Laskuvarjohyppääminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonny
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Moniko täällä harrastaa kyseistä hommaa? Itse en harrasta, mutta mieluilen kyllä joskus pääseväni taivaalta alas varjon kera. Ihan tandemhyppykin kävisi kun vain pääsisi sen yhden kerran hyppäämään, eihän sitä tiedä vaikka innostuisi enemmänkin. Yritin etsiä onnistuuko Joensuussa yksittäinen tandemhyppy, mutta eipä oikein löydy tietoa.

Kävin Suomen Laskuvarjokerhon sivuilla ja tandemhypyn vaatimuksiin kuuluu enimmäispaino 100kg eli dietille joutuisi ennenkuin pääsisi hyppäämään :) Tuosta voikin vetää johtopäätöksen, että Pakkotoistolaiset eivät harrasta laskuvarjohyppäämistä kun kaikki on semmoisia 110kg köriläitä :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olipa mielenkiintoinen saitti. Välillä on itsekin unelmoinut josko edes kerran elämässä pääsisi tuon kokemaan. Kurssit ovat kyllä aika suolaisen hintaisia. Pitääköhän noille vaativimmille kursseille olla pohjana nuo alemman tason kurssit?

Hyppylippu 4000 metristä 22 euroa :kuola: (tonnin kurssi pitää tietysti ottaa pohjiksi)

ikinä en ole koittanut, mutta sen olen jo päättänyt että joskus tulen sen tekemään. voivain kuvitella miltä tuntuu vapaapudotus 4 kilometristä :) .

lievä :offtopic: myös benji-hyppyä koittaneiden tuntemuksia olisi kiva kuulla (ei tietenkään ole verrattavissa laskuvarjohyppyyn mutta silti) lähinnä hinnoista ja paikoista joissa hyppy on tehty. tuossa benjissä olisi se hyvä puoli että koulutusta siihen tuskin tarvittaisiin. pitäisi vain toivoa ettei satu vahingossa liian pitkä naru :evil:

No onpas mukavan hintaisia :(
Inttiaikana olis ollu mahdollisuus suorittaa tuo kurssi varusmiestoimikunnan sponsoroimana, hintaan 1000mk muistaakseni... ois pitäny käydä se silloin.

edit: siis tuosta perustason kurssista kyse

mr. perfect sanoi:
Inttiaikana olis ollu mahdollisuus suorittaa tuo kurssi varusmiestoimikunnan sponsoroimana, hintaan 1000mk muistaakseni... ois pitäny käydä se silloin.

Vitutti kun meillä ei saatu tarpeeksi vapaaehtoisia mukaan siihen, että sen olisi voinut aukin sekaan sotkea. Olin ensimmäisenä raapustamassa nimeäni listaan. Tandem tai ei niin korkeelta tullaan kuiteskin!

Siis tuo kurssi 4000 metristä, eli Novakurssi maksaa 950 egeä alkeiskurssilta joka sisältää yhden hypyn. C-kelpoisuusluokkaan tarvitaan 20 tasohyppyä, 150€ kappale. Hinta on melkoinen, sen lisäksi tasohyppyttoiminta ei ole oikein organisoitua ja joudut itse soittelemaan haluttomien hyppymestarien perään, josko tulisivat valvomaan sitä tasohyppyä. Ennen C-kelpoisuutta et saa hypätä itseksesi. Mulla jäi ikävä kyllä viiteen hyppyyn, kun alko vituttaan hyppymestareiden vaikea tavoitettavuus ja rahastusmeininki.

Kun tuo Novakoulutus yleistyy Suomessakin, laskevat hinnat muun euroopan tasolle. Nyt täällä Hesassa rahastetaan sillä aika makeasti.

Hyppy 4000 metristä on kuitenkin maaahtava kokemus, sitä vapaapudotusta ajatellessa nousee vieläkin mielihyvän tunteet niskaan. Mikäli on vähänkään kipinää, kannattaa käydä kokeilemassa edes Tandem-hyppy. Tiedän painorajoista joustetun, että kannattaa kokeilla.

Benjihyppyä ei voi mielestäni verrata koneesta hyppyyn. Hypänny 60 metristä veteen saakka ja Kaivarissa 150 metristä jääden muutaman kymmenen metrin korkeuteen roikkumaan. Tykkäsin enemmän siitä 60 metrin hypystä veden pinnan alle enemmän. Suosittelen molempia kuitenkin, tuli hyvä fiilis.

Tästä olen kirjoitellut VIP-puolella. Yhden reikäpään olen jo kaveriksi saanut kurssille elokuussa. Lisää olisi mukava saada seuraa.

Laskuvarjohyppy tuo fiiliksen jota ei voi sanoin kuvailla. Suosittelen.

Varmasti menen tulevaisuudessa kurssille, kunhan nuo kurssihinnat ovat vähän inhimilliset. Nyt ei ole varaa laittaa kuukauden palkkaa tuohon, vaikka varmasti on sen arvoista. No alle 25v taivaalta tullaan.

