Lastenistuin vai kuljetuskärry fillariin???

Liittynyt
14.10.2002
Viestejä
491
Onko kellään kokemusta noista lastenkuljetuskärryistä kun sellaista olen harkinnut fillariin virittää. Vaikuttaa mun mieleen paremmalta vaihtoehdolta kuin perinteinen istuin, joten jos jollain käytännön kokemusta kärryistä niin suosituksia otetaan vastaan!

Mulla kun on yleensä reppu selässä tavaraa täynnä niin lapsella voi olla hiukka ahtaat oltavat tarakalla istumessa äiteen reppu naamassa kiinni :rolleyes: Tai sitten se reppu on vaan jätettävä kotiin...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kellään kokemusta noista lastenkuljetuskärryistä kun sellaista olen harkinnut fillariin virittää. Vaikuttaa mun mieleen paremmalta vaihtoehdolta kuin perinteinen istuin, joten jos jollain käytännön kokemusta kärryistä niin suosituksia otetaan vastaan!

Mulla kun on yleensä reppu selässä tavaraa täynnä niin lapsella voi olla hiukka ahtaat oltavat tarakalla istumessa äiteen reppu naamassa kiinni :rolleyes: Tai sitten se reppu on vaan jätettävä kotiin...

Sanoisin ( tosin ilman omaa kokemusta kärryistä), että hommaa laadukas istuin sekä erillinen kuljetuskori repulle siihen stongan eteen. Huomattavasti sujuvampaa ja kevyempää menoa.
 
Sanoisin (tosin ilman omaa kokemusta kärryistä), että hommaa laadukas istuin sekä erillinen kuljetuskori repulle siihen stongan eteen. Huomattavasti sujuvampaa ja kevyempää menoa.
No meillä on kokemusta molemmista, ja se kärry on todella kätevä jos vain säilytystilaa löytyy. Ja osan kärryistä saa kasaan, että voi säilyttää vaikka polkupyöräkellarissa.

Lapset tykkää, meno on niin tasaista että lapset sinne välillä nukahtaa, kärryyn mahtuu monesti istuimen taakse jotain pientä tavaraa, ja kyyti on ennen kaikkea turvallista (esim. kaatuminen, vaikka meillä pidetään kyllä kypärää niin istuimessa kuin "kopissakin"). Pitkillä matkoilla aika ei tule pitkäksi kun kärryssä voi vaikka lukea tai syödä pieniä eväitä.

Hintavahan tuollainen kärry on, kunnollinen maksaa äkkiä yli 200 euroa, mutta on mielestäni rahan väärti.
 
Vähänkään jäisellä alustalla ei tulisi mieleenkään lähteä tarakkaistuimen kanssa urheilemaan, turvallisuussyistä. Talvella jos pyöräilee niin kärry on myös ylivertainen koska ajoviimaan napero jäätyy tosi äkkiä, samoin sade aiheuttaa ätinää. Kuomullisessa kärryssä on kaikesta päätellen mukava matkustaa koska sieltä on löytänyt lyhyenkin pätkän jälkeen nukkuvan lapsen.

Kärryyn saa tavarat saa suojaan sisälle kätevästi etc. Ainakin vähän hintavimmissa kärryissä on kevyt runko ja kevyesti rullaavat rattaat, tosin näissä saa yleensä sitä mistä maksaa. Halvemmat olivat ahtaamman oloisia ja teräsrunkoisia.

Säilytystilan tarve ja hinta noissa ovat oikeastaan ainoat miinukset. Toki jos fillarointi on enemmän hyvän sään hupiajelua niin kaipa istuimellakin selviää.
 
TM noita testasi joskus ja muistaakseni valitti kaatumisherkiksi. Tosin kukapa muksut kyytissä pahemmin rallaa, ja varmaan turvallisempaa kuin turvaistuimessa kökötys. Turvaistuimessa nukkuvan muksun niskat joskus vähän pelotti...

Miten raskaat tuommoiset on vetää?
 
TM:n testissä oli niitä kauhu-halpiskärryjä jotka tosiaan kippasivat ympäri. Omat on Trekin valmistamat joiden kiinnitysnivel taipuu niin että fillarin kärsii suunnilleen kaataa kyljelleen ilman että kärry kääntyy mukana, ja joissa on paksua alumiiniputkea oleva kehikko kyyditettävän ympärillä + taapero on 5-pistevöissä kiinni. Niinkuin sanoin niin sitä saa mistä maksaa, katsottiin myös halvempaa tarjontaa ja todettiin että laadukkaampi kärry maksaa itsensä takaisin vuosien mittaan :)

Kärryt rullaa talvipakkasen jäykistämillä laakereillakin mukana kuin ajatus. Eihän fillarointi tietenkään yhtä kevyttä ole kun ilman kärryä, koska pitäähän lisämassa vetää ylämäkeen ja kiihdyttää vauhtiin. Mutta ei tuollaiset vapaasti rullaavat laakerit kovin paljoa lisäkitkaa tuo kun pitää vaan renkaat paineessa.

edit: sellainen vinkki että kypäräksi noihin kannattaa ostaa jäkiskypärän mallinen ts. malli ilman takaraivolla olevaa tötteröä. Toi tötterö työntää kypärän aina silmille kun kärryssä istuu ja selkänojaan nojaa.
 
Just viikonloppuna oltiin tuolla fillarimessuilla, ja pisti tuommoisia kärryjä siellä silmään. Eikös ne toimi tarvittaessa myös työnnettävinä vaunuina?

Pitäisköhän elvyttää jo kauan sitten kuopattu fillarointiharrastus...
 
Tai sitten se reppu on vaan jätettävä kotiin...

Jos tää on mahdollista niin miksi tuhlata rahaa johonkin jos voi vain jättää repun kotiin jos se siis ei ole välttämätön :)
 
TM noita testasi joskus ja muistaakseni valitti kaatumisherkiksi. Tosin kukapa muksut kyytissä pahemmin rallaa, ja varmaan turvallisempaa kuin turvaistuimessa kökötys. Turvaistuimessa nukkuvan muksun niskat joskus vähän pelotti...

Miten raskaat tuommoiset on vetää?

Omaa kärryä en saa kaatumaan vaikka mikä on. Kärryn aisa on kiinni takarenkaan navan pultissa, ja nivel on sellainen ihmeellinen jousi.

Mitä vetämiseen tulee, oma muksu kun oli alle 20-kiloinen, ei kärryn painoa edes huomannut.

Hyviä pointteja JSmithillä tuosta viimasta ja sateesta. Omassa versiossa etuseinässä on "verkkoikkuna" jonka päälle saa rullattua muovin jos sataa tai tuulee kylmästi.

Just viikonloppuna oltiin tuolla fillarimessuilla, ja pisti tuommoisia kärryjä siellä silmään. Eikös ne toimi tarvittaessa myös työnnettävinä vaunuina?
Oon niitä sellaisiakin virityksiä nähnyt etäältä, mutta paremmin asiaan tutustumatta sanoisin, että vaunut vaunuina ja fillarikoppi sitten omanaan.

Kyllä "koppi" vieläkin kääntää katseita vaikka ne kovin on yleistyneet. Joskus joku tuttavista pohdiskeli turvallisuutta autosta näkymisen kannalta, mutta kun fillarikuski käyttää järkeään ja asentaa lisäksi sen neonpunaisen turvaviirin siihen koppiin niin hyvin menee. Heijastimethan siinä on.
 
Heittäkääs nyt jotain merkkejä tai hakusanoja, millä tuommoisia voisi lähteä kartoittamaan?
 
Heittäkääs nyt jotain merkkejä tai hakusanoja, millä tuommoisia voisi lähteä kartoittamaan?

Kannattaa mennä polkupyörien erikoiliikkeeseen. Merkkejä en minä ainakaan muista ulkoa ainuttakaan. Googlettamalla löysin muuten jotain tuollaisia työnnettäviksi kärryksi muunnettavia perävaunuja, mutta hintaa oli >1000 euroa!

Pari fillari-lehden artikkelia sattui saman googletuksen yhteydessä eteen, ensimmäinen linkki vuodelta 2002, toinen vuodelta 2005.

http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/2002/Lasten_kärryjuttu.pdf

http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/2005/lastenkarryt.pdf
 
Mulla fillarointi jää lähinnä kaupunkialueella ajeluksi, tosin entisenä kilpapyöräilijänä saatan innostua pyöräilemään pitkiäkin pätkiä. Luultavasti se istuin ajaa asiansa ja täytyy sitten viritellä jonkun sortin kori johon ne omat kampsunsa saa laitettua.

Toisaalta taas se kärry ois varmaan lapselle mukavampi ja turvallisempi tapa matkustaa. Pitää harkita asiaa ja miettiä tosissaan miten paljon lapsen kanssa mahdollisesti tulee fillarilla liikuttua. Kyllähän ne kärryt maksaa, mutta laadusta saa aina maksaa oli kyseessä mikä tahansa :rolleyes:
 
kokemuksia polkupyöränkärrystä

Ketjuun ei näköjään ole viimeaikoina liiemmin vastattu mutta kerronpa kokemuksista:

+ jos useampi kuin yksi lapsi, niin kärry on ehdoton peli
+ trekin kärryä en ole saanut nurin tyhjänä enkä täytenä
+ kestää vetää vaikka metsäpolulla, jonne en tarakkaistuimen kanssa lähtisi koska kyllähän lapsen pää saa siellä melkoista höykkyä
+ ei haittaa jos sataa, tuulee tai on kylmä
+ lapset tykkää kyytistä yli kaiken
+ tavaraa saa kuljetettua mukana jonkin verran, kunhan muistaa että kärryn pitää olla tasapainossa aivan kuin autossa ettei tule mukavia sivuilmiöitä heitoissa (esim kalstustarvikkeet kulkee mukana hyvin)
+ kehittää lihaskuntoa
+ trekin kärry mitä mainioin kaksostenrattaidenkorvaaja työntökärrynä sitten kun molemmat muksut jo istuu itse. Kantokoppaa emme ole oikein saanut nuihin hyvin sovitettua (eikä saisi laittaakaan mutta kyllähän se kävelyvauhdissa siellä pysyy, pyörällä vetämistä ei ole haaveiltu).
+ jos on kolme lasta niin kolmas voi kulkea tarakalla ja kaksi muuta kärryssä
+ trekin kärry on todella tilava istuinosaltaan
+ penkit todella laadukkaat
+ hyvät säädettävät 5-pistevyöt
+ turvakaaret ympärillä

+/- lapset nukahtaa melkein aina kyytiin
+/- vaatii hyvän pyörän jossa on vaihteita joka mäkeen ja tehokkaat jarrut

- säilytys voi olla ongelma
- arvokas
- voi tarttua liikennemerkkeihin jos ottaa mutkan liian tiukasti (onhan tuossa nuo suojaraudat mutta silti)
- vastatuulella loskassa vaatii apinamiehen raivoa vaikka kumman kevyesti tuo kulkee kuitenkin
- jotkin kohdat suojakankaasta pääsee kulumaan koska hankaa renkaisiin
- suojaviirin pidike todella köpö
- meidän mallista puuttuu juomapullotelineet sisältä

Niihin bilteman kärryihin ei kannata sortua jos on vähänkin vakavempi tarve, toki ne ovat varmasti lyhyisiin retkiin pikkulapsille asiansa ajava hankinta. Huomautusena vielä että Chariot tekee nuo trekin kärryt.
 
WTF?

Yli 2 tonnia huutavat tämmöisestä?? Onko noi markka-ajassa?

FFkuljetus.jpg


Tai no joo, onhan noi rumuudesta huolimatta käsin duunattuja.
 
Nyt on fillarointi telakalla kun on tuo alati kasvava "reppu" elikkäs maha tiellä ;) Ens kesänä ei taideta vielä tarvita kärryä kun toinen muksu on silloin vasta semmonen 7-8kk ikäinen, en tiedä miten pienenä kakruja saa tuonne kärryyn köyttää matkustamaan, siis tuollaista jo ihan omatoimisesti istuvaa mukulaa tarkoitan.

Mutta varmasti tulee kärry hankittua sitten kun taas joutuu hoitoon kuskata ja kyllähän mä muutenkin haluan päästä lasten kanssa liikkeelle, Trekin kärrystä olen kuullut vaan postiivista palautetta, että semmonen luultavasti pistetään hankintalistalle. Hyvää treeniä varmasti jalat saa kun kahta mukulaa kuskaa kärryssä :) Ja meidän pihasta ku lähtee niin vastassa on heti ylämäki....
 
Itsellä Bilteman kärry ollut käytössä nyt puolen vuoden ajan, ja hyvin on toiminut. Kärry kulkee vakaasti eteenpäin ja muutenkin ihan hyvän tuntuinen. Välillä näkyy liikenteessä jonkin toisen valmistajan tekemiä mutta muuten samannäköisiä kärryjä (eri värisillä kankailla). Olisiko niin että biltema on vain kopioinut mallin ja laittanut omat kankaat päälle...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom