Laskuvarjojääkäriksi 2016

Morjens!
tais tasan vuos sit alkaa sama keskustelu, niin teen nyt oman meille 2016 pyrkiville :) ja mitä olen kuullut, on ihan ajankohtainen aika alkaa nyt treenaamaan jo tosissaan, kyllä se 11kuukautta nopeasti menee, varsinkin jos on kirittävää, kuten itselläni ainakin!

Painoreppu kotiutettu jo marraskuussa, sen kanssa vedellyt kerran viikossa sillä tasasella alustalla vedelly menemään, ainakaan vielä paikat eivät ole rikkoutuneet, reppu on kompakti ja mahtuu takinalle, olen hengaillutkin sen kanssa kaupungilla:D

Hiihtointo on hieman jäänyt, johtunee paskoista säistä, mutta pääsehän hätätilassa vetelemään halliin murtsikkaa vaikka kesäkuussa. Uimassa taasen olen käynyt ja se sujuukin ihan mukavasti kunhan saan tekniikan vielä kuntoon ja räpiköinti loppuu, täytynee pyytää jotain opettamaan..

Suurin miete on varmaan leuanvedot, tuntuu että tanko vihaa mua... :D tulokset nousee niin pirun hitaasti, ja jos vähänkin taukoa pitää niin kolme vetoa tuottaa jo tuskaa..

No mutta, kertokaa fiiliksiä ja muutenki treeneistä, vinkit kehiin ja mitä nyt sattuukaan olemaan sydämmellä:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vuosi on kyllä fyysisiä testejä silmälläpitäen riittävä aika valmistautua, mikäli pohjakunto on jossain määrin kunnossa :) Olen tässä itsekin noita vanhoja threadeja selaillut vaikka ensisijaisesti reenailenkin tuonne sukelluskouluun niin tämä on kyllä kakkosvaihtoehtona ehdottomasti.

Reeni on nyt lähinnä sen pohjakunnon rakentamista, jotta sitten kevät/kesä/syksy akselilla voi nostaa harjoitustehoja ja lähteä kehittämään vauhti- ja maksimikestävyyttä turvallisesti. Lihaskuntokin näin alkuun aktiivsesti mukana, vaikka sen osalta pääsykoevaatimukset melkolailla reilassa. Paljon uintia, juoksua, sekalaista aerobista kuten luistelua (ettei paikat ala skrabaamaan monotonisesta juoksusta) ja aivan liikaa punttia kuun se vaan on niin kivaa :puntti:

Laskuvarjojääkärin testejä varten itseä eniten kuumottelee tuo hiihto, siitä kun saa niin paljon pisteitä ja riippuu osittain kelistä, sekä muiden kokeilaiden tuloksesta. Lisäksi sitä aika heikosti pääsee harrastamaan. Juoksukin hieman arveluttaa, mutta lähinnä siksi että otan nuo painojuoksut mukaan vasta noin kahta kuukautta ennen testejä (riippuen kehityksestä). Itsellä juoksutausta vaikkakin loukkaantumisten takia ollut taukoa nyt 1,5v. lihaskunto reilassa ja melko hyvä uintitekniikka niin pohjat olemassa.

Toivottavasti saadaan nyt pidettyä threadi elossa ja muitakin mukaan. Täältä varmasti saa sitä motivaatiota ammennettua ja vertaistukea vähintään :D

Jep, nopeasti se menee ja nimenomaan kun itselläkin on paljon kirittävää, ei tule sitten sitä viimeisen kolmen kuukauden paniikkia:D ja sukeltajilla taitaa olla vielä tiukemmat ne pääsystandardit mitä oon kanssa silmäillyt, ei taida riittää rahkeet sinne ihan.

Toi monipuolisuus treeneissä on kyllä ihan totta, itellä ainaki penikat kiukkuaa jos liikunta on pelkkää juoksua, joten esim joku hokikeissi vaikuttais ihan varteenotetavalta:D Ja eikös se hiihto ole ihan viimeisenä niissä testeissä?

Joo porukkaa vaan mukaan rohkeesti! :) ei se kommentointi tapa ;)

Ja tosiaan kaikille oman elämän kukkahattukertuille, että jutustellaan nyt testien läpäisemisestä, itse koulutushan tulee olemaan tuskaa ellei täytä noita testien ns. minimivaatimuksia... todelliset rajat koitellaan vasta siellä, kuulemma myös monet putoavat kesken koulutuksen, kun murtumia ja selkävaivoja riittää...

Noh, ei se kuitenkaan mahdotonta ole, täysillä testeihin ja jos läpi mennään niin kunnon nostamista aina kesään 2016 asti, jossa se vasta todella laitetaan koetukselle. Itse kun en ainakaan omaa mitään olympiatason kestävyyttä - tai no en ainakaan vielä : D

Uinti- ja sukellustestit on tosiaan paljon kovemmat tuonne sukkiin :D Näin alkuun monipuolisella reenilläkin kehittyy, kun riittää että pitää sykettä korkealla. Loppua kohden alkaa käymään haastavammaksi kun lajinomaisen suorituskyvynkin pitäisi kehittyä ja tehoja on nostettava. Samalla kasvaa riski rasitusvammoille (koputetaan puuta ettei niitä ihan heti ;) )

Hiihto tosissaan viimeisenä ja pisin suorite noin kaiken kaikkiaan, siihen kun lisätään koko päivän rasitukset niin tulee olemaan selviytymiskamppailua. Timanttia olisi päästä kokeilemaan armeijan suksia ja niitä kumisaappaita etukäteen, niin tietäisi mitä odottaa. Toisaalta kovalla hapenottokyvyllä saa hieman kompensoitua huonoa tekniikkaa, kun kuitenkin vika laji.

Luulen että kovin moni ei ole vielä herännyt siihen, että vuosi on yllättävän lyhyt aika noita testejä silmälläpitäen. Ainakin sukkiin hakevien kannattaisi aloittaa pikkuhiljaa uimaan (ellei omaa uintitaustaa) sillä niihin kokeisiin n. 8 kuukautta :eek: Onko aamunkoitto aikeissa hakea Immolaan, mikäli ei tuonne Uttiin riitä rahkeet? Itse ajattelin ainakin ihan varmuuden vuoksi, jos kummatkin edellisistä epäonnistuu :D

Täällä ois yks laskuvarjojääkäriks haluava! Itellä toiveena intistä vähä jotakin normaalista poikkeavaa, ja ehkä myös raskaampaa nii pääsis itteään haastamaan ja tuo laskuvarjojääkärikoulutus vaikuttais täydelliseltä. En oo vielä mitään treeniohjelmaa noita valintakokeita varten tehty, mutta taustalta löytyy pitkä jalkapallo seuratausta, ja edelleen treenailen futista 3 kertaa viikossa ja salilla tulee myös käytyä kolmesti viikossa eli peruskunto on ihan kondiksessa :) Treeniohjelmaa ihan tuota valintakoetta varten aattelin tässä kevään kuluessa alkaa miettimään, joten kaikennäköiset ehdotukset on toivottuja, että mitä kannattais treenailla!
Hiukan kuumottaa kun itellä on lievä puna-viher sokeus, enkä löytäny googlailemalla oikeen ykspuolista vastausta siihen että miten hyvä värinäkö tuonne koulutukseen tarttis olla, mutta toivon mukaan ei meikäläisen inttihaaveet kaadu siihen. Infotkaa joku miten tuo lievä värisokeus juttu vaikuttaa, jos tiedätte ! Mutta tosiaan hienoo nähdä etten oo yksin täällä Uttiin hakemassa , ja koitetaan pitää keskusteluu yllä, niinku on taidettu edellisinäkin vuosina pitää ! :)

Itse kävisin tarkastuttamassa tuon näköasian ja lähettäisin lausunnon Uttiin, niin osaavat siellä kertoa tuleeko kutsua pääsykokeisiin vain onko karsivaa laatua :)

Nonniin!!

Viime vuoden kirjoittelija ilmoittautuu, tänään sain hyväksytyn kirjeen utista. Jee jee jee:dance2::dance:
Voitte multa tosiaan kysellä mitä mieleen tullee testeistä ja nii eespäin. Yritän vastailla parhaan mukaan

Muna-virhersokeudesta sen verran että kutsu testeihin tulee kunhan et vaan ihan täysin värisokea ole.:)
Meillä oli yksi tyyppi joka tippui värinäöstä.
Lääkärissä oli 15 taulua joista 13 piti nähdä oikein.
Eli riippuu ihan siitä sun värisokeuden asteesta ( aina voi opetella ishiharan testin ulkoa :):)

Mutta kannattaa hakea immolaan erikoisrajajääkäriksi, sinne tuo värisokeus ei oo niin karsiva. Itehän hain sekä uttiin että immolaan. Kävi niin jännästi että
Immolasta tuli kirje, että ei hyväksytty testeihin. Utissa kävin testeissä, suoritin, ja hyväksyttiin sisälle
Kaikkea näkee kun vanhaksi elää....

Terve!

Täällä kans yksi tänä vuonna testeissä käynyt ja kirjeen saanut. En päässyt sisälle. Syynä juuri (ainakin) tuo värinäkö, mistä päällikkölääkäri testeissä sanoi suoraan, että leikki loppuu tähän. Vähän pähkäiltyään tuli siihen tulokseen, että värinäönheikkouteni on todella lievä, mutta siellä on tiukat rajat. 13 pitää saada oikein, kuten Partaveikko jo sanoi. Tein testin kolmesti, eli ei sieltä ketään tiputtaa yritetä väkisin, mutta tarkkoja ollaan. Itse taisin saada keskimäärin 9 oikein noilla kerroilla.

Eli en nyt yritä saattaa sua epätoivoon tuon asian kans, mut jos ei oikeasti ole "täydellinen" värinäkö, niin sinne ei tule pääsemään sisälle. Olin varautunut mahdolliseen hylkyyn jo etukäteen, mutta ei sinne sisälle ainakaan yrittämättä pääse, joten menin kuitenkin testeihin. Testit olivat kyllä itsessään jo mielenkiintoinen kokemus :P

Suosittelen myös tuota Immolan erikoisrajajääkärikoulutusta, sinne katsotaan värinäkövirheitä läpi sormien ja uskallan väittää, että sieltä saa yhtälailla vaativaa koulutusta. Itsekin sinne hain ja jännityksellä odotan kirjeen saapumista.

Moikka!

Täällä yksi hakija lisää. Itsekin olen juuri aloittelemassa treenausta. Kuntopohja on hyvä, koska olin yhdistetyn nuorten maajoukkueessa kunnes reilu kaksi vuotta sitten lopetin homman. Sen jälkeen olen lähinnä punttia tehnyt ja hiihdelly ja juoksennellut. Pituus 178 cm, paino 76 kg ja rasva about 15%.

Itsellä jännitystä tuottaa lähinnä näkö. Se on nyt 1,0 (raja-arvo), mutta todennäköisesti huononee iän myötä. Onko tietoa näkörajojen jyrkkyydestä? Myös huono uintitekniikka on ongelma, koska sitä ei oikein hyvällä kunnolla voi kompensoida. Miten kaikki meinaa uintia treenata ja onko vinkkejä tekniikkaan tai tekniikkavalmennukseen?

Kakkosvaihtoehtona on itselläkin Immola, mutta se pitäisi olla helposti mahdollinen. Pidetäänhän threadi käynnissä! :)

Mutuilen sen verran että eiköhän tuolta testeistä pääse sen verran paljon laadukasta ainesta läpi, jotta tuota 1.0:aa voidaan pitää karsivana rajana? Uintiin kannattaa panostaa edes sen verran, että pyytää jotakuta tuttua uimaria opettamaan tai käy jonkin kurssin. ;) Itselläni uinti ollut aina vahva, mutta nyt yksityisopettajan kanssa saanut aivan uusia ulottuvuuksia :D Kiinnostaisi Partaveikko tietää hieman noista testeistä, että saitko minkälaisia yksilösuorituksia treeneissä (oliko kaikki esim. täysin pistein?), entä miten uskoit suoriutuvasi testeissä versus kuinka todellisuudessa suoriuduit (tuliko esim. selkeästi huonot lajit odotettua paremmin paineen alla tms.?)?

Näkö on 1.0 on ehdoton karsiva raja !
Voin itse vähän kertoa testeistä vaikka en LJK testeihin henkilökohtaisista syistä päässyt, mutta Immolassa tuli käytyä ihan hyvillä tuloksilla.
Eli kokonaispisteet oli 35-38 riippuen paljon sain hiihdosta pisteitä (ei kerrottu aikaa, eikä pistelaskutapaa)

Juoksu joka oli heti hiihdon jälkeen meni ihan suunnitelmien mukaan alle 13.00, ainakin Immolassa moni valittelit juoksun jälkeen totaalista hyytymistä suorituksen aikana jonka ansiosta aikakin saattoi romahtaa jopa yli 14.00 eli juoksun rankkuus voi tulla yllätyksenä jos ei painojen kanssa juoksu ole tuttua.

Lihaskunnot meni täysiin pisteisiin niinkuin pitikin, tekniikat piti pitää yllättävänkin siistinä tai muuten tuli pistevähennyksiä. Eli tekniikat/liikeradat kuntoon jo harjoitteluvaiheessa ettei tule ikäviä yllätyksiä testeissä.

Uinti olikin viimeisenä jota tulikin treenattua jonkin verran koska lähtötaso oli melkein nolla :D. Tavoitteena oli 2 pistettä joka väheni sitten yhteen, koska en pystynyt uimaan kuin 50 metriä vaparia koko uinnin aikana... Syynä oli molemmissa jaloissa olevat krampit pohkeissa ja reisissä (epäilen, että jos olisin pysähtynyt kesken uinnin niin olisin hukkunut :D senverran kovaa nimittäin kramppasi vaikka suolaa ja nestettä tulikin nautittua ihan riittävästi.

Testit oli kokonaisuutena varmaan rankimpia ellei jopa rankin suoritus mitä itse olen ikinä tehnyt, mutta kannattaa muistaa että suoritusajat eri lajeissa ovat loppujen lopuksi aika lyhyitä. Eli sillä mentaliteetilla, että vaikka kuinka tuntuu pahalta niin nopeasti se on myöskin ohi. Ja kannattaa ajatella laji kerrallaan eikä koko testiä yhtenä kokonaisuutena.

Tässä nyt tälläinen sekava sepustus :D Kysykää ihmeessä lisää jos askarruttaa ! Ja tsemppiä treeneihin ;)

Uintia pitää tosiaan treenata, siitä tippu turhan moni hyväkuntoisen ja fiksun oloinen hakija. Se on nimittäin yllätävän paha jos on juoksussa antanu kaikkensa.

Omista pisteistä sen verran että melkein täydet pisteet ois ollu mahollisia, mutta enpä vetäny
Lihaskikunto on mulla heikoin alue, tein 37 punnerrusta, 45 vatsaa 13 leukaa.
Juoksin 12.02
Uin 3.20
Jokainen voi mennä utin sivuille kattomaan pisterajat ja päätellä ite paljonko kyrsi fyysisten jälkeen:face:

Lihaskunnot on siellä vaikeammat kuin kotona, eli kannattaa treenata ittensä selvästi pisterajat ylittävään kuntoon. Kun 70 tekee aluksi koordinaation niin se hiilidioksidin määrä hallissa. Sen jälkeen kaikki lihaskunnot putkeen, ( liikkeiden välissä huilia noin 2min ) Olin aika kuollu lihaskuntojen jälkeen
No olo parani kun pääsi ulos, siitä suoraan bussilla kouvolan jäähallille jossa juostiin. Reppu oli mukavampi kuin peloteltiin ja hallissa oli mukava juosta. Kannattaa ottaa kello mukaan. Siellä ei oo jäniksiä eikä kierrosaikoja huudella. Siitä syystä määkin juoksin noin "hitaasti"
Juoksussa ei kumminkaan kannata tappaa itteään koska heti seuraavana on uinti.