Jonny sanoi:
Kävin Suomen Laskuvarjokerhon sivuilla ja tandemhypyn vaatimuksiin kuuluu enimmäispaino 100kg eli dietille joutuisi ennenkuin pääsisi hyppäämään :) Tuosta voikin vetää johtopäätöksen, että Pakkotoistolaiset eivät harrasta laskuvarjohyppäämistä kun kaikki on semmoisia 110kg köriläitä :D

Jep, tohon se itselläkin tyssäsi... onneksi :hyper:

Asiaan, jotenkin must kyl tuntuu, et on se varmaan mahdollista 110 kilosenakin hypätä. Meinaan helpostihan esim dantem hypyssä yhteispaino menee ton yli. Eli jos ei muuta niin dantem varjo niskaan :-)

Kyllähän tuo olisi tarkoitus kokea kunhan hinnat tulee vähän järkevimmiksi. Oli tarkoitus käydä jo inttiaikoina, mutta mahdollisuutta ei tullutkaan vaikka luvattiin :curs:

Minä osallistuin kanssa pari kuukautta takaperin kurssille. Maksoi 340e kun mentiin isommalla porukalla ja ekat hypyt ovat 1000m pakkolaukaisulla ja radiolla. Oppilashyppy maksaa 22e ja kamat sisältyy hintaan. Vielä on monta hyppyä ennen 4000m pääsemistä.

Tyttöystävä hyppäsi tandemin ekana hyppynään 4000m:stä ja oli aika sekaisin loppupäivän :thumbs:

Kyllä mä suosittelen kokeilemaan, vaikkei toi 1000m niin sairaan siistiä ollut mun mielestä.

Mikäs siinä on että ei saa olla yli 100kg..eiks niil o tarpeeks vahvoi vehkeitä..

skuge sanoi:
Mikäs siinä on että ei saa olla yli 100kg..eiks niil o tarpeeks vahvoi vehkeitä..

Mä olen ymmärtänyt, että painavammillekin kavereille kyllä on olemassa varjoja, mutta ainakin tuolla Suomen laskuvarjokerhossa vastaan tulee oppilaskamojen (tai varavarjojen, en muista kumpien) rajallinen määrä ja kantavuus. Eli kun raja on kuitenkin johonkin vedettävä niin ovat sitten vetäneet sen tohon.

Jos säät sallii pitäisi olla eka hyppy viikonlopulla edessä :D

SJK sanoi:
...
Jos säät sallii pitäisi olla eka hyppy viikonlopulla edessä :D
Vittu, onneks olkoon!!! Toi on taatusti yx hienoimpia kokemuksia; odottaminen, koneeseen kipuaminen ja itse hyppääminen. Kirjoita piruuttas kokemuksias sitte hypyn jälkeen.

mr. perfect sanoi:

Itse kävin intin kautta kurssin.
Nyt pitäisi käydä varmaan kurssi kokonaan uudestaan jos haluaisi hypätä kun on jotain 2,5 v. kulunut viime hypystä.
Kannattaa ehdottomasti kokeilla jos on mahdollisuus. Yksi parhaista kokemuksista ja se tunne kun kun tippuu vapaasti ennen kuin varjo aukeaa. :rock:

Sumu sanoi:
Laskuvarjohyppy tuo fiiliksen jota ei voi sanoin kuvailla. Suosittelen.

Sama. :rock:

Edit: Laitan tähän vielä paikallisen hyppykerhon hinnastoa. Ei voi sanoa että hirmu hintavaa touhua on.

Hyppyhinnat NLU Rovaniemi

Oppilashypyt kaikista korkeuksista 15 e
1000m 10 e
2000m 13 e
3000m 15 e

Alkeiskurssi 300 e

Sisältää:
- alkeiskoulutuksen
- 2 hyppyä
- kerhon jäsenyyden
- oikeuden käyttää kerhon hyppyvarusteita
- kolmannen osapuolen vakuutuksen

Kerhon jäsenmaksu

Vuonna 2005 40 e
16.2. ja sen jälkeen maksettuna 50 e

Nage sanoi:
Vittu, onneks olkoon!!! Toi on taatusti yx hienoimpia kokemuksia; odottaminen, koneeseen kipuaminen ja itse hyppääminen. Kirjoita piruuttas kokemuksias sitte hypyn jälkeen.

Odottaminen.. Se oli just se syy minkä takia lopetin hyppytouhut kolmen hypyn jälkeen. Ei ole kovin innostavaa venata kerholla puolta päivää omaa hyppyvuoroa, joka sitten saattaa peruuntua koska tuulee liian kovaa/alkoi satamaan/ehti tulla pimeä/kone on rikki/pilotti lopetti tältä päivältä.. kyllä saa olla aika elämäntapainkkari, että niitä touhuja jaksaa pitempään. Myös tyttö/poikaystävän olisi hyvä harrastaa hyppäämistä, koska se on niin aikaa vievää puuhaa.

Mutta onhan se hyppääminen itsessään joka tapauksessa hienoa puuhaa.

Juu, tossa kesäkuun alussa hyppäsin ite ja aivan uskomatonta se oli.. Sain sen alkeiskurssin 250€:lla, mut siihen kuului vain yksi hyppy.. Tämä oli siis varusmiestoimikunnan järjestelemä setti ja hyppäsin tikkakosken lentokentällä..

Suosittelen kyllä hyppäämistä kaikille. Aivan mahtava fiilis kun pääset koneesta ulos. Täytyy tässä lähteä varmaankin hyppäämään uudestaan kun aikaa ja rahaa löytyy.

Mä oon ihan täpinöissä. Mulla on tänään polttarit ja olis tiedossa tandemhyppy 4 kilsasta (joutuivat kertoo mulle kun siihen hyppyyn vaadittaan suostumus 2 päivää ennakkoo). Nyt näyttää ilma vaan niin saatanan pahalta, etten tiedä pääseekö ollenkaan hyppäämään. Kuulemma pilven läpi ei saa hypätä. Kyllä ottaa päähän kun viimeisien kuukauden ajan ollut aurinkoiset kelit ja nytten on tällästä! No eiköhän noi pilvet jonnekin vielä häviä ja muutenkin on kaverit varmaan keksineet kaikkee kivaa päänmenoks...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom