Lenkkeilystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vesa3
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kun käytte lenkillä niin mikä on hengitystekniikkanne? Mulla ainakin tulee kylki aivan tajuttoman kipeäksi jos juoksen vaikka 1km väärällä hengitystekniikalla. Entä kuinka pitkiä lenkkejä yleensä teette?

Originally posted by vesa3
Kun käytte lenkillä niin mikä on hengitystekniikkanne? Mulla ainakin tulee kylki aivan tajuttoman kipeäksi jos juoksen vaikka 1km väärällä hengitystekniikalla.

Täh? Mun hengitystekniikka on sellainen, että puuskutan just tasan sen verran kun puuskututtaa...:confused:

Re: Re: Lenkkeilystä

Originally posted by jarre55
Täh? Mun hengitystekniikka on sellainen, että puuskutan just tasan sen verran kun puuskututtaa...:confused:

Meinaan että jos juoksee vaikka 10 kilsaa niin kannattaa ehkä miettiä miten hengittää. Itse oon koittanu sellasta että yksi sisäänhengitys ja uloshengitys kahdessa osassa. Eikai siihen välttämättä olekkaan mitään ainutta oikeaa tapaa, tai ainakin moni hengittelee sillä tyylillä mikä itselleen sopii.

Talvella on vähän hankalaa jos on paljon pakkasta. Kylmä ilma sattuu kurkkuun ainakin pidemmillä matkoilla :kuola:

Tähän sanoisin, että juurikin päinvastoin. Jos miettii liian tarkkaan omaa hengitystahtiaan, niin varmasti rupeaa pistämään. Kyllä keuhkot osaavat itse oikean tahdin määrätä.

Jos ja kun rupeaa pistämään kesken juoksun, niin hidasta hieman tahtia ja vedä pari kertaa syvään henkeä. Tämän jälkeen takaisin normaaliin tahtiin. Toistetaan tarvittaessa. Toimii ainakin minulla.

mä ainakin lenkkeilen sen biisin tahtiin, mikä sattuu just tulemaan(kuuntelen kännykän radiota lenkkeillessäni) :) Välillä voi näyttää aika koomiselta :)

Kun käytte lenkillä niin mikä on hengitystekniikkanne? Mulla ainakin tulee kylki aivan tajuttoman kipeäksi jos juoksen vaikka 1km väärällä hengitystekniikalla. Entä kuinka pitkiä lenkkejä yleensä teette?

Mä juoksen lenkin noin pari tuntia ruokailun päättymisen jälkeen. Syön aina tuhdisti. Lenkki kestää puolesta tunnista 1h 20 minuuttiin, vauhdista ja reitistä riippuen.

Kuvitellaan, että juoksen kahdeksan askeleen ryppäitä. Ykkösellä hengitän sisään ja vitosella ulos. Sisäänhengityksessä en koskaan vedä keuhkoja ihan täyteen koska muuten hengästyn ja alkaa pistellä. Saatan joskus hengittää sisään kahdessa osassa, rytmitys: si-sään ulos, si-sään, ulos.

Tuliko liian epäselvästi?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Jos tulee aina vasen kylki kipeäksi, niin se saattaa johtua pernan pienestä supistumisesta, kun se vapauttaa lisää verta verenkiertoon. Hidastat hiukan tahtia. Hengitystä on mielestäni turha miettiä, se muotoutuu juoksuusi sopivaksi.

Joo, toi ruokailu on mulla ainakin vaikuttanut siihen pistämiseen aika paljon..

Jotenkin mulla menee hengitys silleen, et aina otan happea sisään kun astun oikealla jalalla maahan ja taas ulos vasemmalla.. Siis tää nyt on vaan sellanen, minkä oon huomannu, enkä siis yritä orjallisesti hengittää samaan tahtiin kun mun jalat liikkuu.. Meinaan vois näyttää aika :david: toi juoksutekniikka

:confused:

Mulle on opetettu, että "oikea" tyyli olisi seuraava: ilmaa nenästä sisään ja suusta ulos. Kyllä toi mulla toimiiki, ku vaan jaksaa harjoitella tolla tyylillä.
Nyt talvella on vain hieman huono yleensäkkin lenkkeillä, kovien ja vähemmän kovien pakkasten vuoksi.

Originally posted by CiioN
Mulle on opetettu, että "oikea" tyyli olisi seuraava: ilmaa nenästä sisään ja suusta ulos.

Noinhan sen pitäisikin mennä, mulla vaan on ollut ongelmia nenän kautta hengittämisessä sen jälkeen kun sain viime talvela lätkämailasta naamariin.

Tänään tuli juostua talven ensimmäinen virallinen talvilenkki. Olen siis juossut muutenkin, mutta ensimmäinen kerta kun oli ihan lunta alla. Mahtava fiilis! Juoksin tunnin, ja ensimmäisen 10-15 minuutin aikana oli hieman vaikeuksia saada henki kulkemaan, mikä on kummallista, koska ei täällä Espoossa nyt niin kylmä ole...

Itselleni tuo "oikean hengitystekniikan" korostaminen on ihan outo juttu. Kuulemma koulussa jotkut liikunnanopettajat oikein opettavat, että otat niin ja niin monta askelta, ja hengität sisään, sitten niin ja niin monta askelta, jotta saat hengittää ulos. Minusta tuo on ihan kuttua! 19 vuotta olen enemmän ja vähemmän säännöllisesti juoksulenkkejä tehnyt eikä koskaan ole tarvinnut miettiä milloin pitää hengittää sisään, milloin ulos. Oikea hengittäminen tulee ihan luonnostaan, kunhan vain rennosti pistelee menemään.

Mulle on opetettu että pitää laskee kolmeen ku hengittää sisään (nenän kautta) ja kolmeen ku hengittää ulos (suun kautta)...

Lisäks en syö mitää kahta tuntia ennen lenkkiä tai rupee varmasti pistään. Viimesen kerran juon vettä n. puoli tuntia ennen. Lenkit kestää tunnin verran.

Lisäks ku kiertää ylävartaloo edestakas just ennen lenkkiä ni keuhkot aukee ja muutenki tuntuu et se auttaa pistämiseen mukavasti :)

Jäänyt lenkkeilyt vähiin viime aikoina, mutta..

Jos kylkeen pistää, keskity ulos hengitykseen. Sisään hengitys on refleksi ( no joo, kaippa se ulos hengityskin on :D ), mutta hengittäminen ulos jää monesti vajaaksi, ainakin itselläni.

Suositut

Back
Ylös Bottom