Laskevien ja nousevien sarjapainojen käyttö

Miten käytätte laskevia ja nousevia sarjapainoja treenatessanne ? En tarkoita mitään pudotussarjoja vaan sarjaa jossa painot pienenee joka sarjassa esim:

hauisk.ez-tangolla: 1x6(57,5kg) ,1x8(52,5kg) 1x10(47,5kg)

ja sarjaa jossa painot kasvaa esim:

hauisk.ez-tangolla: 1x12(27,5kg) 1x10(37,5kg), 1x10(42,5kg) 1x8(47,5kg)

Itsellä käytössä molemmat ilman mitään kunnon systeemiä. Pienentyviä sarjapainoja käytettäessä pääsee heiluttelemaan hieman isompia rautoja,
mutta liiallisesti käytettynä saa helposti itsensä aika "tukkoon" erityisesti
dietattaessa tai usein treenatessa kun palautuminen on vaikeampaa.

itse olen käyttänyt treenitapaa, jossa painoihin ei puututa. pidetään siis 45 sek-1min palautukset ja paino pidetään samana. eka sarjassa pitäisi tulla n. 15 toistoa..sitten yleensä 10,8,6 tuo eka 15 siis justjajust
volyymitreeni nimeltään ja varsin tehokas..saa hyvän tuntuman, toistoalue laaja eikä treenit veny...

Mä käytän lähes poikkeuksetta tota laskevaa tapaa. Tai sitten teen niin, että teen 2-3 sarjaa samalla painolla, sarjat siis saman mittaisia ja ensimmäinen on luonnollisesti paljon viimeistä kevyempi. Mutta tätä jälkimmäistäkin käytän äärimmäisen harvoin. Jos keväällä täytyy pari kuukautta dieetata, niin sitten on taas jotain kikkailtava jos alkaa ukko hyytymään.

Mä käytän taas miltei poikkeuksetta tota nousevaa tapaa.. Yleensä kaikki pääliikkeet lähtee lämmittelyllä ja siitä sitten 5-20kg kuorman lisäämisellä eteenpäin riippuen lihasryhmästä ja likkeestä.

Oon myös tehny tosi paljon, ainakin aikoinaan, molempia eli ns. pyramidi-sarjoja...

Laskevia oon tenyt oikeastaan vaan apuliikkeissä ja yleensä vielä superina...

Timba79 sanoi:
Mä käytän lähes poikkeuksetta tota laskevaa tapaa. Tai sitten teen niin, että teen 2-3 sarjaa samalla painolla, sarjat siis saman mittaisia ja ensimmäinen on luonnollisesti paljon viimeistä kevyempi. Mutta tätä jälkimmäistäkin käytän äärimmäisen harvoin. Jos keväällä täytyy pari kuukautta dieetata, niin sitten on taas jotain kikkailtava jos alkaa ukko hyytymään.

Jälkimmäisessä tavassa on nostettu paino määrä suurempi ja treeni näin ollen tehokkaampi. Tosin failure tulee harvemmin mutta sehän on vain hyvä asia

Itsellä monesti käy siten että ensimmäisen kovan sarjan jälkeen on pakko pudottaa seuraavaan sarjaan painoja jos meinaa lähelle samaa toistomäärää päästä. Esim vaikkapa vinopenkkiä käsipainolla: jos x kg:llä saa ensin 12 toistoa niin toisella sarjalla samalla painolla ei välttämättä mene kuin 8.

Aikani olen hakannut päätäni seinään ilman juuri minkäänlaista tulosta tekemällä samalla painolla esimerkiksi 8,6,4 -sarjat. Nykyään teen lähes kaikissa liikkeissä nousevilla tai laskevilla sarjapainoilla ja olen kyllä saanut moninkertaisesti paremmin tulosta tuolla tavalla.

Katabolic sanoi:
Aikani olen hakannut päätäni seinään ilman juuri minkäänlaista tulosta tekemällä samalla painolla esimerkiksi 8,6,4 -sarjat. Nykyään teen lähes kaikissa liikkeissä nousevilla tai laskevilla sarjapainoilla ja olen kyllä saanut moninkertaisesti paremmin tulosta tuolla tavalla.

lihaskasvuun tuo tuskin optimaalinen toistomääräalue onkaan...hermotusta/voimaa palvelee varmasti..ei se nyt synti ole vetää niitä vaikka yli 12 toistoja aluksi..tosin egopainot joutavat hevon******...tuntuma lihakseen vaan, eikä sarjojen välissä tartte ku henkeä vetää ja taas mennään...

TheLORD sanoi:
Jälkimmäisessä tavassa on nostettu paino määrä suurempi ja treeni näin ollen tehokkaampi. Tosin failure tulee harvemmin mutta sehän on vain hyvä asia

Edellyttäen että saa ne painot nousemaan esimerkissä olevalla tavalla. Mulla ei ainakaan onnistuisi tuollaiset nostot.

Jalkatreeni on sellainen jossa käytän tota nousevaan systeemiä. Oikeastaan se on vähän pakko, kun selkä vaatii 100% hyvät lämmöt. Jos käyttäsin laskevaa, joutuisi lämmittelysarjoja tekemään aivan tuskaisen paljon, aikaa kuluisi hukkaan ja muutenkin olisi aika järjetöntä silleen.

Varmaan molempi parempi kun enemmän ajattelee asiaa.

Timba79 sanoi:
Edellyttäen että saa ne painot nousemaan esimerkissä olevalla tavalla. Mulla ei ainakaan onnistuisi tuollaiset nostot.
Jep. Käytännössä siis jälkimmäisessä ei todellakaan ole nostettava painomäärä suurempi. Laskevassa systeemissä on se etu, että siihen ekaan sarjaan laitetaan ne kaikista suurimmat painot kun vielä on voimaa tallella. Kuulostaa ihan järkevältä. Miksi siis laittaa ne isot painot vasta silloin kun lihakset on jo joutuneet tekemään paljon työtä? Jos otetaan esimerkiksi vaikkapa penkkipunnerrus, olisi mulla laskevalla systeemillä eka sarja 20kg isommilla painoilla kuin nousevassa systeemissä suurimmat käytettävät painot.

Käytän siis pelkästään laskevaa tapaa, koska musta se kuulostaa järkevämmältä. Lihaskasvuun kun kuitenkin tarvitaan myös se riittävä vastus, ja laskevalla systeemillä se vastus on suurempi.

Mites meinaatte, että miten dieetillä kannattaisi toimia - nousevasti vai laskevasti vai jotenkin muuten? Vai olisiko vaihtoehto pysytellä about samassa painossa kaikkien sarjojen ajan.

nigster sanoi:
Mites meinaatte, että miten dieetillä kannattaisi toimia - nousevasti vai laskevasti vai jotenkin muuten? Vai olisiko vaihtoehto pysytellä about samassa painossa kaikkien sarjojen ajan.
Mä tekisin ihan samalla tavalla kuin muutenkin. Tietysti kroppaa kuunnellen, jos joutuu rajoittaan sarjoja tai jopa vaihtaan ohjelmaa. Ei siihen paljoa taida vaikuttaa tekeekö nousevalla vai laskevalla. Dieetillä kannattanee kyllä tehdä nelijakoisella, jos treenaa normaalisti jollakin muulla. Kaksijakoinen ainakin käy nopeasti liian rankaksi. Ei ehdi palautumaan.

Powerhousu sanoi:
Mä tekisin ihan samalla tavalla kuin muutenkin. Tietysti kroppaa kuunnellen, jos joutuu rajoittaan sarjoja tai jopa vaihtaan ohjelmaa. Ei siihen paljoa taida vaikuttaa tekeekö nousevalla vai laskevalla. Dieetillä kannattanee kyllä tehdä nelijakoisella, jos treenaa normaalisti jollakin muulla. Kaksijakoinen ainakin käy nopeasti liian rankaksi. Ei ehdi palautumaan.
Jep, tällä kannalla olen itsekin. Voi olla tosiaan, että jos alkaa tuntumaan siltä ettei oikein palaudu niin voisi rajoittaa joitain rankimpia sarjoja. 4-jakoisella teenkin parhaillaan joka tuntuu pelittävän ihan hyvin näin dieetilläkin vaikka vähän väsy on. Mä käytän kyllä tota nousevaa juttua koska ei tulisi mitään ladata heti maximisarjapainoja kehiin (vaatisi multa liikaa lämmittelyä) ja uskon, että tossa loukkaantumisen riskikin kasvaa. Lisäksi kun tekee tolla nousevalla niin siinä voi samalla hakea hyvin tuntumaa niihin isoihin painoihin pikkuhiljaa ylöspäin nousten ja niitä "tunnustelusarjojahan" ei tarvii vetää loppuun asti, vaan voi jättää monta toistoa "varastoon".

2-jakoinen menee vielä jos dieetti kestää max 2kk, mutta jos on pidempi, niin sitten saattaa tulla palautumisen kanssa ongelmia. Ehkä 2-jakoisella pitkäisikin dieetata todella maltillisesti, kuten esim. Hulkki tekee. Se vaan tahtoo olla niin, että ne lihat säilyy parhaiten sillä treenillä kun ne parhaiten kasvaakin.

Siima sanoi:
lihaskasvuun tuo tuskin optimaalinen toistomääräalue onkaan...hermotusta/voimaa palvelee varmasti..ei se nyt synti ole vetää niitä vaikka yli 12 toistoja aluksi..tosin egopainot joutavat hevon******...tuntuma lihakseen vaan, eikä sarjojen välissä tartte ku henkeä vetää ja taas mennään...

No tuo nyt oli lähinnä esimerkki tuo 8, 6, 4. Itse saan kyllä myös voimaa huomattavasti paremmin tuolla laskevalla/nousevalla systeemillä (kumpaa käytän, riippuu lihasryhmästä/liikkeestä), kuin saman painon käytöllä, tämä kyllä varmaankin johtuu pitkälti siitä että tuntuma ja tekniikka säilyvät (ainakin itselläni) esimerkiksi hauiskäännössä huomattavasti parempina laskevilla painoilla kun samaa painoa käytettäessä.

Paras käyttää raskaimpia painoja silloin kun maitohapot eivät vielä ole tukkimassa hermoimpulssien kulkua. Eli mahdollisen lämmittelyn jälkeen raskaat romut, sitten se on bodauksellisessa uupumustreenissä makuasia, hyväksyykö seuraaviin sarjoihin alemmat painot vai alemmat toistot.

Mitä eri treenijakoisuuksiin ja niistä palautumiseen tulee, niin kyllä vähempijakoisilla ohjelmilla hyvin palautuu kun pitää kertavoluumin alhaisena. Hermosto, joka palautuu lihaskudosta hitaammin, vastaanottaa helpommin yhden sarjan kolmesti viikossa kuin kolme sarjaa kerran viikossa.

Back
Ylös Bottom