Täälläkin yksi tänä vuonna testeissä käynyt! Mun mielestä kaikista koviten rasitti se koordinaatio ja vartalonhallinta -testi, ehkä johtuen siitä että hallissa oli kuiva ilma ja alkulämmittelyt oli mitä oli (omatoimiset), rasitti siis sen takia koska kurkku kuivui totaalisesti ja sitten siinä köhin koko loppupäivän :D Lihaskuntotestit meni suunnitellusti (lähes täydet kaikista), juoksu samoin eli läpi pääsy :puntti: tosiaan juoksussa mä juoksin yhden kierroksen liikaa koska siellä ei tosiaan kukaan sano koska olet juossut riittävästi ja tästä johtuen tulin oman ryhmäni viimeisenä maaliin.. Ja sen yhden kierroksen aikana maaliin tuli suurin osa ja sen takia tipuin ryhmän puolivälistä sinne viimeseksi parin muun epäonnisen kanssa, jotka juoksi mun perässä ja sanokin lopuksi että luottivat mun laskutaitoon :face: uinti oli sitten mulle se kompastuskivi, aika oli 4:38 eli 8 sekuntia liikaa (partaveikko varmaan tunnistaa nyt kuka täälä kirjoittaa :D) ja uinnin jälkeen tosiaan tiesin heti että leikki oli siinä ja kotimatka voi alkaa. Omasta mielestäni silti testit oli helpommat kuin odotin ja pitää nyt katsoa lähdenkö ensi vuonna vielä uudestaan koittamaan.

Hyvä et jengii pukannu paikalle tänne :D Jazzeishin kommenttiin ni se uinti on itellekki hankalaa, mut aattelin alottaa huhtikuun alussa ton SEALSien 18viikon treeni, kuntosalin ohelle, siinä kyllä tulee uitua ja juostua :D kaikki muutki jos intoa riittää ni voin laittaa sen tähän sen ohjelma. Itse kun oon aika laiska treenaamaa ilman suunnitelmaa :/

- - - Updated - - -

Ja Mädäri, aattelin kanssa immolaan varmaa sitten hyvänä kakkosena niiku moni muukin :)

Terve vaan kaikki! Täältä kans lähössä yks ljk:sta jo pitkään kiinnostunut. Tein tänne pakkotoistoonki käyttiksen ihan varta vasten tätä lautaa varten.
Elikkä siis testeihin harjoittelun alottelin jo tossa about 2kk sitten sellaisella omantunnon mukaan harjoittelulla, eli jos on tylsää niin lähdenpä sitten juoksemaan ja nostamaan vähän punttia, välillä toki taukoakin pitäen.
Peruskunto on jo suht hyvällä mallilla eli tällä hetkellä cooper tulos luultavasti olisi jotain 3000+, alkusyksystä kun se oli jo 2850 ja lihaskunnostakin varmaan voisi saada sen täydet mahd. muutama piste vaille. Hiihtokin sujuu ihan hyvin kun on aiemmin tullut sitä harjoiteltua enkä nyt kovin huolissaan oikeastaan uinnistakaan ole, ja pääseehän sitä tuossa kesän aikana harjoittelemaankin.
Eli pääosin hyvällä mallilla on kaikki, ainahan kuitenkin on parantamisen varaa joten tammikuuhun asti vaan armotonta reeniä ja motivaatio huipussa, eiköhän se siitä sitten mene ellei jostai psyka testeistä jää kiinni, mutta tuskinpa.
Mutta ei mulla muuta. Pidetään lauta aktiivisena niinkuin se on aiempinakin vuosina ollut ja jossain vaiheessa vois vaikka WA ryhmänki tehdä joka on tässä muutamana aiempana vuonna ollut, niin siellä vois sitten jutella kaikkea aiheeseen liittyvää ja vähän aiheen ohikin. Tsemppiä vaan kaikille treeneihin!

Hellurei ja hellät tunteet!

Meitsiki ilmottautuu Uttiin pyrkijäks ja reeniä oonki jo jonkin aikaa tehny aktiivisesti ja vähemmän aktiivisesti. Uintiin pitäis alkaa pikku hiljaa panostamaan, mutta rahoja en ala halliin syötämään iha hirviästi. Kuhan nuo jäät tuosta pikkuhiljaa sulavat nii pääsee sinne sitte lillumaan. :5: Hiihtokelitki täälä päi aika syvältä nii ei sitäkää hirveesti oo ollu mahista treenailla. Itekki aloin tuota Navy Sealin 18 viikon ohjelmaa vääntämää, saa nähä mitä siitä tulee. Cooperissa taitaa mennä semmonen vajaa 3200 tällä hetkellä, mutta tarkotus tuosta vielä sitä nostaa, lihaskuntokin pitäis ihan kohtuu kondiksessa olla. Uinti ja hiihto vaan vähän jänskättää.

Jaelkaahan vinkkejä aktiivisesti tänne ku niitä saatte ongittua jostain päin!:D Lykkyä tykö veikkoset ja paahtakaaha täysiä! :puntti:

Moro!

Moro kaikille! Hienoa että jengi on näin aikaisin asialla reenien suhteen! Kuntoa ei nimittäin hetkessä rakenneta.
Meitsi on myös pyrkimässä Uttiin. Reenitausta itellä on pitkä. Lentopalloa olen pelannut usean vuoden nuorteenmaajoukkueessa. Muita harrastuksia joita aktiivisesti harrastan on: Painonnosto, voimannosto, uinti ja kesäisin lenkkeily. Harrastan myös metsästystä, joten aseen käsittely ei ole ihan uutta.
Pituus 192cm, paino tällä hetkellä 93kg, rasvat 11%. Voimailutaustan takia Aerobinen ei ole vahvuuteni, viimeksi juoksin coopperissa kuitenkin kiukulla ja raivolla 3250m, josta kyllä yllätyin itsekin. Tarkoitus olisi kesällä kunnolla alkaa reenaamaan juoksukuntoa kohti 3500m coopperissa, niin ei tule testeissä pettymyksiä. Tuo 200m uinti on kyllä aika haastava, olen aikaisemmin jonkin verran uinut ja viimeisen kuukauden olen sitä reenannut kovaa. Paras aika tähän mennessä 3.15, tavoite olisi saada alle 3minuuttiin ennen testejä. Tekniikka on todella tärkeä uinnissa, itsellä parani aika useamman kymmentä sekuntia kun opin hengitystekniikan. Kannattaa tosiaan tarkastattaa tekniikka jollain asiantuntevalla. Hiihtoa kerran olen kokeillut viimeisen 3vuoden aikana. Voikohan pituuteni olla rajoittava tekijä Uttiin hakiessa?
Kaikille kovia reenejä ja reeni-intoa!

Kyllä siellä kaikenkokoisia ja -pituisia ukkoja löytyy joten turhaan huolehdit pituudestasi

Ite kans uttiin pyrkimässä, ei kai tää nyt täysin oo kasaa kuivunu lanka? :D
Kertokaas hyviä vinkkejän juoksun parantamisee, peruskunto nyt ei mikään paskin oo, pitäs vaan käydä testaamassa coopperi jossainvaiheessa. Kannattaako tota HIITtiä hinkata vai keskittyä vaa pidempää 2-4km matkaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom