppa on pumpattu kahden tikun varaan? En ole hirveän painava ja tavoite painokin vain 70 - 75kg:n välillä (175cm vartta), joten tuskin hirveästi vääristää kropan kuvaa kuitenkaan?!?! Painoa vältän sillä yläkropan lihas, testejä ajatellen painaa pikkuisen liikaa (hiihto ja juoksu ratkaisevia, lihaskunto jne läpihuuto juttuja). Olisiko hyvä säännöstelty vaihtaa esimerkiksi joka toinen jalkatreeni lenkkiin ja pitää joka toinen salin puolella? En laittanut tätä laskuvarjojääkärit 2015 palstalle, sillä tunnen asiaan saavani paremman vastauksen vankan salikokemuksen omaavilta kuin laskuvarjojääkäriksi pyrkivien sekalaiselta joukolta...

3300m Cooperissa, lihaskunnosta kiitettävä ja rinkkaakin jaksoi kantaa kaikkinensa ilman sen kummempaa voimaharjoittelua. Taustalla 12 vuotta futista. Kokemuksesta voisin sanoa, että eniten päästä ja vittumaisesta luonteesta se homma on kiinni.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
3300m Cooperissa, lihaskunnosta kiitettävä ja rinkkaakin jaksoi kantaa kaikkinensa ilman sen kummempaa voimaharjoittelua. Taustalla 12 vuotta futista. Kokemuksesta voisin sanoa, että eniten päästä ja vittumaisesta luonteesta se homma on kiinni.

Eikös se mene näin kaikessa treenaamisessa? :P

Otsikkoon pitää sen verran sanoa, että huvittavaa sinäänsä, kun olen n. 2 vuotta käynyt aktiivisesti salilla ja jos jostain joskus kehuja tulee, niin pohkeista ja niitä en ole eläessäni treeniohjelmaan sisällyttänyt. Jalkapalloa takana yli 10 vuotta. Ehkä se on se tapa juosta päkiöillä :)

Otsikkoon pitää sen verran sanoa, että huvittavaa sinäänsä, kun olen n. 2 vuotta käynyt aktiivisesti salilla ja jos jostain joskus kehuja tulee, niin pohkeista ja niitä en ole eläessäni treeniohjelmaan sisällyttänyt. Jalkapalloa takana yli 10 vuotta. Ehkä se on se tapa juosta päkiöillä :)

Geenit

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom