Lehtiä pahvipäillekö?

Joskus on pistänyt mietityttämään se, että kehonrakennuslehdet, eritoten fennougrilaiset ja ruotsalaiset, ovat sisällöltään niin heppoisia. Rehellisesti, kuinka kauan jaksaa lukea artikkeleita ja katsella kuvasarjoja sen ja tämän reeneistä? "Reenijakoni on seuraava: ma sitä, ke tätä, pe tota ja su niitä. Aerobista blaa blaa". "Prottea vähän joka välissä". Siihen lisukkeeksi kuvia kun punnerretaan ja viännetään. Numero toisensa ja vuosi toisensa jälkeen samaa huttua. Naamat vaihtuvat ja mainokset tulevat muhkeammiksi, kuten myös lehdet. Joku Flexkin on aivan mahdoton järkäle, ja mainoksia niin perkeleesti. Välillä menee mainokset ja jutut sekaisin, niin samannäköisiä ne toisinaan ovat.
Ei minulla mitään ratkaisua ole, mutta en yhtään ihmettele jos ajattelevat ihmiset tuumivat kehoporukan olevan jokseenkin rajoittunutta. Lehdet ja jutut kun jankkaavat sitä samaa sitä samaa. Äkui?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun otetaan vielä amatöörimainen toimitustapa (vai mikskä ihmeeksi sitä pitäs kutsua) eli kirjoittajien täydellinen kirjallisen ilmaisutaidon puute ja silmiinpistävä oikoluvun puute, niin kuvat ja mainokset tuntuu tosiaan olevan se kantava voima. Ed. mainituista syistä en tosin ole mitään lehteä kovinkaan aktiivisesti seurannu, joten mulla mahtaa olla aukko sivistymättömyydessä. ;)

Toki starbojen reenit pitää lehdessä olla ja myös paaljon kuvia, kun puhutaan bb:sta jossa estetiikka on lajin ydin.

Tässä on mullakin se syy miksi en ole lukenut yhtäkään alan lehteä muutamaan vuoteen. Niissä vaan ei ole mitään uutta, kun oma tietämyskin on kasvanut ja on löytänyt ne hyvät treenitavat itselle. Noista lehdistä ei vaan saa enää mitään irti.

Todellista paskaa on kaikki bodilehdet. Aniharvoin on mitään mielenkiintosia artikkeleita. Vaikka Bodauslehteä aina dissataan, siinä on kevyesti tämän maan parhaat artikkelit(kuten myös paskimmat) voimailusta, giryoista ym. Vaikkei niin taidolla tehtyjä, niin aiheet edes erilaisia. Ja henkilökuvissa usein muitakin kun pro-bodari X jolle sponsoriyritys pistää sanat suuhun.

BK:ssa ei ole muuta kun TEST2000XYZ mainoksia ja nättejä kuvia. Jenkkilehdissä MD on paras, siinä sentään joskus joku kunnon tiedeartikkeli. Mutta se lehti voisi voimailuasiat jättää vielä pienemmälle, kska asiantuntemattomuus on häikäisevää. Noin 12 lehteä olen lukenut, ja kaksi voimailuartikkelia. Molemmat täyttä tuubaa.

Ei luulisi olevan kamalan vaikeaa tehdä Bodauslehdestä versiota ilman saippua-arvioita, paremmalla oikoluvulla, ja paremmilla kuvilla isommista äijistä. Sama monipuolisuus ja artikkeleiden vaihtelevuus (ei tasoltaan vaan tyypiltään). Siinä olisi hyvä lehti.

En tiedä onko teistä kukaan niin kaukaa dinosauruksien ajalta kuin minä, mutta muistan sellaisen rohkean yrityksen, kun Rick Wayne toimitti hetken aikaa Flex-lehteä. Kansikuvat muuttuivat, juttuihin tuli lisää pituutta ja syvyyttä, kunnianhimoa ja kokeiluja. Joe Wieteri sen taisi kuitenkin lopettaa ja Wayne lähti Karibialle lehtitoimittajaksi.
Nk. narratiivinen journalismihan on United States of Amnesiassa vahvassa nousussa, joten toivoa sopii, että jotain läikähdyksiä näkyisi noissa meidänkin lehdissä. Itse en ole viime vuosina kyennyt pikaselausta perusteellisempaan keholehtien luentaan, mutta joku, sori, nimi jo unohtui, mainitsi Bodaus-lehden artikkelit gryo-palloineen kaikkineen. Siinä olet kyllä oikeassa kun mainitsit heidän edes yrittävän jotain uutta. Onko se sitten vain selviytymistaistelua vai aitoa uudistushenkeä, en tiedä, mutta onhan sekin jo jotain.
Olen aivan uusi kirjoittelija ja lukija näillä sivuilla, mutta herra mun jee kun täällä on paljon kirjoituksia kaikenlaisista asioista, ja osa on oikeasti hyviä kirjoittajia ja kirjoittaa mielenkiintoisesti. Miksi sitten keholehdet ovat niin takapajuisia? Joku tässä yhtälössä mättää? Kenelle ne on tarkoitettu? Keltanokille?

Alkaa tämä pakkiksen laajenemistouhu olla aika huimaa, mutta se lehti ei oikeasti ole paskakaan idea, ei ole kuitenkaan kovin vaikea pistää paremmaksi tämän hetken tarjonnasta. ihan alkoovoimin se tosin ei onnistuisi, mutta asiantunteva väkeä täältä löytyisi.

Mikeltä aina esipuhe
Jto:n voimapalsta
Kalimeron roinatietouspalsta
Pro-pain ja pexxi kertoo bodaamisen uudet tuulet.
Kimolan kertomukset voimamiesmaailmasta: hurjimmat huhut ja Suomen vahvimman treenit
Mannisen hiilareiden haukkumispalsta;)
Punttimimmeiltä joka kuukausi uusi kirjoittaja kertomaan tärkeimmät oppimansa asiat treenistä ja hauskimmat sattumukset
Kisaavien ukkojen vaihtuva kertoilija
Pro/semipro-palsta Boogie, Supermassa, Illikainen ym kertovat
Junnupalsta: NGV:n hifistelyvinkit, junnujen kehityskertomuksia, Zeizein vinkit miten suhtautua roinaepäilyihin
Salomaan varustevinkit voiman ostajille
Reinon muiden mollaamis- ja vitsipalsta

+pari vierailevaa, ulkopuolelta palkattua kirjoittajaa, ja ainakin yksi pakina per numero: pakinoita ainakin Hulkilta, Neutraalilta, Eugenilta ja Belmondolta

No kyllähän tuo Bodaus-lehti ainakin on surkuhupaisa tapaus. Ukkoni osti juuri uusimman irtonumeron kun se oli tarjouksessa, mutta kyllä se olisi voinut jäädä ostamattakin... Repesin jo kannelle totaalisesti kun siinä joku tikkulaiha tissiblondi venyttelee "hehkeän" näköisenä ja otsikko hehkuttaa "KISSAMAINEN TANSSIJA-MALENA TREENAA SALILLA NELJÄSTI VIIKOSSA". Ei hemmetti, eikö ne enää muulla tavalla ostajia saa:lol2:

Sisältö nyt oli, no joo, vaihtelevaa. Muutama ihan kiinnostavakin artikkeli, mutta sitten myös juttua jostain ihmeen retkiluistelusta ja nanbudosta(??) ym. bodaukseen kuulumattomasta. Tuossa "Tanssija-Malena"-artikkelissakin ainoa hyvä osuus oli ko. tyttelin treenikaveri eli Rachel Kauppila, voi juma kun oli upeita kuvia! Mäkin haluun tohon kuntoon (juu haaveeksi saattaa jäädä...)

Meille tulee himaan BODY-lehti, mun mielestä se on ihan kelvollinen, jos nyt jätetään huomioimatta juuri tuo amatöörimäinen kirjoitustyyli, joka kieltämättä välillä herättää hilpeyttä. Mutta kyllä sen voi anteeksi antaa kun ainakin mun mielestä artikkelit ovat täyttä asiaa (olen sen verran uusi treenaaja että eivät ne mun silmissä vielä ole kerinneet itseään toistaa) ja kuvatkin ovat upeita.

Aivan. Tulin juuri kirjastosta ja katsoin ajalla ja vaivalla läpi Bodaus-lehden. Humoristinen, kieltämättä. Kaikki kunnia retkiluistelulle....ja myös uistelulle.
Silti, sisällöksi ei ainakaan minulle riitä kivat kuvat, "uusimmat" tieteelliset löydökset (joista osa on suureksi hyödyksi, toivon ma) ja tässä vaiheessa jo tyhjyttään kumisevat artikkelit.
Toisaalta, tulihan noita(kin) lehtiä luettua tukevasti vuodesta 1976 aina vuoteen 2000 jotain saakka, ja samaa huttuahan ne olivat kaiken aikaa.
Taidan siis itse olla juuri sellainen pahvipää jolle noita lehtiä on tehty ja myyty.

RRKalle sanoi:
Todellista paskaa on kaikki bodilehdet. Aniharvoin on mitään mielenkiintosia artikkeleita. Vaikka Bodauslehteä aina dissataan, siinä on kevyesti tämän maan parhaat artikkelit(kuten myös paskimmat) voimailusta, giryoista ym. Vaikkei niin taidolla tehtyjä, niin aiheet edes erilaisia. (...) Ei luulisi olevan kamalan vaikeaa tehdä Bodauslehdestä versiota ilman saippua-arvioita, paremmalla oikoluvulla, ja paremmilla kuvilla isommista äijistä. Sama monipuolisuus ja artikkeleiden vaihtelevuus (ei tasoltaan vaan tyypiltään). Siinä olisi hyvä lehti.

Olen aivan samaa mieltä RRKallen kanssa. Bodauksessa sentään on joka numerossa joku voimailujuttu, ja myös naisvoimailijoista on ollut mielenkiintoisia haastatteluja (tosin vähemmän, mutta kuitenkin). Esim. BODY on profiloitunut niin voimakkaasti kehonrakennus- ja fitnesslehdeksi - not to mention, että siinä pyörivät ne tasan samat naamat joka hemmetin läystäkkeessä - että eipä voisi vähempää kiinnostaa.

Lisättäköön tänne vielä, että kunnon voimailulehtiä en ole tavannut, ne on sellaisia layoutiltaan paskoja liittojen jäsenlehtiä ym. Eli sieeläpäinkin olisi varaa panostaa.

Helpompi vielä tehdä erilaisia artikkeleita, kun voimatreenaus on niin paljon tieteellisempää ja esim painonnostajan treenit tuhat kertaa monimutkaisempia kun bodarin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom