Lattiapenkki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Robby.R
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 LATTIAPENKKI – RAIVOKAS VOIMAN PERUSLIIKE 💥

Meta description: Kyynärpäät lattiaan, selkä jämäksi ja tanko liikkeelle: lattiapenkki paljastaa raa’an punnerrusvoiman ilman kaarta ja selittelyjä.

Ite olen tehnyt niitten avuilla, joilla varmistetaan esim. penkkiä. Turvaraudat vai mitkä nyt ovatkaan oikealta nimeltään.

ersafetyrack.jpg

Tuo on kyllä hyvä idea mutta salilla ainoat turvaraudat ovat saranoilla kiinni penkkipunnerruspenkissä :D

Nostellaas. Onko kukaan tehnyt lattiapenaa rintaliikkeenä bodausmielessä? Itse olen olkapäävammainen ja olen jo pitkään etsinyt rintaliikettä, joka ei aiheuttaisi kipua olkapäähän. Sain todella hyvän tuntuman rintaan, ei niinkään ojentajiin (tosin tämä voi johtua siitä, että rinta on jäänyt pitkään ilman treeniä joten ojentajat ovat suhteessa vahvat). Ja mikä tärkeintä, olkapäihin ei sattunut :)

Olisiko jollain vinkkejä, miten saisin mahdollisimman paljon rasitusta rinnalle? Leveä/kapea ote, paineet ala-asennossa pois vai ei?

Kyllä mä tiedän pari heppua jotka tekee lattiapenaa ja ovat täysverisiä bodareita. Tosin mun tietääkseni käyttävät tätä liikettä ojentajien treenaukseen.

Toimii hyvin mullakin rinnalle kun olkapäävaivoista myös kärsin. Ite teen leveellä otteella. Mulla auttaa tuohon rinnan aktivointiin että tavallaan yrittää puristaa sitä tankoa kasaan toiston aikana.

Aiemmin ketjussa on puheltu siitä, että lattiapenkki paineet alhaalla pois päästämällä on hyvä tapa treenata rinnaltalähtöä. Onko tässä nyt sitten mitään eroa siihen, jos normipenkkiin ottaa vain kunnon stopin rinnalle ja päästää paineet + räjähtävä nosto? Jos siis ei ole erityistä tarvetta treenata ojentajia (mulla vahvuus verrattuna rintaan).

Aiemmin ketjussa on puheltu siitä, että lattiapenkki paineet alhaalla pois päästämällä on hyvä tapa treenata rinnaltalähtöä. Onko tässä nyt sitten mitään eroa siihen, jos normipenkkiin ottaa vain kunnon stopin rinnalle ja päästää paineet + räjähtävä nosto? Jos siis ei ole erityistä tarvetta treenata ojentajia (mulla vahvuus verrattuna rintaan).

On. Liike lähtee 5-15 cm rinnasta, aika siitä tiukimmasta kohdasta nostoa. Paljon raskaampaa kuin stoppi jos on sopivassa kohdassa.

Nostellaas. Onko kukaan tehnyt lattiapenaa rintaliikkeenä bodausmielessä? Itse olen olkapäävammainen ja olen jo pitkään etsinyt rintaliikettä, joka ei aiheuttaisi kipua olkapäähän. Sain todella hyvän tuntuman rintaan, ei niinkään ojentajiin (tosin tämä voi johtua siitä, että rinta on jäänyt pitkään ilman treeniä joten ojentajat ovat suhteessa vahvat). Ja mikä tärkeintä, olkapäihin ei sattunut :)

Olisiko jollain vinkkejä, miten saisin mahdollisimman paljon rasitusta rinnalle? Leveä/kapea ote, paineet ala-asennossa pois vai ei?

itse olkapäävammaisena olen lattiapunnerusta tehnyt bodausmielessä käyttämällä esim. joitain turvarautoja/blockeja ja laittamalla tangon alle hieman koroketta ja jonkun kestävän levyn = alaviistopenkki. Tanko tulee lähemmäs rintaa, mutta stoppaa kuitenkin sopivasti käsien osuessa maahan. Olkapäät eivät ole tykänneet pahaa :)

muita olkapäävamma-osaston rintaliikkeitä olen käyttänyt esmes alaviistopenkki tangolla, alaviistopenkki kp (neutral grip), punnerrukset lisäpainoilla (repussa) ja joskus jopa supersarjoja tyyliin alaviisto kp squeeze press (lähtö ylhäältä kuten flyes, muttei levitä aivan niin paljoa, sitten alhalla painot rinnalle yhteen ja rintalihaksia ja painoja toisiaan vasten puristaen ylös, rauhallinen/hidas suoristusnopeus) & reverse grip alaviistopenkki.

Lattiapunnerrusta käsipainoilla olen tehnyt paljonkin, mutta tangolla vain muutaman kerran enkä maksimiin asti ikinä.
Tänään tuli sekin kokeiltua ja tuloksena 150kg... tuon perusteella voisi olettaa että normipenkistä oma ennätys 160kg alkaa olemaan taas lähellä.

En tosiaan ole lattiapunnerrusta juurikaan tehnyt, joten jos jollakin joka on olisi antaa palautetta tekniikasta tai mitä tahansa vinkkiä liikkeen suhteen yleisesti, niin mielellään otan vastaan.

Tämän ketjun luin läpi ja siitä ainakin tuntui kovat penkkimiehet olevan kahta mieltä, että kannattaako jännitystä päästää ala-asennossa vai ei.
Teoriaa olen liikkeestä lukenut ihan tarpeeksi, mutta käytännön kokemuksia ja mielipiteitä haluaisin kuulla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
LOL jätkällä 16 postia mutta näköjään jo Neutraali tullu tutuks :)

Tulee pahasti myöhässä, mutta tämä voisi olla jopa oma triidinsä.
Eihän mullakaan hirveästi posteja ole, mutta olenhan minäkin lukenut tätä forumia luulisin, että ensimmäisestä päivästä lähtien ;)
Ei aina kerro koko totuutta se postien määrä..

mä oon tehnyt lattiapenaa useinkin, mut pääsääntöisesti apuliikkeenä ja hieman normipenaa kapeammalla käsiotteella. Apuliikkeen sarjapituuksilla. Olen myös tehnyt kapeana penkkinä lattialla (menee vähän lankkupenkkinä).

Aina samaalla tekniikalla: hitaasti alas paineistaen, kyynärpäät lattiaan ja paineet pois. Ylösnousu sit räjähtäen.

Lähinnä vaihtelua olen hakenut joskus peruspenalle. Tuossa on hyvä ottaa viimeiset mehut ja erikoistekniikat toimii, kun liike on kuitenkin vähän kontrolloidumpi.

yleisesti lattiapenkistä: jos jännitykset pidetään, on vaikutukset vähä ku normipenkissä stopilla, mutta voimantuottokulmat on eri. jos jännitykset päästää veks, poistuu se elastisen energian käyttömahis vielä enemmän ja lihaspuolen voimantuottoo pääsee treenaamaan tietyllä tavalla enemmän. yks oikein hyvä tapa on myös leijutella ilman maakosketusta, mutta ne on melkein helpompaa tehdä normipenkissä, että näkee työkorkeuden paremmin. eri leveydet ja olkavarren kulmat suhteessa kroppaan kannattaa myös olla käytössä, että saadaan laajempi kate. niinku aina: APUliike katellaan aina tarpeen mukaan kullekin.

kokemuksia: tolla on saatu hyvin poistettua heikkoja kohtia nostosta ja vaikkei tanko käy rinnalla on lähtöön saatu myös enemmän tehoja varsinkin keskiraskailla 80-90% romuilla. lankkupenkkien kanssa rinnakkain hieman samankaltasia kokemuksia suht laajasti. bodarit tykkää tosta sen takia, että sillä saa myös pidemmissä sarjoissa aika hyvän tuntuman rintalihaksiin. pääasiassa toi on käytössä ärsykevaihteluna ja ellei normipenkin oteleveysvariaatiot toimi tarpeeksi hyvin.

Omaan treeniohjelmaan lähtee 6 viikon blokkiin lattiapenkki kokeiluun toisena punnerruspäivänä. Tarkoitus ottaa joko kevyesti 3x8 toistoa tai hieman raskaammin 4-6x6 toiston luokkaa, pitää katsoa miten kroppa lähtee tohon mukaan. Odotukset on kovat, uskon että auttaa just siihen missä tanko rinnalta lähdön jälkeen pysähtyy. Muina apuliikkeinä on rinnan pumppailu ristitaljassa, vastaotepenkki (ainakin kovien settien jälkeen pudotussarjana) ja ojentajille punnertelua JM-pressinä ja dippeinä.

Tuli mieleen että kukakohan lihapää on alunperin keksinyt tämän nimen kyseiselle liikkeelle? :D Ei kuitenkaan olla penkin kanssa millään tavalla tekemisissä tässä liikkeessä. Lattiapunnerrus on paljon parempi ja loogisempi nimi.

Tuli mieleen että kukakohan lihapää on alunperin keksinyt tämän nimen kyseiselle liikkeelle? :D Ei kuitenkaan olla penkin kanssa millään tavalla tekemisissä tässä liikkeessä. Lattiapunnerrus on paljon parempi ja loogisempi nimi.

Loogisuudesta en tiedä mutta mielestäni "salislangina" tuo lattiapenkki on ihan oiva nimi, liki jokainen punttia nostava kuitenkin tietää mikä liike kyseessä.

Mielestäni tuo lattiapenkki on enemmän kuvaavampi. Lattiapunnerrus termistä tulee itelle mieleen heti normi punnerrus.

Kyllä "lattiapenkki" on sitten niin vitun tyhmä nimitys "lattiapunnerrukselle"... joku enklantia puhuva sen kumminkin on keksinyt ja onhan liikkeen nimikin englannin kielellä "floor press "eikä "floor bench". Se että joku sitten ymmärtää lattiapunnerruksen etunojapunnerruksena ei tee siitä yhtään sen parempaa nimeä.

Tässä on PENKKI + PUNNERRUS

bench-press-1.jpg

Tässä on LATTIA + PUNNERRUS

floor-press.jpg

Tässä on LATTIA + PENKKI

bench-seat-upside-down.jpg

Tämä taas on nimeltään ETUNOJAPUNNERRUS

0608-Push_Up_1.jpg

Aamulla söin jo "aamupalan" niin nyt tästä menenkin sitten syömään "väliaamun" ;)

Minulla on ongelmia penkin kanssa, kun rinnaltalähtö on todella hidasta ja liike nopeutuu ylös mentäessä. Liian raskaat nostot jäävät heti rinnalle eikä esim. puolessa välissä tai loppuojennuksessa. Luulenpa siis, että minulla on vahvat ojentajat rintaan verrattuna. Kannattaako tämä lattiapunnerrus ottaa apuliikkeeksi siten, että ottaa löysät pois ala-asennossa vai että pitää jännityksen yllä?

Minulla on ongelmia penkin kanssa, kun rinnaltalähtö on todella hidasta ja liike nopeutuu ylös mentäessä. Liian raskaat nostot jäävät heti rinnalle eikä esim. puolessa välissä tai loppuojennuksessa. Luulenpa siis, että minulla on vahvat ojentajat rintaan verrattuna. Kannattaako tämä lattiapunnerrus ottaa apuliikkeeksi siten, että ottaa löysät pois ala-asennossa vai että pitää jännityksen yllä?

Pysäytä alhaalla niin, että päästät jännitystä vähän pois.

Back
Ylös Bottom